Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyugdíjas Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyugdíjas Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyugdíjas Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyugdíjas Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
12 éve | dr.Bakai Borbála | 1 hozzászólás
A rezsim azon igyekszik, egyelőre sikerrel, hogy a leírt értelmiség után magát a kultúrát is leírhassa, legalábbis azt a részét, amelyet nem tud hatalma alá vonni. A költészet napján tehát nem sok ünnepelnivaló van. Hacsak nem a szívósság, az, hogy pénztelenül, keservesen, ám talpon maradhat, aki nem adja fel. Parti Nagy Lajossal beszélget SZÉNÁSI SÁNDOR.
– Nyilván több generáció is így van ezzel, de a
mienknek biztosan nemzedéki vereség is, ami most, jó húsz évvel a
rendszerváltás után történik. A modern és szabad Magyarország újra
eltűnőben van. Ön is osztozik több, előttünk járt nemzedék
csalódottságában?
– Igen. 1990-ben joggal reméltük, létrehozható egy – hogy ne liberálist
mondjak – szabadelvű, európai Magyarország, amit most a szemünk előtt
fülkeforradalmasít és ver szét a kormánypárt elszabadult hajóágyúja a
parlamenti szélsőjobb asszisztálásával. Ebben hatalmas az előző
kormányok felelőssége, a csalódottság egy legalább évtizedes, mára
felgyorsult folyamat eredménye. Ezzel együtt azt mondom, az ország
élhetőbb, mint a hetvenes vagy a nyolcvanas évek semmibe futó
szocializmusában.
– Tehát mára a két rossz közötti választás maradt.
– A kettő gyökeresen más, de a hasonlóságok mellbevágóak. A
zsákmányszerzésben, a kamarillapolitikában s persze a retorikában. A
körkörös hülyének nézésben. Újabban pedig – és ez a legszomorúbb – az
alattvalóvá igazodó többség viselkedésében. A fékezett habzású civil
kurázsi mintázataiban, hogy finom legyek, mert nem akarok igazságtalan
lenni. Igyekszem nem gyávaságnak, nem szimpla behódolásnak tartani a
félelem, a belátás, a „mi éri meg?” keserves döntéseit.
Szabadfoglalkozású íróként, úgy döntöttem, hogy több őszinteséget
engedhetek meg magamnak, de próba nélkül állíthatom-e, hogy ezt tenném
akkor is, ha egy intézményt vezetnék, amiben évtizedes munkám van, és
egyszer csak néhány őszinte, szabad civil gesztusomon múlna, hogy az
intézmény kap-e közpénzt, vagy egy esős délelőtt örökre szétzavarják.
Márpedig Magyarország ilyen ország lett, vagy tán maradt. Ahogy vesszük.
Egy mentálisan a késő kádárizmusra hajazó, kispolgári féldiktatúra,
autokrácia, legmegengedőbben is egy bezárkózó, foszladozó
demokráciaféle.
– A Kádár-kori reflexek tehát gond nélkül használhatók? Egy volt
kollégám felhívott a közszolgálati médiából, hogy egy nagyon
ellenszenves, nacionalista figurát kellene elfogadólag, sőt hozsannázva
bemutatnia: hogyan lehet ezt túlélni? Régi taktikákat idéztem fel neki,
és – működtek.
– Hogyne. Meg lehet nézni a Schmitt Pál lemondása körüli kutyakomédiát.
Komoly értelmiségiek csinálnak magukból hülyét, közben reszket a
nyalatív szájuk a félelemtől, hogy jól tempóznak-e, s mit fog szólni
hozzá a kerál. Gondolom, lesznek rossz éjszakáik, pláne ha rosszul
számították ki a félgyávasági együtthatót, és ugyanúgy megkapják a
selyemzsinórt, mintha kimondták volna a nyilvánvalót. Egész fiatal
emberek öltenek a kádárizmusban bevált mimikriket, hogy kevésbé legyenek
szem előtt, ha Döbröginek arra tetszene járni. Nem mondom, hogy nincs
rá okuk; ki tudja bizonyítani, hogy ha leépítik őket, annak politikai
okai voltak?
– A háló láthatatlan.
– Momentán. Mint a kerál új ruhája. Olykor a félők mindkét oldalon
túlfélik magukat. Amitől tartanak, azt démonná növesztik, igazolván,
hogy méltó a félelmükre. Rémeket látnak, összeesküvést kreálnak ott is,
ahol nincs, mondván, a mindenkori másik oldalról bármi elképzelhető. A
békemenetek résztvevői, felteszem, őszintén, atavisztikusan hisznek
abban, hogy megint bántják, mi több, gyarmatosítják a magyart. Ezt a
félelmet a rezsim, Orbán Viktor lóbálgatja, mint valami jobbikacsököt,
ez szerintem gátlástalan politikai bűncselekmény.
– Osztható a felelősség? Például az értelmiségé nagyobb? Túl gyorsan
megelégedett azzal, hogy a demokrácia intézményei kiépültek, aztán
„békén” hagyta a politikát, és azzal sem törődött, hogy a társadalom
közömbös ezekkel az intézményekkel szemben?
– Az értelmiségtől legutóbb a késő Kádár-korban tartott a hatalom, akkor
volt legnagyobb a lobbiereje. Mára ez gyakorlatilag lenullázódott. Az
oktatás forradalmi átalakítása mutatja, hogy ezután kliens kell,
alattvaló, nem kritikai értelmiségi. Ebből nem következik a hallgatás,
de az sem, hogy kötelező lenne „közélni”, politizálni. Én sok
kollégámhoz hasonlóan torkig vagyok ezzal, ami a hazámban folyik, de
engem szakmailag is érdekel ez a magyabszurd. E kívül, írói értelemben,
nincsen számomra nyelv. És ha megkérdeznek, mondom a véleményem. Már
csak a felejtés ellen is, hisz az egyik legnagyobb veszély, ami az
elmúlt húsz évet – százat? – fenyegeti, az a szelektív felejtés, hogy
már alig találunk az elmúlt két évtizedben olyasmit, ami rendben volt.
– Elkezdtük szétszedni a múltunkat, amelyben még viszonylag jól
éreztük magunkat, megpróbáljuk megindokolni, hogy miért kellett
elpusztulnia? Lássuk, uramisten, mire megyünk ketten?
– Lehet mondani. Emberileg, indulatilag ez persze érthető. S még azt is
mondhatom: nem ez, a szétszedés, a dolga az úgynevezett kritikai
értelmiségnek?
– Biztosan az, és nyilván nemcsak liberális meg baloldalon, hanem
jobboldali és konzervatív körökben is. De morgás ezekből nem hallatszik
ki. Míg a ballibek önostoroznak, a jobboldal még bírálgatni sem próbál. A
csönd pedig egyetértést jelent. Elgondolható, hogy minden ennyire jónak
tűnik fel előttük?
– Nem, egyre kevésbé. De a hit, az igazodás, az előrejutás vágya nagy
úr. A tábormegszokás. És mért ne hitték volna sokan, hogy húsz vagy
hatvanhat év múltán újra a fényes jövőbe menetelünk a természetes
orbánizmus rögös útján. Az irány és a kerál akkor is jó, ha „odalent
vannak még hibák”. Ismerős, ugye? Én ezt, ami itt két év alatt történt,
katasztrófának tartom. A hívők egy része meg engem tart vagy natúr, vagy
liberál-judeobolsi hazaárulónak – ízlés szerint. Tudom, hogy szükség
lenne rá, hiszem, hogy e táborlogikán kívül meg is van valahol, de,
őszintén szólva, egyre kevésbé hiszek a nemzeti minimumokban meg a közös
nevezőkben.
– Az árulózás kölcsönös, már hallom emlegetni az írástudók árulásáról
a harmincas években lefolytatott vitát is. De talán van ebben egy kicsi
gőg is, hogy amit az értelmiségi gondol, az hegyeket mozgathat meg.
– Pedig nem mozgat hegyeket, még hatalmi pozícióból sem. Onnan pedig,
mint látjuk, elég nehéz épeszűnek maradni. Az értelmiség finoman szólva
nem mindenható, de hogy bal- és jobboldali politikusok, olykor
értelmiségiek azon a rétegen verjék le az egész ország, ezen belül
önmaguk sikertelenségét, amelyik, civil társadalom hiányában, igenis
sokat tépte a száját, az elég gusztustalan, másrészt nagyon veszélyes. A
„cigánykártyát”, a „zsidókártyát” összeragadva az
„értelmiségkártyával”, és most már az Európa-kártyát bármikor elő lehet
húzni a nagy nyuszikalapból, ezeknek az ügyes keverésével félő, hogy két
év múlva is választást lehet nyerni.
– Azt érzem a szavaiból, hogy nagyon eltökélten kerüli azt a
csőlátást, amelybe egy rendszerellenzéki szerepbe kerülő vagy
kényszerülő ember könnyen beszorulhat: már nem lát mást, mint az
ellenfelet, nem fogad el más igazságot, mint a sajátját, és nem él, csak
a politikának. Ez az íróságát is tönkretenné valószínűleg.
– Egyáltalán nem élek a politikának. Pártnak nem vagyok és nem leszek
tagja, politikai gyűléseken csápolni senki mögé ki nem állok. Liberális
magyar író vagyok. Ha megkérdeznek, válaszolok. Ha a közéletről, a
közérzetemről, akkor arról, de az írásaimba csak annyi politikát
engedek, amennyit azok maguktól...
– Fölvesznek, mint liszt a vizet...
– Igen, még akkor is, ha az ÉS-ben megjelenő Magyar mesék sorozat
határeset, hiszen a „műfaj” a glossza, a pamflet és a mese
parafrázisának sajátos elegye. Ezeket irodalmi műveknek tartom és
tekintem, hogy az olvasó mit gondol róluk, eldöntheti. Az első „évad”,
az első 53 mese megjelenik a könyvhétre. Persze az ÉS-ben ezután is
folytatom.
– Az értelmiség leírásán túl megtörtént a kultúra egészének a leírása
is. Az első Orbán-korszakban még felhasználták önreprezentációra, most
már az sem kell. Pénz nincs, az intézmények pusztulnak, ennek ellenére a
kulturális élet talpon van. De hát meddig lehet dafke, ingyen működni?
– Művészete és művésze válogatja. Ez a rezsim a kultúrát, hogy úgy
mondjam, averzálja, ha van miről dönteni, a potentátok döntenek maguk,
szakértelmük mindenre kiterjed. A fülkeforradalom a művészetekkel
különösen nincs jóban, hisz nem tudja maga alá gyűrni,
megerősebbkutyázni őket. Bár a politikai életben az erősebbnek
automatikusan igaza lehet, a művészetben nem. A tehetség nem stallum;
írókat, civil művészeket nem lehet kinevezni. Ezért inkább praktikusan
és cinikusan kiszivatytyúztatik a pénz a kultúrából. Ha nem csápolsz
nekem, meg nyilatkozol mindenféléket, akkor ugrik a támogatás.
Kineveznek föléd egy mégigazgatóbbat. Ennek a sértett érdektelenségnek a
következménye az is, hogy közpénzből újnyilas színházat lehetett
gründolni Budapest szívében. Ahol vágják a fát, hullik a forgács –
csakhogy maguk alatt vágják. Más kérdés, hogy a mi fejünkre dől. Egy
ilyen kicsi ország csak az oktatás, a kultúra és, igen, a magaskultúra
által tud rangot, hitelt szerezni magának a világban. A futball, úgy,
ahogy Európában játsszák, lehet fontos, akár nemzeti ügy is, de ettől
még gyakorló miniszterelnökök az öltözői mentalitást, a „nem látja a
bíró” attitűdöt nem mentik át a politikába. Sajnos nem nehéz
kivéreztetni a kultúrát, hisz a közönségnek mostanság fogy el a pénze,
kopik el az intellektusa, az igénye a tévén túli kultúrára. Hogy ezt a
vákuumot a hivatásos szórakoztatás túléli-e, nem tudom. A valódi
művészet túléli, lesznek alternatív színházak, kamrák, sufnik,
rakétabázisok. Lesznek festők, még filmművészet is lesz, irodalom meg
hogyne lenne. Azok művelik majd, akiknek ez valóban fontos. És meg
fogják találni a szabadság kisebb-nagyobb köreit, mert ezek nélkül nincs
kultúra, ahogy kultúra nélkül nincs szabadság.
Korábbi cikkeink a rovatban |
|
|
Keresztes Manci 2 hete új képet töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!