Szentkúton vagyunk, néhány száz méterre Magyarország egyik legrégebbi
kegyhelyének bejáratától. Innen már látni lehet a fák koronái közül
kikandikáló toronysisakokat, tetejükön a kereszttel. Az út mentén apró
bódék sorakoznak: az árusok rózsafüzéreket, Mária-szobrokat, szent
könyveket, gyertyákat, képeslapokat és más kegytárgyakat kínálnak a
zarándokoknak, a másik oldal hevenyészett pultjain rikító színű
művirágok bólogatnak a szélben. A negyedosztályú büfében
enni-innivalókat lehet vásárolni, míg a csemegés standon mézeskaláccsal,
gumicukorral, bonbonokkal és nyalókákkal csábítják az édesszájúakat.
Mindez persze hozzátartozik a búcsús hangulathoz. De a kukákból kifolyó
szemét és a kulcsra zárt illemhely, amelynek környékét ellepik a
látogatók WC-papírba csomagolt kis és nagy "ajándékai", felettébb
kiábrándítóan hatnak a szent helyre érkezőre.
A kegyhely kapuján belépve aztán egy csapásra elfeledkezünk a magunk
mögött hagyott látványról: a mindent beterítő nyugalom és szépség
egészen másfelé tereli gondolatainkat. A szentkúti csodatévő forrás,
amely köré a zarándokhely épült, közel egy évezrede csordogál a Mátrának
ebben a völgyében. A legendák úgy tartják, hogy a víz Szent László
idejében tört felszínre: amikor a kunok a magyar sereget bekerítették, s
a királyt el akarták fogni, Szent László lovával átugratott egy
szakadékon, s ahol a patkó földet ért, a sziklából kristálytiszta patak
bugyogott fel. A korabeli írások az első csodás gyógyulást a XI-XII.
századra teszik: egy néma pásztorfiúnak megjelent az erdőben Szűz Mária,
s egy lópatkó alakú forrásra mutatott. A fiú ivott a vízből, mire
nyelve azonnal megeredt, az apja pedig hálából mélyíteni kezdte és
gondozásába vette a kutat.
A XII. század végén a forrást és
környékét szentté avatták, a XIII. század közepén pedig Szentkút
engedélyt kapott búcsúk tartására. A forrást azonban akkoriban nagyon
nehéz volt megközelíteni, így az egyre nagyobb számban érkező
zarándokoknak a közeli Vereben egy kőtemplomot építettek, a forrás
közelében pedig egy kisebb fakápolnát emeltek. Az 1370-es években a
verebi templom mellé kolostor épült, és megkezdték a forrás
környezetének rendezését is. A víznek árkot ástak, s a könnyebb
megközelíthetőség érdekében utat vágtak hozzá. A területrendezésre
feltehetően a Szentkútra járó zarándokok hatalmas tömegei miatt volt
szükség, s ezért részesülhetett a verebélyi templom abban a kiváltságban
is, hogy 1400 őszén IX Bonifác pápa teljes búcsút engedélyezett itt
Nagyboldogasszony ünnepének vigíliáján, napján és másnapján. Ezeken a
napokon nem kevesebb mint tizenkét pap gyóntathatta egyszerre a híveket.
Fotó: Szabó Viola
A
hódoltság idejében a zarándoklatok visszaszorultak, a szentkúti
kápolnát a törökök felégették s a hívek csak adófizetés ellenében
látogathatták a szent forrást. Az ország felszabadulása után aztán újult
erővel indult meg a kegyhelyre igyekvők áradata, egymást érték a csodás
gyógyulások, s 1705-ben végre megépült szentkúti kőkápolna is. XI.
Kelemen Pápa pedig - miután újra kivizsgáltatta a szentkúti csodás
gyógyulásokat, s valódiságukat elfogadta - teljes búcsút engedélyezett
az ide özönlő zarándokoknak. Ekkoriban, 1714-ben kezdte lejegyezni a
helyi plébános a forrásnál megesett csodás gyógyulásokat:1682 és 1937
között több mint 60 beteg - sánták, némák, vakok, elmebetegek - csodás
gyógyulásáról készültek jegyeztek, s nagy számban vannak olyanok is,
akik görcsöktől, fekélyes sebektől, sorvadásoktól, szemölcsöktől
szabadultak meg a forrás vizének hatására.
De a gyógyulások
mellett más csodás jelenésekről is beszámolnak a korabeli dokumentumok.
Az 1701-es búcsújáráskor például több mint ezer körmenetet járó hívő
szeme láttára fényesség támadt az égen, s megjelent Szűz Mária, karján a
kis Jézussal. Néhány évtizeddel később két remete számolt be arról,
hogy gyönyörű éneket hallottak, pedig senkit nem láttak a közelben. Még a
XX. század elejére is esik egy különös tapasztalás: egy férfi, aki vak
fiáért imádkozott Máriához, imája közben üvegrepedéshez hasonló hangot
hallott, s a kegykép üvegén vércseppeket látott lefolyni. A gyermeke
szemén is felrepedt a véres hártya, visszanyerte látását, s egy év alatt
teljesen felépült. A forrásnál meggyógyulók között szép számmal akadtak
olyanok is, akik mankóval, sőt hordágyon érkeztek a forráshoz, s onnan
saját lábukon távoztak. Ezeknek a betegeknek a mankóit hosszú ideig a
mai gyóntatóudvar közepén álló kápolnában őrizték bizonyságképpen.A csodálatos forrás közelében hamar megjelentek a szerzetesek is: a
Szentkút fölé magasodó hegyoldalban a XIII. századtól kezdve a pálos
remeték éltek, akik barlanglakásokat vájtak a puha mészkőbe. A meredek
kaptató végén alvóodúkat, kápolnákat, ebédlőt és illemhelyet találunk,
ezek 1767-ben néptelenedtek el végleg, amikor az utolsó remete, Dobát
Jozafát is az Úr színe elé járult. Sírkeresztjét a völgyben, a forrás
közelében épített, akkor még csupán négy éve álló templom falában
helyezték el. Amikor 1772-ben ferencesek költöztek Szentkútra, további
építkezések kezdődtek: ekkor épült meg a templom melletti kolostor, a
lelkigyakorlatos ház, a búcsús szállások, a Lourdes-i barlang és a
kálváriakápolna. Szentkútra pedig azóta is járnak a zarándokok. Ezt
jelzi az is, hogy 1926-ban XI. Pius pápa az év minden napjára teljes
búcsút engedélyezett Szentkúton, s, hogy VI. Pál pápa 1970-ben Basilica
Minor (kis bazilika) rangot adományozott a szentkúti Nagyboldogasszony
templomnak.
A búcsús sokaságot ma az egyház hét szentségét ábrázoló kút hét csapja
látja el csodatévő vízzel, mely 1928-ban került a forrás fölé. A kút
tetején a Szent Szűz és az előtte térdeplő pásztorfiú kőszobra áll - a
jelenet a forrásnál történt első csodás gyógyulásra emlékezteti a
híveket. De nem ez az egyetlen gyógyító forrás errefelé. Az erdei úton
elindulva vízzel teli flakonokat cipelő emberek jönnek szembe az
ösvényen. Néhány száz méterre, egy félreeső völgyben a már kiszáradt
Szent László forrás medrére bukkanunk, amelyből kétszáz évvel ezelőtt
még üdítő patakok törtek elő. Egy kövön még jól látható három lópatkó
alakú mélyedés, amelyek közepéből korabeli szemtanúk szerint három
kristálytiszta patak fakadt. Az ösvényen tovább sétálva a Szűz
Mária-forráshoz jutunk, az ettől jobbra húzódó völgyben pedig három
másik - Szent Istvánról, Szent Imréről és a Szentháromságról elnevezett -
forrás csordogál.
Fotó: Szabó Viola
Azt
mondják, e vizek mindegyike különös összetételű, más-más a rezgéssel
bírnak, s így jótékony hatással vannak az emberi szervezetre. Ott
jártunkkor a Szűz Mária forrásnál egy helybéli éppen a lábát mosta a
patakká szélesedő vízfolyásban. S bár mi mezítlábas tapicskolását puszta
tisztálkodásnak véltük, a férfi a legmélyebb meggyőződéssel vallotta,
hogy a víznek csodálatos gyógyító ereje van, s a bőrt olyanná
varázsolja, mint a selyem. A talpán keményre kérgesedett bőrt elnézve ez
utóbbit nehezen tudtuk elképzelni, de nem tétováztunk sokáig. Sőt,
"biztos ami biztos" alapon nem csak ebből a forrásból kortyoltunk, hanem
megkóstoltuk a másik hármat is.
Kétségtelen, hogy Szentkút és
környéke egészen különleges harmóniát áraszt magából, itt minden
megnyugtatóan, felemelően hat az ember lelkére. A források, a szabadtéri
padsorok, a virágokkal és hálatáblákkal elborított Lourdes-i barlang
maradásra késztetnek. Az egész völgy mintha valami különös, élttel
telítő energiát sugározna, amelyet csak a "szent" helyeken lehet érezni.
A földsugárzásokat tanulmányozó szakemberek azt állítják, hogy a szent
helyek - így például Santiago de Compostella, a Stonehenge, vagy
Magyarországon Dobogókő, a tápiószentmártoni Attila-domb vagy a Tihanyi
apátság - mind- mind olyan helyen vannak, ahol úgynevezett
"sárkány-ösvények" (Európában Szent György vonalak) futnak keresztül.
Ezek a Föld láthatatlan, de érzékelhető energiapályái, amelyek - az ősi
kultúrák hite szerint - az éltető energiát vezetik, s így
energia-harmonizáló, gyógyító erővel bírnak. A régi korok emberei még
birtokában voltak ennek a tudásnak, az ősi Kínában például császári
rendelet tiltotta, hogy a "sárkány ösvényeire" közönséges lakóházakat
építsenek.
Késő délutánra jár már az idő, amikor a szentkúti
kegyhelyet magunk mögött hagyjuk. A kapun kilépve ismét elhaladunk a
zsibvásáros bódék és a púposra tömött szeméttárolók mellett, s
kikerülünk egy út szélén parkoló Ladát is, melynek leengedett ablakán át
üvöltve szól a lakodalmas zene. Amilyen gyorsan magunk mögött hagytuk
ezt a zajos, sürgő-forgó világot, most olyan erővel zuhanunk vissza
bele. S most vesszük csak észre, hogy lelkünk táplálása közben teljesen
megfeledkeztünk éhségünkről. A büfé még mindig nyitva áll, odamegyünk
hát a pulthoz, s némi tétovázás után mi is engedünk a csábításnak. Bízva
abban, hogy a gyógyerejű források az efféle "bűnök" ellen is védelmet
nyújtanak, ki-ki egy "Lustasággal", "Kapzsisággal", "Irigységgel",
"Hiúsággal", "Bosszúsággal", "Bujasággal" vagy "Falánksággal" a kezében
távolodik a szentkúttól és a csodaforrásoktól.
Kommentáld!