A
Portfolio.hu egy gyors felmérést végzett az elemzők és az alapkezelők
körében, hogy ki miként dönt január végéig a nyugdíjpénztárban
maradásáról. A szektor feltételeit (kedvező jövedelmi és munkaerőpiaci
helyzetet) ismerve nem meglepő, hogy a többség a maradást választja. Az
indokok között első helyen az áll, hogy hosszabb távon nem maradhat
fent a kiszerződés, az állam pedig több évtized múlva csak sokkal
kisebb kezdőnyugdíjat tud majd kifizetni. A maradást erősíti meg a
felhalmozott több millió forintos egyenleg is, hiszen az bizonyíthatóan
megtalálható, és nem egy ígéret, miközben a számla örökölhető is.
hirdetés
Mióta
bejelentették, hogy visszaléphetnek a pénztártagoknak az állami
pillérbe, mindenki azt figyeli, hogy miként döntenek az emberek. A
statisztikák most indultak be igazán, az első adatok szerint viszont
csak minimális létszám (8353) döntött a maradás mellett, a többség
inkább vár. A bátrabbak már lábbal szavaztak, azonban arra gondoltunk,
hogy meg kéne fejteni, mit gondolnak a visszalépésről a pénzpiacok
aktív szereplői, az elemzők és az alapkezelők.
Az ötlet
azért sem ördögtől való, hiszen ezek a szereplők jellemzően stabil
foglalkoztatási háttérrel rendelkeznek, a jövedelmük az átlaghoz képest
jóval magasabb, az egyéni számlájuk is több millió forintot mutat. Ezek
a szereplők a piac minden rezdülését látják, professzionális
befektetőknek tekinthetők és valamilyen szempontból kapcsolatban is
állnak a pénztárakkal, vagy vagyonkezelőként, vagy tanácsadóként.
Mindez nem azt jelenti, hogy befolyásolva lennének egyik vagy másik
irányba, hanem inkább azt, hogy ők nem csak kívülről látják a pénztárak
működését, hanem látják azokat belülről is, és képet tudnak alkotni
azok tevékenységéről, teljesítményéről.
Érthető okokból az
elmúlt hónapokban nem szólaltak meg a pénztári szektorral közvetlenül
és közvetve kapcsolatban álló szereplők, viszont joggal hittük, hogy a
mostani lehetőség, a névtelenség miatt felkelti az érdeklődésüket. A
várakozásinkat pedig az élet visszaigazolta, hiszen a népes levelező
listáról sok visszajelzést kaptunk.
Lássuk az eredményeket! Nem
túl meglepő módon elsöprő fölényben voltak a válaszadóink között azok,
akik a maradást választják. A mintánk 46 elemből állt, azonban ismerve
a szektor nagyságát, és a befolyásoló körülményeket, az eredményeket
akár ki is vetíthetjük az egész szektorra.
A megkérdezett
elemzők és alapkezelők közül 36-an válaszoltak úgy, hogy a
magánnyugdíjpénztáruknál maradnak, míg mindössze 10-en mondták azt,
hogy visszalépnek az állami pillérbe. Mindez azt is jelenti, hogy 78
százalék egyértelműen a maradás pártján áll, míg 22 százalék véli úgy,
hogy az állami fegyelmezésnek alá kell hajtania a fejét. Természetesen
nagyon sokféle módon indokolták meg a döntésüket a felmérésben
résztvevők, azonban egyértelműen csokorba lehet szedni azokat a
tényezőket, amik a maradás mellett szólnak.
A legfontosabb érvek a maradás mellett Az
állami pillér hosszú távon nem tudja a mostani ígéreteit betartani,
hiszen a társadalom egyre öregszik, a népesség pedig csökken, míg a
foglalkoztatás sem kielégítő. A rendszer fenntarthatósága több évtized
távlatában nem biztosított, hiszen már most sincs elég pénz a nyugdíjak
kifizetésére. Pontosan ezért elkerülhetetlen a nyugdíjkorhatár emelése,
illetve a nyugdíjig érvények visszavágása. Egyik válaszadónk frappánsan
azt írta, hogy "figyelembe véve, hogy a magyar államnak az elmúlt 30
évben háromszor sikerült a csőd szélére kerülnie, az állam
nyugdíjígérete kereken 0-át ér".
Válaszadóink közül többen
is azt mondták, hogy arra számítanak, az állam nem tud majd, csak egy
minimális nyugdíjat adni évtizedek múlva, ezért még úgyis megérheti a
maradás, ha kiszerződnek az állami pillérből. Sokan hivatkoztak arra,
hogy a pénztárak kevésbé vannak kitéve a politikai kockázatoknak, a
maradással pedig el lehet kerülni azt, hogy szimpla ígéretekre
hagyatkozva készüljenek fel az öregkorra.
Egyesek arra is
hivatkoztak, hogy mivel az elmúlt évtizedekben is sokat változott a
szabályozás, nagyon komoly bizonytalanságok kötődnek az állami
pillérhez. Sokan nem tartják hosszú távon fenntarthatónak azt a
helyzetet, hogy valaki a nyugdíjjárulékának, nyugdíj-hozzájárulásának
megfizetése után ne kapjon állami nyugdíjat. Válaszadóink szerint ez
egy opció, amire nem lehet mérget venni, de esélyes hogy évtizedek
múlva a jogfosztott státusz megszűnjön. A visszajelzések alapján
kimondható, hogy a maradók sokkal nagyobbra értékelik annak a
valószínűségét, hogy a munkáltatói 24 százalékos hozzájárulás után is
fognak állami nyugdíjat kapni.
A többségnek megszakítások
nélküli munkaviszonya van, a felsőoktatási idő beleszámításával pedig
állami nyugdíjra is jogosulttá váltak. Persze a kiszerződés miatt a
következő évtizedekben sokat fognak veszteni, azonban ha a garantált
kezdőnyugdíj az átlagbérhez viszonyítva csökkenni fog, és
visszaállítják a jogfosztott státuszt, akkor lehet indokolni a
maradást.
A pénztárak oldaláról megközelítve a helyzetet a
megkérdezettek arra is kitértek, hogy a kedvező jövedelmi és
foglalkoztatási helyzetük miatt több millió forint gyűlt össze a
számlájukon, amit nem akarnak egy feneketlen kútba beledobni. Úgy
gondolkodtak többen is, hogy az már biztos, ami a számlájukon van,
bízva a pénztárak vagyonkezelőiben pedig inkább erre építenek, mint az
államra.
Idekívánkozik egy komment. Egyik válaszadónk
éppenséggel magánnyugdíjpénztári vagyonkezeléssel foglalkozik, és ő már
csak a munkájából adódóan is azt mondta, hogy marad. Ő mindössze annyit
fűzött hozzá, hogy nyilvánvalóan nem fog saját fészkébe piszkítani,
hiszen ki látott már "vega hentest"?
Több esetben is azt
hallottuk, hogy az öngondoskodásra kell építeni, a nyugdíjrendszer
második pillére pedig ennek a része, még akkor is, ha az állam
kötelezően utalja rá a járulékokat. Sokszor azt a választ kaptuk, hogy
annyira bizonytalan az állami- és a magánpillér, hogy minden olyan
formát meg kell ragadni, amivel a nyugdíjas korra lehet takarékoskodni
(több lábon kell állni). Az egyéni számlán lévő pénz pedig ilyen, az
államnál lévő ígéret viszont nagyon sokat változhat, főleg ismerve a
demográfiai és foglalkoztatási feltételeket.
Az egyéni
számlával kapcsolatban többször is azt az érvet hallottuk vissza, hogy
az örökölhetőség mindennél fontosabb, hiszen a kötelező nyugdíjkorhatár
nagyon magasra is emelkedhet hazánkban. Sokan egyelőre kétkednek abban,
hogy az örökölhetőséget meg lehet valósítani az állami pillérben, ezért
inkább azt veszik készpénznek, ami nem csak virtuálisan, hanem
befektetési eszközökben testesül meg, tehát a számlájukon elérhető.
Végül,
de nem utolsó sorban ott voltak azok a maradók is, akik ezzel a
választással fejezik ki a nemtetszésüket, hogy a kormány olyan
helyzetbe kényszerítette belel őket, amire ilyen rövid idő alatt, ilyen
feltételeke mellett nem igazán lehet megoldani. Többen is arra
emlékeztettek, hogy a kiszerződés nem fair, és még ha csak kevesen,
néhány 10 ezren maradnak a második pillérben, akkor is megéri várni
arra, hogy visszakapják az elvesztett jogosultságukat.
Összefoglalás Felmérésünkben
azt próbáltuk megfejteni egyrészt, hogy a szofisztikált befektetők
miképpen döntenek, illetve másrészt, hogy ezt a döntésüket mire
alapozva hozzák meg. A többség egyértelműen a pénztári maradás pártján
áll, a válaszadók között viszont akadtak néhányan, akik még
vacillálnak. Nyilvánvaló, hogy teljesen más motivációk vezérlik a
professzionális befektetőket, illetve az átlagos vagy az alatti
jövedelemmel rendelkező, kis összegű egyéni számlát összegyűjtő
pénztártagokat, a felmérés pedig ezt nagyon jól be is bizonyította.
Az
elemzők és az alapkezelők jellemzően abban hisznek, hogy a jövőben az
állam csak sokkal kisebb nyugdíjat fog kifizetni, emellett pedig a
következő kormányok a kiszerződést is meg fogják szüntetni. A
gondolkodás a jövedelmi és munkaerőpiaci feltételeket ismerve teljesen
jogos, miközben a maradást a több millió forintos valós számla megléte
és örökölhetősége is segíti.
Kommentáld!