A
nyugdíjpénztártagok többsége az állami rendszert választotta a hétfői
határidőig, így sikerrel zárult az első kör a kormány szempontjából,
azonban a neheze csak most következik. Kedvezőtlen körülmény többek
között, hogy a tehetősebbek maradtak a szektorban, míg a reálhozamok
kifizetése is százmilliárdokba fog kerülni. Számításaink szerint az
állam mindössze 1100-1200 milliárd forintnyi értékpapír értékesítéséről
dönthet az április végén, vagy inkább május végén meginduló
vagyonátadás után. Közel sem egyértelmű, hogy milyen módon teremtik elő
a nyugdíjak kifizetésére szükséges 530 milliárd forintnyi készpénzt, az
viszont biztos, hogy a befektetési alapok jegyei fokozatosan
értékesítésre kerülhetnek. A kormánynak viszont ehhez együtt kell
működnie a kereskedelmi bankokkal, a forgalmazókkal és az
alapkezelőkkel.
![](http://indexhu.adocean.pl/files/mcjqbkgnky/odonomkhck/arrow_down.gif)
hirdetés
Bár
a kormány sikerként értékelheti a magas visszalépési arányt (96,6%-os),
a politikusok nem ülhetnek a babérjaikon, hiszen számos kérdés még
nyitott maradt. A legfontosabb kérdések, hogy mikor kerülhet sor a
reálhozamok kifizetésére, illetve hogy a kormány mekkora összeggel tud
majd gazdálkodni a reálhozamok kifizetése után.
Jelentős vagyon maradt a pénztáraknál A
statisztikák alapján annyit tudunk biztosan, hogy a visszalépés előtt a
pénztártagok átlagos számlaegyenlege egymillió forint volt. Azért
meglepő ez a szám, hiszen ha csak azt feltételeznénk, hogy 1998 és 2010
között átlagjövedelmet kerestünk, és mindvégig megfizettük az éppen
érvényes egyéni járulékokat, akkor 2,5 millió forintos egyenlegünknek
kellene lennie, átlagos pénztári hozamokat feltételezve. Természetesen
a tagok harmada nem a rendszer indulásától kezdve tag, ez viszi lejjebb
az átlagot.
Az átlag mögött - ahogy az adórendszerben is
láthatjuk - nagyon erősen szóródó egyéni falhalmozott vagyonméreteket
láthatunk, hiszen nagyon sok olyan tag van, aki minimálbéren fizeti a
járulékokat. A járulékplafon felett kereső ember 7-8 millió forintos
egyenlegre tehetett szert a 13 éves tagság alatt, míg egy minimálbéres
csak valamivel fél millió forint feletti egyenlegre (persze ebben nincs
benne a tagdíj-kiegészítés értéke).
Tapasztalataink szerint
a maradók többsége jobb anyagi körülmények között él, tehát nem
tekinthető átlagos befizetőnek, sőt a tehetősebbek éppen a magasabb
számlaegyenlegük miatt dönthettek a pénzük megtartása mellett. Egy
korábbi felmérésünk is ezt alapozza meg, ahol nagyon jól látszódtak
azok a motívumok, amelyek a pénztárban maradókat vezérlik.
Nagyon
nehéz becslést adni arra, hogy a pénztári szektorban megmaradó 102 ezer
tag milyen átlagos vagyonnal rendelkezhet, bár több forrásból és saját
számítások alapján is lehet azt sejteni, hogy az átlag 3 millió forint
felett lesz. A Stabilitás Pénztárszövetség előzetes becslései szerint a
3000 milliárd forintból 300-400 milliárd forint is megmaradhat, tehát a
vagyon 10-13 százaléka.
![Kiszámoltuk: elképesztően nehéz a kormány dolga nyugdíjügyben](http://www.portfolio.hu/img/upload/2011/02/penztaras1110203.png)
Ebből
az következik, hogy 2600-2700 milliárd forint maradna meg az állam
számára. Azonban ez az összeg még mindig nem az, ami bekerül az
Nyugdíjreform és Államadósság-csökkentő Alapba, hiszen a reálhozamokat
ki kell fizetni a visszalépő tagoknak. Az egyértelműen visszalépést
segítő intézkedés pedig koránt sem olyan olcsó, mint azt korábban hinni
lehetett.
Százmilliárdok mennek el a reálhozam kifizetésére Szektorátlagban
két százalék felett volt a historikus reálhozam, ez pedig ismerve a
vagyon nagyságát magas kifizetéseket fog jelenteni - elképzelhető, hogy
az első becsléseknek a többszörösét.
![Kiszámoltuk: elképesztően nehéz a kormány dolga nyugdíjügyben](http://www.portfolio.hu/img/upload/2011/02/penztaras2110203.png)
Még
ha eltekintünk attól a 900 ezer tagtól, aki minimális, vagy semmilyen
reálhozamra nem számíthat, akkor is ott van, hogy a többségnek több
százezer forintos reálhozamot kell majd kifizetni. Az első kormányzati
becslések még 100 milliárd forinti összegről szóltak, azonban a mi
számításaink szerint és piaci információk alapján is azt lehet
valószínűsíteni, hogy ez az összeg a 300-400 milliárd forintot is
elérheti, tehát megközelítőleg annyit, mint amennyi a maradók teljes
vagyona.
Ez első hallásra túlságosan nagy számnak tűnhet,
azonban akkor már mindjárt változik a helyzet, ha tudjuk, hogy
átlagkereset mellett is 100 ezer forint körüli összeget fel lehetne
venni. Sőt a jobban teljesítő pénztárak esetében hasonló feltételek
esetén 250-400 ezer forintos reálhozam is kijöhet. Így az államnak
átadott vagyon a korábbi okfejtés szerint tovább apad, méghozzá
2200-2400 milliárd forintra.
Készpénzt kell keríteniük a pénztáraknak gyorsan A
reálhozamok kifizetésénél azt is érdemes tudni, hogy azt készpénzben
kell majd többségében kifizetni, tehát a korábban említett összeget a
pénztáraknak elő kell teremteniük, és mivel nem rendelkeznek ekkora
tartalékkal, ezért a meglévő eszközeiket kell majd leépíteniük.
Egyelőre nem lehet tudni, hogy április végére milyen ütemterv készül el
a szektorban a reálhozamok kifizetésére, illetve a visszaléptetésekre.
Nagy
valószínűséggel a két esemény éppen egy időpontra fog esni. A hírek
szerint április vagy május végére a pénztárak konkrét számokkal
rendelkezni majd, tehát ekkortól megindulhat a visszaléptetés, ami 2-3
hónap alatt be is fejeződhet (július végére). Azonban még ezt
feltételezve is százmilliárd forintokat kell a pénztáraknak
előteremteniük a reálhozam kifizetésére, a portfólió-arányokat ismerve
ez kötvény, részvény és befektetésijegy eladásokhoz vezethet. A
szabályok egyszerűen kötik a vagyonkezelők és a pénztárak kezét, tehát
nem tehetik meg, hogy ilyen sok készpénzt csak egy eszközosztály
leépítésével tegyenek meg. Érdemi mozgástér inkább csak a növekedési
portfólió esetében lehet, hiszen a törvények szerint 40 százalékosnak
kell lennie legalább a részvényaránynak, miközben a többség ennél
nagyobb arányt láthatunk.
Vélhetően a pénztárak azoktól az
eszközöktől fognak első körben megszabadulni, amik könnyen
értékesíthetők, érthető, hiszen az az érdekük, hogy minél kisebb
árfolyamváltozással tehessenek szert a papírok ellenértékére. A
külföldi papírok mellett a befektetési jegyek egyértelműen ebbe a
kategóriába tartoznak, persze itt is ügyelni kell az értékesítésre,
hiszen a forgalmazó a visszaváltást természetesen garantálja, azonban
itt nem szokásos, hétköznapi visszaváltásról van szó. Nagy
valószínűséggel a következő időszak azzal telik majd részben el, hogy a
pénztár, a vagyonkezelője és a befektetési jegyek forgalmazója (egy
kereskedelmi bank például) összeülnek, és megbeszélik, hogy miként
lehet zavartalanul megoldani a visszaváltásokat.
Szorít a nadrág Jelenlegi
állás szerint az állam három-négy nagyobb részletben a nyár végéig
megkaphatja a visszalépők számlájának reálhozamokkal és
tagdíj-kiegészítésekkel csökkentett összegét, ami véleményünk szerint
2200-2400 milliárd forintos sávba eshet bele. Annyit biztosan tudunk,
hogy ebben az évben 530 milliárd forintot felélünk, valamint a
kötvényarányt törvényi kötelezettség miatt államadósság csökkentésre
kell fordítani.
A pénztáraknak ebben az esetben könnyebb
dolguk van, hiszen nem készpénzt kell átadniuk, hanem a portfólióban
lévő eszközöket. Mindez azt jelenti, hogy a visszakerülő vagyon fele
kötvényben transzferálódik át az államhoz, tehát nagyjából 1100-1200
milliárd forint (a GDP körülbelül 4 százalékáról van szó) fordítódik az
államadósság csökkentésére. Technikailag ez eladások nélkül,
megsemmisítéssel valósul meg: egyszerűen ki fogják vezetni ezeket a
papírokat a rendszerből, hiszen egy korábban az állam által kibocsátott
kötvény most visszakerül a kibocsátóhoz.
![Kiszámoltuk: elképesztően nehéz a kormány dolga nyugdíjügyben](http://www.portfolio.hu/img/upload/2011/02/penztaras3110203.png)
A
kormány számára ezt követően 1100-1200 milliárd forintos értékpapír
állomány marad meg, amiből viszonylag gyorsan elő kell teremtenie az
530 milliárd forintot. A 2011-es költségvetés egyszerűen arra épül, a
hiányt úgy tudjuk teljesíteni, ha ez az összeg külső forrásból
előteremthető. Nem lesz könnyű helyzetben a kormány, hiszen nagyon
különböző fajtájú eszközöket kerülnek vissza hozzá.
Minden
bizonnyal első körben a likvidebb eszközöktől fog megszabadulni az
állam (legalábbis a még meglévő vagyonból a leglikvidebbet, hiszen
előtte a pénztárak már a reálhozam-kifizetéseknél hasonló politikát
folytattak), és feltételezhetően először a külföldi kitettséget fogják
leépíteni, és pénzzé tenni. A kérdés szempontjából nem megkerülhető a
befektetési alapok köre, annál is inkább, mivel a vagyon harmada ilyen
eszközökben van, az 1000 milliárd forint fele (500 milliárd forint)
pedig zártkörű befektetési alapokban pihen, amiket az alapkezelők
kifejezetten a pénztárak számára hoztak létre.
A zártkörű
alapokról érdemes tudni, hogy a piacon meglehetősen diszkréten
működnek, az alapkategóriát csak a BAMOSZ összefoglaló adataiból
látjuk, egyes alapkezelőkre lebontva csak találgatásaink vannak. Az
biztos, hogy ezek az alapok jellemzően külföldi eszközökbe fektetnek,
attól függetlenül, hogy forintosítva vannak vagy sem, és a hazai
átlaghoz képest brutális mérettel működnek. Ezek a részvényalapok
10-20, sőt egyes esetekben 40-50 milliárd forintot kezelnek.
Az
alapok érdekessége, hogy csak adott befektetői körben lehet azokat
értékesíteni, viszont a forgalmazónak bizonyos határok között, de
visszaváltási kötelezettsége van, ez pedig a legtöbb esetben egy
kereskedelmi bank. A kormánynak ezért nem csak a pénztárakkal,
alapkezelőkkel, hanem a bankokkal is le kell majd ülnie tárgyalni, hogy
miként lehet a befektetési jegyeket a piac jelentősebb befolyásolása
nélkül készpénzzé tenni.
A kormánynak azért is kell erre
nagy figyelmet fordítania, hiszen ekkora vagyon értékesítése nem csak
egy eszközosztálynál, hanem különböző piacokon is anomáliákhoz
vezethet, a hátrányokból pedig a lakosság is kiveheti a részét, például
akik megtakarításai kötvényekben, részvényekben vagy befektetési
alapokban hevernek.
A politikusok éppen ezért azt fogják
preferálni, hogy minél hamarabb induljon meg a vagyon átadása, és ahogy
a fokozatosság elve fog érvényesülni a pénztáraknál, úgy az állam is
ezt a menetrendet fogja követni a papírok értékesítésekor. Az viszont
rögtön látszik, hogy olyan hatalmas mozgástere nem lesz a kormánynak,
2011-ben az 1100-1200 milliárd forintból fel fogunk élni 530
milliárdot, és ha jövőre csak a betervezett 250 milliárd forintot
költjük el, akkor is csak 320-420 milliárd forintról tud szabadon
dönteni.
Kommentáld!