Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyugdíjas Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyugdíjas Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyugdíjas Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyugdíjas Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
14 éve | Mészáros Istvánné Margit | 1 hozzászólás
Gát utcai szülőháza és a szárszói panzió - földi és szellemi világrajövetelének helyszíne - ma emlékmúzeum, s évtizedek óta az ő tiszteletére ünnepeljük április 11-én a költészet napját.
József Attila (1905-1937)
Akár meg is fordíthatnánk a
két dátumot: József Attila akkor született meg országosan elismert
költőként, amikor Balatonszárszón kiállították róla a hivatalos halotti
bizonyítványt. A kor- és pályatársak többsége csak a bulvárszenzációként
tálalt halálhír után döbbent rá, milyen kivételes életművet alkotott ez
a mindaddig csak "jó költő"-ként számon tartott, zavarba ejtően sokféle
hangon megszólaló - ezért gyakran félreértett -, posztumusz fölfedezett
zseni, akinek életútját kisgyermekkora óta váratlan veszteségek, lelki
traumák, különös fordulatok szegélyezték -, s aki egyéni szenvedéseiből
egyetemes érvényű költészetet
teremtett.
A feleségét és három gyermekét 1908 nyarán hűtlenül
elhagyó apa, József Áron szappanfőző munkás alakja a "világhiányt" - a
rejtőzködő és teremtményei iránt közönyös Istent - megtestesítő
motívumként élt tovább fia lírájában. A családfenntartás gondjaiba
beleroppant, 1919 karácsonyán rákban meghalt Mama (Pőcze Borbála) pedig -
az anya-magzat kapcsolat modellje alapján - az individualizációs
folyamatot, az egyén és a világ viszonyát metaforizálta az
"elvegyüléstől" a "kiválásig", a gyermekléttől a felnőtté válásig.
A pályakezdő József
Attila merőben másképp viszonyult hajdani nélkülözéseihez, mint élete
második felében. Kortársai 1929-30-ig "nevető költőként" jellemezték a
"csodagyereknek tartott árvát", akinek tizenhét éves korában jelent meg
első kötete, Szépség koldusa címmel, Juhász Gyula prófétikus
előszavával; aki anyja halála után - Jolán nővére előnyösnek látszó
házassága révén - polgári környezetben és színvonalon nevelkedhetett: a
makói gimnáziumi évek után előbb a szegedi, majd a bécsi egyetemen,
később a párizsi Sorbonne-on tanult, és szinte kérkedett "gazdag
szenvedéseivel" Nem én kiáltok (1924) és Nincsen apám, se anyám (1929)
című kötetei verseiben.
Az "ucca és a föld fia" az egyetemi
kurzusok és a szívós önfejlesztés hatására igazi intellektuális költő
lett: kivételes verbális képességét, kreativitását és kifinomult fogalmi
gondolkodását minden létező stílusban érvényesítette, miközben az ősi
lírai tradíciókat a modern törekvésekkel szintetizálta. Egyszerre volt
"magyar, de európai", aki az avantgárd irányzatok, a "tiszta költészet", az
antik versformák, népdalok, regösénekek, a Kalevala, sőt magyar nóták
ritmus-, rím- és dallamképletét követve is hitelesen fejezte ki magát.
"Botrányai" már kora ifjúságától kezdve "híressé" tették. Tizenkilenc éves volt, amikor istenkáromlási pert indított ellene az ügyészség Lázadó Krisztus című verse miatt; Horger Antal, a szegedi egyetem konzervatív felfogású nyelvészprofesszora pedig - Tiszta szívvel című verse szellemiségét kifogásolva - eltanácsolta a tanári pályáról. 1930 januárjában Babits Mihály vereseskötetét durván kipellengérező "tárgyi kritikai tanulmányt" tett közzé A Toll című polgári radikális folyóiratban - s ezzel önsorsrontó módon maga nehezítette meg költői érvényesülését, hiszen Babits nemcsak a Nyugat főszerkesztője, hanem a Baumgarten Alapítvány főkurátora is volt.
Egész életében mecénásokra szorult, mégsem
tudott - s nem is akart - megalázkodóan beilleszkedni a magántulajdon
szentségét hirdető és a tömegeket kizsákmányoló, erkölcstelen
társadalomba. Kudarcait - különösen a nagypolgári neveltetésű, kiváló
intellektuális partnernek ígérkező Vágó Mártával tervezett házasság
meghiúsulását - már 1929-ben, úgynevezett népies korszakában, a Bartha
Miklós Társaság tagjaként aktív közéleti tevékenységgel, az Előörs című
lapnál pedig vitriolos kritikák írásával feledtette.
1930-ban
csatlakozott az illegális kommunista mozgalomhoz: szemináriumokat
vezetett, Karl Marx közgazdasági tételeivel forradalmasította a
hagyományos proletárlírát, vállalta az illegalitással járó veszélyeket.
(Döntsd a tőkét, ne siránkozz című kötete példányait 1931 tavaszán az
ügyészség elkoboztatta, Lebukott című verséért pedig bíróság elé
idézték.) Élettársat is a mozgalomból választott. Szántó Judit
munkásnő-szavalóművész - a moszkvai emigrációban élő Hidas Antal
proletárköltő elvált felesége - otthont teremtett számára, de
szellemileg nem tudta inspirálni.
Ekkortájt kezdte meg
első pszichoanalitikus kezelését dr. Rapaport Samunál, aki vele
stilizáltatta tanulmányköteteit, így a költő egyszerre mélyült el a
lélekelemzés szakirodalmában és önnön tudattalanjában. Líráját és
fogalmi gondolkodását a fizikai és a szellemi világ rejtett
összefüggéseinek kutatása, az ellentétekből gyúrt új minőség
létrehozásának a vágya hatotta át. A "mindenséggel mérte magát",
miközben a világhiány betöltésére hivatott művészetről, ihletről és
intuícióról, a szemlélhetetlen világegészt láthatóvá tevő műalkotásról
elmélkedett (Költészetbölcseleti
írások, Irodalom és szocializmus). Prózai művei - például a Hegel,
Marx, Freud című, befejezetlen tanulmánya és töredékes
gondolatkísérletei - arról tanúskodnak, hogy az "adott világ varázsainak
mérnöke" a mélylélektani gondolkodást is az igazságos társadalmért
vívott osztályharc szolgálatába kívánta állítani.
Eredeti
gondolatait és intellektuális törekvéseit idegenkedve fogadták az
illegális mozgalomban. Érthető, ha a méltatlan támadások után a
csalódott költő lírája is áthangolódott. Külvárosi éj (1932) című
kötetében már nem tömegeket buzdító, agitatív versek sorakoztak, hanem a
Mondd, mit érlel..., A város peremén, a Holt vidék elégikus, meditatív,
kérdező, önmegszólító költeményei, melyeket A Toll, a kolozsvári Korunk
és a Népszava közölt először.
Lírai kedélyváltásához a
pszichoanalitikus látásmód adott szemléleti mintát. A tudata mélyén
lappangó szorongásokat - a vizuális-tartalmi sűrítménynek tekinthető
álomszimbólumok mintájára - fogalmi-képi metaforák nyelvén fejezte ki
(Ritkás erdő alatt, Óda, Téli éjszaka, Eszmélet, Kései sirató,
Iszonyat). Saját válogatásában megjelent verseskötete, a Medvetánc
(1934) már pontosan tükrözi az univerzum mértékegységéhez igazodó,
kozmikus érvényű költészet
eszményeit.
Az "analízis-függővé" vált költőben egyre kínzóbban éledtek újra a korai megrázkódtatások tetszhalott emlékei. Öcsödi lelencélményei: a szeretetet adó és visszavonó anya iránti ambivalens érzelmek, a nevétől-személyiségétől való megfosztatás traumája, a gyerekkori verések és a falubeli kölykök csúfolása - melyeket akkor élt át, amikor a cselédmunkára kényszerülő Mama 1910-12 között állami gondozásba adta két kisebb gyermekét - olyan versek, prózai művek, mélylélektani följegyzések formájában támadtak pszichodrámaszerűen új életre a múltfaggató költő emlékezetében, mint az Egy kisgyerek sír (1933), a Kései sirató (1934), az Iszonyat (1934). a Levegőt! (1935), a Szabad-ötletek jegyzéke, két ülésben (1936) vagy a Curriculum vitae (1937).
|
|
Keresztes Manci 3 hete új képet töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!