Tapasztalati
tény, hogy ezek a népes évjáratok a szüleikhez képest nagyot léptek
előre az
iskolai végzettségben, foglalkozásban, társadalmi státuszban Fotó: Bócsi Krisztián
A Csongrád megyei Tömörkényen élő férfi hozzáteszi: a mostani gépeket
akár
nyakkendőben is lehetne vezetni, de az egészségén nyomot hagyott a
por, a hőség és a r
ázkódás, amit a szovjet és NDK gyártmányú kombájnokon
eltöltött negyven év alatt elviselt.
Az 1957-ben született Gy. Antal ugyanezt a pályát futotta be, de ő a
jelenlegi szabályok
szerint csak tíz év múlva mehet nyugdíjba.
– Bennünket nem engednek el a munkából, a fiataloknak pedig nem adnak
munkát – teszi
hozzá H. Antal. – Voltak itt ügyes fiúk a szakiskolából
nyári gyakorlaton. Mondják nekem,
hogy Anti bácsi, jönnénk dolgozni. De
hát nincs felvétel, mert mi még itt vagyunk, és 65
évesen is nekünk kell
a kombájnra felmászni.
– Azt szokták mondani: a fiataloknaknincs
gyakorlatuk, munkatapasztalatuk – jegyzem meg.
– Nekünk sem volt, mikor idekerültünk.Azt mondták:
itt a munka,
csináljad! Aztán belejöttünk. De nekik,
szerencsétleneknek, elkezdeni
sincs hol. Csak
tengnek-lengnek a faluban, családot sem alapítanak, mert
nincs mire. Így persze gyerek sem születik, mert miből nevelnék fel.
Amelyik fiatal mindenáron dolgozni akar, elmegy
valami távoli
útépítésre. Napi 200-300 kilométert
utazik, hazaér este hétkor, reggel
négykor kel, mert
jön érte a mikrobusz. Olcsón el kell vállalni nekik a
munkát, talán még az utazás költségét is az ő
bérükből számítják le.
Vagy bejelentik őket, vagy
nem, de abból, amit őutánuk befizetnek,
minekünk
nyugdíjunk nem lesz. Arra meg, hogy valaha nekik
is lehet
nyugdíjuk, már nem is számítanak – úgy is
állnak hozzá a
járulékfizetéshez.
– Hol találna állást, ha 55 évesen elbocsátanák?
– Valószínűleg sehol. Van itt egy-két kisebb maszek, de az még jobban
kizsigereli az embert. Nem állandóra jelentenek be,
hanem csak egy-két
napra, azzal meg nem
szaporodik a szolgálati idő.
– Mennyi lesz a nyugdíjuk 45-50 évszolgálati idő után?
– Hát mennyi lenne? Minimálbéren vagyunk a téeszek szétverése óta. De
azért is
aggódunk, ha a minimálbért emelik, mert akkor meg azt
számolgatja a tulajdonos, hogy ki
tud-e még annyit gazdálkodni rajtunk.
Régebben tartottunk állatot, termeltünk zöldséget a
ház körül, de
egyiknek sincs piaca, nem éri meg. A rezsi, a gyógyszer és a kaja ára
viszont megy felfelé. Mire mi nyugdíjasok leszünk, bennünket már nem
tart számon más,
csak a temetkezési vállalkozó meg a szociális otthon.
Végigdolgoztuk az életünket, de
lehet, hogy nem kapunk annyi nyugdíjat,
amennyiért bevennének az öregek otthonába.
SZINTÉN 1954-BEN SZÜLETETT az a középiskolai tanárnő,
aki kevés híján infarktust
kapott, amikor tudatosult benne, hogy a
Fidesz választási ígérete, miszerint a nők
nyugdíjba mehetnek, ha megvan
a negyven szolgálati évük, őrá és nagyon sok kortársára
nem vonatkozik,
mert a felsőoktatás évei nem számítanak bele a jogosultsági időbe.
– Azt mondtam, akkor hiszem el, hogy elmehetek, ha látom a
végrehajtási utasítást.
Sajnos igazam lett. Megtalálták a módját, hogy
ne kelljen azt mondani: hazudtunk – de
igazat sem mondtak. Már ma is én
vagyok a legidősebb hölgy a tantestületben, és ez
legalább 2016-ig
biztosan így is marad, ha addig újra meg nem változtatják a szabályokat
a
hátrányunkra. Miközben az 1953-as születésűek, akik nálam csak néhány
hónappal
idősebbek, valamilyen formában még elmehettek, nekem minimum
négy évvel tovább kell
dolgoznom.
Amikor ezt végiggondoltam, rosszul
lettem, és infarktusgyanúval beszállítottak a klinikára.
A tanárnő édesanyja még 55, édesapja hatvanévesen elmehetett
nyugdíjba. 1997. január
1-jétől emelték föl 62 évre mind a férfi ak,
mind a nők nyugdíjkorhatárát, de 1996-ban még
56 évesen el lehetett
menni, és a nők nyugdíjkorhatára csak 2009-ben érte utol a férfiakét.
– A Ratkó-korszakban születtem, abból is a csúcsévben, 1954-ben,
amikor több mint 223
ezren jöttünk a világra. Amikor felvételiztem a
József Attila Tudományegyetemre, az én
szakomra, biológia–kémiára
mindössze húsz hallgatót vettek föl. Ekkora évjáratból
igencsak
tehetségesnek és szorgalmasnak kellett lenni, hogy bekerüljön az ember.
Tisztességgel, becsülettel végigdolgoztam az eddigi életemet, de ez
ebben az országban
nem érték.
Az óraszámokat felemelik, a kedvezményeket elvonják, az
osztálylétszámok egyre
nagyobbak. A tanárnő azért neheztel a legjobban,
mert semmit sem lehet előre tervezni,
kiszámítani.
– Már többször álltam a nyugdíjba vonulás küszöbén, de mire átléptem
volna, mindig
becsapták előttem az ajtót. Ötvenöt év fölött az ember már
nem olyan hatékony, mint
korábban. Hozzászoktam, hogy nemcsak leadom és
számon kérem
a tananyagot, hanem
életerőt, tapasztalatot,
példát sugárzok a
gyerekeknek. Csak így
lehet teljes értékűen
tanítani, nekem viszont
hiányzik már ehhez a
belső erőm. Kevésbé vagyok gyors, nehezebben tudok
egyszerre többfelé figyelni.
– Lelkiismereti teher az is, hogy jönnének a fiatalok, tele
energiával, de nincsen számukra
hely – folytatja a tanárnő –, mert engem
és a kortársaimat nem enged ki a munkából az
egyre szigorodó rendszer.
Azt sem engedi meg, hogy visszavegyek a tempóból, mert ha
kevesebb órát
tartanék, csökkenne a jövedelmem, és még alacsonyabb lenne a nyugdíjam
.
Ha kidobnának az állásomból, nem tudnék újra elhelyezkedni, de nyugdíjba
sem mehetnék.
Úgy terveztem, sokat leszek együtt az unokámmal, mert a
lányom nagyon szeretne
visszamenni, hogy a kisgyerek miatt hátrányba ne
kerüljön a munkahelyén. Azt is
terveztem, sokat leszek együtt a 88 éves
anyámmal, amíg még itt van köztünk. Mire eltelik
négy-öt év, már nem
ugyanilyen lesz az unokámhoz való viszony, és talán az édesanyám
sem él
már. Közben a fiatal, diplomás kolléganők, akik a helyemre várnak, nem
keresnek
pénzt, nem szülnek gyermeket. Ha nem gyakorolják a szakmát,
akkor egy részét elfelejtik
annak, amit az egyetemen tanultak.
Megkeserednek, mielőtt módjuk lenne elkezdeni ezt a
gyönyörű pályát.
RATKÓ NEMZEDÉKKÉNT EMLEGETIK Magyarországon azt a
korosztályt, amely az
1950-es évek első felében született. A közkeletű
megítélés szerint azért születtek
akkoriban kiemelkedően népes
évfolyamok, mert Ratkó Anna egészségügyi miniszter
megtiltotta az
abortuszt, ezért nagyon sok nem kívánt gyermek is a világra jött. Ez
azonban
így nem igaz. Ratkó Anna rövid ideig, 1951 és 1953 között volt
miniszter. Németh György
közgazdász, egészségbiztosítási és
nyugdíjszakértő azt mondja: a korabeli
orvostársadalom nem tartotta
rossz miniszternek Ratkó Annát. Megérezték, hogy
komolyan veszi, amit
mások csak politikai szólamként hangoztattak: valóban javítani
akarta az
egészségügyi ellátást, de ehhez a harmadik világháborúra készülő
Rákosiéktól
nem kapott megfelelő forrásokat. A leváltását eredményező
egyik vádpont éppen az volt,
hogy nyilvános rendezvényeken „túlígér”.
Nem Ratkó Anna tiltotta be az abortuszt, mert a magzatelhajtás addig
is tilos volt. Kivéve,
ha a terhesség kihordása veszélyeztette az anya
életét vagy egészségét. Ezt az orvosok
döntötték el, és nemigen
ellenőrizte senki, hogy valós volt-e a veszély. Ratkó Anna
minisztersége
idején éppen hogy engedélyezték az abortuszt, de jogszabályba foglalták
a
feltételeket. Az engedély megadásáról nem a kezelőorvos, hanem erre
szakosodott
bizottság döntött – erős politikai elvárás volt, hogy ne
nagyon engedélyezzék. Az illegális
abortuszok büntetését nem a Btk.
módosításával, hanem a bírói jogértelmezéssel
szigorították, az
ítéleteknek pedig nagy nyilvánosságot adtak. A rendőrség „rászállt” az
ismertebb illegális abortőrökre, akik ennek hatására beszüntették a
„praxist”. Mivel a
„kereslet” nem csökkent, az addig abortuszt végző
orvosok, szülésznők helyére képzetlen
„angyalcsinálók” léptek, halottak
tucatjait és súlyos szepszises eseteket produkálva. Ez
pedig már valóban
indokolttá tette az illegális magzatelhajtás elleni harcot.
– Megszereztem a KSH-ból egy hivatalosan soha közzé nem tett
statisztikát: a születések
számát havi bontásban – mondja Németh György.
– 1953. február–már ciustól kezdett
meredeken emelkedni a születések
száma, vagyis 1952 nyarán adhatták a rend- őrségnek az utasítást a
szigorú fellépésre. 1953 és 1956 között nőtt meg az élve születések
száma néhány tízezerrel –
ennek is csak egy része volt nem kívánt
gyermek, a többit előre hozott szülésnek
tekinthetjük.
Magyarországon a második világháború után nem volt akkora baby-boom,
mint az
angolszász világban és Nyugat-Európában, ahol a háborúból
hazatért férfiak egyetemre,
főiskolára mehettek. Ott az emberek újra
bízni kezdtek a jövőben, és nyugalomra vágytak;
a nők jelentős része
otthagyhatta háborús munkahelyét, a kiépülő jóléti állam biztonságot
ígért, s nem utolsósorban a férfiak kerestek annyit, amennyiből a
családot eltarthatták. A
Ratkó-éra népesebb évjáratai nemzetközi
összehasonlításban nem is voltak olyan
népesek, s már 1954-ben enyhült a
szorítás, 1956 nyarán pedig liberalizálták az
abortuszszabályozást (bár
a bizottságok megmaradtak), és eltörölték a gyermektelenségi
adót. Az
1954-es 223 ezres születésszám 1957-ben 167 ezerre esett.
Nem találtam a Ratkó-nemzedékre vonatkozó mobilitási statisztikát, de
tapasztalati tény,
hogy ezek a népes évjáratok a szüleikhez képest
nagyot léptek előre az iskolai
végzettségben, foglalkozásban, társadalmi
státuszban. Németh György szerint azonban ez
nem nevezhető klasszikus,
„békebeli” mobilitásnak, amelyen a hátrányos körülmények
közé született
egyén saját teljesítménye alapján való felemelkedését értjük. A
mobilitást
segítette, hogy az akkori rendszerváltozással lefejeztek egy
egész vezetőosztályt, az
általuk addig betöltött állások szabaddá
váltak. De a világban is olyan gazdasági és
technikai változások
következtek be, amelyek miatt mozgásban volt az egész társadalom.
Hihetetlenül megnőtt az igény a tanultabb emberekre, és az
iskolarendszer szállította is
őket – a hetvenes évek első felére például
a népes Ratkó-évjáratok jelentős részét.
Ez a korosztály a régi
szocialista nagyipar és a
téeszek
rendszerváltozást
követő összeomlásáig
végigdolgozta az életét.
Nemcsak
azért, mert abban a rendszerben rendőrrel üldözték a „közveszélyes
munkakerülést”, hanem mert bőven volt állás, és megérte: lehetett
keresni,
gyarapodni. Az életmódban
és az élet minőségében is
hatalmas a a
változás
következett be. A politika
az 1970-es évek közepére
a
társadalom egészét
bevonta az egészségbiztosí
tás rendszerébe, mind
nagy
obb részét pedig a
nyugdíjbiztosítás körébe is. Jelentős mértékben a
fiatal, majd középkorúvá váló Ratkó-nemzedék járulékai ból fedezték a
többet betegeskedő idősebbek egészségügyi ellátását, a nyugellátás
politikai okokból való kiterjesztését például a téesztagokra, akiknek a
nyugdíjjogosultság megszerzését viszonylag könnyen teljesíthető
feltételekhez kötötték.
Az 1990-es évek első felében, a gazdasági rendszerváltozás idején,
amikor
Magyarországon tartósan elveszett több mint egymillió munkahely, a
Ratkó-nemzedék
tagjai 36-40 évesek voltak. Tudtommal arról sem készült
külön statisztika, hogy ezt a
korosztályt hogyan érintette az
állásvesztés. Annyi bizonyos, hogy aki hamarosan
rozsdaövezetté váló
szocialista iparvárosban vagy hátrányos helyzetű, leszakadó falusi
térségben élt, az csak kivételes esetben talált állandó, bejelentett
munkahelyet. A
szolgálati idő nem szaporodott tovább, a kevés és alkalmi
jövedelem a puszta
megélhetéshez alig volt elég.
Az egész posztkommunista térség foglalkoztatási lemaradásban van
Nyugat-Európa
mögött, de Magyarország foglalkoztatási kudarca a
szomszédaihoz képest is szembeötlő.
Magyarországon viszonylag kevés
ember dolgozik, de aki dolgozik, az nagyon sokat. A
munkaerő-igényes
ágazatokat megszüntették, mert nem tartották hatékonynak őket. Az
alacsonyan képzett emberek számára alig maradt munkalehetőség. Az
átképzés
gyakorlatilag kudarcot vallott. Megnehezült a fiatalok munkába
állása. Fölértékelődött a
munkatapasztalat, mert csökkentek az
üzemméretek. Régen egy százfős üzemben volt
kitől megtanulni a szakmát,
ma nagyon sok helyen három-négy fős részlegek vannak,
ezért sokkal
nehézkesebb a betanítás. Amíg volt rá pénz, elnézték, hogy az emberek
megvesztegessék az orvosokat, rokkantnyugdíjba meneküljenek. A
szocialista kormányok
azzal igyekeztek elejét venni a társadalmi
feszültségeknek, hogy viszonylag bőkezű
segélyeket adtak, 2002 után
pedig növelték a családi pótlékot, folyósítását nem kötötték
az
életvitelhez, a gyermekek iskolába járatásához kötődő feltételekhez.
Egyebek között ez
is vezetett a fokozódó eladósodáshoz. A Ratkónemzedék
egy nem elhanyagolható része
tizenöt-húsz év munka és járulékfizetés
után kiesett a munkaerőpiacról. Ha az illető az
1988 óta eltelt időszak
legalább felében nem szerzett szolgálati időt, akkor ugyan a
szolgálati
ideje nem vész el, de – speciális esetektől eltekintve – nem veszik
figyelembe,
ha korábban jól keresett.
AZ 1975. ÉVI II. TÖRVÉNY alapján úgy számolták ki a nyugdíjat, hogy a
nyugdíjazást
megelőző négy teljes és egy nem teljes év jövedelme
számított. Később még kedvezőbb
lett a nyugdíjszámítás alapja: az utolsó
öt év keresete közül a legjobb három számított.
– Ez lehetőséget adott a manipulációra –mondja Pap Sándor szegedi
társadalom
biztosítási szakember. – Az utolsó három évben megnyomták a
ceruzát, és előfordult,
hogy valakinek magasabb lett a nyugdíja, mint
amennyi korábban a fizetése volt.
Az új rendszerben látható volt, hogy az a nyugdíjrendszer, amelyben a
nők 55, a fér fi ak
hatvanéves korukban elmehetnek nyugdíjba,
fenntarthatatlan. Jó néhány évig vártak
azonban arra, hogy a gazdasági
rendszerváltás sikeres lesz, nő a gazdaság, emelkednek
a bérek, javul a
foglalkoztatás. A Bokros-csomag egyik mellékágaként, 1996-ban nyúltak
hozzá először a korhatárhoz: az öregségi teljes nyugdíj korhatárát
fölemelték 62 évre. Az
akkor nyugdíj előtt álló évjáratok fokozatosan,
emelkedő rendszerben, minél később
születtek, annál magasabb életkorban
mehettek nyugdíjba.
1998-tól változott a nyugdíjszámítás módja. A személyi jövedelemadó
1988-as
bevezetése óta döntően rendelkezésre állnak az adatok, hogy
kinek mennyi bér után
fizettek járulékot. Ezért 1988-tól pontosan fi
gyelembe veszik a kereseteket. A korábbi
összegeket az éves inflációk
figyelembevételével valorizálják, tehát megállapítják, hogy a
forint mai
vásárlóértékén mennyit érnének. Számítógépes programok végzik a konkrét
számítást, ezekbe betáplálják az összegeket, és az adott évben éppen
érvényben volt
szabályokat.
Az 1997-ben elfogadott nyugdíjtörvény, amely bevezette a
magánnyugdíjakat, tartalmazott
egy kifejezetten a Ratkó-évjáratokra
vonatkozó szigorító klauzulát. Már akkor törvénybe
iktatták, hogy 2013.
január 1-jétől változik a nyugdíj kiszámításának módja. Míg addig – ha
valakinek megvolt a negyven szolgálati éve – a nettó fizetés nyolcvan
százaléka lett a
nyugdíj, és minden további szolgálati év két
százalékkal emelte a nyugdíjat. Az új
rendszerben negyven szolgálati
évnél a bruttó fizetés 66 százaléka lesz a szorzó, és
minden további
szolgálati év csak plusz 1,65 százalékkal számít. 2013-ban az 1951-ben
születettek érik el a 62 éves kort – arra szolgált a módosítás, hogy
nekik már kevesebbet
kelljen fizetni. A korábbi szabályok alapján
dolgoztak, és fi zettek járulékot, de mert sokan
vannak, kevesebbet
fognak kapni. Pap Sándor szerint ez nem ennyire egyszerű. 1997-ben
vezették be a magán nyugdíjakat, létrehozói bíztak abban, hogy 15 év
alatt szép összegek
halmozódnak föl. A Ratkó-korosztály tagjai
eldönthették, hogy belépnek-e valamelyik
magánnyugdíjpénztárba.
AZ ÉN EMLÉKEIM SZERINT a bankoknál voltak akkor
számítógépes programok, amelyek
az életkor, az addig ledolgozott idő és a
bér alapján kalkulálták, kinek érdemes a
magánnyugdíjpénztárba utalni a
járuléka egy részét. 1955-ös születésű lévén, több
programon is
végigfuttattuk az adataimat, s mindegyik azt hozta ki, hogy nem érdemes.
Voltak persze, akik azt hitték, hogy a magánnyugdíjpénztár majd
csodálatosan
megszaporítja a pénzüket, és beléptek, elmondható azonban,
hogy a többség így is, úgy
is rosszabbul járt.
Nincs hely minden változást felsorolni. Említsük meg, hogy a
Medgyessy-kormány
bevezette a 13. havi nyugdíjat, a Bajnaikormány
eltörölte. Volt néhány év, amikor a
szerencséseknek nyugdíj mellett is
teljes fi zetésért lehetett dolgozni – nekik talán sikerült
valamennyit
megtakarítaniuk a szűkebb esztendőkre. Ugyancsak a Bajnai-kormány az IMF
és az Európai Unió sürgetésére 62-ről 65 évre emelte a
nyugdíjkorhatárt. A kiszivárgott
hírek szerint az Orbán-kormány éppen
most fontolgatja, hogy egyetlen lépésben felemeli
minden évjáratnak a
korhatárt – ezúttal az OECD nemrég nyilvánosságra került
országjelentésének ösztönzésére. Ha ez megvalósul, már 2014-től
mindenkinek 65 éves
koráig kell dolgoznia. Ez azt jelenti, hogy évekig
nem lesz friss nyugdíjas.
PAP SÁNDOR AZT MONDJA: óvatosan kell nyilatkozni
arról, hogy mi lesz 2013. január
1-jétől. Egyrészt nem biztos, hogy a
bruttó összeg alapján megállapításra kerülő ellátás
(66 százalék minden
nyugdíjalap esetében) kevesebb lesz, mint az eddigi nettó alapján
számított nyolcvan százalék. Az viszont bizonyos, hogy bár ötven év
fölött nagyon nehéz a
munkahelyet megtartani, de új munkahelyet találni
még nehezebb. Korábban számos
lehetőség volt, hogy bizonyos
feltételekkel a korhatár alatt el lehessen menni nyugdíjba –
ezeket az
Orbán-kormány szüntette meg 2011. december 31-ével. Megpróbálja
visszakényszeríteni a munkaerőpiacra a korábbi kedvezményezetteket és a
valamennyire
még munkaképes rokkantnyugdíjasokat – mivel azonban nincsen
számukra munka, ezért
megelégszik a járandóságuk különböző technikákkal
való megkurtításával.
A Ratkó-nemzedék tagjai közül bizonyára sokan vannak – és még többen
lesznek –, akik
munkahelyet nem találnak, mert már öregek, de nyugdíjba
sem mehetnek, mert ahhoz még
fiatalok. Pap Sándor szerint nem veszítik
el a megszerzett szolgálati idejüket, és az 1988
óta regisztrált
nyugdíjalapjukat, de nem szereznek hozzá újabb éveket. Kivéve, ha
befizetik
a nyugdíjjárulékot a munka nélkül töltött évekre is – de ugyan
miből fizetnék, ha nincs
jövedelmük? Akiknek van megtakarításuk, ugyan
miért tennék be az állami nyugdíjkasszába
, ahonnét több okból sem
biztos, hogy visszakapják? A felső tízezer tagjait leszámítva, az
az
alapkérdés, hogy egyáltalán miből él meg egy 1954-es születésű ember még
hét vagy
kilenc évig, mire nyugdíjat kaphat.
KÉRDÉS AZ IS, nem emelik-e tovább a nyugdíjkorhatárt
– tehát mire a Ratkóévjáratok
elérik a 65 évet, akkorra esetleg már 67
vagy hetven év lesz a korhatár. És kérdés az is,
hogy aki már elment
nyugdíjba, az biztonságban érezheti-e magát. Hiszen Romániában az
IMF
megpróbálta kikényszeríteni, hogy csökkentsék a megélhetés költségeihez
képest
amúgy is csekély nyugdíjat. Az erről szóló törvényt ugyan az
ottani alkotmánybíróság
megsemmisítette, de cserébe a
közalkalmazottaktól vonták el a bérük negyedén túl a
béren kívüli
juttatásaik csaknem száz százalékát.
Németh György szerint a nyugati világban „utolérési válság” van. Ez
azt jelenti, hogy
Kínában és Ázsia még Kínánál is alacsonyabb bérszintű
országaiban rendkívül olcsón
tudnak olyan termékeket előállítani,
amelyek a fejlett világba exportálhatók. Ez végtelenül
nehéz helyzetbe
hozza Nyugaton a kevésbé kvalifikált munkaerőt, miközben a nyugati
gyökerű globális cégek profi tja és menedzsereinek fizetése hihetetlenül
megnőtt. A fejlett
világ csak akkor lenne képes állni a bérversenyt
Kínával, ha nagyon jelentősen
leszorítaná a béreket, ami lopakodva
zajlik ugyan, teljes mértékben azonban
politikailag-társadalmilag nem
tudják kivitelezni.
Közben Kínában nőttek a bérek, s a Nyugat is – önérdekétől vezérelve –
erre
preszszionálja a kínai politikai vezetést, amely viszont nem
szívesen ad fel a
bérversenyképességéből. E kettő eredője a bérszínvonal
kiegyenlítődése lesz, amely
azonban eltarthat akár a XXI. század
közepéig is. Bekövetkeztével vége lesz a termelés
béralapú
kiszervezésének (outsourcing). Kérdés azonban, hogy abból, amit addig
kiszerveznek, mennyi tér vissza, mert közben itt egész termelési
kultúrák semmisülnek
meg. Az sem mindegy, hogy ami visszatelepül, az
kinek a tulajdonában lesz, kinek termel
profitot.
És azt sem tudni, hogyan alakul addig a demográfiai helyzet, a
lakosság elöregedése.
Az elöregedésnek két tényezője van: az életkor
megnövekedése és az elmaradt
születések. Az alacsony bérek miatt a
társadalom többségének nincs módja felhalmozni.
Az 1954-es 223 ezerrel szemben 2011-ben mindössze 88 ezer gyermek
született,
miközben 128 ezren haltak meg. Ha nincs bizalom a jövőben,
akkor elmaradnak a
tervezett szülések, és előfordulhat, hogy a
legrosszabb demográfiai forgatókönyv valósul
meg. Ha a halálozások száma
évente negyvenezerrel vagy többel tartósan magasabb
marad, mint a
születéseké, akkor a népességcsökkenés önmagát gerjesztő,
összeomlásszerű, mind nehezebben visszafordítható folyamattá válik.
A végtelenségig nem lehet kitolni a nyugdíjkorhatárt. Nehéz
gyermekkor, történelmileg
kivételes mobilitás, nemzedékeket eltartó
járulékbefi zetés, egy végigdolgozott élet után
könnyen előfordulhat,
hogy a Ratkó-nemzedék nyugdíjának reálértéke belevész a globális
utolérési válságba, túlélő tagjaira pedig életük utolsó szakaszában
tartós elszegényedés
vár.
|
Kapcsolódó hírek:
Tamás Ervin: Nyuggervilág
Ez kőkemény, itt menni kell! - egyre többen állnak fel a fotelből
Nyugdíjba készül? Erre figyeljen!
Elkerülhetetlen lesz a nyugdíjkorhatár emelése