Orbán és pártja felismerte, hogy nincs elégséges
társadalmi támogatás az általuk elfogadni javasolt új alkotmány mögött.
Az új alkotmányt nem támogatja a parlamenti ellenzék. A kormánypártok
ugyanakkor nem mernek közvetlen megerősítést kérni a választóktól sem,
azaz nem lesz népszavazás az alkotmányról. Bajban vannak. A bajban,
ahogy szokták, ellentámadásba lendülnek.
Most az a cél, hogy bebizonyítsák: 2005-2006-ban titokban mi is
alkotmányozni akartunk. Hazudnak. Az elmúlt két napban sok hazugságot
hordtak össze fideszes kollégáink, ezeket aztán lelkesülten tupírozta
ölebsajtójuk, miközben a demokraták bénultnak látszanak. Ideje tiszta
vizet önteni a pohárba.
Menjünk sorjában:
1. Tartalmazta-e 2005-2006-ban a jogalkotási program új alkotmány megalkotását? Nem.
2. Kívánt-e a Kormány akkor új alkotmányt alkotni? Nem.
3. Dolgoztak-e szakértők 2005-2006-ban az akkor hatályos alkotmány átfogó megújításán? Igen, dolgoztak.
4. Tudtam-e erről a munkáról? Igen, tudtam.
5. Helyes-e, ha szakértők folyamatosan dolgoznak a hatályos
szabályozás szükséges megújításán? Szerintem ez nemcsak helyes, hanem
akkor működik jól egy kormány, ha ezt igényli is.
6. Volt -e indokoltsága az alkotmány felülvizsgálatának. Igen,
volt. Hiszen az 1989-es alkotmány elfogadása után tagja lettünk a
NATO-nak és az EU-nak, valamint eltelt közel tíz év a '90-es évek
közepén kezdeményezett és akkor kudarcba fulladt alkotmányozási kísérlet
óta.
7. Volt-e akkortájt alkotmányozási kényszer? Nem, nem volt.
8. Volt-e lehetőség az alkotmányozásra? Közjogilag igen, hiszen a
Parlament bármikor új alkotmányt alkothat, politikailag kevés esély
volt arra, hogy megteremthető az ehhez szükséges legalább kétharmados
többség.
9. A szakértők anyaga a Kormány javaslata lett-e? Nem, a Kormány soha nem találkozott a szakértői anyaggal.
10. Tett-e kísérletet az Igazságügyi Minisztérium arra, hogy a szakértői javaslatból hivatalos kormányzati anyag legyen? Nem.
11. Mivel bizonyítható ez? Azzal, hogy az Igazságügyi Minisztérium
nem alakított ki hivatalos álláspontot a javaslatról (a minisztérium
vezetői értekezlete soha nem döntött a javaslatról), és soha nem is
bocsátotta azt közigazgatási egyeztetésre (tehát nem kezdeményeztek
egyeztetést a társminisztériumokkal és az országos hatáskörű szervekkel)
12. Ismerte-e az anyagot a Miniszterelnöki Kabinet, a Miniszterelnök vagy bármelyik kormánypárt vezetése ? Nem.
13. Miért nem hozták nyilvánosságra a szakértői anyagot? Azért,
mert a javaslat megmaradt a döntéselőkészítő anyag szintjén, tehát nem
vált hivatalos kormányzati anyaggá. Ezt ismerte el a Legfelsőbb Bíróság
is jogerős döntésében, amikor elutasította az TASZ indítványát, melyben
az igényelte, hogy a Kormány hozza nyilvánosságra az anyagot.
14. Helyesen döntött-e a Bíróság? Szerintem igen. Hiszen ha minden
vázlatot, előkészítő anyagot, nem hivatalos előterjesztést
nyilvánosságra kell hozni, akkor megbénul a gondolkodás, a tervezés, a
teljes kormányzati munka.
15. Titkos volt-e a javaslat? Szőrszálhasogatásnak tűnik, de akkor
is ki kell mondani: ami nem nyilvános, az nem feltétlenül titkos. Titkos
az, amit államtitokká vagy szolgálati titokká minősítenek. Nem
nyilvánosak például a személyes adatok vagy a döntés-előkészítő iratok.
Ez a javaslat nem volt nyilvános, de nem volt titkos sem.
16. Közbevetőleg: nyilvános-e a miniszterelnök valamennyi
megbeszélése? Nem, nem nyilvános. És vajon titkosak? Nem, nem titkosak.
Joga van-e Orbán miniszterelnök úrnak nem nyilvános konzultációkat
folytatni? Igen, joga van. Ezek akkor titkos megbeszélések? Nem, nem
feltétlenül azok.
17. Vállalható-e az öt évvel ezelőtti javaslat? Lényegét illetően igen.
18. Tartalmazza-e a javaslat a Szentkoronára való utalást? Igen, tartalmazza, de kizárólag, mint a történelmi hagyomány része.
19. Eltér-e ez a megfogalmazás Orbán alkotmányától? Igen, eltér. Az
orbáni alkotmány nem hagyományként, hanem élő jogforrásként tekint a
Szentkoronára.
20. Jegyezzük meg: a szakértői anyag a Szentkoronára történő
utalást a köztársasági hagyományokkal együtt szerepelteti. Ez pedig
éppen azt bizonyítja, hogy szerzői nemzeti alkotmányt kívántak írni,
melyben a nemzet jobb- és baloldali politikai közössége egyaránt
megtalálja saját történelmi viszonyítási pontjait.
21. A szakértők kormánypárti alkotmányban gondolkodtak?
Nyilvánvalóan nem. Az előző pontban hivatkozott eszmei kompromisszumon
túl, ennek bizonyítására éppen az a legdöntőbb érv, hogy azt javasolták,
hogy az alkotmányt a valaha volt legnagyobb kormánytöbbségnél, azaz
kétharmadnál is nagyobb, legalább négyötödös többséggel lehessen csak
elfogadni.
22. Orbán alkotmányozása is így gondolkodik? Nem, egyáltalán nem.
Ők azt mondják, hogy elég, ha az ő kormánypárti kétharmaduk támogatása
megvan, az ellenzékre semmi szükség nincsen.
23. Az akkori szakértői javaslat még ennél is továbbmegy. Azt
mondja, hogy fél éven belül újra meg kell erősíteni az alkotmányról
szóló parlamenti döntést ugyancsak négyötödös többséggel. Ez a javaslat
azt zárja ki, hogy egy különleges politikai pillanat mámorában szülessen
az új alkotmány.
24. Felróható-e a javaslatnak, hogy kétszer négyötödös parlamenti
döntés után nem kívánta meg a népszavazási megerősítést? Szerintem nem.
Hiszen két lehetőség van az alkotmány legitimálására. Vagy a Parlament
ellenzéket is magába foglaló túlnyomó többsége, vagy a választók
egyszerű többsége lehet a legitimitás forrása. Orbán alkotmánya egyikkel
sem fog rendelkezni.
25. Megadta volna-e a jogot a választóknak a szakértők javaslata,
hogy népszavazással módosítsák az alkotmányt, vagy így fogadjanak el új
alkotmányt? Igen.
26. Biztosítja-e ugyanezt a jogot Orbán alkotmánya? Nem, megtagadja a választók ilyen jogát.
27. A szakértői javaslat csökkentette volna-e az Alkotmánybíróság jogkörét? Nem.
28. Orbán mai javaslata ezzel szemben megnyirbálja ezeket a jogköröket? Igen, drasztikusan.
29. Lehetővé teszi-e a szakértői javaslat a Legfelsőbb Bíróság elnöke vagy az ombudsmanok leváltását? Nem, nem teszi lehetővé.
30. Orbán tervezete megengedi ezt? Igen, átnevezi a Legfelsőbb
Bíróságot, átszervezi az ombudsmani rendszert, így új embereket
választhat a két kormánypárt.
31. A szakértők el kívánták-e venni a későbbi kormányok jogát, hogy jelöljék a Nemzeti Bank elnökét? Nem, nem kívánták.
32. Orbán viszont ezt fogja tenni. 2013-ban nem hat évre, hanem
kilenc évre neveznek ki új jegybankelnököt, így 2022-ig nem lesz olyan
Kormány, amely jegybank elnököt jelölhetne.
33. Az adó, a nyugdíj és a családtámogatás kérdéseit kétharmadossá
teszi-e a szakértői tervezet? Nem, ezeket a választók felhatalmazása
alapján működő mindenkori kormánytöbbségre bízza.
34. Orbán tervezete kétharmadba betonozza-e a jelenlegi kormány
adó- és társadalompolitikáját? Igen, lehetővé teszi azt, hogy a Fidesz
adótörvényeit, nyugdíjelképzeléseit vagy családtámogatási rendszerét a
következő parlament csak minősített többséggel módosíthassa.
35. Kívántak-e annak idején választójogot adni a határon túli magyaroknak? Nem, csak Orbán és pártja gondolkodik így.
De beszéljünk a legfontosabbról: egykori Kormányunk mögött álló
szakértők meg akarták őrizni 1989 alkotmányának szellemiségét. Sokszínű
Magyarországban gondolkodtak, amelyben egyenrangú nemzetalkotók a
különböző meggyőződésű, identitású emberek. Orbán ezzel szemben
keresztény konzervatív Magyarországot akar. Aki nincs vele, az
politikailag nincs. Mi tudjuk: a Kormány hatalmát kell korlátozni. Orbán
saját Kormányának hatalmát növelni, az utána következőkét és az
állampolgárokét csökkenteni kívánja.
Mi demokraták vagyunk, Orbán begőzölt önkényúr. Ez a különbség.
De van itt még pár apróság. Hónapok óta azt mondta a Fidesz, hogy nem
találta a szakértői anyagot. Ehhez képest saját felkért szakértőjük
(Jakab András docens) januárban publikált koncepciója helyenként
szövegszerűen veszi át az állítólag sehol nem talált szakértői anyagot. A
szakértő nem hajlandó válaszolni arra, hogy honnan ismerte a korábbi
anyagot. Nem gyanús?
A Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium (KIM) tehát azzal
traktálta a közvéleményt, hogy nem találják „Gyurcsány-Petrétei titkos
alkotmányát". Az elmúlt napokban a Hírszerző.hu munkatársai már
iktatószám szerint kezdték keresni dokumentumot a KIM-ben, és láss
csodát, a Hírszerzőnek ugyan nem adták ki a szakértői anyagot, de pár
órán belül az mégis csak nyilvánosságra került. Hogyan? „Természetesen"
úgy, hogy a jobboldalhoz köthető sajtó valahonnan(?) hirtelen
hozzájutott. Milyen érdekes egybeesések vannak! Szóval ezek vagy még az
irattárat sem tudják kezelni, ezért nem találnak meg anyagokat (Ó
Istenem mi lesz, ha nagyobb horderejű ügyben kell szétnézni az
irattárakban?!), vagy ugyan ismerték az anyagot, de balhét akartak
gyártani, ezért úgy tettek, mintha nem találnák. Lássuk be: egyik
variáció sem túlságosan hízelgő rájuk nézve.
Összefoglalásul: a Fidesz elfogadni készül egy egypárti (van olyan,
hogy KDNP?) alkotmányt. Ez igazi botrány. Ezen már nem nagyon tudnak
változtatni. Lebuktak, lebőgtek stb. Végtelen megvertségükben most a
„botrányra botrányt" sokszor alkalmazott kampánytechnikát alkalmazzák.
Annak érdekében, hogy elfedjék saját disznóságukat, most ellenbalhét
kreálnak. „Gyurcsány is alkotmányozni akart, ráadásul titokban" -
harsogják. Jaj de kisstílűek vagytok drága barátaim! Meg
fantáziaszegények. Összességben szerencsétlenek. Azt hiszitek, hogy
ezzel megússzátok?
Az a baj veletek, hogy magatokról sokat gondoltok, Magyarországról meg csak ócskaságokat vagy még azt se. Ez így nem lesz elég.
Egyébként meg hadd kívánjak kellemes hétvégét!
Tessék sokat ásni vagy kapálni! Az jót tesz a szívnek meg a léleknek.
|
Kapcsolódó hírek:
Washingtoni meghallgatás: Szájer részletesen, mindenki más röviden
Washingtoni meghallgatás: Kim Lane Scheppele hozzászólása – III. rész
Washingtoni meghallgatás: Kim Lane Scheppele hozzászólása – II. rész
Washingtoni meghallgatás: Kim Lane Scheppele hozzászólása – I. rész