 Kim Lane Scheppele
Paul Krugman, a The New York Times neves kolumnistája ismét Magyarországgal foglalkozó írást
tett közzé blogján. A Nobel-díjas közgazdász, mint korábban is, a
Princeton Egyetem professzorának, Kim Lane Scheppelének az írását közli.
A magyar alkotmányos berendezkedés szakértője ebben az írásában az
Orbán-kormány legfőbb, saját védelmében felhozott érveit veszi számba,
és cáfolja meg pontról pontra. A Fidesz szerint ugyanis az őket
kritizáló külföldiek egyszerűen nem értik meg Magyarországot, a
helyzetet pedig a következőkkel magyarázzák.
1. A Fidesz mandátumot kapott a szavazóktól a változások véghezvitelére, ő csak azt teszi, amit a közvélemény akar.
Scheppele szerint ez nem állja meg a helyét, mert a 2010-es
választásokon a szavazók 53 százalékának támogatása eredményezte a
kétharmados többséget. Ez a támogatás pedig mára elolvadt, a
választókorú népességnek ma már csak 16 százaléka támogatja a Fideszt,
sőt az Ipsos és a Portfolio felmérése szerint a választók 84 százaléka
szerint rossz irányba mennek a dolgok. És ezen az sem változtat, hogy
mindezek ellenére az ellenzék támogatása nem növekszik, "az életképes
ellenzék hiánya nem jelenti azt, hogy a Fidesznek mandátuma van azt
tenni, amit akar" - írja Scheppele.
2. A Fidesz konzultált az új alkotmányról az emberekkel, akik azt jóváhagyták.
Scheppele szerint ez nem igaz: a Fidesz a kampányban nem mondta, hogy
új alkotmányt készül elfogadni, és a nemzetközileg megszokott
gyakorlattal ellentétben nem írt ki arról népszavazást. A 12 kérdéses,
levélben kiküldött konzultáció sem volt megfelelő: azt csupán három
nappal azelőtt küldték ki, hogy az alkotmány első változatát bemutatták a
Parlamentben, és a visszaküldött kérdőívek eredményeit egyébként sem
lehetett megismerni, azóta sem. Ezért annak eredményei biztosan nem
befolyásolták az új alkotmány szövegét.
3. A Fidesz konzultált az európai intézményekkel is, és azok elfogadták az új törvényeket.
Scheppele szerint ez azért nem igaz, mert sokszor nem az a törvény
került a Parlament elé, amit előzetesen megküldtek az európai
intézményeknek. A fordítások pedig gyakran pontatlanok voltak, így
Brüsszel nem kapott pontos képet a törvénytervezetekről. Mire a
turpisság kiderült, már nem volt lehetőség változtatásra. Scheppele két
példát említ, egyik az új alkotmány, melynek preambulumát az első, angol
nyelvű változatból egyszerűen lefelejtették. A másik példa az
MNB-törvény, melynek első, ősszel Brüsszelnek megküldött változata nem
tartalmazta a jegybank függetlenségének csökkentésére tett
pórbálkozásokat.
4. A Fidesz azért írt új alkotmányt, mert az előző kommunista alkotmány volt.
Scheppele felhívja rá a figyelmet, hogy bár a törvény száma a
rendszerváltás után nem változott meg, ám abban olyan mélyreható
változásokat eszközöltek, hogy Európa egyik legdemokratikusabb
alkotmánya volt.
5. A Fidesz keresztény elvek alapján cselekszik, csakúgy, mint Európában több más ország is.
Scheppele elismeri, hogy például Lengyelországban is jelentős szerepe
van az alkotmányban a vallásnak, csakúgy, mint az ír alaptörvényben,
ezen államok polgárai sokkal vallásosabbak, mint a magyarok. Míg az írek
84 százaléka, a lengyeleknek pedig 55 százaléka jár rendszeresen
istentiszteletre, a magyaroknak csupán 21 százaléka. "Ebben az esetben
miért olyan fontos Magyarország számára, hogy olyan alkotmánya legyen,
amely az országot keresztény országgá nyilvánítja, és olyan konzervatív
vallásos nézeteket foglal magába, mint a magzat fogantatástól számított
védelme, vagy a melegházasság tiltása?" kérdi a szakértő, aki közel két
évtizede tanulmányozza a magyar jogrendszert.
6. Minden, amit a kormány tesz, más európai országok jogrendjében is megtalálható.
Scheppele szerint ez sem igaz, az Orbán-kormány lépései nem tartoznak
az európai fősodorhoz. Ennek egyik példája szerinte az egyéni
képviselői indítványok túlzó használata. Európában szerinte ezt a
módszert arra használják, hogy a kisebb pártok, a kisebbségi hangok is
benyújhassanak javaslatokat. Ezzel szemben a Fidesz arra használja, hogy
hatalmát megszilárdítsa, így ugyanis el tudja kerülni a vitákat, és
akár 10 nap alatt javaslatból törvényt csinálhat.
"Folytathatnám tovább azon példák sorolását, amelyek megmutatják,
hogy az intézmények, folyamatok és a magyar alkotmányos rendben meglévő
hatalmi viszonyok nevükben megegyezhetnek ugyan európai megfelelőikkel,
ám a magyar változatoknak gyakorlatilag soha nem ugyanaz az alapja, a
lelke. Amikor a magyar kormány azt mondja, hogy a törvényei nem mások,
mint a többi európai országé, akkor szinte soha nincs igaza" - írja
terjedelmes elemzésében Scheppele.
Scheppele szerint tehát a kormánynak egy érve sem áll meg, ezért
továbbra sem látja, miért volt szükség új alkotmányra. Azzal sem ért
egyet, hogy az Orbán-kormányt félreértik külföldön.
"Igen, a magyar kormányt félreértik - saját maga. Félreérti saját
helyét a világban, és félreérti saját állampolgáraival szembeni
szerepét."
|
Kapcsolódó hírek:
Orbán megmagyarázza Clintonnak
Az Orbánt hatalomra segítő nemzeti burzsoázia kivár
Tóth Ákos: Ünnep az Operában
Ez túlmegy azon, ami demokráciában szokás - interjú egy Magyarországot kutató amerikai jogásszal