  
Martin Schulz 
Reuters Marc Loos 
 
– Az Európai Parlament határozata után az állampolgári 
jogokkal foglalkozó bizottság vizsgálódik Magyarország ügyében, és 
javasolhatja a szigorú büntetéseket is magában foglaló hetes cikk 
bizonyos részeinek alkalmazását. Ön szerint sor kerül erre?
  –
 Az Európai Unió minden intézménye, a parlament, a bizottság és a tanács
 is figyelembe veszi, hogy semleges alapon kell értékelnünk, sérülnek-e 
az európai alapszabályok. Nem az én feladatom, hogy ítéletet hozzak. 
Várom a bizottság értékelését, és tudomásul veszem a testület szerdai 
döntését. Az állampolgári jogokkal foglalkozó parlamenti bizottság az 
Európai Bizottság következtetései alapján fog dönteni. Korainak tartom 
bármilyen következtetés levonását. A tény, hogy a bizottság megnyitotta 
ezeket a vizsgálatokat, és jelezte, hogy az alkotmány bizonyos részei 
nem egyeznek az uniós joggal, nem az én kitalációm. Ezt a bizottság 
állítja. Én értékelés nélkül tudomásul veszem a tényeket. 
– A szocialista EP-frakció vezetőjeként még sokkal keményebben 
fogalmazott a magyar kormánnyal kapcsolatban. Mi történt? A múlt héten a
 kohéziós támogatások felfüggesztésének ügyében is megvédte az országot. 
– Egy képviselőcsoport vezetőjeként más a feladatom, mint a parlament
 elnökének. Az intézmény elnökeként meghívtam Orbán Viktort, és 
megtisztelve érzem magam, hogy elfogadta a meghívásomat, hogy igazolja 
stratégiáját, véleményét az Európai Parlament előtt. Ez az európai 
demokrácia megerősítése volt. Nem tetszettek viszont a nyilatkozatai, 
melyeket a vita után Magyarországon tett. De ezt nyitottan és őszintén 
meg is beszéltük az irodámban. A kohéziós pénzekkel kapcsolatban ugyanaz
 az álláspontom, mint ami a szocialista képviselőcsoport vezetőjeként 
lenne. Kérdés, jól tesszük-e, ha a szabályokat szigorúan fekete-fehéren 
értelmezzük. Magyarországnak sok pénzügyi problémája van. Ahelyett, hogy
 azt vitatnánk meg, hogyan segíthetnénk, inkább további pénzügyi 
terheket rovunk ki rá. Ez kontraproduktív. Értem, hogy a cél a 
költségvetési fegyelem megerősítse, de hogyan lehet fegyelmezettebb egy 
költségvetési politika, ha további kiadások terheit rakjuk egy országra?
 Azt javasoltam ezért, hogy ne az egyszerű „hibabüntetés” kategóriában 
gondolkozzunk, hanem alapos elemzés alapján fogalmazzuk meg, milyen 
lépések szükségesek most. Ez bizonyítja egyébként, hogy nincs semmi 
bajom Magyarországgal, noha nem értek egyet a kormány politikájának 
néhány elemével. 
– Úgy tűnik, az unió erőfeszítései az euroszkeptikus hangokra 
erősítenek rá Magyarországon. A parlamentben zajló viták mennyire 
kontraproduktívak? Hiszen a parlament is megosztott a kérdésben. 
– Az Európai Parlament egy politikai szervezet, amelynek többsége 
változik. A Magyarországról szóló határozatot a parlament nemrég 
támogatta, nem az én dolgom, hogy ezt értelmezzem. Tudomásul veszem az 
euroszkeptikus hangulatot, az Európa-ellenes retorikát, amely a 
közbeszédben s olykor a miniszterelnök és a kormány tagjai részéről 
elhangzik. De a Fidesz az Európai Néppárt tagja. Az Európai Bizottságot a
 néppárt egyik tagja, José Manuel Barroso vezeti. Viviane Reding 
igazságügyi biztos, akihez sok magyar kérdés tartozik, szintén a néppárt
 tagja. Egyszóval az a retorika, hogy Európa Magyarország ellen van, 
csak mert az országot a Fidesz vezeti, nem igaz. A bizottság az 
alapszerződés védelmezőjeként cselekszik, annak a szerződésnek a 
védelmezőjeként, amelyet Magyarország is ratifikált. És amelyekre 
egyébként más ügyekben hivatkozik. Bízom a bizottság pártatlanságában. 
– De mit tehetnek az unió intézményei, ha egy ország 
választópolgárainak többsége mégiscsak egyetért azzal a politikával, 
amelyet az unió most górcső alá vesz? 
– Demokráciában élünk. Ha a többség támogatja ezeket a nézeteket, 
akkor azt tiszteletben kell tartanunk. Én tiszteletben tartom a 
többséget. De az nem tiszteli, hogy én nem értek egyet vele. Abban a 
pillanatban, hogy érvelni próbál az ember ezekkel a nézetekkel szemben, 
azt mondják, hogy a nemzettel szállok szembe. Nem, nekem nem a nemzettel
 van vitám, hanem a nacionalizmus egy bizonyos formájával. Ez a 
különbség. Én tiszteletben tartom az ő véleményüket, de azt kérem, hogy 
ők is tartsák tiszteletben az enyémeket. 
– A válság ellenére – amely bizonyos szinten értelmezhető a 
kapitalizmus válságaként – rendre jobbközép kormányok vannak hatalmon 
Európában. Hogyan tudja megszólítani a baloldal a csalódott tömegeket? 
– A tapasztalat szerint válság idején az emberek összezárnak a 
kormány mögött. Talán a közeljövőben megváltozik a helyzet némely 
országban. A szociáldemokraták javaslatait – hogy a pénzpiacokon több 
szabályozásra van szükség, hogy a spekulációt jobban kell ellenőrizni, 
hogy be kell vezeti a pénzügyi szolgáltatások adóját annak érdekében, 
hogy a válság előidézőit, a bankokat, befektetési alapokat, biztosítási 
cégeket is bevonjuk a felelősségvállalásba, hogy a növekedésbe kell 
befektetni – nagyon sokat támogatják. A retorika szintjén a jobboldali 
kormányok is egyetértenek ezekkel. A baj az, hogy nem így cselekednek. A
 baloldali pártoknak ezt kell világossá tenniük a polgárok számára. De 
ez nem az Európai Parlament elnökének dolga. 
– Mit tud tenni a parlament az európai növekedés beindításáért? 
Az Európai Parlament sok mindent elfogadott, részt vettünk a 
gazdasági szabályozás új alapjait jelentő hatos csomag elfogadásában. 
Régóta mondjuk, hogy a tagállamok használják fel az elköltetlen európai 
pénzeket az infrastruktúra, az oktatás, a kutatás, a megújuló energiák 
területén. A probléma az, hogy az Európai Unió döntéshozatalában, 
miközben az EP szállítja a megoldásokat, az akadályt mindig a tanács 
képzi, mert a huszonhetek képtelenek megállapodni. 
– Mennyire jogos ön szerint Németországot azzal vádolni, hogy a 
német politika miatt húzódik az európai válság immár több mint két éve? 
– Németország sokat tesz a válság megoldásáért. Kényes helyzetben 
voltam a görög parlamentben nemrég Athénban, mert Angela Merkel 
kancellárt kellett megvédenem, politikai hovatartozásom ellenére. De nem
 tartom megalapozottnak azt a vádat, hogy a német kormány semmit sem 
tesz. Ugyanaznap, amikor görög képviselők támadták Merkelt, a német 
képviselőház megszavazta a 130 milliárd eurós görög mentőcsomagot, 
amelyből 40 milliárd közvetlenül Németországból jön. Az európai 
stabilitási mechanizmus, az unió állandó mentőalapjának 500 milliárd 
eurós mozgásteréből 211 milliárd Németországból jön, ami több mint fele 
az évi szövetségi költségvetésnek. Senki sem vádolhatja azzal a 
németeket, hogy nem cselekszenek. A probléma az, hogy kívülről úgy 
tűnik: mi, gazdagok, alamizsnát adunk a szegényeknek, akiknek ezért azt 
kell csinálniuk, amit mondunk. A német közéletben hallható retorika 
eltorzítja a képet. A valóság más. Ez olyan, mint Magyarországon. A 
kormány retorikája teljesen eltér attól, amit a kormány csinál. 
 | 
Kapcsolódó hírek:
Orbán nem tudja? A pávatáncnak búbolás a vége
Tényleg felkészültek?
Az EU akar lenni az IMF
Akciózik a Jobbik: bevonták az uniós zászlót