Az Országgyűlés elfogadta az új
alaptörvényt. Erről hosszabban Lázár János frakcióvezetőt faggatjuk majd
a napokban. Öntől csak egy általánosat kérdeznénk ez ügyben. A kormány a
gazdasági válságra és az úgymond kommunista örökséggel való
leszámolásra hivatkozva a rendszerváltás óta nem látott mértékben
koncentrálja a hatalmat. Jellemző példa erre az alkotmány azon passzusa,
miszerint az Alkotmánybíróság csak akkor kapja vissza eredeti
jogosítványainak legalább egy részét, ha az államadósság ötven százalék
alá kerül. Abszurdnak tetsző idea.Pedig ilyen helyzetben
más országok még nálunk is jobban korlátoznak egyes jogállami normákat.
Például a lengyeleknél, ha az államadósság elér egy bizonyos szintet, az
alkotmány nemes egyszerűséggel automatikusan lecsökkenti a közszféra
béreit. Amibe még a kormánynak sincs beleszólása. Megjegyzem,
Közép-Európában mindenhol alacsonyabb az államadósság szintje, mint
nálunk.
>
A magyar rendszerváltók –
köztük az ön pártelnöke, és azóta Brüsszelbe, házelnökségbe,
polgármesterségbe száműzött társai - azért hozták létre a fékek és
ellensúlyok rendszerét, hogy ne koncentrálódjon túlzott hatalom egyetlen
ember, egyetlen párt kezében.Csupán gazdaságpolitikai döntésekben korlátozzuk az Alkotmánybíróságot.
Mást
meg nem csupán abban. De maradjunk a gazdaságpolitikánál. Egyesek
szerint sikerre vezethet a fokozott adósságcsökkentés, az adócsökkentés,
és az akár az EU-val szemben meghozott döntések mixe. Más szakemberek –
például Felcsúti Péter és Felcsúti Balázs - meg azt állítják: ez a
politika vészesen visszaveti a növekedést, és súlyos társadalmi
feszültséget generál; jogállami normákat korlátozva gyorsan haladunk,
csak éppen a szakadék felé.A két Felcsúti érvelése tartalmaz ugyan részigazságokat, de
Tessék elolvasni az első részt is, úgy komplett az élmény.
összességében
nem igaz. Magyarország legnagyobb versenyhátránya a hatalmas
államadósság. Aminek törlesztése és kamatterhei nemcsak az állam, hanem a
teljes magyar gazdaság finanszírozását terhelik. A magyar bankrendszer
nem jut olcsó forrásokhoz, és végső soron a magyar vállalkozók fizetik
meg az ország kockázati felárát. Egyetlen kérdésről érdemes vitatkozni:
lehet, túl szigorú az ötvenszázalékos adósságcél, az unió is hatvanat
céloz meg.
Orbán szerint
Magyarország a kontinens mintaállama. Két okból: itt már az emberekről
szól a politika, másrészt versenyképesség tekintetében hamarosan
utolérjük még Kínát is. Az EU-elnökség budapesti átvételén még
Barrosónak is odaszólt miniszterelnökünk, hogy „gyertek utánunk”. Jose
Manuel becsületére legyen mondva: egyetlen arcizma sem rándult.Én
is hiszek abban, hogy Közép-Európa egyik legversenyképesebb államává
válhatunk. De küzdenünk kell érte, amiben Nyugat-Európa is a
versenytársunk. Szerintem nem baj, ha egy kelet-európai politikus e
kérdésben is ambiciózus. Csak közben ügyelni kell arra, hogy ne…
Fotó: Neményi Márton / fn.hu
Hogy ne váljon nevetségessé.Nem
ezt akartam mondani. Hanem azt, hogy ne hagyja félbe, amit elkezdett,
vigye végig az elképzeléseit. Számos elemző ma sokkal pozitívabban látja
Magyarország helyzetét, mint akár fél évvel ezelőtt. Meg kellett
hoznunk bizonyos gazdasági intézkedéseket, pedig én sem szeretem például
a különadót, de nélküle képtelenek lennénk kikeveredni az elmúlt nyolc,
vagy inkább húsz esztendő örökségéből.
Az
állam vagy inkább a miniszterelnök kisgömböcségére jellemző, hogy még
az iskolákat is elvenné az önkormányzatoktól. Amihez össze kell vesznie
önnel.Miért kéne?
A Népszabadság idézte önt
ebben a kérdésben: „A Belváros meg tudja tenni, hogy finanszírozza az
iskoláit a saját adóbevételéből. Ezért óvnám az államot ettől.
Minisztériumi magasságokból nehezebb lenne megszervezni egy kerületi
oktatási átalakítást, mint ahogy helyben már megtettük.”Ez egy a Hír televízióban elhangzott egyórás beszélgetésből kiragadott három mondat.
Amit nehéz többféleképpen értelmezni.Azért
mi próbáljuk meg. Ugyanis a citált szakasz előtt azt is mondtam, hogy
nagyon szívesen átadnám az államnak az iskoláinkat, merthogy nekünk most
évi egymilliárdba kerülnek. Csak attól tartok, hogy kistelepülési
iskolák fenntartásának árát az ország városiasabb települései fogják
majd megfizetni átengedett adók formájában. Persze lehet, fel kell
vállalni ezt a döntést. De én úgy általában félek, amikor egy hatalmas
rendszert egyetlen mozdulattal teljesen átalakítunk. Mert annak komoly
költségei vannak, amire nem biztos, hogy még ebben a ciklusban lesz
keret. Az mindenesetre biztos, hogy ősz végéig eldől a kérdés, hiszen
2012 végén el kell indítani az új rendszert.
Az
ön által vezetett bérmonitoring bizottság a minap letette jelentését
Orbán Viktor asztalára. Hiába ígérte a miniszterelnök, hogy az
adóátrendezéstől senkinek sem fog csökkenni a nettó fizetése, most ön
azt volt kénytelen leírni: „A versenyszférában a béremelés eddig
körülbelül 50 százalékban valósult meg.” Hol a hiba?
Smucig munkaadók
Fele akkora béremelést kérünk tőlük, mint amit a válság legmélyebb
évében, 2010-ben saját akaratukból, dalolva adtak a dolgozóknak. Ennyi
csak belefér.
A munkaadóknál. Kormányzásunk kezdetén a
vállalkozói érdekképviseletek azt javasolták, hozzunk létre
munkavállalásra ösztönző adórendszert, és csökkentsük a társasági
nyereségadót. Mi pedig azt kértük cserébe: legalább annyival emeljék az
alacsony- és a középkeresetűek bérét, ami az adórendszer
stabilizálódásáig megakadályozza a nettó bércsökkenést. Megállapodtunk,
aztán mi teljesítettük az ígéretünket, ők viszont nem. Talán eleve nem
kellett volna elfogadniuk a társasági nyereségadó csökkentését. De én
még mindig bízom a munkaadók konstruktivitásában.
Meglehet,
nem ugyanazt a filmet nézi a kormány, mint a munkaadók. Azt írja a
Munkaadók és Gyáriparosok Szövetségének lapja „a munkavállalókat ért
politikai támadás a 2011. évi béremelések kapcsán” témában: „A kormány
illetékes képviselőivel folytatott tárgyalások során sikerült tisztázni a
helyzetet, így a bérkommandók az állami szféra béreire tudnak
koncentrálni.” Értsd: leszállt rólunk a Rogán.Fele akkora
béremelést kérünk tőlük, mint amit a válság legmélyebb évében, 2010-ben
saját akaratukból, dalolva adtak a dolgozóknak. Ennyi csak belefér.
Fotó: Neményi Márton / fn.hu
Végül is van eszköz a kezében, hiszen aki nem realizálja a kormány által elvárt béremelést, az nem kaphat állami támogatást.A kormányzatnak joga van arra, hogy társadalmilag fontos célokhoz kösse a támogatásokat.
És mi a helyzet az állami szférában? Ott is kevesebb a nettó.Kétségkívül
akadnak állami és önkormányzati cégek, ahol lehetetlen azonnal
végrehajtani a bérkompenzációt. Például a BKV-nál mi is látjuk, hogy
nagyon nincs pénz, ezért elfogadtuk: csak a második negyedévtől, és
kizárólag a bruttó háromszázezer forint alatti kategóriában lesz
kompenzáció. De említhetném a MÁV egyik áruátrakodással foglalkozó
cégét, melynél a válság következtében olyan mértékű a forgalom
visszaesése, hogy a vállalat léte a tét. Tudják ezt a dolgozók is, és
megegyeztek a munkaadókkal, hogy nincs béremelés, cserébe viszont
megmaradnak az állások. Ahol van normális szakszervezet, nincs botrány.
Nem a munkaadók, de még csak nem is a szakszervezetek ígérték, hogy senkinek sem csökken majd a nettója. Hanem Orbán.
Választójog a határon túliaknak
Nem lenne ízlésem szerint való, ha mondjuk Kárpátalján az ittenihez
hasonló kampányt folytatnának a magyarországi pártok.
Nem Orbán Viktor követelte a társasági adó csökkentését. Hanem a munkaadók. És ennek ára van.
„Az emberek” most Orbánon kérik számon az átlagosan havi kétezer forintos mínuszt. A miniszterelnök szavahihetősége a tét.Így is lehet értelmezni a helyzetet.
Miért
nem eleve azt mondta Orbán, hogy „emberek, átrendezzük az adókat, az
alacsony keresetűek fél évig buknak havi pár ezret, de aztán kárpótoljuk
őket”? Elképzelhető, hogy az illetékes elszámolta magát, és nem tudta,
hogy csökken a kiskeresetűek nettója?Kizártnak
tartom. Az államot illetően egyetlen kritika jogos: a család nettó
jövedelmére koncentráltunk, és nem az egyénére. Ami félreértést okozott,
hiszen ahol mondjuk mindkét szülő pedagógus, de csak az egyikük veszi
igénybe az adókedvezményt, ott a másik vesztese a változásnak. De a
család összes nettó jövedelme a gyerekkedvezményekkel együtt számolva
nőtt.
A mínusz kétezer
forintoknál súlyosabb gond, hogy a kormány hónapok óta adós a
devizahiteleseket segítő csomaggal. Azzal is úgy járunk, mint a
„senkinek sem csökken a nettója” ígérettel?A probléma nem
kezelhető egyetlen tollvonással. Jó csomag kezd kialakulni, mely
nemcsak azoknak kínál megoldást, akik becsődöltek a hiteleikkel, hanem
azon 85 százalék tagjainak is, akik vérrel, verítékkel, de fizették a
részleteiket.
Mikor lesz ebből valami?A kormány néhány héten belül meghozza a döntést, a rendszer július elsejére áll fel.
Mennyibe fog kerülni?Néhány
tízmilliárd elég a bedőlt hitelek kivásárlására. A bankok pedig
körülbelül annyi terhet vállalnak majd, amennyit egyébként is
kénytelenek lettek volna a leírások miatt. Kiszámíthatóvá tesszük a
törlesztőrészleteket, nem hagyjuk egy bizonyos árfolyamszint fölé nőni.
Ami a svájci frank esetében valahol 190 és 200 forint között van.
Fotó: Neményi Márton / fn.hu
Akad itt még egy, az új
alaptörvényhez, pontosabban az azt tartalommal megtöltő sarkalatos
törvények egyikéhez kötődő téma. A miniszterelnök nyilatkozta a minap:
„Nem az a kérdés, hogy van-e választójoguk a határon kívül élő
magyaroknak, hanem hogy azt milyen formában tudják kifejezni.” Ön milyen
tartalmú választójogot adna?Ha állampolgárságot adunk,
azzal jogok is járnak, ugyanis nincs kétfajta állampolgárság. De mielőtt
konkrétan megfogalmaznánk, hogyan választhatnak a határon túli
magyarok, előbb biztosítanunk kell a magyarországi kisebbségek
képviseletét is az Országgyűlésünkben.
Orbán kiadta: még idén módosítani kell a választójogi törvényt.
A frakció dolgozik a válaszon. Én most inkább azt emelném ki:
ügyelni kell arra, hogy ne tegyük kampányterületté a határon túli
magyarlakta településeket. Nem lenne ízlésem szerint való, ha mondjuk
Kárpátalján az ittenihez hasonló kampányt folytatnának a magyarországi
pártok.
Lenne abból magyarverés, ha piros-fehér-zölddel plakátolnák tele Munkácsot, Pozsonyt, Újvidéket, Kolozsvárt.Az ilyen helyzetek megelőzése érdekében egyezségre kell jutnunk idehaza.
Mármint a Fideszen belül.Nem, a magyarországi pártok között.
A
szocik nem akartak kettős állampolgárságot, népszavazást róla végképp
nem, a Fidesz mégis belekényszerítette őket egy pusztító referendumba.
Azóta is vakargatják magukról a hazaáruló bélyeget. Ezek után Orbán
kétharmada még az idén választójogot ad a határon túli magyaroknak -
ismételten az MSZP ellenében. Milyen alapon kérnek tőlük ez ügyben
bármit is?Ha előáll egy helyzet, kezelni kell. Felelősséggel tartozunk a határon túli magyarokért
Kapcsolódó hírek:
A nyugdíjasokat is becsapja a kormány
Szirénhangok újratöltve
az Orbán által okozott kár nem tartható Magyarország határain belül
IMF-alku, Orbán el, államcsőd...