Most
kell megoldást találni Budapest és a nagyvárosok válságkezelésére. Most
kell előállni
foglalkoztatási, oktatási, szociális gyakorlati
programmal Északkelet-Magyarország problémáinak
enyhítésére
Népszabadság - M. Schmidt János
Utat vesztettünk. Három válság – rövid, közép- és hosszú távú –
metszéspontján állunk.
Hosszú távon, az évezred fordulója óta az ország
elkanyarodott az észak-nyugat-európai
fenntartható pályáról a
délkelet-európai fenntarthatatlan pályára. Ennek következménye
alacsonyabb, majd nulla-növekedés, nagyobb adósság, nagyobb
munkanélküliség,
széteső állam. Ezzel párhuzamos a tartós demográfiai,
oktatási és egészségügyi
rendszerválság.
Lengyel László, közgazdász
Középtávon elfogytak a növekedés tartalékai, a
képzett munkaerő, a
kiszámítható jövőjű, bővülő
középosztály, az innováló tartós befektető.
2006
óta csökken a beruházás, 2009 óta stagnál, illetve
csökken a
hitelezés és a fogyasztás. Az
1996–2006 óta fölnövekedett középosztály
életmódja – biztos foglalkoztatás és/vagy
vállalkozás, lakás, autó,
oktatás, egészségügy,
nyugdíj – válságba került.
A homo orbanicus magatartásmódja, erkölcsi világa, a nulla-összegű
jövő, a ki kit győz le,
az erő(szak) alkalmazása alkalmatlan a válság
kezelésére. Rövidtávon a gazdaság
fundamentális és bizalmi válsága három
területen robbanással is fenyeget:
1. Budapest csődje; 2. az eladósodott nagyvárosok fizetőképességének elvesztése; 3. Északkelet-Magyarország társadalmi-gazdasági összeomlása.
Az elhibázott
unortodox
gazdaságpolitika csődje és az alkotmányos
jogállam lebont
ásának nemze
tközi hatása a
magyar
kormányt
megállapodás
okra kényszerí
ti az Európai
Unióval és
az IMF-fel.
A
megállapo
dás nélkül az
ország elveszti fizetőképességét. A nemzetközi
szervezetek
nem érik be
kozmetikázás
sal, hanem
gyökeres fordulatot
várnak el a politikában és a gazdaságpolitikában. E fordulatnak része
a
folyamatos dialógus nemcsak a nemzetközi, hanem a hazai társadalmi,
politikai és
gazdasági szereplőkkel is.
Mi a teendő?
Nemcsak a kormánynak és a mögötte álló választói csoportoknak, de a
demokratikus
ellenzéki pártoknak és szavazóiknak is dönteniük kell
arról, hogy együttműködnek-e
Európával, az észak-nyugat-európai utat
választják, vagy megtagadják az együttműködést
és külön úton próbálnak
járni. Nemcsak a kormány, hanem valamennyi politikai és civil
szereplő
felelősséggel tartozik azért, hogy mi lesz a gazdaságpolitikai
tárgyalási platform
és a demokratikus jogállami kataszter, amelyet az
országnak elő kell adnia.
Ha nem sikerül nemzetközileg elfogadtatni egy megszorító és ezzel
párosuló növekedési csomagtervet az EU, az IMF, a Világbank, az EIB, az
EBRD képviselőivel, akkor se forrás, se politikai támogatottság nem lesz
egy új növekedési pályára téréshez. Ha ebbe az alkufolyamatba nem
férnek be a jogállami keretek helyreállításának legfőbb pontjai, akkor
sokkal nehezebb lesz a későbbi újjáépítés.
Ebben a megállapodás-folyamatban kell programot kialakítani a nagy
tömegközlekedési vállalatok – BKV, MÁV – csődjére, illetve
adósságkonszolidációjára, hosszú távú fenntartható működtetésére.
Most kell megoldást találni Budapest és a nagyvárosok
válságkezelésére. Most kell előállni foglalkoztatási, oktatási,
szociális gyakorlati programmal Északkelet-Magyarország problémáinak
enyhítésére. Végül, most kell bizalmi párbeszédet kezdeményezni a
gazdasági szereplőkkel a hitelezés helyreállítására, a beruházások
vonzására és az
innováció élénkítésére. Ehhez hiteles kormány kell.
A demokrati
kus kataszter
a demokratikus minimumköve
telményeket
foglalja
össze
a jogállami
alkotmány-
kiegészítéssel (amendment) együtt, amelyek
nélkül a r
endszer nem
működtethető. Ez rövid távon jelentheti
alkotmányos
intézmények – Költségvetési Tanács, Alkotmánybíró
ság,
bíróságok
– szuverenitá
sának helyre
állítását.
A média
törvény és a médiagyakorlat vizsgálata, a választójogi törvény
vagy a pártok
finanszírozása mind-mind a kiút részét képezik. A büntető
és ítélkező államtól el kell
lépnünk a jogszolgáltató, jogokat
tiszteletben tartó európai gyakorlat felé.
Az egyik oldalon áll az utcai vagy állami erőszak. A másikon a békés, megállapodásos
kibontakozás.
Magyarország beteg kentaur. Senki se tudja, hogy állat- vagy
emberorvos kell-e a
gyógyításához. De az orvosok itt vannak. Rajtunk
múlik, hogy mivel és hogyan járulunk
hozzá saját gyógyulásunkhoz.
Az írás hosszabb változatát a Népszabadság mai, február 11-i számában olvashatják.
|
Kapcsolódó hírek:
Mellár Tamás: megszorítanak, de nem nyúlnak a szent tehenekhez
Milliárdokat szórt szét a kormány decemberben
Orbán Viktort meg lehet téveszteni gazdasági kérdésekben - interjú Heim Péter közgazdásszal
Önveszélyes akciót indított az adóssággal hadakozó kormány