Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyugdíjas Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyugdíjas Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyugdíjas Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyugdíjas Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
13 éve | dr.Bakai Borbála | 0 hozzászólás
Galambos Péter|2011. 12. 28., 9:18|
Nem érdekli a Tescót a Match-üzletlánc és nem tervez jogi lépést a plázastop ellen mondta az [origo]-nak adott interjújában a Tesco magyar leányvállalatának áprilisban kinevezett vezérigazgatója. Gerry Gray szerint a multi többet fektetetett be Magyarországon, mint amekkora az eddigi összprofitja volt. A Tesco magyar vezére arról is beszélt, hogy a "kissé megfáradt" hipermarket-formátum is frissítésre szorul, hogy mit lép a vállalat a válságadóra, és hogy személyes kezdeményezésére fognak hamarosan magyar borokat árulni a brit Tescókban.
A Cora, a Match és a Profi áruházak lehetséges eladása
gyakran téma a magyar sajtóban. A CBA és a Coop állítólag közösen
megvenné a láncokat a Louis Delhaize-csoporttól. A Tescót is érdekli ez a
lehetőség?
- Nem. Mi biztosan nem akarunk ekkora láncot
venni, ők pedig nem hiszem, hogy feldarabolva akarnák eladni a
portfóliót. Nyilván nem véletlenül szeretnének szabadulni tőle, úgyhogy
bárki is veszi meg, a több száz bolt esetében nem lesz könnyű dolga a
megtérülést biztosítani.
Más célpontjuk van a magyar piacon?
- Konkrétumot
nem tudok mondani, de egy-egy üzlet megvásárlása bármikor szóba
kerülhet, ez beleillik az organikus növekedési modellünkbe. Bár a Tesco
mindig is belülről növekedett, fejlődött, hozott létre új, sikeres
áruházformátumokat.
Ha a CBA esetleg valóban megvenné a Match-láncot, az hogyan hatna a piacra és így a Tesco stratégiájára?
-
A Match-boltok alapvetően jól teljesítenek, hiszen legtöbbjük jó helyen
van. A kérdés tehát inkább az, hogy a CBA vagy bárki más tud-e a
mostaninál többet kínálni a vásárlóknak. Ebben nem vagyok biztos.
Márpedig ha nem, akkor a tulajdonosváltásnak nincs nagy hatása, hiszen a
Match már most is a versenytársunk. Abból a szempontból persze érdekes
lenne, hogy a CBA piaci részesedése jelentősen megnőne. De ehhez sok
pénzt kell befektetnie, és aztán azon kell dolgoznia, hogy azt vissza is
kapja. Véleményem szerint ez a legnagyobb kihívás ebben az
akvizícióban.
Elég sok jel utal a piac koncentrációjára. Ön szerint van
egyáltalán esélyük a kis láncoknak és független boltoknak a megmaradásra
a mostani gazdasági helyzetben?
- Globális trend, hogy az
emberek egyre szívesebben vásárolnak helyben. Havonta háromszor-négyszer
elmennek egy nagy áruházba, de ha van helyben egy friss élelmiszerekben
erős üzlet, azt hétközben is rendszeresen látogatják. A brit Tesco
számára is ez a szegmens volt a növekedés motorja az elmúlt években. Az
itteni piacon is úgy látom, hogy a Spar Magyarország is inkább a
Spar-üzletekre fókuszál az Intersparok helyett. Összességében a
független boltoknak is helyük van, bár nyilván problémát jelent számukra
a nagy konkurensek alacsonyabb árszínvonala.
Mit vár a helyi vásárlás erősödésének trendjétől: előfordulhat, hogy a hipermarket idejétmúlt üzlettípussú válik?
-
A hipermarket a kilencvenes évek végén kifejezetten újdonság volt
Magyarországon és egész Közép-Európában. A világ azonban sokat változott
azóta, és vele a kereskedelem és a vásárlói szokások, elvárások is.
Ahogy már mondtam, ma egyre inkább a kisebb boltok felé terelődik a
hangsúly, a kényelmi vásárlás kerül előtérbe, az online és egyéb
megoldások mellett természetesen. Így a hipermarket-formátumot
mindenképpen érdemes újragondolni. Mi azt látjuk, hogy a Tesco
Extra-formátum jó választ ad erre a kérdésre: a szegedi, illetve a
fővárosban a Fogarasi úti és a néhány hete újranyitott váci úti
boltjaink mind felülteljesítik az átalakításuk előtti eredményeket, és a
vásárlói visszajelzések is nagyon pozitívak. A színvonalas környezet, a
megújult üzletsor, a kibővített választék, a bolt a boltban koncepció
mind segít felpezsdíteni a kicsit már megfáradt óriási hipereket.
Az új hipermarketek építését megtiltó plázastop mit hoz a piacra?
-
Ha már a Cora áruházakról beszéltünk, azok tulajdonosa számára,
például, jókor jött, mert megnövelte a portfólió értékét. A gazdasági
növekedést viszont nem segíti azzal, hogy a multik terjeszkedését
megakadályozza. Nekünk az a szerencsénk, hogy többféle üzlettípusunk
van, így a törvény betartásával is tudunk terjeszkedni. Ugyanakkor
aggodalommal tölt el minket, hogy ennek milyen hatása lesz majd a
foglalkoztatásra, az építőiparra, különösen a hátrányosabb helyzetű
régiókban, ahol elsősorban a kereskedelem, a szolgáltató szektor
teremtett eddig is új munkahelyeket, és nem állnak sorban a modern
gyártócégek, hogy gyárakat telepítsenek ezeken a településeken.
Azért biztos a Tesco is meglenne a törvény nélkül. Fontolgatnak ellene valamilyen jogi természetű lépést?
-
Nem, még egyébként is a részletszabályokat várjuk. De a válságadók
esetében sem tettünk semmilyen lépést. Hosszú távra tervezünk
Magyarországon, inkább barátokat, mint ellenségeket akarunk gyűjteni.
Az amúgy is gyenge kiskereskedelmi forgalomnak újabb pofon az
áfaemelés. Le tudja nyelni a Tesco az emelés hatását? Mekkora
drágulásra számít?
- Most, amikor az ár minden korábbinál
fontosabb, ez valóban pofon a szektornak, de főképp a fogyasztóknak.
Azon dolgozunk, hogy ők minél kevesebbet érezzenek meg a hatásból, de
lehetetlen az egészet lenyelni. Elismerjük a kormány törekvését a
költségvetés kiegyensúlyozására, és támogatjuk is ebben, hiszen ha a
magyar gazdaság sikeres, akkor a Tesco is az. Van azonban egy határ
abban, hogy mekkora áldozatot tudunk vállalni. Az olyan jogi változások,
mint a válságadó és a chipsadó, egyre szűkítik az elérhető nyereséget.
Ugyanakkor növekedésorientált cég vagyunk, jobbak akarunk lenni a
versenytársainknál, és ennek egyik eleme, hogy olcsóbbak legyünk.
A nyereség még úgy is évi ötmilliárd forint, hogy a válságadó
megfelezte. Joggal gondolhatja bárki, hogy ha már valakitől pénzt kell
elvenni, akkor egy ilyen jövedelmező vállalattól vegyék el.
-
Megértem, ha valaki ezt gondolja, de nem értek vele egyet. Hiszen a
Tesco az elmúlt tizenhat évben mindig többet fektetett be ebben az
országban, mint amennyi a megtermelt profitja volt. Az idén is ezt
tettük, bár a befektetés a válságadó miatt kevesebb volt, mint más
években. A válságadóval az egyik fő probléma, hogy nem fair.
Aránytalanul sarcolja a Tescót: piaci részesedésünk 19 százalékos, a
teljes adóbevételnek mégis több mint 40 százalékát mi álljuk. A jövőben
sokkal nagyobb átláthatóságra van szükség, hogy meglegyen a növekedéshez
elengedhetetlen bizalom. Például minél előbb világossá kell válnia,
hogy mi lesz 2013-tól: valóban megszűnnek-e a válságadók, és nem jön-e
helyettük más.
Változik a válságadó miatt a cég stratégiája?
-
Ez egy időleges teher, és azt reméljük, hogy az elviseléséért cserébe
később hosszú távú stabilitást, növekedési lehetőséget kapunk. Ezzel
együtt persze befolyásolja a stratégiát rövid távon, hiszen kevesebb
befektethető tőkénk marad. A Tesco tizennégy országban van jelen, és
mint minden racionális vállalkozás, ott fekteti be a pénzét, ahol magas
hozamot kap érte. Magyarországon most biztos nem térül meg jól a
befektetés, ezért más országokban lesz belőle beruházás.
Úgy tűnik, a magyar tulajdonú áruházláncok egyértelmű
támogatást élveznek a kormányzat részéről a külföldiekkel szemben.
Problémát jelent ez a Tescónak üzletileg?
- Ha hiányzik az egyenlő bánásmód egy piacon, az természetesen probléma.
Érez multiellenes hangulatot?
- Korábban
Thaiföldön dolgoztam, ott inkább éreztem ilyet. A patriotizmus egyébként
szerintem teljesen természetes. Én skót vagyok, ezért szeretném, ha
Nagy-Britanniában virágoznának a skót vállalkozások. Miért ne
gondolkodnának ugyanígy a magyarok a magyar cégekről? De éppen azt
kellene látni, hogy mi segíteni tudunk a magyar kisvállalkozásoknak az
érvényesülésben. 2009 óta van egy programunk a helyi vállalkozások
támogatására. A jó minőségű termékeket a Tesco más piacokra is el tudja
juttatni, hiszen a világ harmadik legnagyobb kereskedőjeként a globális
GDP hatvan százalékához van hozzáférése. Ez óriási lehetőség a magyar
vállalkozásoknak is. A bor például Magyarország egyik legjobban titkolt
kincse. Korábban sohasem ittam magyar bort, itt kellett rájönnöm,
mennyire jó. Hihetetlen, hogy Nagy-Britanniában sehol sem lehet a
Tescóban magyar bort kapni. De ez hamarosan megváltozik.
A Tesco segít a magyar bornak brit piacot szerezni?
-
Igen. Azzal kezdtük, hogy a régió más országaiban működő Tescókba
vittünk magyar borokat, és tavaly karácsonykor négy hét leforgása alatt
elkelt ötszázezer palack. Idén már több mint kétmillió palack magyar
bort exportáltunk Közép-Európa Tescóiba. A mennyiség érzékeltetésére: a
legnagyobb magyar pincészet éves kapacitása is nagyjából ugyanennyi.
Arra számítunk, hogy a mostani karácsonyi akciókban ennek fele, azaz
egymillió üveg magyar bor fogy el négy-öt hét alatt. Igény tehát van rá.
Ehhez kapcsolódó stratégiai tervünk, hogy nettó exportőrök legyünk,
tehát több árut adjunk el Magyarországon kívülre, mint amennyit onnan
behozunk. Ezt három-öt éven belül szeretnénk elérni.
Ez azt jelenti, hogy a magyar Tesco az anyacég más leányvállalatait látja el hazai termékekkel?
-
Igen, erre már ma is van példa. A MasterGood nevű nyírségi
baromfifeldolgozó cég a közös célkitűzések, tervezés és fejlesztés
eredményeként ma már a Tesco egyik legnagyobb csirkebeszállítója.
Nemcsak itthon, hanem Angliában és a régió országaiban is lehet kapni az
ő baromfijukat. De nyáron rendszeresen exportálunk magyar dinnyét,
sárgabarackot és egyéb idénygyümölcsöket is a szomszédos országokba. És a
Tesco számos olyan sajátmárkás terméke is Magyarországon készül,
amelyet Európában mindenütt lehet kapni. A legfontosabb, hogy a
beszállítókkal közösen alakítsuk ki a növekedés kereteit, és segítsünk
abban, hogy együtt nőhessenek a Tescóval.
Bár a magyar árucikkek aránya elég magas a hazai
Tesco-áruházak kínálatában, a kistermelőktől származó áruk aránya
alacsony. Mi kellene ahhoz, hogy ez megváltozzon?
- Jelenleg
az általunk árult termékek 85 százalékát magyar, vagy legalábbis
Magyarországon működő cégektől vásároljuk. Köztük kétségkívül sok az
itteni nagyvállalat. Az a helyzet, hogy nekünk is érdekünkben áll, hogy a
helyi kisvállalkozásoktól származó termékek arányát növeljük, mert a
vásárlók szeretik és keresik az ilyen termékeket. Éppen erre szolgál a
regionális beszállítói programunk, melynek eredményeként az elmúlt két
évben háromszáz új helyi termék jelent meg a polcokon, sőt volt,
amelyikből exportáru is lett. Az együttműködéshez azonban nagyon fontos a
kiszámíthatóság, mind a mennyiség, mind a minőség tekintetében, és
persze árban is versenyképesnek kell lenni. Ezekben a paraméterekben
kell leginkább fejlődniük a kistermelőknek, vagy összefogniuk és úgy
javítani versenyképességüket itthon és a határon túl is. Nemrég
vállaltuk, hogy a friss baromfihús-termékeink száz százaléka
Magyarországról fog származni. Ezt a hirdetésekben is kommunikáltuk, és
nagyon pozitív volt a hatása az eladásokra.
Mennyivel növelték így a szárnyashúsok forgalmát?
- Körülbelül tíz-tözenöt százalékkal.
Az elmúlt években többször megbírságolta a Mezőgazdasági
Szakigazgatási Hivatal a Tescót az élelmiszer-biztonsági szabályok be
nem tartásáért. Nagy-Britanniában is kap ilyen büntetéseket a cég?
-
A világon mindenhol nagyon szigorúak ezek a szabályok, és a hatóságok
is, így mindenütt minden vállalat kap büntetéseket. De a Tescón belül,
úgy gondolom, ezek száma sehol sem magas.
De miért fordulhatnak egyáltalán elő higiéniai vagy árazási hiányosságok, vagy olyan, mint az emlékezetes lejárt kakaó?
-
Nem menteni akarom magunkat, de a hibák ekkora méretnél szinte
kivédhetetlenek, ilyenkor pedig megbüntetnek minket. Akár több tízezer
féle árucikk van egy-egy boltunkban, ami több millió terméket jelent,
kollegáimmal igyekszünk minél jobban és pontosabban dolgozni. Ettől
függetlenül én úgy látom, Magyarországon kicsit jobban reflektorfényben
vagyunk ebből a szempontból, mint máshol, vagy mások. Fontos azonban
látni, hogy sokszor a mi belső szabályaink még a magyar jogszabályoknál
is szigorúbbak, és nincs még egy olyan kereskedő itthon, amelyik a
nagyobb áruházaiban külön minőségbiztosítással foglalkozó munkatársakat
alkalmazna. Nálunk ennek is köszönhető az, hogy miközben az ellenőrzések
száma folyamatosan növekszik, az elmúlt három évben, évente közel
harminc százalékkal kevesebb bírságot kaptunk. Ezt a tendenciát
szeretnénk a jövőben is tartani.
Több, a régióban működő fogyasztóvédelmi szervezet állítja,
hogy bizonyos multik gyengébb minőségű árut szállítanak Kelet-Európa,
mint Nyugat-Európa számára. Mit gondol erről?
- Ha ide elég
lenne a gyengébb minőség, nem fordulhatna elő, hogy alapvetően itteni
felhasználásra előállított termékek külföldön is megállják a helyüket.
Ön szerint tehát nem létezik ilyen gyakorlat?
-
Nem vagyok a téma szakértője. De biztos vagyok benne, hogy a minőség
ugyanolyan fontos a magyar fogyasztók, mint a nyugat-európaiak számára.
Az ár bizonyára még fontosabb is.
- Az alacsony
ár a világ minden részén számít, de olcsóság ide vagy oda, senki sem
akar olyan banánt venni, amelyik két nap alatt megbarnul. Tehát ha
pontosak akarunk lenni, akkor az ár-érték arány a fő szempont.
A vasárnapi nyitva tartás megtiltásának kérdése egyelőre
lekerült a napirendről. Számít arra, hogy a következő években újból
előkerül az ügy?
- Ha az ország komolyan veszi a növekedési ambíciókat, akkor nem hiszem, mert nem látnám értelmét.
Mekkora kiesést jelentene a vasárnapi korlátozás?
-
A teljes forgalmunk 12-14 százalékát bonyolítjuk vasárnaponként. Nehéz
megbecsülni a kiesés mértékét, mert az emberek többsége nyilván
igyekezne más napokon elintézni a bevásárlást , de az első időszakban,
fél-egy évig lehetne érezni a hatását. Nem is beszélve arról, hogy a
működésben mindenkinek komoly változtatásokat kellene eszközölni, a
logisztikától a munkatársak számán át, mindenre hatással lenne.
Ön korábban a Tesco Express-formátum kifejlesztésén
dolgozott. Mi az oka annak, hogy ezek az üzleteik egyértelműen
drágábbak, mint a hipermarketeik?
- Az, hogy ennek a
formátumnak másfélék és magasabbak a működési költségei. Például a
frekventáltabb helyszín miatt magasabb az ingatlanok bérleti díja, de
gyakrabban kell ide árut is kiszállítani. A modell egyszerűen nem
működik, ha ezt az extra költséget nem érvényesítjük az árakban.
Elődje, Per Bank egy évvel ezelőtt azt mondta
az [origo]-nak adott interjújában, hogy egy átlagos vásárló havonta 3-4
alkalommal látogat el Tescóba, és összesen 14-19 ezer forintot költ.
Ezek a számok idén hogyan változtak?
- Összességében nem
nagyon változtak. A vásárlószám és - az inflációt figyelembe véve - a
költés is nagyon hasonló a tavalyihoz. A hipermarketekben annyit
érzékelünk, hogy valamivel ritkábban jönnek az emberek, de akkor többet
költenek. Ez is azt jelzi, hogy a helyi boltok jelentősége erősödik.
Szintén az előző vezérigazgató mondta, hogy 2011-ben harminc új üzletet akarnak nyitni. Mennyi lett belőle?
-
Hét. A különbség oka alapvetően a válságadó. De azért nyitunk még
újakat, a következőt márciusban. Az idei számot megpróbáljuk jövőre
tartani.
Pontosan mikor indul a Tesco mobilszolgáltatása?
- Sok függ a hatóságoktól, így csak annyit mondhatok, hogy az első félévben.
Hány ügyfélre számítanak az első évben?
- Még
dolgozunk a célokon, pontos számot nem mondhatok, Ambiciózus terveink
vannak, egyszerű és jól árazott szolgáltatást akarunk nyújtani.
Mikor indít a Tesco komplett webáruházat Magyarországon? Máshol már megtette.
-
A folyamatos növekedés a célunk, és ez több boltformátum segítségével
érhető el, amire a plázastop egyébként is rákényszerítene minket. A
hipermarketeink a legjobb helyeken vannak, sokkal többet már sem mi, sem
más nemigen tud nyitni, ezért az elmúlt éveket folytatva, továbbra is a
kisebb üzletekre koncentrálunk. A stratégiánk másik eleme a több
csatorna, ezért vágunk bele a telekommunikációba és a banki
szolgáltatásokba. Mindez előbb utóbb el kell, hogy vezessen az
internetes rendelés elindításáig. A hétvégén beszéltem a feleségemmel,
azt mondta, hogy a gyerekeink karácsonyi ajándékainak kilencven
százalékát ő is az interneten rendelte. Így változik a világ.
Tud körülbelüli időpontot mondani a webáruház megjelenésére?
- Kicsit korai még erről beszélni, jövőre biztosan nem várható. De a következő öt évbe bőven bele kell férnie.
|
|
Gulybán Barnabásné 3 hete új blogbejegyzést írt: Gyógyítsd meg magad!
Szántó Imréné Mária 4 hete új blogbejegyzést írt: Boldog Új Évet! Újabb csodálatos 365 napot kívánok neked!
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Vállalkozásokat érintő adóváltozások 2012-ben
Nem lesz luxusadó, nem lesz olcsóbb hús
Magyarország: Az adókerülő paradicsom
Senkit nem véd meg az új adóktól a kormány