International
Monetary Fund,
700 19th Street, N.W.,
Washington, D.C.
20431
Athanasius
ARVANITIS
IMF
mission chief for Hungary
Igen
Tisztelt Athanasios ARVANITIS Úr!
Mindenekelőtt
szeretnénk kifejezni
köszönetünket, amiért érdeklődést tanúsítanak a magyar nyugdíjas
társadalom
gondjai iránt, és lehetőséget adnak a személyes találkozásra.
A
magyar nyugdíjasok döntő
hányadát tömörítő és képviselő szervezeteink több mint két éve növekvő
aggodalommal figyelik az országban zajló társadalmi és gazdasági
folyamatokat.
Tagságunk jelentős része komoly anyagi és egzisztenciális problémákkal
birkózik, sokakaknak közülünk családi és egészségi problémái is vannak,
a
hozzánk eljutó panaszok többsége mégis túlmutat az egyéni gondokon,
azok a
kettészakadó társadalom, a romló közbiztonság, a növekvő szegénység és
főként a
növekvő munkanélküliség hatásaival és következményeivel foglalkoznak.
Azt
tapasztaljuk, hogy a 2010 óta
folytatott gazdaságpolitika recesszióhoz, stagnáló foglalkoztatáshoz és
növekvő
munkanélküliséghez vezetett. A gazdaságpolitika kiszámíthatatlansága
következtében menekül az országból a működő tőke, a szellemi tőke,
leállt a
hitelezés, zuhan a beruházási tevékenység, a nemzetgazdaságban a
felhalmozás
mélyponton van. Természetesen tisztában
vagyunk azzal, hogy a válság az egész világgazdaságot érinti valamilyen
szinten
és különösen érvényesül az Európai Unióban, ugyanakkor a környező
országok
mégis fejlődnek, némelyik jelentős dinamikával.
A
nyugdíjasok saját családjukon
keresztül érzékelik az egész társadalom gondjait. A nyugdíjak
vásárlóértéke
alig csökkent az elmúlt két évben, ami különösen azért jelentős előny,
mert a
munkavállalók reálkeresete számottevően visszaesett, az idei év első
nyolc
hónapjában például 3,6%-kal. A nyugdíjas társadalmat elsősorban a
jogbiztonság
megszűnése aggasztja. Az ország ez évtől hatályos Alaptörvénye
semmilyen
garanciát nem nyújt a nyugdíjak kifizetésére, gyakorlatilag felszámolja
a
társadalombiztosítást. A kormány 300 ezer nyugdíjasnak, akik
korkedvezménnyel,
korengedménnyel, a szolgálati törvények által biztosított joggal élve
mentek
nyugdíjba, január elsejével törvénnyel felszámolta a nyugdíjas
jogviszonyát és
ugyanezzel a módszerrel ugyanezt tette ugyancsak 300 ezer
rokkantnyugdíjassal,
akik még nem érték el a rájuk irányadó nyugdíjkorhatárt. Ezzel a
kormány
szerzett jogot sértett, egzisztenciális bizonytalanságba taszított 600
ezer
embert. Eddig az ellátásukat ez a változás közvetlenül csak szűk körben
érintette, de ma semmilyen törvényes garancia nincs arra, hogy ez a
jövőben is
így maradjon.
Egzisztenciálisan
is érinti
tagjainkat az, hogy a kormány igen jelentősen, több mint egynegyedével,
26,3%-kal
csökkentette a gyógyszerkassza előirányzatát. Ennek az lett a
következménye,
hogy a gyógyszerek ára szeptember hónapban 5,2%-kal meghaladta az egy
évvel
korábbi árszintet, de emellett jelentősen csökkent a gyógyszerek
választéka,
mert a gyártók egy része a romló gazdasági feltételek miatt bizonyos
termékeket
kivont a magyar piacról. A kormány államosította az egészségügyi
szolgáltatók
nagy részét, és jelentősen, nominálértéken 6,3%-kal csökkentette az
egészségügyi közkiadások volumenét. A kórházbezárások, az ellátáshoz
való
hozzájutás területi átcsoportosítása azzal jár, hogy az idős embereknek
egyes
szakorvosi ellátásokért 40-60 kilométert kell utazni, miközben hasonló
rendelés
a lakóhelyükhöz sokkal közelebb is rendelkezésre áll.Komolyan
megkurtította a
kormányzat a jövedelempótló és jövedelemkiegészítő szociális
támogatásokat. Az
első nyolc hónapban az egy évvel korábbi előirányzat kevesebb mint
felét,
44,7%-át fordította erre a célra a súlyosan romló szociális helyzet
mellett.
Hasonló felfogás alapján jelentősen visszaszorultak a munkanélküliek
ellátására
fordított kiadások; erre a célra a tavalyinak alig felét, 51,3%-át
fordították.
Ez pedig azt jelenti, hogy a nyugdíjasok számottevő része a
jövedelméből
segíti, néha részben abból tartja el munkanélküli gyermekeit, illetve
segíti
azok családját. Az
Alaptörvény a családok felelősségévé tette az idős, beteg
hozzátartozók
ápolását, gondozását, amelyre a mély szegénységben élők,
munkanélküliek,
alkalmi munkából élők, fogyatékos gyermeket nevelők, nagycsaládosok ma
már nem képesek, ugyanakkor a szociális kiadások csökkentetek az
elmúlt
két évben.Az időseket ellátó szakmai hálózat minősége alapvetően
csökkent,
lényegében elvesztették az idős otthonok " az otthon "
funkciójukat, a nappali ellátás pedig annyira megdrágult hogy
sok
helyen, ahol az önkormányzatok jól működtették korábban az is
megszűnik. Így
ennek a korosztálynak élete utolsó szakaszában méltatlan helyzet jut
osztályrészül.(A normatívák csökkenése az egészségügyi és szociális
ágazatban
az időseket sújtja legnagyobb mértékben).
A
KSH nemrég közzétette a
szegénység és társadalmi kirekesztődés nemzetközi összehasonlítására
szolgáló
mutatók részben 2010. évre, részben 2011. évre vonatkozó adatait. A
vizsgálat
egyik kedvezőtlen eredménye, hogy megtört az előző öt évben regisztrált
folyamat, amely szerint a jövedelem-eloszlás egyenlőtlensége és a
szegénységi
arány – kis lépésekkel ugyan, de folyamatosan – csökkent a magyar
társadalomban. A múlt év tavaszán végzett vizsgálat azt mutatta, hogy
ismét nő
a szegénység és a kirekesztődésre utaló indikátorok értéke. A
jövedelem-eloszlás egyenlőtlensége, amely a felső jövedelmi ötöd és az
alsó
jövedelmi ötöd jövedelmének hányadosát mutatja, a 2007. évi 3,7-ről
2010-re
3,4-re csökkent, míg 2011-ben egyetlen év alatt 3,9-re nőtt. A 2011.
évi
vizsgálat szerint a jövedelmi szegénységi arány a lakosság körében
13,8% volt,
jelentősen, 1,5 százalékponttal magasabb, mint egy évvel korábban. Ez
azt
jelenti, hogy 1 400 ezer fő élt a medián jövedelem 60%-ánál
kevesebb nettó
jövedelemből, az egyszemélyes háztartások esetében kevesebb mint 62
ezer
forintból. Különösen aggasztónak tartjuk, hogy a 18 évnél fiatalabbak
23%-a él
a szegénységi küszöb alatti jövedelemből, és a 18 és 24 év közötti
fiatalok
18,9%-a is szegény. Ugyanakkor a családok számára növekvő kockázatot
jelent az
alulfoglalkoztatottság. A láthatóan magas szinten beragadt
munkanélküliség
egyre több családot sodor a szegénységi szint alá. Ezt a kritikus
helyzetet még
átmenetileg sem kompenzálja a munkanélküliség esetén járó juttatások
rendszere,
és az érintett családok számára – a vizsgálat tapasztalatai szerint – a
gyermeknevelést könnyítő társadalmi juttatások sem jelentenek érdemi
segítséget. Ezért nő érdemben Magyarországon a gyermekszegénység.
Gyakran a nyugdíjasok
segítenek a családnak abban, hogy meleg ételt ehessenek az unokák.
Jellemzője
az alacsony keresetű
magyar családok életének, hogy nem tudják fizetni a rezsiköltségeket,
nem jut a
fizetésből megfelelő élelemre. A kormány két éve bevezette az
egykulcsos
személyi jövedelemadót, amely felborította a központi költségvetést és
500
milliárd forintot adott a magas jövedelműeknek. Ugyanakkor két év alatt
kivezette a kormány az alkalmazottak adójóváírását, amely a
foglalkoztatottak
kétharmadának csökkentette a nettó keresetét. Aminimálbér bruttó
összegét ezért
jelentősen, több mint 20%-kal megemelték, amely egyrészt megnehezíti a
foglalkoztatást a kis- és középvállalkozások körében, mert irreálisan
megemelkedtek a bérköltségek, miközben a minimálbér nettó értéke két
éve
változatlanul 62 ezer forint, azaz a reálértéke 11%-kal csökkent. Ez a
helyzet
azt eredményezi, hogy az említett szegénység nem csupán a
munkanélkülieket
sújtja, hanem megjelent és terjed nálunk a dolgozói szegénység. Azokban
a
családokban is számolni kell a mindennapos nélkülözéssel, ahol van
kereső.
A
nyugdíjas társadalom elsősorban
nem saját megélhetése, hanem gyermekei és unokái sorsa, az
esélyegyenlőtlenség
növekedése, a fiatalok továbbtanulási lehetőségeinek szűkülése miatt
aggódik. A
nyugdíjas szervezetek nem politikai, hanem társadalmi, civil
szervezetek,
tagjaink eltérő világnézetűek és pártállásúak. Sokan komolyan
kételkednek
abban, hogy a kormány helyes úton jár-e, sokan magából a politikából is
kiábrándultak; más tagjaink elfogadják a kormány érvelését. Tagjaink
többsége
számára komoly fejtörést okoz a kormány egyre erőteljesebb
kommunikációja,
amely arról akarja meggyőzni a magyar választókat, hogy a nehezülő
gazdasági
helyzet fő okozója az IMF és az Európai Bizottság, mivel kettős mércét
alkalmazva nem engedik, hogy a kormány bevonja a közteherviselésbe a
bankokat
és más multinacionális cégeket, míg a kormány kénytelen szabadságharcot
vívni a
magyar érdekek védelmében. A legújabb országos média kampány
kifejezetten azt
állítja, hogy az IMF követeli a nyugdíjak és a keresetek csökkentését,
a
szociális támogatások megvonását.
Természetesen
nem gondoljuk, hogy
a gazdaságpolitika ilyen durva leegyszerűsítéssel lenne leírható, mégis
fontos
lenne számunkra az Önök delegációjától közvetlenül is hallani: miként
vélekednek a magyar gazdaság helyzetéről, a gazdaságpolitika
mozgásteréről, a
társadalmi feszültségek csökkentésének esélyeiről és a társadalom
végletes
kettészakadásának megakadályozására irányuló társadalompolitika
lehetőségéről.
Szeretnénk kifejteni a civil szféra álláspontját az ország előtt álló
problémákról, véleményünket a szükséges áldozatvállalás elfogadható
mértékéről,
az igazságos közteherviselés számunkra fontos elveiről.
Nagy
reményekkel várjuk a
találkozás és a véleménycsere lehetőségét.
Őszinte
tisztelettel
Budapest,
2012. október 22.
Hegyesiné
Orsós Éva, elnök
Simon
Dezső, elnök
Nyugdíjasok
Országos Képviselete
MSZOSZ
Nyugdíjas Szövetsége
1068
Városligeti fasor 46-48.
1068 Városligeti fasor
46-48.
|
Kommentáld!