Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyugdíjas Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyugdíjas Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyugdíjas Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyugdíjas Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Magyar szempontból kedvezőtlen változások zajlanak Romániában. A kétezres évek eleje óta mintaértékűvé vált magyar-román államközi viszony is fagyossá vált. A legnagyobb, Magyarország határain kívül élő magyar kisebbségi közösség három pártra szakadva rohan a vesztébe. Segítséget sem Budapestről, sem Bukarestből nem remélhet.
udapest ugyan a magyar állampolgárság kiterjesztésekor azt ígérte, minden, a világon bárhol élő magyart megvéd, ám azóta kiderült - bár azok védelmére sincs eszköze, akik Szlovákiában a magyar állampolgárság felvétele miatt kerültek bajba. Most a romániai magyarságot sújtják az új román kormány intézkedései, miközben Budapest tehetetlenül szemléli. De mit is tehetne az a kormány, amely több mint két éven át azért (is) kerülte Bukarestet, nehogy a kormányon lévő RMDSZ-t hozza helyzetbe az államközi együttműködés a két fidesz-zsebpárt ellenében?
Zaklatott év a 2012-es a
román belpolitikában, még csak május közepén járunk, de Bukarestben a
harmadik kormány van már hivatalban. Február 5-én lemondott Emil Boc
miniszterelnök, egyben a Demokrata Liberális Párt (PDL) elnöke, a
február 8-án hivatalba lépő, a "román Bajnainak" tekintett Mihai Razvan
Ungureanu kabinetjét viszont bizalmatlansági indítvánnyal buktatta meg
az ellenzék 78 nap kormányzás után. Boc távozását a román média és
elemzők egyaránt Traian Basescu államfő akaratának tulajdonítják, aki a
népszerűtlen megszorító intézkedések meghozatalára kényszerülő kormányfő
eltávolításával pártja, a PDL népszerűségének rohamos zuhanását kívánta
megállítani. Boc ugyan PDL elnök is, ám Romániában ezt senki sem
gondolja komolyan - mind a párt, mind a kormány első számú vezetőjének
Basescut tekintik.
Ennek ellenére politikailag ésszerű húzásnak
tűnt a "népnyúzó" miniszterelnök, a megszorítások arcának tekinthető Boc
háttérbe parancsolása. A négy évvel ezelőtt Románia legerősebb
politikai erejének bizonyuló néppártot húsz százalék alatti középpárttá
zsugorította a különben sikeres, de drasztikus, így rendkívül
népszerűtlen válságkezelés, miközben a Szociál-liberális Unió (USL)
néven választási szövetségbe tömörülő két nagy ellenzéki párt, a
szociáldemokrata PSD és a nemzeti liberális PNL kétharmados többségbe
került a választói opciókban. A kormányzati parlamenti többség is a
népszerűségi mutatókkal szinte egyenarányosan olvadt, elkezdődtek a
román politikai életre minden választás előtt és után jellemző
átigazolások az erősebb oldalára.
Az Ungureanu-kabinet
színrelépése beváltotta a hozzá fűzött reményeket. Az új arc hódított, a
média szimpatikus, fiatal, energikus, művelt és nem utolsósorban
becsületes miniszterelnök-képet sugárzott akarva-akaratlan, a
nagyközönség számára addig ismeretlen, alig-alig ismert diplomata
bizalmi indexe vészesen kúszott fölfelé. Ungureanu annak ellenére meg
tudta állítani a Basescu pártnak tekintett PDL zuhanását, hogy ő maga
párton kívüli volt. A romániai magyar sajtó egyre gyakrabban kezdte
magyar Bajnaiként emlegetni a fiatal román válság-miniszterelnököt. Az
ellenzék számára kedvezőtlenül alakuló konstellációban a
szociáldemokrata-liberális szövetség, miután nem találta az
Ungureanu-ellenes csodafegyvert, és egyre gyakrabban a már sokszor
hatékonynak bizonyuló magyar kártyát, a magyarellenes retorikát kezdte
bevetni.
Természetesen nem a kormányfő neve és magyar
nyelvtudása miatt (az Ungureanu-t Magyari-nak lehetne fordítani), hanem
az RMDSZ "zsarolása", a Marosvásárhelyi Orvosi és Gyógyszerészeti
Egyetem (MOGYE) magyar-angol karának létrehozását lehetővé tevő
kormányrendelet miatt, amelyet a magyar szövetség koalíciós
részvételének áraként hozott meg az Ungureanu-kabinet. (Az RMDSZ ugyanis
csak ezzel a feltétellel vállalta a kormányzást, nélküle viszont nem
volt meg a többség.) Szokványosnak tűnt az e témában benyújtott
bizalmatlansági indítvány is, sikerében kezdeményezői sem hittek.
Nem kívánt győzelem
Victor
Ponta szociáldemokrata pártelnök, egyben USL társelnök, előzetesen azt
mondta, hogy az indítvány sikere esetén "két percen belül" bemutatja
kormányát és programját, aztán amikor legnagyobb meglepetésükre győztek,
és még nagyobb meglepetésükre ezúttal Basescu nem ellenkezett, mint
2009-ben a Boc kormány bukása után, hanem Pontát kérte fel a
kormányalakításra, bizony 11 napra tágult a két perc. Az őszi parlamenti
választásokon elsöprő győzelemre készülő ellenzék abban a kényelmetlen
helyzetben találta magát, hogy hat hónapig kormányoznia kell, ami
elkerülhetetlenül vagy népszerűtlen intézkedésekkel jár, vagy azzal,
hogy "osztogatni kezd", amivel önmaga, a választások után felálló
szociáldemokrata-liberális koalíció dolgát nehezíti meg.
A
visszamutogatás, az elmúlt négy év hibáinak ostorozása azonban önmagában
nem elegendő, ezért Ponta is unortodox intézkedésekhez folyamodott: a
magyar kisebbségi közösség szerzett jogainak visszavételével próbálja
megelőzni a népszerűség csökkenést. Basescu és pártja számára talán nem
remélt esély adatott ezzel a váratlan ellenzékiséggel. Megszabadulva a
kormányzás terhe alól élhetnek a klasszikus ellenzéki népszerűségnövelő
eszközökkel. A hátralévő hat hónap már nem elegendő egykori
támogatottságuk visszaszerzéséhez, az USL választási győzelem
megakadályozásához, de arra elég lehet, hogy megakadályozzák a
kétharmadot és harmadik erő maradjanak.
Liberálisból nacionalista szónok
A
romániai magyarság számára aggasztóan alakul a román belpolitika.
Nemcsak azért, mert a román parlamentben újra megjelent a nacionalizmus
és magyarellenesség, hanem mindenekelőtt azért, mert ezt a retorikát nem
valamely szélsőséges párt hozta vissza (2008-ban már egyetlen
szélsőséges román párt sem lépte át a bejutási küszöböt), hanem annak a
Nemzeti Liberális Pártnak az elnöke, amellyel az RMDSZ már kétszer
együtt kormányzott, legutóbb 2004-2005 között a liberális
Tariceanu-kabinetet több mint két éven át az RMDSZ tartotta hatalmon. A
filozófus Crin Antonescu pártelnök, aki a nemrég még a romániai
magyarság kedvenc politikusa volt, a legnagyobb tapsot kapta minden
RMDSZ-es rendezvényen, ahol megjelent, most megtestesíti mindazt, amit
már-már legyőzött a román társadalom: a kisebbségellenes fóbiát, azt,
hogy az ország minden gondja-bajáért valamely kisebbségi közösség,
Románia esetében általában a másfél milliós magyarság a bűnbak.
Ez
főképp annak fényében válik fenyegetővé, hogy Antonescut az államfői
tisztségre tartogatja az USL. Basescu mandátuma ugyan csak 2014 végén
járna le, de az őszi liberális - szociáldemokrata választási győzelem
után az új többségű parlament mindent megtesz majd Basescu leváltásáért,
akár referendumhoz is folyamodik. A kiíráshoz szüksége többség
kényelmesen meglesz, és ezúttal, a 2007-es hasonló referendummal
ellentétben, ezúttal simán megbukik Basescu is, Antonescunak
valószínűleg nem kell még két évet várnia, hogy beköltözzön a Cotroceni
palotába.
Jogokat sértő intézkedések
Ponta
egyvalamiben rendhagyó kormányprogramot mutatott be - olyant, amely
egyetlen sor erejéig sem említi a kisebbségeket, márpedig a
rendszerváltás óta egyetlen román kormány sem engedte ezt meg magának.
Hivatalba lépése első napjától magyarellenes intézkedések sorozatát
foganatosítja az új kabinet. A marosvásárhelyi egyetem magyar tanszékét
létrehozó kormányrendelet hatályon kívül helyezését a bizalmatlansági
indítvány vitáján megígérték, de ettől megkímélte őket a táblabíróság,
amely az Ungureanu kormány bukása után azonnal felfüggesztette a
rendeletet. A bukott kabinet utolsó hivatali napján még ugyan megóvta a
döntést, de Pontaék hivatalba lépésük után azonnal visszavonták azt. A
magyaroknak tett túlzott engedményekről beszél az új koalíció és mindent
meg is tesz azért, hogy a korábbi kormányok ilyen jellegű "hibáit"
orvosolja. Visszahívták a megyék élén álló prefektusokat, ami önmagában
szokványos dolog kormányváltás idején, de ez a kádercsere azzal, hogy
három magyar prefektust és nyolc alprefektust érint, kedvezőtlen a
kisebbségi érdekérvényesítés szempontjából.
Nemsokára a
köztisztviselői kar megtisztítása is sorra kerül, ami révén tovább
romlik a helyzet, mintegy bizonyítva azt, hogy az RMDSZ kormányzati
szerepvállalása több, mint a "hatalomhoz való ragaszkodás". Ponta
bejelentette, rövidesen elfogadják a több éve fagyasztott kisebbségi
törvényt is, de csakis a kulturális autonómiára vonatkozó részek nélkül.
Ez viszont rosszabb, mintha nem lenne, az RMDSZ is ezért jegelte
mindaddig, míg az eredeti formában át nem tudják vinni a parlamenten. Ám
a magyarság szempontjából legsúlyosabb, legkiszámíthatatlanabb
következményű a választási rendszer átalakítása lehet. A tervezet
szerint már az ősszel a brit mintára felépített, mindenféle kompenzációt
nélkülöző, "a győztes mindent visz" elvén alapuló választási
rendszerben folyik majd a voksolás. A brit first past the post eljárás
szerint az egyéni választókörzetben legtöbb voksot begyűjtő jelölt jut
mandátumhoz, függetlenül attól, hogy a leadott szavazatok hány
százalékát szerezte meg. Az etnikai arányok miatt ez teljesen kiiktatja
versenyből a magyar jelölteket.)
Európában, a briteket
leszámítva, mindenhol valamiféle kompenzációs rendszer létezik, ennek
megtartását követeli, immár eszköz nélkül az RMDSZ is, hiszen ez
végzetes lehet a magyar parlamenti képviselet számára. Ez a rendszer a
nagy pártoknak kedvez, amivel Pontaék akkor is kétharmadhoz juthatnak,
ha novemberig lényegesen csökken jelenlegi népszerűségük. A felháborodás
nyomán, vagy talán a várható nemzetközi bonyodalmakat elkerülendő,
csütörtökön a miniszterelnök bejelentette: eltörlik a bejutási küszöböt
és biztosítják a magyarság parlamenti mandátumhoz jutását. Eszerint egy
mandátumot kap megyénként minden olyan kisebbség, amely az adott
régióban a lakosság legalább hat százalékát teszi ki. A kedvezmény akkor
is érvényes, ha egyébként az érintett megyében a kisebbségi közösség
nem nyer mandátumot, ilyen esetben az a jelölt a kedvezményezett, akire a
legtöbben szavaztak.
Ez minimális magyar képviseletet ugyan
biztosít, de erős frakciót már nem, vagyis kiiktatja a magyar
képviseletet a politika fősodrából. Minedezek mellett a Ponta kabinet
visszakéri a költségvetés kiigazítás során PDL-s és RMDSZ-es vezetésű
megyéknek leosztott fejlesztési pénzeket is. Jogosan tette fel az RMDSZ a
kérdést: ha a marosvásárhelyi egyetem kapcsán szerzett jogokat vesz
vissza a hatalom, mindent megtesz a kisebbség kiszorításáért, akkor őszi
győzelme után visszavonja majd az anyanyelhasználati és más oktatási
jogokat is?
Miért hallgat az Orbán-kormány?
Mindeddig
szótlan szemlélője volt a történteknek az önmagát nemzetinek nevező
magyar kormány. Németh Zsolt a tusványosi tábor kapcsán tartott
sajtóértekezleten aggasztónak nevezte a romániai fejleményeket, de ezzel
ki is fulladt a nemzetvédés. Igaz, nehéz is bármit mondani, amikor
mindkét kis Fidesz zsebpárt, a Szász Jenő vezette MPP és a Tőkés László
védnökségével működő EMNP hangosan ünnepli "az RMDSZ bukását". Minden
beavatkozás az RMDSZ-t legitimálná, elismerné azt, amit évek óta
mondanak: a kisebbségi érdekérvényesítés egyetlen hatásos eszköze a
kormányzati szerepvállalás. Ugyanakkor, az is kiderülne, hogy Budapest
sokat tehet határain kívül élő nemzettársaiért, de a helyi konkrét
problémákat megoldani nem tudja. Ezért kellene támogatnia az erős
külhoni magyar érdekképviseleteket, nem pedig ellenpártokat hozni létre a
behódolni nem akarók kiiktatására.
OrbánViktor legutóbbi heti
rádióinterjújában, az aggasztó román fejleményekre való tekintettel
felszólította az erdélyi pártokat az összefogásra. Ez azonban már több,
mint cinizmus annak az embernek a szájából, akink akarata nélkül soha
nem lett volna három az egyből. Először a polgári pártot hozták létre,
majd miután Szász, Orbán személyes kampánytámogatása ellenére is, két
választáson csúnyán leszerepelt, tavaly Tőkésnek hoztak létre egy
néppártot. Tőkésék szerdai kampánynyitó rendezvényén, fittyet hányva az
egyenlő távolságtartás látszatára is, jelen volt Répás Zsuzsanna
nemzetpolitikai államtitkár, aki arról beszélt, hogy a gazdasági és
egyéb nehézségekben Magyarország nem hagyja magára a határon túli
nemzetrészeket. "Mi veletek vagyunk, mert ez a küzdelem a mi küzdelmünk
is" - mondta. Ám ez a "veletek" egyelőre csak azokra vonatkozik, akik
Tőkés védnöki szárnyai alatt keresik az erdélyi magyarság boldogulását.
|
|
Keresztes Manci 3 hete új képet töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!