Vágyálom marad Orbánék nagy terve
Ismét ott leszünk, ahol a part szakad?
Bár a kormány gazdasági fordulatként értékeli az első negyedéves
növekedési adatot, a részleteket elemző szakértők ennek pont az
ellenkezőjét látják: nyoma nincs annak a gyorsulásnak, amely
megalapozhatná az ambiciózus fellendülési terveket. Illúzió abban bízni,
hogy a Széll Kálmán terv fogja majd felpörgetni a gazdaságot, a
megszorítások inkább fékezni fogják a növekedést.
Aligha véletlen, hogy a gazdasági minisztérium kitörő
optimizmussal kommentálta az idei első negyedévi GDP 2,4 százalékos éves
szintű növekedését. A közlemény szerint ez az utóbbi öt év legjobb
eredménye, és annak a jele, hogy fordulat történt a gazdaságban. Az
állítás első fele megkérdőjelezhető, mivel a naptári és szezonális
hatások kiszűrése után a bővülés tempója csupán 2,2 százalék, ami
viszont az utolsó három negyedév leggyengébb adata. Ebből kiindulva
természetesen a második állítás sem igaz, hiszen
összehasonlítható alapon a magyar gazdaság növekedési tempója nemhogy gyorsulna, hanem némileg lassul.
A sikerre éhező hivatalos propagandát ez nem zavarta, a nagy viharokat
kiváltó lépések után már kellett valami jó üzenet, még ha nem is felel
meg a teljes valóságnak.
A szerény mértékű GDP-növekedés megfelel az unió átlagának, szégyenkezni valónk tehát önmagában a mértéken nem lenne,
a baj csak az, hogy a Fidesz-kormány középtávú terve és költségvetése ennél jóval gyorsabb tempóval számol:
az idei évre 3,1, 2012-2014 között pedig az óvatosabb verzió szerint
3,5-4, a bátrabb változatban 4-6 százalék az elvárás. Matolcsy György és
szűk köre kivételével ez utóbbit mindenki, még a Fidesz holdudvarába
sorolt, de szakmai önbecsülésüket megőrzött neves szakemberek is
vágyálomnak tartják. Legtöbben még a szerényebb növekedési célkitűzést
is megkérdőjelezik, beleértve az Európai Bizottságot, amely idénre és
jövőre 2,6-2,7 százalékos bővülést jósol nekünk.
Nehogy azt higgyük, hogy ez csupán számháború, ki ezt mond, ki azt. A
lényeg az, mi alapozza meg a kalkulációkat, azaz a gazdasági
teljesítmény hátterében milyen folyamatok állnak. A gyorsulást
alátámasztó fordulatról akkor beszélhetünk, ha a gazdaság szerkezete és a
belső arányok változása, a beruházások és a fogyasztás alakulása azt
egyértelművé teszi. Nálunk erről egyelőre szó nincs, a főként kivitelre
termelő ipari ágazatok kivételével minden más terület kifejezetten
gyengén teljesít.
A GDP növekedés egyértelműen az exportpiacaink, főleg a német gazdaság száguldásának köszönhető: ez utóbbi az elmúlt három hónapban 5 százalékkal nőtt, ezzel felfelé húzott minket, nélküle legfeljebb stagnálhattunk volna.
Miközben tehát a sikerpropagandával a kormány azt próbálja elhitetni,
hogy intézkedéseinek köszönhetően gyorsulunk, ennek éppen az ellenkezője
az igaz:
a szerény növekedés azoktól függetlenül, sőt részben azok ellenére történt. Emlékezzünk,
a nagy többség számára kedvezőtlen adótörvényeket úgy kommentálták,
hogy több pénzt hagynak a lakosságnál és ez felpörgeti majd a
fogyasztást. Ehelyett az történt, amit a szakértők előre megjósoltak: az
alacsonyabb jövedelműek nettó keresete csökkent, ők tehát nem
vásárolhattak többet, sőt!, a magas keresetűek pedig a kapott többletet
nem költötték el, inkább kölcsönöket törlesztettek vagy befektettek. Így
aztán a lakossági fogyasztás éppen hogy stagnált, a kereslet tehát a
gazdaság felé ebből az irányból nem nőtt.
Az is előrelátható volt, hogy a bankadó és a különadók tovább fékezik az
amúgy is lanyha a beruházási kedvet, ami be is következett: a mély
pénzügyi válságot átélők kivételével jóformán az egyetlen uniós ország
vagyunk, ahol a beruházások hosszú hónapok óta csökkennek. Hiába a
dübörgő kivitel, a belső piac hozzájárulása nélkül illúzió a gyors
növekedés. Ha viszont az elmarad, illetve lassabb lesz a vártnál,
irreálissá válik a kormány két fő célkitűzése, az adósságállomány
érezhető csökkentése és a foglalkoztatottság nagyarányú növelése. A
bővülés adta többletbevétel elengedhetetlen a deficitcél tartásához, a
munkaerő keresletet pedig csak a felpörgő gazdaság tudja fellendíteni.
Nem véletlen, hogy a nagyívű ígéretekkel szemben a munkahelyek száma az
elmúlt hónapokban nem nőtt, hanem csökkent - hogy lesz ebből a ciklus
végére 3-400 ezer új állás?
Félrevezető az a kijelentés is, hogy a Széll Kálmán terv majd
felgyorsítja a növekedést. Ennek pont az ellenkezője várható, mert a
meghirdetett sok százmilliárdos költséglefaragások elsősorban a
lakosságot, azon belül is az átlagos vagy az alatti jövedelemmel
rendelkezőket sújtják, azaz tovább szűkítik a belső keresletet.
Hiába hirdetik a kkv-k támogatását - ebből eddig sajnos semmi sem látszik -, ha nincs vevő a termékeikre vagy szolgáltatásaikra.
A húzó ágazatok jó részét a különadók a jövőben is sújtják, tőlük sem
várható kiugró teljesítmény. A konvergenciaprogramból sem derül ki, mire
alapozza a kormány az optimista növekedés-becslését, miközben a jövő
évre már a nyugdíjpénztáraktól származó extra források is elfogynak.
Ahogy mások mellett Bod Péter Ákos is mondta a napokban, a kormány egy
évet már elvesztegetett a gazdaságban, és a további célkitűzései sem
tűnnek megalapozottnak. A szakértők és a piacok a stabilizációs tervek
szigorú végrehajtását várják, ha az nem lesz elég következetes, nem
számíthatunk sok jóra. Az igazi csapda az, hogy amennyiben a kormány
keményen végrehajtja a vállalt megszorításokat, azok törvényszerűen
fékezni fogják a gazdaság növekedését, ami viszont visszahat a
költségvetés helyzetére és a meghirdetett foglalkoztatási célok
teljesülésére is.
Igazi szerkezeti reformok nélkül tehát ismét ott leszünk, ahol a part szakad.
Kapcsolódó hírek:
Megszűnik az OÉT
Közbeszerzés nélkül lophatják szét az országot
Csaba László az Orbán-kormányról: lehet, hogy elvesztegettünk négy évet
Kedvezőtlen kamattal vett föl hitelt a kormány