Nyugdíjas: Mennyire meghittek a magyar családok?

Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 5639 fő
  • Képek - 7651 db
  • Videók - 4880 db
  • Blogbejegyzések - 9088 db
  • Fórumtémák - 58 db
  • Linkek - 385 db

Üdvözlettel,

Nyugdíjas Klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 5639 fő
  • Képek - 7651 db
  • Videók - 4880 db
  • Blogbejegyzések - 9088 db
  • Fórumtémák - 58 db
  • Linkek - 385 db

Üdvözlettel,

Nyugdíjas Klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 5639 fő
  • Képek - 7651 db
  • Videók - 4880 db
  • Blogbejegyzések - 9088 db
  • Fórumtémák - 58 db
  • Linkek - 385 db

Üdvözlettel,

Nyugdíjas Klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 5639 fő
  • Képek - 7651 db
  • Videók - 4880 db
  • Blogbejegyzések - 9088 db
  • Fórumtémák - 58 db
  • Linkek - 385 db

Üdvözlettel,

Nyugdíjas Klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

"Alapvető érték minden ember számára a család" - írja új kormánya programjában Orbán Viktor. De hányan lehetnek köztünk, akiknek a szerető családi kör csak vágyálom? S mit tehetnek a társadalom intézményei, a kormány vagy éppen az iskola, annak érdekében, hogy minél több család életére legyen valóban jellemző az összetartó melegség?

network.hu

A család, a családi szerepek kérdése az elmúlt hetek közéleti párbeszédének egyik központi eleme lett. Az új kormány, mintegy a klasszikus Isten-haza-család parafrázisaként öt kulcsszóban jelölte meg tevékenységének alapvető pilléreit: "munka, otthon, család, egészség, rend". "Alapvető érték minden ember számára a család. Mindenki akar tartozni valahová, mindenki szeretne családot, melegséget, ragaszkodást. A meghitt családi életre az is vágyik, akinek éppen nincs benne része" - fogalmaz érzelmes húrokat is pengetve a dokumentumban Orbán Viktor. (Sajátos párhuzam, hogy az idei történelem középszintű érettségi egyik esszékérdése is a témához kapcsolódik: a végzősöknek  "a nők helyzetének megváltozását" kellett bemutatniuk "a munkavállalás tekintetében".)

 

A téma az utcán hever, de nem csak ott: élénken megjelenik a közoktatásban is. Az elvileg család-tanár-diák együttműködési hármasban mind nagyobb súllyal jelenik meg az első mint probléma vagy éppen mint hiányzó láncszem. A diákok sok kérdésben reflektálást várnak a témáról a tanártól, ez természetes. Ugyanakkor tapasztalható az elmúlt években az is, hogy az iskoláknak sok tekintetben át kell venniük a szocializációnak olyan szegmenseit is, amelyek korábban döntően a családban zajlottak. A tanári szerepben mintha a nevelői kerülne túlsúlyba a szakemberi rovására, a tanár egyre inkább arra kényszerül, hogy alapvető társadalmi beilleszkedési mintákat adjon, hogy különböző szociális konfliktusok kezelője legyen. A párbeszéd persze kétoldalú, meglehetősen éles képet kaphatunk belőle arról, hogy milyen elgondolások élnek a család intézményéről a tizenévesek fejében.

 

Milyen tapasztalati hátterük lehet e "melegséget, ragaszkodást" jelentő közegről? Egy saját felmérés szerint gimnáziumunk osztályaiban átlagosan a diákok fele olyan családban él, amelyben a kormányfő által kívánatosnak látszó "meghitt családi élet" nem feltétlenül adott. Nem csak a válások magas száma, illetve a "patchwork" családi helyzetekből adódó súrlódások alapján mondható ez, hanem látszik a mindennapi kommunikáció sok más vonatkozásában. Hiányoznak alapvető konfliktuskezelési technikák, a személyes figyelem, a középiskolás korban igen áhított (főleg férfi) nemi szerepminták, és ingoványos a családi kapcsolatrendszer akkor is, ha az iskola keresi az együttműködést. Egy-egy félévi osztályértékelés sokszor szociológiai esettanulmányok sorozatává válik: melyik diák hogyan teljesít annak fényében (sokszor annak dacára), hogy milyen környezetből indul el reggelente, és milyen háttér magyarázhatja egyes deviáns megnyilvánulásait.

 

Miképpen segíthet az iskola ezt a tapasztalati háttért feldolgozni, a vele kapcsolatos szemléletet formálni? Hogyan közelíthető meg a téma anélkül, hogy unalmas katedrai fejtegetéssé vagy erkölcsi prédikációvá váljon? Az egyik út lehet, hogy a figyelmet a családi múltra és annak reflektív elemzésére irányítjuk. A családfákból elemezhetők a különböző mobilitási tendenciák, a női karrierívek változásai, érthetővé tehető az első vagy második generációs értelmiségi fogalma. Feltéve, ha a diák ismeri egyáltalán a családi múltat - az egyik alig húszfős osztályban, amelyben ezt a feladatot adtam, többen is voltak, akik egyik ági nagyszüleik nevében, foglalkozásában már nem voltak biztosak. Hagyományos társadalmakban ilyesmi elképzelhetetlen lett volna, de az elmúlt évtizedek rohamos társadalmi-technikai fejlődése elszakította egymástól a generációkat, nincs igazi személyes referenciája annak, kik is az "ősök".

 

A másik eshetőség, hogy a jövőt próbáljuk modellezni: ki hogyan is képzel maga elé családot. E tekintetben a középiskolás diákok bizonytalanok, hisz a családdal, gyerekvállalással kapcsolatos valódi döntések még átlagosan egy évtizednyi távolságra vannak tőlük. Mindenesetre nem egészen egyértelmű a kormányfő azon tételének igazsága, hogy az is vágyakozik családra, "akinek éppen nincs benne része", a legtöbben inkább külföldi munkát, továbbtanulást, világlátást terveznek, gyereket maximum csak harmincan túlra. Meglehetősen józanul számolnak azzal is, hogy ma

Magyarországon egyértelműen vagylagos döntés a lányok számára a karrier és a család. Hallgatólagosan azt is elfogadják, hogy valószínűleg nagyobb rész fog rájuk hárulni a fizetetlen házimunkákból, hogy ők lesznek gyeden-gyesen a gyerekkel, hogy nehezebben haladhatnak a ranglétrán, hogy talán nem is alkalmasak felsővezetőnek, politikusnak. Változatos családi hátterek állnak mögöttük, de sokan más minták híján csak a hagyományos nemi és családi szerepmintákat tekintik mérvadónak. Nehéz felvetni e normák megváltoztathatóságát is anélkül, hogy ne cinikus mosoly vagy felháborodott feministázás legyen a válasz. "Ne beszéljen, maga se tanítana, tanárnő, ha nem volna muszáj megélnie valamiből."

 

A kormányprogram a családot a "szellemi és mentális egészség" alapjának tekinti, stabil és megkérdőjelezhetetlen értékhordozónak, és a társadalompolitikai intézkedések "védelmi rendszerével" kívánja körülvenni ezt az ostromlott várat. A következő évek nagy kérdése, hogy sikerül-e a felvázolt politikai eszközökkel a kitűzött szemléletbeli változást is elérnie, sikerül-e a jelenlegi tizenéveseknek valódi alternatívát felmutatnia ebben a kérdésben.

prtnrPerjel ();

 

Címkék:

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Balázs Ilonka üzente 9 éve

A mai világban nagyon kevés családban van összefogás és szeretet.A munkanélküliség pénzteleneség-bizonytalanság családokat tesz tönkre.Régen is volt szegénység, de tisztelet volt, most mindenki a pénzt hajszolja, nincs idő a családra.Az erőszak rossz tanácsadó és jelen van az életünkben.Rendszerváltás nem jót hozott, sokan azóta nem tudnak dolgozni sem, már szakma sincs, ez nem jó.Eldurvult a világ, rossz felé megyünk.A Politikusoknak nincs joga ilyen helyzet elé állítani embereket, egyre több a depressziós a ember, miden politikusra érvéyes, teljesen mindegy milyen párthoz tartozik.Én nem tudnám elképzelni, hogy megnehezítsem mások életét, rendszerváltás után sok minden megszünt, kikerültek az emberek az utcára.Nincs idő a gyerekekkel leülni beszélgetni, mert a munkát keresik sokan, ha van 10-12 órai munka után, már fáradtak az emberek, nincs semmi a helyén.A gyerek legtöbbször egyedül van, nincs kivel leülni-tanácsot kérni.

Válasz

dr.Bakai Borbála üzente 9 éve

Bernadettel értek egyet.A szeretet a legfontosabb egy családban és egymás megbecsülése..A háború után felnövő nemzedékhez tartozom,s bennem elevenen él az a nagy szegénység amelyben a háború után éltek az emberek.Nagyon sok családnak csak annyi maradt,ami rajta volt.A mindennapi betevő előteremtése is komoly gondot jelentett,az állam bácsitól nem várhattak segítséget.Csak saját erejükre támaszkodhattak,s tették dolgukat zokszó nélkül,a család a szeretet hiányát nem szenvedte meg.Nem sokat javult a helyzet a Rákosi érában.A tisztességes családokat otthonukból elűzték,2,3 gyerekkel egy szoba-konyhában,vagy pajtából kialakított lakásban,vagy mosókonyhában húzták meg magukat,A gyerekek mégis szeretetben nőttek fel,tisztán jártak iskolába,a konyhaasztalnál írták a leckét,mégsem volt pecsétes a füzetük.Ezek az emberek otthonaikba csak a 60-as években térhettek vissza,és a körülmények ellenére ezekből a gyerekekből diplomás felnőttek lettek.Véleményem szerint a szegénység nem magyarázat a szeretet hiányra,a durvaságra,önzésre,a trágárságra.Szomorúvá tesz engem is,hogy ez így van.

Válasz

[Törölt felhasználó] üzente 9 éve

Engedtessék meg, hogy vitatkozzam.
A szeret nem kerül pénzbe! Szerintem ez a legfontosabb egy családban!
Valamikor még a második világháború elött általában csak az apának volt munkahelye, a feleség a többi gyerekkel otthon volt. Nagy volt a szegénység általában. S mégsem voltak ilyen durvák, mint ma, természetesen egyes eseteket kivéve.
Ma a durvaság, a szeretetnélküliség, az önzés, a trágárság áthatja a társadalom minden rétegét. Sajnos! Látom én ezt a saját rokonságomon belül! Hihetetlenül szomorúvá tesz!

Válasz

Sebestyén Miklósné üzente 9 éve

Kedves Mária. Én veled értek egyet. Majd ha mindenkinek lesz megélhetése, akárcsak szerényen is minden számlát ki tud fizetni, a gyerekének enni tud adni, akkor biztos, hogy lesz türelem a családot jobban összetartani , nem idegesen óbégatni, szeretettel fordulni egymás felé tolerálni egymás hibáit. De amíg ez nincs, addig bizony ezerfelé kell a gondolat, a napi megélhetésért való félelem, nem arra ösztönöz, hogy esténként meghitten beszélgessünk, figyeljünk egymásra. Na majd most biztos megjön a kánaán! Borimama

Válasz

Nagy Józsefné Mária üzente 9 éve

"A szellemi és mentális egészség"-hez munkahely és pénz kell. Emlékszem amikor egy vasutas eltartotta a családját /3 gyerek/ a feleség gyereket nevelt. Minden kornak alapvető egysége a család, már az ősember korában is. Ne akarjuk most feltalálni a spanyol viaszt.

Válasz

dr.Bakai Borbála üzente 9 éve

Kedves Margit!
Tökéletesen igazad van.hogy minden az egyénen múlik,minden ember a saját sorsának kovácsa.Csakhogy nincsenek eleve jónak vagy rossznak született emberek.A nélkül,hogy el ne ismerném,hogy vannak veleszületett ,öröklött tulajdonságok,mégis azt kell mondanom,hogy a nevelés a döntő fontosságú abban ,hogy a felnövő nemzedék milyen értékek mentén alakítja az életét,milyen életutakat tart követendőnek.Az a gyerek amelyik úgy szocializálódik,hogy a felmenőit sohasem látja dolgozni menni minden rendetlen körülötte, a szülők egymást sem becsülik nem hogy a gyereket,mindig mindent a család másoktól vár,s ha nem kapja meg elveszi és ez természetes számára,valószínű felnőttként sem foga más utat választani.Pedig a kívánalom az lenne,hogy az alapvető erkölcsi normákat a családban sajátítsa el,úgymint az egymás tisztelete,szeretete,megbecsülése,tolerancia a mások igényeivel szemben.Ha a család mindennek híjával van,meg kell próbálni valahogyan pótolni,s ez csak az iskolán keresztül lehet.É nagyon fontosnak tartok minden olyan intézkedést amely kötelezi a szülőt az iskolába járatásra.Szerintem ez is csak akkor vezet eredményre,ha az oktatáson kívül az iskola erkölcsi neveléssel is foglalkozna ,erkölcstan,mint tantárgy oktatásával.Az elmúlt évtizedek mulasztásait csak nagyon soká és sajnos csak tyúklépésenként lehet pótolni. Addig,amíg egy társadalmat átszövi a korrupció,a csalás ,lopás,az egymással szembeni tolerancia hiánya, a durvaság,az erőszak ,a pénz mindenek feletti hatalma a felnövő nemzedék nehezen találja meg a helyes igazodási pontokat.Az igaz,hogy az államtól nem lehet elvárni,hogy az egyén problémáját megoldja, de azt igen,hogy felszámolja vagy legalábbis csökkentse a bűnelkövetést,tiszta állapotokat teremtsen a tiszta erkölcs mentén. Az egész illuzórikusnak tűnik,bár kívánom ,hogy megtörténjen.

Válasz

Magyar Margit üzente 9 éve

Mind nagyon szép amit irtál.Csak a legfontosabbat,és egyben a legelsöt felejtetted ki.
Ez mindég az egyénekkel kezdödik.Mindég az egyén egyének döntenek saját sorsukrol.
Ezt talán nem kéne az államtol várni.A család model ösidök ota létezik.Gyakorolni,kell.
Nem kevés tolerancia,alkalmazkodás,megelégedés,nem kell keresni azt ami a valo
életbe nincs.Sok-sok kitartás.nem megfutamodás.És nemutolso sorba a gyerekek
érdeke mindenek felett.

Válasz

[Törölt felhasználó] üzente 9 éve

A társadalom lekisebb sejtje, de szerintem a legfontosabb is, a család.
Meghitt családot bizony nem igen ismerek. Hogyan lehetne ezen változtatni? Egyszerü, a nevelést már kisgyerekkorban kell elkezdeni.
Az a gyerek aki TV-n, s az ott látott horor meg krimi filmeken, durva viedeó játékokon nevelödik, s ráadásul a szüleit úton útfélen trágár módon hallja társalogni, abból rendes családapa, vagy családanya nem lehet.
Szinte naponta hallom, amikor hol az egyik, hol a másik szomszédom vendégekkel beszélget, ahol a b...meg, meg a k...anyádat stb. kifejezések röpködnek, s mindezt kiskorú lányaik füle hallatára.
A másik szomszéd meg odaszól a gyerekének, hogy "gyere már ide b....meg", hányszor szóljak"?
A harmadik meg kinn dolgzik a kertben, s üvöltözik a kb. 15 éves lányával, hogy "menj a p....ba, meg "küld ki a k.... anyádat."
Szóval ez a színvonal. Döbbenetes.

Válasz

[Törölt felhasználó] üzente 9 éve

A KÉRDÉS A HOGYAN????AZ ORBÁN KORMÁNYNAK SZÁNVA.

Válasz

Ez történt a közösségben:

Káposzta János 3 napja új videót töltött fel:

Káposzta János 3 napja új videót töltött fel:

Káposzta János 6 napja új videót töltött fel:

Káposzta János 6 napja új videót töltött fel:

Vincze Péter Antal 6 napja új blogbejegyzést írt: A Hubertlaki tó

Káposzta János 1 hete új videót töltött fel:

Káposzta János 1 hete új videót töltött fel:

Káposzta János 1 hete új videót töltött fel:

Káposzta János 1 hete új videót töltött fel:

Szucs Maria írta 1 hete a(z) Parlagfű- őssejt-szaporító, a rákot is gyógyítja blogbejegyzéshez:

Örvendetes számomra olvasni ezt a hozzászólást, azért is,...

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu