Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyugdíjas Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyugdíjas Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyugdíjas Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyugdíjas Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
|
Mondhatja az államtitkár asszony, hogy az
esélyegyenlőség a kormányzati politika központja, csak éppen
intézkedéseik nem ezt szolgálják - állítja Trencsényi László a Magyar
Pedagógiai Társaság ügyvezető elnöke.
Az
ELTE Alkalmazott Neveléselméleti Tanszékének vezetője szerint a
buktatás, az évismétlés forszírozása, a kicsapatás lehetősége, a
tankötelezettségi kor leszállítása, a Híd-program, a szakképzés
inasoktatássá silányítása - mind a felelősség alóli kibúvás.
- Eddig erkölcstelen, hazafiatlan és önző fiatalok kerültek ki a közoktatásból?
-
Semmivel sem kevesebb és semmivel sem több, mint a közoktatás háromszáz
éve alatt bármikor. Nincsenek adataink arról, hogy szignifikánsan
valamely korszakban az iskola nagyobb züllesztő - vagy éppen építő -
hatással lett volna, mint máskor.
- Az új
Nemzeti alaptanterv (Nat) kiszivárgott tervezetében viszont olyan
erkölcsi és hazafias, nemzeti azonosságra való nevelést szorgalmaznak,
ami a készítők szerint nem jelent meg a régebbiekben.
- A
köznevelési törvényben úgy fogalmaztak, hogy "új értékalapokra helyezzük
a közoktatást". Ezt, ha akarom, úgy olvasom, hogy új alapokra helyezik,
ami egy újabb (más) "értékalap" lesz ahhoz képest, ami eddig volt. De
érthetem úgy is, hogy szerintük értékek eddig egyáltalán nem voltak.
Egyik sem igaz. Hiszen a Nat bevezető fejezetéhez, amely a lisszaboni
szerződésben foglalt európai normákat, az oktatásban fejlesztendő
kompetenciákat sorolja fel, nem nyúlnak hozzá. Nehéz is lenne, hiszen a
szerződést a Magyar Köztársaság is aláírta. Ez az európai változatában
nyolc, a magyarban kilenc kulcskompetencia, amely lényegében körülírja
azokat az értékeket - nem bánom "alapokat" - , amelyeket mióta csak
nemzeti közoktatási rendszerek léteznek, különböző hangsúlyokkal és
arányokkal, de mindig is megfogalmaztak.
- Akkor nem ez lesz az "első nemzeti" tanterv?
-
A nemzeti identitás kialakításának igénye, normája töretlenül jelen
volt még a létező szocializmus idején is. Talán a
"proletár-internacionalizmust" cserélte ki szükségszerűen a
rendszerváltás polgári demokratikus ideológiája az európai
azonosságtudattal, vagy bizonyos értelemben a globalizáció
megjelenítésével. Ez sem új a nap alatt: "S népek hazája, nagy világ!/
Hozzád bátran kiált" - írta Vörösmarty, a titkos, illegális bolsevik
párt tagja. Azóta ezt biztos kiderítették a Nat-ot készítő urak, ezért
most nem lesz elég kóser. De tény, hogy az interkulturalitást, vagy a
nemzetek fölötti közösségekben való tananyag-szervezési elvet már az
1995-ös Nat is, elsősorban európai azonosságtudatként rögzítette.
HIRDETÉS |
-
A nemzeti identitás mindig párhuzamosan fejlődik az önismerettel. Tehát
a dolog a személyiséggel kezdődik. Hogy először én magamat
identifikáljam, mint László, mint Rózsa, vagy akárki. Ha én magam nem
tudom, ki vagyok, milyen vállalásokkal, milyen önismerettel, milyen
értéktudattal milyen hagyományokat vallok, akkor nem megy. Ha például a
család szerepéről beszélünk, a szaktudományok ott is azt mondják, hogy a
legfontosabb: én mit definiálok családként.
- De most egy törvényt definiálja azt is, mi a család.
-
Ez egy kicsit tömjénfüstős hajcihő, vagy ha úgy tetszik,
"sömjénfüstös", hiszen abban a másik törvényben ugyan benne van, hogy a
csonka család nem is család, de számomra úgyis az lesz teljes (vagy
éppen csonka), amit én a családomként élek meg.
- Akkor az a lényeg, hogy én hogyan látom a nemzetemet?
-
Persze. Éppen ezért, mióta csak nemzeti alaptantervek léteznek, az
önismerettel kezdődnek, tehát a személyiségfejlesztéssel. És ez tán
benne is marad a Nat-ban, legalábbis azt nyilatkozták, hogy csak egy
dolog fog változni: tananyagokkal töltik fel.
- Mert eddig tényleg nem voltak benne tananyagok?
-
Az attól függ, mit nevezünk annak. Az 1995-ös változat, amit '98-ban
kezdtek el alkalmazni az iskolák, különösen a nemzeti hagyományokra
érzékeny tantárgyakban tartalmazott úgynevezett műlistát. Az irodalomban
ott volt, hogy mégis mit gondolnak a Nat készítői, melyek azok a művek,
amelyekről fontos, elengedhetetlen szólni. Ugyanígy az ének-zenénél is
megvoltak azok a zeneművek, amelyekről biztos, hogy tudnia kell a magyar
iskolába járó gyereknek. A Nat 2003-as átírása után már nem önmagában
definiálta a tanítandó anyagot, hiszen minden iskolának volt lehetősége,
arra, hogy helyi tantervet készítsen. A pedagógusok szabadságában
(szabadság = felelősség) bízó oktatáspolitika ugyanis úgy gondolkodott -
s egyébként ebben nem is igen csalódott, amíg meg nem zavarták a
pedagógustársadalmat -, hogy egy józan életű tantestület nem rakna a
helyi tantervébe mást, mint ami valóban a nemzeti, vagy az európai vagy
éppen az egyetemes kultúra, ha úgy tetszik: a kánon része. Legalábbis
nem hagyná ki belőle ezeket az elemeket.
- Akkor mit kifogásolhatott a mostani kormány?
-
Az ideológiai háború, azaz Hoffman Rózsa kormányzása kezdetén volt ez a
"János vitéz kontra Harry Potter" című gumicsont. Valójában azonban,
noha voltak olyan iskolák, amelyek - szerintem helyesen - bevették a
Harry Pottert a helyi tantervükbe, nem tudok egyetlen olyanról sem, ahol
a János vitéz kikerült volna. Miért? Mert a János vitéz nagyon jó. A
lehető legjobb olvasmány: jól lehet tanítani a 11-12 éves, hősöket
kereső korosztálynak, jól tanulható, érthető a nyelve, világos az
etikája. Én persze most a Petőfi Sándor-féle János vitézre gondolok,
mert volt már egy olyan túlbuzgó valamelyik közszolgálati, kormánypárti
televízióban, aki a Kacsóh Pongrácz-féle operettet is a kötelező
irodalomba tette volna. Ezzel egyébként csak az a bajom, hogy abszolút
ellentmond Petőfi gondolatának.
Az ugyanis arról szólt, hogy
bizony falusi mostohalánynak és juhászbojtárnak nagyon rossz lenni
Magyarországon. A mese szabályszerűségei szerint kell kivívni a
jutalmukat, de hol? Hát Tündérországban. És ez a XIX. század negyvenes
éveiben teljesen releváns társadalomkritika volt. A Kacsóh Pongrác-féle
János vitéz viszont a két háború közötti korszak, teljesen hamis
cukormázas hazafiság ideológiája, hiszen hazajönnek, mert nem kell nekik
a Tündérország. Ezzel egy 11 évest, de egy 65 évest se etessenek.
- Az új magyar oktatási rendszerben a falusi mostohalány és a juhászbojtár csak Tündérországban nyerheti majd el jutalmát?
-
Pontosan erről van szó. Ezért tanítanám nagyon szívesen a János vitézt,
mert tele van áthallásokkal. Kukorica Jancsiból ugyanis ma nem lesz
jogász. De még a felcsúti Kukorica Jancsiból sem. Mert bizony ebben a
felsőoktatási rendszerben sokaknak csak Tündérországban lenne erre
lehetősége. De a gimnáziumok kapuja is jóformán bezárul, sőt, hogy azt
ne mondjam bizonyos értelemben még az általános iskoláké is.
Részben
a társadalomszerkezet átalakulása miatt, amely az apró falvakat
intézménytelenítette - és ezt a világért sem akarom az Orbán-, vagy más
kormányok rovására írni, ez egy hosszú történelmi folyamat volt. Minden
rendben volna, ha rendes infrastruktúra alakult volna ki és az
aprófalvak lakossága átalakult volna polgári társadalommá és nem a
maradék, a pária, a hidegben megfagyók társadalmává vált volna. A falusi
intézmények fenntarthatatlanok lettek vagy nem voltak versenyképesek,
ami önmagában is elegendő az elhaláshoz.
Ha ugyanis nem
versenyképes az iskola, kivonja onnan a gyerekeit a falusi középosztály;
a boltos, a tiszteletes, a pedagógus, a vállalkozó. Mert úgy gondolja,
hogy a városi iskolában több esélyt tud adni neki. És ez önbeteljesítő
folyamat.
- Éppen arra hivatkozik az
Orbán-kormány az iskolaállamosítás kapcsán, hogy megteremti az
esélyegyenlőséget. Ellenzékből is azt mondták, hogy a falusi kisiskolák
újranyitása, az iskolafenntartás biztonságának megteremtése a cél.
-
Az iskolafenntartás különböző létszámminimumai nem a falusi kisiskolák
rehabilitációját fogják hozni, mert ahhoz, hogy egy faluban - akár
Baranyában, akár Borsodban, akár Nógrádban -, arra a nyolc-tíz gyerekre
versenyképes iskolát lehessen építeni, nagyon jól működő gazdaságnak
kellene lennie, és jó társadalmi hálónak is. Konkrét példa: egy zempléni
faluban, amelyet valamikor egy térségbe szervező akció során
hozzácsatoltak egy központhoz, megszűnt az óvoda. Noha az iskola még
megmaradt, az óvodás gyerekeket be kellett vinni a központi településre.
Nem volt ez olyan nagy távolság, jó időben gyalog is meg tudták
tenni a szülők, meg a gyerekek. Egyszer csak azonban a központi
település - hiszen önkormányzat, és lakossági érdekérvényesítő erő is
már csak ott volt - elkezdte követelni, hogy legyen a kis faluban is
óvoda. Engem nagyon izgatott, hogy milyen altruisták ezek a
nagyközségbeli szülök; ők küzdenek, hogy a szegény, 3 kilométerre lévő
kis társközségben is jöjjön létre óvoda. Aztán megtudtam, hogy miért.
Mert ebben a társközségben jóformán csak cigányság maradt. Tehát ezek a
szülők azért akartak óvodát a faluba, hogy ne az ő óvodájukba járjanak a
cigánygyerekek. Az aprófalvak iskoláinak rehabilitációja tehát
valójában azt fogja elérni, hogy az ottani szülő, akinek még egy rozoga
Daciája sincsen, ne vigye a városba a gyerekét, maradjon a falujában.
Még csak nem is mondhatják erre, hogy szegregálták a cigányokat, hiszen
maguk döntöttek úgy, hogy maradnak.
- A kormány egyes tisztviselői nyíltan támogatják is a szegregált oktatást.
-
Akkor mondok egy másik példát: Csenyétén, amely ugyanilyen elzárt
szigetként maradt, ideig-óráig fönnmaradhatott egy csoda. Volt két
vállalkozó pedagógus - Pólya Zoltánról és Komaság Margitról van szó,
nevüket meg fogja őrizni a neveléstörténet - akik a '80-as években csupa
olyan módszert alkalmaztak, amelyek ma kiátkozottak, legalábbis az új
törvény azzá nyilvánította ezeket. Nem osztályoztak, hanem szövegesen
értékeltek, nem a tananyagokra fektették a hangsúlyt, hanem
kompetenciákat fejlesztettek, a gyerekek érdeklődésére alapozták a
munkát, csupa ilyen csúnya hangzású, külföldi technikát vettek át,
bátorkodtak például holmi Carl Rogers módszereit alkalmazni az
iskolában.
És Csenyétén csoda termett abban a pár esztendőben.
Aztán a Pólya-házaspár eljött, és még ha járnak is helyi gyerekek abba
az iskolába, akkor is ugyanabban a szigorú pedagógiában részesülnek,
melyet ma a kormányzat szeretne. A sikerek pedig elmaradnak. Azt is
érdemes megnézni, hogy az önkormányzatok által "visszaszervezhető"
iskolák létszámminimuma alól kik a kivételek. Az egyházi iskolák. Az a
14 "boldog" egyház. Tehát van egy dupla szegregáció; egyfelől, mintha az
egyházi iskolákat érné egy pozitív diszkrimináció, de csak azokat,
akiket a jobboldalmi parlament az Országgyűlésben a jobb keze mellé
ültetett. Holott a keresztény vallásban nem a földi helytartó, hanem az
Úr dolga, hogy az ítélet napján a jobbjára ültesse a jókat és a baljára a
rosszakat.
- Hoffmann Rózsa azt állítja,
hiába az alternatív módszerek, a társadalmi elvárás az, hogy térjünk
vissza a régi hagyományokhoz, még ha nem is tudni, pontosan mit ért
ezen.
- Azt sem tudni, mit ért társadalmon.
- Mégis a társadalmi igénnyel magyarázza az oktatás büntetés-alapú, tekintélyelvű rendszerbe terelését. Ez nem valós érv?
-
De, csakhogy mint minden ilyen társadalmi követelés, ez is úgy
fogalmazódik meg, hogy a másiktól elvárják, de én ússzam meg. És
egyértelműen ott van a zászlón az is, hogy a célunk a középosztály
megerősítése. Sőt, néha már azt is bátorkodnak mondani, hogy a
történelmi középosztály megerősítése. Nem tudom, honnan veszik ezt, meg
hogy mit értenek alatta, de baromi jól hangzik. De tényleg van ilyen
szigorúságot megjelenítő követelés; azoké, akik mentesek szeretnének
lenni ezektől a gyerekektől.
Biztos, hogy nem könnyű a
pedagógusnak egy olyan osztályban órát tartani, ahol a jól motivált,
odahaza továbbtanulásra felkészített gyerekek együtt vannak olyanokkal,
akiknek a motiváltsága minimális. Biztosan kézenfekvő válasz erre, hogy
jó lenne ezektől a gyerekektől megszabadulni. Így itt a
pedagógustársadalom elfáradván a problémák sűrűjében, és beleégvén
azokba az oktatáspolitikai ide-odákba, amik az elmúlt húsz évet
jellemezték - néhány példaértékű kivételtől eltekintve - feladta az
integrált nevelés elvét. És ehhez támogatást kapott a települések
középosztályától.
- Most pedig a kormánytól.
-
A kormányzat az értékes szavazóbázis megnyerése érdekében bevállalta
ezt. Egy dologgal azonban nem számoltak: hogy ezzel genetikusan kódolják
a társadalmi katasztrófát. Mondhatja az államtitkár asszony, hogy az
esélyegyenlőség a kormányzati politika központja, csak éppen az
intézkedések nem ezt szolgálják. Mert a buktatás, az évismétlés
forszírozása, a kicsapatás lehetősége, a tankötelezettségi kor
leszállítása, a Híd-program, a szakképzés műhelyközpontúvá tétele,
inasoktatássá silányítása - mind a felelősség alóli kibúvás. És nem
hagynak visszautat sem.
Ilyen pedig még nem volt, mert a '60-as
években a szakmunkás tanuló gyerek, ha benőtt a feje-lágya, vagy
megnősült, vagy férjhez ment és rájött, hogy a karrierjéhez, a létező
munkaerőpiacon való elhelyezkedéséhez, vagy akár csak a jogosítvány
megszerzéséhez tovább kell tanulnia, be tudta pótolni a dolgozók
gimnáziumában. Most Híd-program van, ami egy olyan híd, ahonnan, mint a
Margit-szigeti lejárón, csak lefelé lehet menni, az érettségi felé nem. S
míg eljutnak majd az Árpád-hídi följáróig, addig ezek a gyerekek szépen
elvesznek a Margit-szigeti dzsungelben. És ha elmaradnak, nem fognak
gondot okozni a társadalomnak - gondolják a percemberkék a
kormányzatban.
- Nem éppen ezek a gyerekek szorulnak majd szociális ellátásra felnőttként?
-
Jó, a dolognak van egy ilyen hátulütője is. De majd Hegedüs Zsuzsa
asszony felszólítására kapnak meleget, meg forró teát. Komolyra
fordítva: vélhetően az történik majd, hogy más ellátórendszereknek kell
rajtuk segíteni, hogy életben maradjanak. Ha az életben tartásra van
egyáltalán politikai szándék. Csakhogy néhány fővárosi kerület
hajléktalanpolitikája nem feltétlenül arról tanúskodik, hogy a
társadalom peremére szoruló emberek életben tartásáért működnének ma az
ellátórendszerek.
Nem akarom cinizmussal vádolni az adott
kerület polgármesterét, és populista sem akarok lenni, de megkérdezném,
hogy a végtörlesztésben megspórolt pénzéből vajon mennyit juttatott a
hajléktalanoknak. Azt csinál a nyert pénzével, amit akar. De én komolyan
nem tudom, mit csináltak tegnap éjjel a hajléktalanok a VIII.
kerületben.
- S mit fognak az elkövetkező napokban...
-
Erre mondom, hogy percemberkék. Mert, ha egyszer valakit már a
társadalom peremére szorítanak, esélye sem lesz, hogy annyi tudása
legyen, amennyivel meg tudna kapaszkodni a társadalomban. S gondolom,
hogy a 16 évesen, a szakképzésből közismeretei tárgyak, tehát általános
műveltség nélkül kibocsátott fiatalok is csak ideig-óráig fognak
ellavírozni. Mert a számítástechnikához nem értenek, nyelvet nem
beszélnek, így tíz éven belül egy európai munkapiacon, ami azért
rengeteg lehetőséget adhatna nekik, minimális esélyük sem lesz. Olyan
emberi, társadalmi drámák vannak az iskolaügy mögött, amelyeket a
fűnyíróelvű politikai intézkedésekkel nem lehet megoldani.
- Sokkal inkább fokozni?
-
Hát, fokozni azt lehet. Az emberi elme, az emberi személyiség, a
közösségek nem fűnyíróelven működnek. És itt van a kormány tévedése,
történelmi felelőssége is: nem tudom, hogy butaságból vagy
rosszindulatból, de mintha tökéletesen elfeledték volna a létező
szocializmus kegyetlen kalandjának tapasztalatait. A rendszerváltás
majdnem 25 évvel ezelőtt arról szólt, hogy a rossz állami önkényuralmat
fel kell váltani egy demokratikus berendezkedéssel. Ezt nagyon sokáig
mindenki így gondolta, erre most azt mondják ezek az urak, hogy nem az
volt a baj, hogy egy egyeduralmat megszerző állam irányította az egész
intézményrendszert, hanem, hogy azok rossz fiúk voltak, ha pedig mi, jó
fiúk/lányok irányítjuk, akkor jó lesz.
A megannyi hiányra
forgatott struktúra - s nem emberi jóság vagy rosszaság - formálta
pokollá a létezett szocializmus utópiáját. Az új fiúk/lányok
messianisztikus hite önmagukban ezúttal is egy óriási történelmi
tévedés, butaság. Nem érdemes hatalmi gőggel azt mondani, hogy mi a jók,
az Úr kiválasztott elitje vagyunk. Ilyen nincs. Ez egy akkora hübrisz, -
ami a görög tragédiaelmélet kiindulópontja és vagy benne lesz a
Nat-ban, vagy nem -, hogy amikor ezt a keserves tanulságot megélik,
nekik is nagyon rossz lesz, de nekünk még rosszabb, mert ezalatt
törnek-zúznak, amit csak érnek.
|
|
Keresztes Manci 2 hete új képet töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
MLM siker
Technikai oktatás
Azonnali kármentést követelnek a magyartanárok
Kormányszóvivő a hallgatói tiltakozásokról: Érdekes helyzet