Veszélyes Orbán terve: tört már ki forradalom hasonló helyzetben
Nem ördögtől való ötlet
Orbán Viktor kormányfő kétharmados védelem mögé emelne bizonyos
gazdasági tárgyköröket; ahogy a Kronen Zeitungnak adott interjúban
fogalmazott, megkötné a következő tíz kormány kezét. Az ötlet nem
ördögtől való, ha konszenzusban születne ilyen megállapodás, hasznos is
lehetne az ilyen útkijelölés – véli Csillag István volt gazdasági
miniszter. Török Gábor úgy látja, egy ilyen közjogi megoldás
stabilitást, következetlenséget és a népszuverenitás korlátozását
egyaránt jelentheti.
„Csak egy ponton terjesztem ki a kétharmados törvények
körét: a gazdasági törvények terén.. És nem is csinálok titkot belőle,
hogy e tekintetben meg akarom kötni a jövendő kormányok kezét. És nem is
csak a következőét, hanem a következő tíz kormányét! Hiszem, hogy
bizonyos dolgoknak stabilitásra van szükségük: lehet rajtuk változtatni,
de csakis konszenzussal” – többek között ezt mondta a legnagyobb
példányszámú osztrák bulvárlapnak, a Kronen Zeitungnak Orbán Viktor.
„Ha közmegegyezés alapján történik meg egy útkijelölés, mint például a
rendszerváltás idején, akkor az önmagában még nem káros, lehet hasznos
is” – mondta el a fentiekre reagálva a
Nol.hu megkeresésére Csillag István közgazdász, volt SZDSZ-es gazdasági és közlekedési miniszter
A
rendszerváltáskor az állami tulajdon lebontásában megvolt a
legkülönbözőbb pártok között is a megegyezés, de abban nem volt
megállapodás, hogy a külföldi adósságot hogyan bontsuk le, illetve hogy a
Kádár-korszakból örökölt jóléti rendszert hogyan lehet fenntartani vagy
átépíteni. „Pedig jó lett volna, ha van” – fogalmazott Csillag István.
A volt tárcavezető szerint „nem ördögtől való lett volna” korábban sem
néhány ciklusra előre rögzíteni azokat az intézményi cölöpöket, amelyek
között illik és célszerű a különböző kormányoknak járni. „Például hogy
az adósságráta ne legyen annyira fojtogató, vagy hogy jóléti
intézkedéseket ne lehessen hitelből fizetni. Ezeket konszenzussal meg
lehetett volna oldani. Volt ilyenre példa mondjuk a lengyeleknél. Ami
itt most hiányzik, az épp a konszenzus. Csak egyoldalú, diktatórikus
kijelentés van. Rendkívüli esetben, közmegegyezéssel lehet ilyet
kezdeményezni és kivívni, de most, ilyen jellegű helyzet nincs. Nincs is
rá szükség. Szokatlan is egy demokratikus országban és nem valószínű,
hogy bárki részéről támogatásra fog találni” – mondta Csillag István,
hozzátéve: „demokratikus politikai rendszerben a pártok közötti verseny
az adópolitikai és a költségvetés-politikai programok versenye. Ha erre –
azok bebetonozottsága miatt nincs mód – akkor nincsenek szabad
választások, akkor megszűnik a demokratikus politizálás elemi
lehetősége. Gondoljunk csak arra, hogy akár az amerikai forradalom, akár
a francia forradalom adópolitikai kérdések miatt tört ki, mert az
uralkodó nem adott módot arra, hogy alattvalók a parlamentben vitassák
az adóelképzeléseket” – fogalmazott a volt miniszter.
Egyelőre nem tudni, hogy milyen gazdasági tárgykörök kerülhetnek a
kormányfő által említett kétharmados védelem mögé, de egyre
valószínűbbnek látszik, hogy az adókra és a nyugdíjakra vonatkozó
szabályok ilyenek lehetnek – írja a blogjában
Török Gábor
politológus, aki a kormányfő fenti mondatait elemezve úgy látja, egy
ilyen közjogi megoldás a gazdaságpolitika alakításában a jövőben
stabilitást, változatlanságot, kiszámíthatóságot és vele együtt
rugalmatlanságot egyaránt jelenthet.
A politológus felteszi a kérdést: vajon miért mostantól, saját döntései
után lesz a Fidesznek ennyire fontos a stabilitás, s miért nem tartotta
ezt kiemelt értéknek korábban. „A konszenzus eddig alig jelent meg a
kormány retorikájában (nem is beszélve a politikai gyakorlatáról)” –
írja.
Az Orbán Viktor által vázolt közjogi megoldás a népszuverenitás korlátozását is jelenti – véli Török Gábor.
„Ha ezek az ügyek kétharmadhoz kötötté válnak, a jövendő választói csak
akkor számíthatnak arra, hogy beleszólásuk lehet az életükre hatást
gyakorló témákra, ha valamilyen formában kétharmados többséget kap
valamilyen egy irányba mutató akarat. Márpedig ez végső soron azt
jelenti, hogy a 2010-es választók döntésükkel – újabb kétharmad
létrejöttéig - elvonták a jövő választóinak (köztük saját maguknak) a
jogát a változtatáshoz.”
Kommentáld!