Nyugdíjas: Gyógyszert szed? Vigyázzon a nappal!

Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 5639 fő
  • Képek - 7651 db
  • Videók - 4882 db
  • Blogbejegyzések - 9089 db
  • Fórumtémák - 58 db
  • Linkek - 385 db

Üdvözlettel,

Nyugdíjas Klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 5639 fő
  • Képek - 7651 db
  • Videók - 4882 db
  • Blogbejegyzések - 9089 db
  • Fórumtémák - 58 db
  • Linkek - 385 db

Üdvözlettel,

Nyugdíjas Klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 5639 fő
  • Képek - 7651 db
  • Videók - 4882 db
  • Blogbejegyzések - 9089 db
  • Fórumtémák - 58 db
  • Linkek - 385 db

Üdvözlettel,

Nyugdíjas Klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 5639 fő
  • Képek - 7651 db
  • Videók - 4882 db
  • Blogbejegyzések - 9089 db
  • Fórumtémák - 58 db
  • Linkek - 385 db

Üdvözlettel,

Nyugdíjas Klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

Gyógyszert szed? Vigyázzon a nappal! Minden ok nélkül jelentkező ekcémás, csalánkiütéses, bőrvörösséggel járó tünetek.

A naptej, a szalmakalap és a napszemüveg sem nyújt kellő védelmet a nyári hőségben, ha bőrünket belsőleg nem készítjük fel a napsugarakkal való találkozásra. A látszólag minden ok nélkül jelentkező ekcémás, csalánkiütéses, bőrvörösséggel járó tünetek hátterében bizonyos fényérzékenységet okozó gyógyszerek szedése is állhat.


Fototoxicitás és fotoallergia
A gyógyszerek következtében kialakuló fényérzékenység két formája ismert: a viszonylag gyakori fototoxicitás és a ritkábban előforduló fotoallergia. A bőrtüneteket kiváltó ok mindkét esetben a fényérzékenységet okozó gyógyszer, azonban, míg fototoxicitás bárkinél jelentkezhet és dózisfüggő, addig fotoallergia esetében immunológiai eltérések állnak a háttérben – magyarázza Prof. Dr. Baló J. Mátyás, a Budai Allergiaközpont bőrgyógyász, allergológus, klinikai immunológus orvosa.

A fototoxicitás során az adott gyógyszer és az UV-sugarak egy időben történő találkozása vezet a bőrtünetek megjelenéséhez. Kialakulásának valószínűsége függ a bőrben található gyógyszer mennyiségétől is. Alapja, hogy 310 nm és e feletti hullámhosszúságú UV-sugarakat nyelnek el bizonyos vegyületek, s eközben a sejtmembránt károsító oxigén gyökök keletkeznek.

A fotoallergia ezzel szerzett immunológiai válaszkészség, csak azokban jön létre, akik előzetesen immunológiailag szenzibilizálódtak – túlérzékenység alakult ki - a fotoaktivált hatóanyaggal szemben. Ebben az esetben a szervezet ellenállórendszerének a hibás működése van a háttérben, azaz itt allergiáról beszélünk. A túlérzékenységi reakciót kiváltó anyag a bőrben lévő valamely fehérjével UV-fény hatására kölcsönhatásba lép, szerkezete megváltozik, immunogén komplex jön létre, ami ellenanyag képződést idéz elő a bőrben. A betegek számára gyakran csak a napsütéses időszakban derül ki, hogy egyes, korábban is szedett gyógyszerek a bőrt fokozottan fényérzékennyé tették.

Tünetek
Fototoxicitás
Napfény hatására, a napsugárzásnak kitett területeken kiütések, duzzanat, bőrpír jelenik meg. Emellett hámló halványvörös foltok, hólyagok alakulhatnak ki, a beteg fájdalomra panaszkodhat, a bőrön égető érzést tapasztalhat.

Fotoallergia
A tünetek ez esetben nem csak a fénnyel való érintkezés helyén jelennek meg, hanem a test egyéb pontjain is. Ekcémához hasonló, viszkető bőrgyulladás jelentkezik.

Milyen gyógyszerek okozhatják?
A fényérzékenységet okozó hatóanyagok skálája rendkívül széles. Gyakoriságukat tekintve a tüneteket főként a fájdalomcsillapítókban található ketaprofen, a ritmuszavarok elleni szerek amiodarone hatóanyagai okozhatják. Az antibiotikumok közül a doxycyclin, tetracyclin, voriconazol, norfloxacin, oxfloxacin hatóanyagok válthatják ki a tüneteket. Fényérzékenységet okozhatnak isotretinoin és methoxsalen hatóanyag tartalmú bőrgyógyászati készítmények, a kemoterápia során alkalmazott és egyes pszichiátriai gyógyszerek is.

Hogyan kezelhető?
A bőrpróbák és a fénybesugárzással kombinált próbák elvégzése során azonosítható, hogy a panaszokat mely hatóanyag okozta. A tüneti kezeléshez antihisztamin és helyileg alkalmazott gyulladáscsökkentő - szteroid-tartalmú - krémek használhatók. Ha a tüneteket valamilyen gyógyszer provokálja, javasolt kicserélése hasonló hatású, de nem fényérzékenyítő tulajdonságú készítményre.

Amennyiben erre nincs mód, úgy a gyógyszeres kezelés ideje alatt a napsugárzás és a szolárium egyaránt kerülendő. Ha ez nem lehetséges, védőruházat viselése javasolt, ugyanis a magas faktorszámú napvédő krém nem minden esetben jelent elegendő védelmet. Ezeket a tanácsokat ajánlott betartani a kezelés ideje alatt, valamint néhány nappal, vagy héttel a kezelés befejezése után attól függően, hogy milyen hosszú a gyógyszer kiürülési ideje.

2011-05-23 Forrás: Weborvos

Címkék: betegség egészség

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

dr.Bakai Borbála üzente 8 éve

Kedves Katalin!
Valóban figyelem felhívásnak szántam a cikket.
Úgy van,hogy az ismertetőkben az esetleges UV érzékenység nem szerepel.Ezért is gondoltam a cikket közzé tenni,mert tünetek jelentkezésekor erre a lehetőségre is kell gondolni.

Válasz

Jakab Katalin üzente 8 éve

Kedves Borbála!
Gondolom figyelem felkeltésnek szántad a cikket, ugyanakkor kétségeim vannak. Szedek gyógyszereket, de még soha, egyetlen ismertetőben, szedési útmutatóban sem láttam, hogy a gyógyszergyártó utalt volna az UV érzékenységre, mint lehetséges mellékhatásra. Azt gondolom, hogy nincs prevenció a fototoxicitásra, csak a tünetek jelentkezésekor lehet gondolni a jelenségre, mint kiváltó okra.

Válasz

Ez történt a közösségben:

Vincze Péter Antal 1 napja új blogbejegyzést írt: Vizsolyi Biblia

Káposzta János 2 napja új videót töltött fel:

Káposzta János 2 napja új videót töltött fel:

Káposzta János 6 napja új videót töltött fel:

Káposzta János 6 napja új videót töltött fel:

Káposzta János 1 hete új videót töltött fel:

Káposzta János 1 hete új videót töltött fel:

Vincze Péter Antal 1 hete új blogbejegyzést írt: A Hubertlaki tó

Káposzta János 1 hete új videót töltött fel:

Káposzta János 1 hete új videót töltött fel:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu