| 
   Tapasztalati
 tény, hogy ezek a népes évjáratok a szüleikhez képest nagyot léptek 
előre az  
iskolai végzettségben, foglalkozásban, társadalmi státuszban Fotó: Bócsi Krisztián
A Csongrád megyei Tömörkényen élő férfi hozzáteszi: a mostani gépeket 
akár  
nyakkendőben is lehetne vezetni, de az egészségén nyomot hagyott a 
por, a hőség és a r 
ázkódás, amit a szovjet és NDK gyártmányú kombájnokon
 eltöltött negyven év alatt elviselt. 
Az 1957-ben született Gy. Antal ugyanezt a pályát futotta be, de ő a 
jelenlegi szabályok  
szerint csak tíz év múlva mehet nyugdíjba. 
– Bennünket nem engednek el a munkából, a fiataloknak pedig nem adnak
 munkát – teszi 
 hozzá H. Antal. – Voltak itt ügyes fiúk a szakiskolából 
nyári gyakorlaton. Mondják nekem,  
hogy Anti bácsi, jönnénk dolgozni. De 
hát nincs felvétel, mert mi még itt vagyunk, és 65  
évesen is nekünk kell
 a kombájnra felmászni. 
 
– Azt szokták mondani: a fiataloknaknincs 
 gyakorlatuk, munkatapasztalatuk – jegyzem meg. 
– Nekünk sem volt, mikor idekerültünk.Azt mondták: 
 itt a munka, 
csináljad! Aztán belejöttünk. De nekik, 
 szerencsétleneknek, elkezdeni 
sincs hol. Csak  
tengnek-lengnek a faluban, családot sem alapítanak, mert
 nincs mire. Így persze gyerek sem születik, mert miből nevelnék fel. 
 
Amelyik fiatal mindenáron dolgozni akar, elmegy  
valami távoli 
útépítésre. Napi 200-300 kilométert 
 utazik, hazaér este hétkor, reggel 
négykor kel, mert 
 jön érte a mikrobusz. Olcsón el kell vállalni nekik a 
 
munkát, talán még az utazás költségét is az ő 
 bérükből számítják le. 
Vagy bejelentik őket, vagy  
nem, de abból, amit őutánuk befizetnek, 
minekünk  
nyugdíjunk nem lesz. Arra meg, hogy valaha nekik 
 is lehet 
nyugdíjuk, már nem is számítanak – úgy is 
 állnak hozzá a 
járulékfizetéshez. 
– Hol találna állást, ha 55 évesen elbocsátanák? 
– Valószínűleg sehol. Van itt egy-két kisebb maszek, de az még jobban
 kizsigereli az embert. Nem állandóra jelentenek be, 
 hanem csak egy-két 
napra, azzal meg nem  
szaporodik a szolgálati idő. 
– Mennyi lesz a nyugdíjuk 45-50 évszolgálati idő után? 
– Hát mennyi lenne? Minimálbéren vagyunk a téeszek szétverése óta. De
 azért is  
aggódunk, ha a minimálbért emelik, mert akkor meg azt 
számolgatja a tulajdonos, hogy ki 
 tud-e még annyit gazdálkodni rajtunk. 
Régebben tartottunk állatot, termeltünk zöldséget a 
 ház körül, de 
egyiknek sincs piaca, nem éri meg. A rezsi, a gyógyszer és a kaja ára  
viszont megy felfelé. Mire mi nyugdíjasok leszünk, bennünket már nem 
tart számon más,  
csak a temetkezési vállalkozó meg a szociális otthon. 
Végigdolgoztuk az életünket, de  
lehet, hogy nem kapunk annyi nyugdíjat, 
amennyiért bevennének az öregek otthonába. 
 SZINTÉN 1954-BEN SZÜLETETT az a középiskolai tanárnő, 
aki kevés híján infarktust  
kapott, amikor tudatosult benne, hogy a 
Fidesz választási ígérete, miszerint a nők  
nyugdíjba mehetnek, ha megvan
 a negyven szolgálati évük, őrá és nagyon sok kortársára  
nem vonatkozik,
 mert a felsőoktatás évei nem számítanak bele a jogosultsági időbe. 
– Azt mondtam, akkor hiszem el, hogy elmehetek, ha látom a 
végrehajtási utasítást.  
Sajnos igazam lett. Megtalálták a módját, hogy 
ne kelljen azt mondani: hazudtunk – de  
igazat sem mondtak. Már ma is én 
vagyok a legidősebb hölgy a tantestületben, és ez  
legalább 2016-ig 
biztosan így is marad, ha addig újra meg nem változtatják a szabályokat  
a
 hátrányunkra. Miközben az 1953-as születésűek, akik nálam csak néhány 
hónappal 
 idősebbek, valamilyen formában még elmehettek, nekem minimum 
négy évvel tovább kell 
 dolgoznom. 
 Amikor ezt végiggondoltam, rosszul 
lettem, és infarktusgyanúval beszállítottak a klinikára. 
A tanárnő édesanyja még 55, édesapja hatvanévesen elmehetett 
nyugdíjba. 1997. január  
1-jétől emelték föl 62 évre mind a férfi ak, 
mind a nők nyugdíjkorhatárát, de 1996-ban még  
56 évesen el lehetett 
menni, és a nők nyugdíjkorhatára csak 2009-ben érte utol a férfiakét. 
– A Ratkó-korszakban születtem, abból is a csúcsévben, 1954-ben, 
amikor több mint 223  
ezren jöttünk a világra. Amikor felvételiztem a 
József Attila Tudományegyetemre, az én  
szakomra, biológia–kémiára 
mindössze húsz hallgatót vettek föl. Ekkora évjáratból  
igencsak 
tehetségesnek és szorgalmasnak kellett lenni, hogy bekerüljön az ember. 
 
Tisztességgel, becsülettel végigdolgoztam az eddigi életemet, de ez 
ebben az országban 
 nem érték. 
Az óraszámokat felemelik, a kedvezményeket elvonják, az 
osztálylétszámok egyre  
nagyobbak. A tanárnő azért neheztel a legjobban, 
mert semmit sem lehet előre tervezni,  
  
kiszámítani. 
– Már többször álltam a nyugdíjba vonulás küszöbén, de mire átléptem 
volna, mindig  
becsapták előttem az ajtót. Ötvenöt év fölött az ember már
 nem olyan hatékony, mint 
 korábban. Hozzászoktam, hogy nemcsak leadom és
 számon kérem 
 
a tananyagot, hanem  
életerőt, tapasztalatot, 
 példát sugárzok a  
gyerekeknek. Csak így  
lehet teljes értékűen 
 tanítani, nekem viszont 
 
hiányzik már ehhez a 
 belső erőm. Kevésbé vagyok gyors, nehezebben tudok 
egyszerre többfelé figyelni. 
– Lelkiismereti teher az is, hogy jönnének a fiatalok, tele 
energiával, de nincsen számukra  
hely – folytatja a tanárnő –, mert engem
 és a kortársaimat nem enged ki a munkából az  
egyre szigorodó rendszer. 
Azt sem engedi meg, hogy visszavegyek a tempóból, mert ha 
 kevesebb órát 
tartanék, csökkenne a jövedelmem, és még alacsonyabb lenne a nyugdíjam 
. 
Ha kidobnának az állásomból, nem tudnék újra elhelyezkedni, de nyugdíjba
 sem mehetnék. 
 Úgy terveztem, sokat leszek együtt az unokámmal, mert a 
lányom nagyon szeretne  
visszamenni, hogy a kisgyerek miatt hátrányba ne 
kerüljön a munkahelyén. Azt is 
 terveztem, sokat leszek együtt a 88 éves 
anyámmal, amíg még itt van köztünk. Mire eltelik 
 négy-öt év, már nem 
ugyanilyen lesz az unokámhoz való viszony, és talán az édesanyám  
  
sem él 
már. Közben a fiatal, diplomás kolléganők, akik a helyemre várnak, nem 
keresnek  
  
pénzt, nem szülnek gyermeket. Ha nem gyakorolják a szakmát, 
akkor egy részét elfelejtik  
annak, amit az egyetemen tanultak. 
Megkeserednek, mielőtt módjuk lenne elkezdeni ezt a  
gyönyörű pályát. 
RATKÓ NEMZEDÉKKÉNT EMLEGETIK Magyarországon azt a 
korosztályt, amely az  
1950-es évek első felében született. A közkeletű 
megítélés szerint azért születtek  
akkoriban kiemelkedően népes 
évfolyamok, mert Ratkó Anna egészségügyi miniszter 
 megtiltotta az 
abortuszt, ezért nagyon sok nem kívánt gyermek is a világra jött. Ez 
azonban 
 így nem igaz. Ratkó Anna rövid ideig, 1951 és 1953 között volt 
miniszter. Németh György  
közgazdász, egészségbiztosítási és 
nyugdíjszakértő azt mondja: a korabeli  
orvostársadalom nem tartotta 
rossz miniszternek Ratkó Annát. Megérezték, hogy  
komolyan veszi, amit 
mások csak politikai szólamként hangoztattak: valóban javítani 
 akarta az
 egészségügyi ellátást, de ehhez a harmadik világháborúra készülő 
Rákosiéktól  
nem kapott megfelelő forrásokat. A leváltását eredményező 
egyik vádpont éppen az volt,  
hogy nyilvános rendezvényeken „túlígér”. 
Nem Ratkó Anna tiltotta be az abortuszt, mert a magzatelhajtás addig 
is tilos volt. Kivéve, 
 ha a terhesség kihordása veszélyeztette az anya 
életét vagy egészségét. Ezt az orvosok 
 döntötték el, és nemigen 
ellenőrizte senki, hogy valós volt-e a veszély. Ratkó Anna  
minisztersége
 idején éppen hogy engedélyezték az abortuszt, de jogszabályba foglalták
 a 
 feltételeket. Az engedély megadásáról nem a kezelőorvos, hanem erre 
szakosodott  
bizottság döntött – erős politikai elvárás volt, hogy ne 
nagyon engedélyezzék. Az illegális  
abortuszok büntetését nem a Btk. 
módosításával, hanem a bírói jogértelmezéssel  
szigorították, az 
ítéleteknek pedig nagy nyilvánosságot adtak. A rendőrség „rászállt” az  
ismertebb illegális abortőrökre, akik ennek hatására beszüntették a 
„praxist”. Mivel a 
 „kereslet” nem csökkent, az addig abortuszt végző 
orvosok, szülésznők helyére képzetlen  
„angyalcsinálók” léptek, halottak 
tucatjait és súlyos szepszises eseteket produkálva. Ez  
pedig már valóban
 indokolttá tette az illegális magzatelhajtás elleni harcot. 
 – Megszereztem a KSH-ból egy hivatalosan soha közzé nem tett 
statisztikát: a születések 
 számát havi bontásban – mondja Németh György.
 – 1953. február–már ciustól kezdett 
 meredeken emelkedni a születések 
száma, vagyis 1952 nyarán adhatták a rend- őrségnek az utasítást a 
szigorú fellépésre. 1953 és 1956 között nőtt meg az élve születések 
száma néhány tízezerrel –  
ennek is csak egy része volt nem kívánt 
gyermek, a többit előre hozott szülésnek  
tekinthetjük. 
Magyarországon a második világháború után nem volt akkora baby-boom, 
mint az  
angolszász világban és Nyugat-Európában, ahol a háborúból 
hazatért férfiak egyetemre, 
 főiskolára mehettek. Ott az emberek újra 
bízni kezdtek a jövőben, és nyugalomra vágytak;  
a nők jelentős része 
otthagyhatta háborús munkahelyét, a kiépülő jóléti állam biztonságot  
ígért, s nem utolsósorban a férfiak kerestek annyit, amennyiből a 
családot eltarthatták. A  
Ratkó-éra népesebb évjáratai nemzetközi 
összehasonlításban nem is voltak olyan  
népesek, s már 1954-ben enyhült a
 szorítás, 1956 nyarán pedig liberalizálták az  
abortuszszabályozást (bár
 a bizottságok megmaradtak), és eltörölték a gyermektelenségi  
adót. Az 
1954-es 223 ezres születésszám 1957-ben 167 ezerre esett. 
Nem találtam a Ratkó-nemzedékre vonatkozó mobilitási statisztikát, de
 tapasztalati tény,  
hogy ezek a népes évjáratok a szüleikhez képest 
nagyot léptek előre az iskolai  
végzettségben, foglalkozásban, társadalmi
 státuszban. Németh György szerint azonban ez 
 nem nevezhető klasszikus, 
„békebeli” mobilitásnak, amelyen a hátrányos körülmények  
közé született 
egyén saját teljesítménye alapján való felemelkedését értjük. A 
mobilitást  
segítette, hogy az akkori rendszerváltozással lefejeztek egy 
egész vezetőosztályt, az  
általuk addig betöltött állások szabaddá 
váltak. De a világban is olyan gazdasági és 
 technikai változások 
következtek be, amelyek miatt mozgásban volt az egész társadalom. 
 
Hihetetlenül megnőtt az igény a tanultabb emberekre, és az 
iskolarendszer szállította is  
őket – a hetvenes évek első felére például
 a népes Ratkó-évjáratok jelentős részét. 
 
Ez a korosztály a régi  
szocialista nagyipar és a  
téeszek 
rendszerváltozást 
 követő összeomlásáig 
 végigdolgozta az életét. 
 Nemcsak 
azért, mert abban a rendszerben rendőrrel üldözték a „közveszélyes  
munkakerülést”, hanem mert bőven volt állás, és megérte: lehetett 
keresni,  
gyarapodni. Az életmódban 
 és az élet minőségében is  
hatalmas a a
 változás 
 következett be. A politika 
 az 1970-es évek közepére 
 a 
társadalom egészét 
 bevonta az egészségbiztosí 
tás rendszerébe, mind 
nagy 
  
obb részét pedig a 
 nyugdíjbiztosítás körébe is. Jelentős mértékben a
 fiatal, majd középkorúvá váló Ratkó-nemzedék járulékai ból fedezték a 
többet betegeskedő idősebbek egészségügyi ellátását, a nyugellátás 
politikai okokból való kiterjesztését például a téesztagokra, akiknek a 
nyugdíjjogosultság megszerzését viszonylag könnyen teljesíthető 
feltételekhez kötötték. 
Az 1990-es évek első felében, a gazdasági rendszerváltozás idején, 
amikor 
 Magyarországon tartósan elveszett több mint egymillió munkahely, a
 Ratkó-nemzedék 
 tagjai 36-40 évesek voltak. Tudtommal arról sem készült 
külön statisztika, hogy ezt a 
 korosztályt hogyan érintette az 
állásvesztés. Annyi bizonyos, hogy aki hamarosan  
rozsdaövezetté váló 
szocialista iparvárosban vagy hátrányos helyzetű, leszakadó falusi 
 
térségben élt, az csak kivételes esetben talált állandó, bejelentett 
munkahelyet. A  
szolgálati idő nem szaporodott tovább, a kevés és alkalmi
 jövedelem a puszta  
megélhetéshez alig volt elég. 
Az egész posztkommunista térség foglalkoztatási lemaradásban van 
Nyugat-Európa  
mögött, de Magyarország foglalkoztatási kudarca a 
szomszédaihoz képest is szembeötlő. 
 Magyarországon viszonylag kevés 
ember dolgozik, de aki dolgozik, az nagyon sokat. A 
 munkaerő-igényes 
ágazatokat megszüntették, mert nem tartották hatékonynak őket. Az  
alacsonyan képzett emberek számára alig maradt munkalehetőség. Az 
átképzés  
gyakorlatilag kudarcot vallott. Megnehezült a fiatalok munkába 
állása. Fölértékelődött a  
munkatapasztalat, mert csökkentek az 
üzemméretek. Régen egy százfős üzemben volt 
 kitől megtanulni a szakmát, 
ma nagyon sok helyen három-négy fős részlegek vannak,  
ezért sokkal 
nehézkesebb a betanítás. Amíg volt rá pénz, elnézték, hogy az emberek 
 
megvesztegessék az orvosokat, rokkantnyugdíjba meneküljenek. A 
szocialista kormányok 
 azzal igyekeztek elejét venni a társadalmi 
feszültségeknek, hogy viszonylag bőkezű  
segélyeket adtak, 2002 után 
pedig növelték a családi pótlékot, folyósítását nem kötötték  
az 
életvitelhez, a gyermekek iskolába járatásához kötődő feltételekhez. 
Egyebek között ez 
 is vezetett a fokozódó eladósodáshoz. A Ratkónemzedék 
egy nem elhanyagolható része 
 tizenöt-húsz év munka és járulékfizetés 
után kiesett a munkaerőpiacról. Ha az illető az  
1988 óta eltelt időszak 
legalább felében nem szerzett szolgálati időt, akkor ugyan a  
szolgálati 
ideje nem vész el, de – speciális esetektől eltekintve – nem veszik 
figyelembe,  
ha korábban jól keresett. 
AZ 1975. ÉVI II. TÖRVÉNY alapján úgy számolták ki a nyugdíjat, hogy a
 nyugdíjazást  
megelőző négy teljes és egy nem teljes év jövedelme 
számított. Később még kedvezőbb  
lett a nyugdíjszámítás alapja: az utolsó
 öt év keresete közül a legjobb három számított. 
– Ez lehetőséget adott a manipulációra –mondja Pap Sándor szegedi 
társadalom 
biztosítási szakember. – Az utolsó három évben megnyomták a 
ceruzát, és előfordult,  
hogy valakinek magasabb lett a nyugdíja, mint 
amennyi korábban a fizetése volt. 
Az új rendszerben látható volt, hogy az a nyugdíjrendszer, amelyben a
 nők 55, a fér fi ak  
hatvanéves korukban elmehetnek nyugdíjba, 
fenntarthatatlan. Jó néhány évig vártak  
azonban arra, hogy a gazdasági 
rendszerváltás sikeres lesz, nő a gazdaság, emelkednek  
a bérek, javul a 
foglalkoztatás. A Bokros-csomag egyik mellékágaként, 1996-ban nyúltak  
hozzá először a korhatárhoz: az öregségi teljes nyugdíj korhatárát 
fölemelték 62 évre. Az  
akkor nyugdíj előtt álló évjáratok fokozatosan, 
emelkedő rendszerben, minél később  
születtek, annál magasabb életkorban 
mehettek nyugdíjba. 
1998-tól változott a nyugdíjszámítás módja. A személyi jövedelemadó 
1988-as  
bevezetése óta döntően rendelkezésre állnak az adatok, hogy 
kinek mennyi bér után  
fizettek járulékot. Ezért 1988-tól pontosan fi 
gyelembe veszik a kereseteket. A korábbi  
összegeket az éves inflációk 
figyelembevételével valorizálják, tehát megállapítják, hogy a  
forint mai
 vásárlóértékén mennyit érnének. Számítógépes programok végzik a konkrét
 
 számítást, ezekbe betáplálják az összegeket, és az adott évben éppen 
érvényben volt  
szabályokat. 
Az 1997-ben elfogadott nyugdíjtörvény, amely bevezette a 
magánnyugdíjakat, tartalmazott 
 egy kifejezetten a Ratkó-évjáratokra 
vonatkozó szigorító klauzulát. Már akkor törvénybe  
iktatták, hogy 2013. 
január 1-jétől változik a nyugdíj kiszámításának módja. Míg addig – ha 
 
valakinek megvolt a negyven szolgálati éve – a nettó fizetés nyolcvan 
százaléka lett a  
nyugdíj, és minden további szolgálati év két 
százalékkal emelte a nyugdíjat. Az új  
rendszerben negyven szolgálati 
évnél a bruttó fizetés 66 százaléka lesz a szorzó, és  
minden további 
szolgálati év csak plusz 1,65 százalékkal számít. 2013-ban az 1951-ben  
születettek érik el a 62 éves kort – arra szolgált a módosítás, hogy 
nekik már kevesebbet 
 kelljen fizetni. A korábbi szabályok alapján 
dolgoztak, és fi zettek járulékot, de mert sokan  
vannak, kevesebbet 
fognak kapni. Pap Sándor szerint ez nem ennyire egyszerű. 1997-ben 
 
vezették be a magán nyugdíjakat, létrehozói bíztak abban, hogy 15 év 
alatt szép összegek 
 halmozódnak föl. A Ratkó-korosztály tagjai 
eldönthették, hogy belépnek-e valamelyik  
magánnyugdíjpénztárba. 
AZ ÉN EMLÉKEIM SZERINT a bankoknál voltak akkor 
számítógépes programok, amelyek 
 az életkor, az addig ledolgozott idő és a
 bér alapján kalkulálták, kinek érdemes a  
magánnyugdíjpénztárba utalni a
 járuléka egy részét. 1955-ös születésű lévén, több  
programon is 
végigfuttattuk az adataimat, s mindegyik azt hozta ki, hogy nem érdemes.
 
 Voltak persze, akik azt hitték, hogy a magánnyugdíjpénztár majd 
csodálatosan 
 megszaporítja a pénzüket, és beléptek, elmondható azonban, 
hogy a többség így is, úgy  
is rosszabbul járt. 
Nincs hely minden változást felsorolni. Említsük meg, hogy a 
Medgyessy-kormány  
bevezette a 13. havi nyugdíjat, a Bajnaikormány 
eltörölte. Volt néhány év, amikor a  
szerencséseknek nyugdíj mellett is 
teljes fi zetésért lehetett dolgozni – nekik talán sikerült 
 valamennyit 
megtakarítaniuk a szűkebb esztendőkre. Ugyancsak a Bajnai-kormány az IMF 
 és az Európai Unió sürgetésére 62-ről 65 évre emelte a 
nyugdíjkorhatárt. A kiszivárgott  
hírek szerint az Orbán-kormány éppen 
most fontolgatja, hogy egyetlen lépésben felemeli  
minden évjáratnak a 
korhatárt – ezúttal az OECD nemrég nyilvánosságra került 
 
országjelentésének ösztönzésére. Ha ez megvalósul, már 2014-től 
mindenkinek 65 éves  
koráig kell dolgoznia. Ez azt jelenti, hogy évekig 
nem lesz friss nyugdíjas. 
PAP SÁNDOR AZT MONDJA: óvatosan kell nyilatkozni 
arról, hogy mi lesz 2013. január  
1-jétől. Egyrészt nem biztos, hogy a 
bruttó összeg alapján megállapításra kerülő ellátás  
(66 százalék minden 
nyugdíjalap esetében) kevesebb lesz, mint az eddigi nettó alapján  
számított nyolcvan százalék. Az viszont bizonyos, hogy bár ötven év 
fölött nagyon nehéz a  
munkahelyet megtartani, de új munkahelyet találni 
még nehezebb. Korábban számos 
 lehetőség volt, hogy bizonyos 
feltételekkel a korhatár alatt el lehessen menni nyugdíjba –  
ezeket az 
Orbán-kormány szüntette meg 2011. december 31-ével. Megpróbálja 
 
visszakényszeríteni a munkaerőpiacra a korábbi kedvezményezetteket és a 
valamennyire 
 még munkaképes rokkantnyugdíjasokat – mivel azonban nincsen
 számukra munka, ezért 
 megelégszik a járandóságuk különböző technikákkal
 való megkurtításával. 
A Ratkó-nemzedék tagjai közül bizonyára sokan vannak – és még többen 
lesznek –, akik  
munkahelyet nem találnak, mert már öregek, de nyugdíjba 
sem mehetnek, mert ahhoz még  
fiatalok. Pap Sándor szerint nem veszítik 
el a megszerzett szolgálati idejüket, és az 1988  
óta regisztrált 
nyugdíjalapjukat, de nem szereznek hozzá újabb éveket. Kivéve, ha 
befizetik  
a nyugdíjjárulékot a munka nélkül töltött évekre is – de ugyan
 miből fizetnék, ha nincs  
jövedelmük? Akiknek van megtakarításuk, ugyan 
miért tennék be az állami nyugdíjkasszába 
, ahonnét több okból sem 
biztos, hogy visszakapják? A felső tízezer tagjait leszámítva, az  
az 
alapkérdés, hogy egyáltalán miből él meg egy 1954-es születésű ember még
 hét vagy 
 kilenc évig, mire nyugdíjat kaphat. 
KÉRDÉS AZ IS, nem emelik-e tovább a nyugdíjkorhatárt
 – tehát mire a Ratkóévjáratok  
elérik a 65 évet, akkorra esetleg már 67 
vagy hetven év lesz a korhatár. És kérdés az is, 
 hogy aki már elment 
nyugdíjba, az biztonságban érezheti-e magát. Hiszen Romániában az  
IMF 
megpróbálta kikényszeríteni, hogy csökkentsék a megélhetés költségeihez 
képest  
amúgy is csekély nyugdíjat. Az erről szóló törvényt ugyan az 
ottani alkotmánybíróság  
megsemmisítette, de cserébe a 
közalkalmazottaktól vonták el a bérük negyedén túl a  
béren kívüli 
juttatásaik csaknem száz százalékát. 
Németh György szerint a nyugati világban „utolérési válság” van. Ez 
azt jelenti, hogy  
Kínában és Ázsia még Kínánál is alacsonyabb bérszintű 
országaiban rendkívül olcsón 
 tudnak olyan termékeket előállítani, 
amelyek a fejlett világba exportálhatók. Ez végtelenül 
 nehéz helyzetbe 
hozza Nyugaton a kevésbé kvalifikált munkaerőt, miközben a nyugati 
 
gyökerű globális cégek profi tja és menedzsereinek fizetése hihetetlenül
 megnőtt. A fejlett  
világ csak akkor lenne képes állni a bérversenyt 
Kínával, ha nagyon jelentősen 
 leszorítaná a béreket, ami lopakodva 
zajlik ugyan, teljes mértékben azonban  
politikailag-társadalmilag nem 
tudják kivitelezni. 
Közben Kínában nőttek a bérek, s a Nyugat is – önérdekétől vezérelve –
 erre  
preszszionálja a kínai politikai vezetést, amely viszont nem 
szívesen ad fel a  
bérversenyképességéből. E kettő eredője a bérszínvonal
 kiegyenlítődése lesz, amely  
azonban eltarthat akár a XXI. század 
közepéig is. Bekövetkeztével vége lesz a termelés 
 béralapú 
kiszervezésének (outsourcing). Kérdés azonban, hogy abból, amit addig  
kiszerveznek, mennyi tér vissza, mert közben itt egész termelési 
kultúrák semmisülnek  
meg. Az sem mindegy, hogy ami visszatelepül, az 
kinek a tulajdonában lesz, kinek termel  
profitot. 
És azt sem tudni, hogyan alakul addig a demográfiai helyzet, a 
lakosság elöregedése.  
Az elöregedésnek két tényezője van: az életkor 
megnövekedése és az elmaradt  
születések. Az alacsony bérek miatt a 
társadalom többségének nincs módja felhalmozni. 
Az 1954-es 223 ezerrel szemben 2011-ben mindössze 88 ezer gyermek 
született,  
miközben 128 ezren haltak meg. Ha nincs bizalom a jövőben, 
akkor elmaradnak a  
tervezett szülések, és előfordulhat, hogy a 
legrosszabb demográfiai forgatókönyv valósul  
meg. Ha a halálozások száma
 évente negyvenezerrel vagy többel tartósan magasabb 
marad, mint a 
születéseké, akkor a népességcsökkenés önmagát gerjesztő, 
 
összeomlásszerű, mind nehezebben visszafordítható folyamattá válik. 
A végtelenségig nem lehet kitolni a nyugdíjkorhatárt. Nehéz 
gyermekkor, történelmileg  
kivételes mobilitás, nemzedékeket eltartó 
járulékbefi zetés, egy végigdolgozott élet után  
könnyen előfordulhat, 
hogy a Ratkó-nemzedék nyugdíjának reálértéke belevész a globális  
utolérési válságba, túlélő tagjaira pedig életük utolsó szakaszában 
tartós elszegényedés 
 vár. 
 | 
Kapcsolódó hírek:
Tamás Ervin: Nyuggervilág
Ez kőkemény, itt menni kell! - egyre többen állnak fel a fotelből
Nyugdíjba készül? Erre figyeljen!
Elkerülhetetlen lesz a nyugdíjkorhatár emelése