Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyugdíjas Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyugdíjas Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyugdíjas Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyugdíjas Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
12 éve | Mészáros Istvánné Margit | 6 hozzászólás
Utoljára idén január közepén érzékelte akkorának a piac a magyar állam esetleges csődjének kockázatát, mint pénteken. Ez annak ellenére alakult így, hogy az állam rendkívül nagy likvid pénzügyi tartalékokon "ül", ráadásul emiatt egyelőre nem sürgős a kormánynak az EU/IMF-megállapodás sem. Ha a következő bő egy évben továbbra is pénzhez jut az állam, akkor akár az is lehetővé válna, hogy a 2014 tavaszi választásokig az EU/IMF-megállapodás nélkül is finanszírozható az államadósság. Az elméleti lehetőségtől azonban a valóság akár nagyban is különbözhet. Ha netán beüt a krach, akkor a rendkívül magas pénzügyi tartalékok is elfogynak néhány hónap alatt.
Amint pénteken beszámoltunk róla: intenzíven emelkedett pénteken a
magyar állam esetleges nemfizetése elleni 5 éves "biztosítása" ára
(röviden CDS-felára) és több mint négyhónapos csúcsra, bőven 600
bázispont fölé ugrott. Ez azt is jelenti, hogy a piac mintegy 35%-os
halmozott csődkockázati valószínűséget áraz jelenleg, ami a szűkebb
értelemben vett térségünkben a legmagasabb.
2012.06.01 13:01 Öthavi csúcson a magyar államcsőd kockázata
Miből gazdálkodhat az állam?
A
magas piaci csődkockázati aggodalmak amellett alakultak ki, hogy a
magyar állam a legfrissebb adatok szerint mintegy 2800 milliárd
forintnyi (mintegy 9 milliárd eurónyi) különböző likviditású pénzügyi
tartalékkal bír. Ez három forrásból adódik össze.
1. Kormányzati betét.
A jegybank április végi adatai szerint a Magyar Nemzeti Banknál tartott
kormányzati betét összege 1863 milliárd forintot tett ki (Ennek része
az állam által az első EU/IMF-mentőcsomagból lehívott, de fel nem
használt, jelenleg ismeretlen méretű, devizaalapú betét is.)
2. Nyugdíjpénztári vagyon.
Az állam számolhat a nyugdíjpénztáraktól kapott vagyon még nem
értékesített részével (február végi adat: 720 mrd Ft). A nyugdíjpénztári
vagyonból február vége óta valószínűleg mérsékelt ütemben folytatódott a
vagyoneladás, így mostani kalkulációinkhoz 600 milliárd forintot
veszünk belőle figyelembe.
3. MOL részesedés. Az állam
tavaly vásárolta meg a MOL 21%-át, szükség esetén ezen is túladhat. A
MOL-pakett a jelenlegi tőzsdei árfolyam mellett kb. 330 milliárd
forintot érhet. Mi ezzel az összeggel számolunk. Ezt a forrást bizonyára
csak végszükség esetén használná a kormány, hiszen az 540 milliárd
forint körüli vételárat figyelve súlyos kudarc lenne a MOL-ügylet.
Az
állam a pénzügyi helyzetét a fentiek mellett természetesen különböző
költségvetési (bevételnövelő és/vagy kiadáscsökkentő) intézkedésekkel is
javíthatja, amelyek előre nem kalkulálhatók.
Jelentős IMF-törlesztés idén és jövőre
A
pénzügyi tartalékok rövid bemutatása után most azt érdemes vizsgálni,
hogy milyen adósságfinanszírozási, törlesztési kilátásokkal néz szembe
az állam. A 2008-ban lehívott nemzetközi hitelcsomagból tavaly év végén
elindult a törlesztés (2 milliárd euró az Európai Bizottság felé). Idén,
jövőre és 2014-ben pedig "csak" a Nemzetközi Valutaalap (IMF) felé áll
fenn törlesztési kötelezettség, de ezek közül a legnagyobb kifizetés
2012-2013-ra koncentrálódik.
1. A 2012-ben már kifizetett IMF-törlesztéseken
felül friss számításaink szerint idén még (a hitel tőkerészét számolva)
további 2,5 milliárd eurónyi, jövőre 4,5 milliárd eurónyi törlesztési
kötelezettsége lesz az államnak az IMF irányába. Ez árfolyamtól függően
kb. 750, illetve 1350 milliárd forintot tesz ki.
2. A nemzetközi szervezetek felé fennálló kötelezettségek mellett természetesen piaci alapú állampapír törlesztésekkel
is szembe kell néznie az államnak mind deviza-, mind forint alapon. Ez
az idén - hangsúlyozottan hozzávetőleges számításaink szerint - kb. 1900
milliárd forintot tesz ki. (Lejáró adósság+ kamatok+elsődleges
egyenleg.)
Amennyiben
a 2013-as évre is előregondolkodunk, akkor ismét csak hozzávetőleges
számításaink szerint az IMF felé fennálló törlesztési kötelezettségen
felül további kb. 2750 milliárd forintnyi adósságfinanszírozási
kötelezettsége lesz az államnak.
A fentiek alapján tehát a
magyar állam mostantól 2013 végéig kalkulálható összes forint és
devizaalapú piaci, illetve nem-piaci adósságfinanszírozási
kötelezettsége mintegy 2100+1900+2750 milliárd forint, azaz mintegy 6750
milliárd forint (árfolyamtól függően kb. 22,5 milliárd euró). Ezzel
szemben áll tehát az állam 9 milliárd euró körüli "likvid" pénzügyi
tartaléka, és a jövőbeli forrásbevonási (deviza- és forintkötvény
eladási) képesség. Előbbi forrás nagyon bőséges, utóbbi viszont az
európai adósságválságban jóval bizonytalanabb. Nézzük, mire elég mindez
különböző forgatókönyvek esetén!
I. "Teljes lefagyás"
Az
állam az idei összes adósságfinanszírozási kötelezettségét (kb. 2650
milliárd forint) akkor is teljes mértékben ki tudná elégíteni a meglévő
forrásokból, ha a kormány EU/IMF-megállapodást se kötne és mostantól
egyetlen forintnyi forrást sem tudna bevonni az állampapír aukciókról.
Sőt, egy kis pénzügyi tartaléka elméletileg még a jövő év első néhány
hónapjára is maradna belőle. Ezalatt viszont látványosan apadna az állam
számláján lévő pénz, illetve a devizatartalék is, mivel a
devizakötelezettségek finanszírozására a forintforrásokat ennek terhére
kellene átváltani.
Ez egy igen szélsőséges forgatókönyv,
szerencsére a forintállampapír aukciókon még mostanában is nagyobb
zavarok nélkül be tudott vonni forrást az állam (az adósságkezelő).
Ugyanakkor sajnos nem zárható ki, hogy ez a továbbiakban korlátokba
ütközik, vagy - tekintettel a külpiaci környezetre, illetve a
bizonytalan kimenetelű EU/IMF-egyeztetésekre - esetleg teljesen
ellehetetlenül.
II. "Devizaforrás nélkül"
Azt
továbbra sem tartjuk reális forgatókönyvnek, hogy az
EU/IMF-megállapodás előtt, illetve nélkül sikerülhet devizakötvényt
piaci alapon, értelmes hozamszint mellett kibocsátani. Amíg tehát nem
születik meg a megállapodás, addig az államnak az adósságtörlesztéshez
szükséges devizát más forrásból kell előteremtenie.
Amint azt
januári, a forgatókönyveket részletesen bemutató elemzéseinkben már
rögzítettük: kulcsfontosságú, hogy az állam legalább forint alapon
folyamatosan be tudjon vonni valamennyi forrást. Ezért a likviditásért
cserébe tud devizát kapni a Magyar Nemzeti Banktól (a devizatartalék
apasztásán keresztül), hogy mindig rendben ki tudja fizetni devizában
lejáró adósságait is. Az EU/IMF-megállapodásig tehát az a lényeges, hogy
legalább a forintalapú állampapírpiac életben maradjon. Meddig lehet
elég így az állam pénze?
2012.01.10 11:15 Meddig elég az állam pénze?
2012.01.13 09:28 Kiszámoltuk, meddig húzhatja ki a magyar állam
Amennyiben
a következő bő egy évben sem lenne EU/IMF-megállapodás, de forint
alapon 2013 végéig nagyjából be tudna vonni a tervezett összegeket az
aukciókon a magyar állam, akkor elméletileg onnantól aukciós
forrásbevonás nélkül is "ki tudja húzni" a 2014 tavaszi választásokig,
azaz rendben tudná törleszteni adósságait, nem lenne csődesemény.
A
fentebb említett "ki tudja húzni" kifejezés egyúttal a végletekig
kifeszített adósságfinanszírozási stratégia mintapéldája is lenne, ami
kifejezetten veszélyes lenne ilyen nemzetközi befektetői környezet
mellett. Egy ilyen stratégia ugyanis azt jelentené, hogy a kormány a
választásokra "teljesen kisöpri a padlást", azaz minden eladható
vagyonelemet pénzzé tesz, minden pénzügyi tartalékát csaknem feléli.
Ezzel egyébként a piaci szereplők is tisztában lennének, ezért nagyon
valószínű, hogy a választásokig nem, vagy csak extrém drágán tudná az
állam az időhúzó török kártyát játszani. Ugyanis ez esetben is a likvid
tartalékok fogyását, a devizatartalék apadását, az adósságszerkezet
romlását (lejárati rövidülést), és emelkedő adósságpályát érzékelnének a
befektetők, ami miatt 2013-ban az EU/IMF megállapodás hiányában az
ország könnyen az I. forgatókönyvbe csúszna bele.
III. "Dúskálva"
A
fentiekből is látszik, hogy amennyiben az állam mégis meg tudna jelenni
a devizapiacokon állampapírral, akkor a bőséges likviditás mellett
egészen stabil finanszírozási helyzetet mondhatna magáénak. Jelenleg
azonban ez a forgatókönyv EU/IMF-megállapodás nélkül irreálisnak
látszik. Minél hamarabb megkötjük a hitelmegállapodást, annál jobb
helyzetben, bőségesebb tartalékkal állhatnánk, és - ahogy ezt korábban
írtuk - annál kevesebb pénzt dobnánk ki az ablakon feleslegesen a magas
kamatszint miatt.
2012.04.18 10:28 Több százmilliárd forintot bukunk IMF-hitel nélkül
Összegzés
Jelenleg tehát az EU/IMF megállapodás elkerüléséhez legalább a II. forgatókönyv szükséges, de az sem biztosítja fenntartható módon az adósságfinanszírozást. Az eurózóna egyre csak mélyülő adósságválságát és a globális gazdasági problémákat látva azonban erre a forgatókönyvre építeni akár túlzottan optimista feltételezésnek is bizonyulhat. Az állam pénzügyi tartalékaiból és finanszírozási kötelezettségeiből tehát érthető módon következik, hogy aggódik a piac az állam jövőbeli finanszírozási gondjai miatt. Ez, azaz a piac több évre előregondolkodása tükröződik tehát a magas 5 éves CDS-felárban. Hasznos lenne, ha ebben az igencsak negatív külpiaci környezetben a kormány ezeket az aggodalmakat saját előrelátó magatartásával minél hamarabb "megtörné". Ennek kapcsán pedig végső következtetésünk újra csak az: a probléma legkézenfekvőbb megoldása az EU/IMF-megállapodás gyors megkötése lenne. Minden más kimenet kockázatos és rendkívül drága.
|
|
Keresztes Manci 3 hete új képet töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!