Itt nem lehet csak úgy kérdezgetni
Kapkodás, erőszakosság, káosz
Csaba László a kormányzásról
Konzervatív közgazdasági teoretikusként, elemzőként tartják számon.
Nem tőle várták a legkeményebb kormánybírálatot. Mindenkit meglepett,
amikor visszautasította a Monetáris Tanácsba szólító jelölést, mondván:
„Kultúrember ilyen kinevezést nem fogad el.” Miért? Mi történt fél év
alatt, amire nem számított? BUJÁK ATTILA interjúja.
- A válság lefutott, a romokat még takarítjuk. Mi
az oka a magyar politikát uraló izgékonyságnak, aktivizmusnak, miközben a
miniszterelnök szigorúan titkolja részletes terveit?
– Ha egyáltalán vannak ilyenek. Egyelőre nem tudhatjuk. A kormánypárt
olyan széles alapon nyugvó „bővített belső koalíció”, amelyet nem lehet
összetartani harci morál, radikális kommunikációs töltés nélkül. Nincs
kétely, kibeszélés, meghátrálás, csak szavazás és győzelem. Aki a
törvényt megszegi, áruló. Itt nem lehet csak úgy kérdezgetni.
Kovalovszky Dániel felvétele
- Középtávú gazdasági tervek attól még lehetnek. Csak nem ismerjük őket.
– Nehéz is megismerni azt, ami nincs. Lehet, hogy tévedek, lehet, hogy
ön többet tud nálam. A mai vezetés vagy nem készült a kormányzásra, vagy
egész másra készült, mint amibe belecsöppent. Amikor Varga Mihály a
svéd modellről kezdett értekezni, azon nyomban kitört a pánik. Hoztak
egy technikai döntést, s ehhez tartották magukat: semmit sem terveznek,
semmit sem mondanak, mert ami nincs, azt nem lehet kiszivárogtatni. Ami
nem szivárog ki, abból baj sem lehet.
- Pedig a kormányzást nem lehetett megúszni. Elugrani sem tudtak volna előle.
– Amikor hatalomra léptek, meglephette őket az a szokatlan, szinte a
durvaság határáig menő keménység, amellyel Angela Merkel és Brüsszel
fogadta hétszázalékos „jóléti deficit”-tervüket. A görög válság miatti
pánik idején ez érthető volt. A nettó befizetők megrémültek, hogy a
pénzügyi kataklizma maga alá temeti őket.
- S ebbe a környezetbe zuhant bele a forradalmi Orbán-kormány...
– ...hogy azonnal megálljt parancsoljanak nekik. Ettől a ponttól minden
további tervük összeomlott. Olyan ez, mint amikor a bokszolót az első
másodpercben gyomorszájon vágják, s attól fogva arra játszik, hogy
kihúzza a menetet.
- A The Wall Street Journalban meglebegtetett tervekről olvasva sokat
vártunk a parlamenti évkezdő beszédtől. Ehhez képest semmit sem
kaptunk.
– Azóta kiderült: a kormány nemrég tárgyalta első olvasatban, mit is fog
bejelenteni. Két beszédet is hallottunk februárban, s érdekes módon a
Millenárison elhangzó szózat tartalmazott több konkrét elemet. Olyanok
szerepeltek benne, mint az államháztartás hiányának csökkentése, az
öt-hét százalékos extra növekedési tervtől való búcsú, a kijelentés,
hogy a reformintézkedéseket alárendelik a mindenkori gazdasági
egyensúlynak. A realitásokkal való megbékélés elégikus programja.
- Pedig nagy átalakítási csomagtervekről beszélnek.
– Az efféle csomagok csak azt jelentik, hogy a kocka oldalai össze
vannak madzagolva, logikailag semmi sem köti össze őket. Nem is
várhatunk többet egy kabinettől, amelynek rendes működési módja a
permanens rögtönzés.
- Mivel Magyarország kiesik a történések centrumából, pozitív üzenet lenne, ha a kormány határozott gazdasági karaktert kapna.
– Ezzel még nem késtek el. Bizonyos lépések amúgy is elkerülhetetlenek,
mert előbb-utóbb mégiscsak szerkeszteni kell valamiféle
konvergenciaprogramot az unió színe előtt. Valamivel elő kell állni.
- Annyit máris tudunk, hogy Matolcsy miniszter megbízást kapott: alkosson víziót, programot Magyarország újjászervezéséhez.
– A vízió eddig sem hiányzott. Ha kézbe vesszük Matolcsy úr köteteit,
interjúit, találhatunk ilyen elemeket. De a látomás és a költségvetés
között lennie kell valamiféle konkrét tervnek a klasszikus képlet
szerint: a víziót követi a stratégia, a középtávú terv, majd a konkrét
program, amelyhez hozzárendelik a pénzt és a felelősöket is. Ehhez
képest Kovács kommunikációs államtitkár naponta hangoztatja, hogy az
élet felülírja a terveket.
- Megfordult a dolgok természetes rendje? Előbb jön a kommunikáció, ahhoz próbálnak pénzt, eszközöket keresni?
– Ez nem újdonság Magyarországon. Nem hiszek például abban, hogy a
magyar kormány tőkeellenes lenne. Akkor nem kaptak volna támogatást,
kedvezményt a folyamatban lévő külföldi beruházások. De miközben a
kormányférfiak a gyártelepeket látogatták, a vezetés másik csoportja
váratlanul úgy döntött, hogy megadóztatja a gonosz bankokat, multikat.
Mindig ugyanoda lyukadunk ki. Összeállt egy „széles sávú”, egypárti
koalíció, amelynek egyik csoportja azt vallja, hogy az országnak igenis
kellenek nagyberuházók, exportképes cégek, míg a másik szárny elszántan
tőkeellenes.
- Mi az a munkabérkommandó?
– Ez nyilván új közgazdasági fogalom. Rogán képviselő elvi irányításával
utánanéznek, miért csökkentek-nőttek a februári munkabérek. Kíváncsian
várom az eredményt.
- Sok helyütt valóban csökkentek.
– Valószínű. Ugyanis változtak az adótörvények. Ismét magamat ismétlem:
elindult valahol a döntés, de mivel nem számoltak végig semmit, minden a
visszájára fordult. Ide vezet, ha a forradalmi lobogás felülírja a
számszaki tényeket.
- Vannak kormányzati szlogenek, amelyeket nem értek. Általános „támadás indult Magyarország ellen”. Hol? Brüsszelben?
– Ez is a forradalmi hangulat hozadéka. A választóközönség jelentős
része fogékony a Nyugat-ellenes jelszavakra, miközben a Fidesz-vezetés
egyik szárnya úgy gondolja: ha az „új irány” megbukik, tőle jobbra álló
elemek veszik át a hatalmat. Ez a húszas évek politikai modellje:
Bethlen kontra Gömbös vagy Prónay. A szemlélet nem rokonszenves nekem,
de tudjuk, a tömegjelenségekben nem a ráció dominál. A nyugati
intézmények támadása sikeres fogás, mert míg a külföldi udvariasan
hallgat (és nem szavaz), a megcélzott közönség ujjong.
- Többek szerint a kormány a gazdaságpolitikában sokkal inkább hagyatkozik a kétharmadra, mint a módszeres tervezésre.
– A kétharmadnak akkor van értelme, ha tudjuk, mire szánjuk. Ami engem
közgazdászként a kormányzásban érdekel, az nem igényel kétharmadot.
Fontos lenne azokat a több cikluson átívelő reformokat keresztülvinni,
amelyek húsz éve késnek. Mihez kellett a kétharmad eddig? Mondjuk az
Alkotmánybíróság korlátozásához? Az eleve értelmetlen. Amit a testület
már nem vizsgálhat, azt műsorra tűzheti a strasbourg-i bíróság, s
kínosabb külföldön leégni, mint a Donáti utcában.
- Viszont simán át lehet szabni a Monetáris Tanácsot.
– Feltéve, ha nem vesszük figyelembe az Európai Központi Bank
alapszabályát, amely a Bundesbank jogi elveire épül. A pénz kényes
dolog. Pénzügyekben nem lehet a józan ész ellenében, politikai
intenciókra dönteni.
- Ön mégis visszautasította a felkérést, mondván: kultúrember nem fogadhat el ilyen kinevezést.
– Lehet, hogy már vaskalapos vagyok, de a Nemzeti Bank függetlenségét európai jogszabályok védik.
- Úgy látni, történt egy s más ahhoz képest, hogy pár hónapja Fidesz-közeli elemzőként tartották számon.
– Miért? Mi történt volna? Lehet, hogy konzervatívabb vagyok, mint
valaha. A nyolcvanas években az volt a szabadsághős, aki tudatosan
szabályt szegett. A kilencvenes években mi írtuk a szabályokat, nem is
tiszteltük őket eléggé. Mai nézeteim pedig jogállamibbak, mint valaha.
- Miért tekintette a baloldal jobboldalinak?
– Azt sem értettem. Kritikus voltam Gyurcsányékkal szemben? Persze.
Kifogásoltam, hogy a Bajnai-kabinet nem szakértői kormányként lépett
fel? Így volt. Ma pedig más zavar. A távlattalanság, a kapkodás, az
erőszakosság, a káosz. Ezt bírálom. Ez baloldali fordulat lenne?
Kapcsolódó hírek:
Jogaikért demonstráltak a látássérültek
Lejárt Matolcsy lemeze
Matolcsy: már nem szorulunk megmentésre
Sem Brüsszel, sem Moszkva nem vesz komolyan minket