Szentkúton vagyunk, néhány száz méterre Magyarország egyik legrégebbi 
kegyhelyének bejáratától. Innen már látni lehet a fák koronái közül 
kikandikáló toronysisakokat, tetejükön a kereszttel. Az út mentén apró 
bódék sorakoznak: az árusok rózsafüzéreket, Mária-szobrokat, szent 
könyveket, gyertyákat, képeslapokat és más kegytárgyakat kínálnak a 
zarándokoknak, a másik oldal hevenyészett pultjain rikító színű 
művirágok bólogatnak a szélben. A negyedosztályú büfében 
enni-innivalókat lehet vásárolni, míg a csemegés standon mézeskaláccsal,
 gumicukorral, bonbonokkal és nyalókákkal csábítják az édesszájúakat. 
Mindez persze hozzátartozik a búcsús hangulathoz. De a kukákból kifolyó 
szemét és a kulcsra zárt illemhely, amelynek környékét ellepik a 
látogatók WC-papírba csomagolt kis és nagy "ajándékai", felettébb 
kiábrándítóan hatnak a szent helyre érkezőre.
A kegyhely kapuján belépve aztán egy csapásra elfeledkezünk a magunk 
mögött hagyott látványról: a mindent beterítő nyugalom és szépség 
egészen másfelé tereli gondolatainkat. A szentkúti csodatévő forrás, 
amely köré a zarándokhely épült, közel egy évezrede csordogál a Mátrának
 ebben a völgyében. A legendák úgy tartják, hogy a víz Szent László 
idejében tört felszínre: amikor a kunok a magyar sereget bekerítették, s
 a királyt el akarták fogni, Szent László lovával átugratott egy 
szakadékon, s ahol a patkó földet ért, a sziklából kristálytiszta patak 
bugyogott fel. A korabeli írások az első csodás gyógyulást a XI-XII. 
századra teszik: egy néma pásztorfiúnak megjelent az erdőben Szűz Mária,
 s egy lópatkó alakú forrásra mutatott. A fiú ivott a vízből, mire 
nyelve azonnal megeredt, az apja pedig hálából mélyíteni kezdte és 
gondozásába vette a kutat.
A XII. század végén a forrást és 
környékét szentté avatták, a XIII. század közepén pedig Szentkút 
engedélyt kapott búcsúk tartására. A forrást azonban akkoriban nagyon 
nehéz volt megközelíteni, így az egyre nagyobb számban érkező 
zarándokoknak a közeli Vereben egy kőtemplomot építettek, a forrás 
közelében pedig egy kisebb fakápolnát emeltek. Az 1370-es években a 
verebi templom mellé kolostor épült, és megkezdték a forrás 
környezetének rendezését is. A víznek árkot ástak, s a könnyebb 
megközelíthetőség érdekében utat vágtak hozzá. A területrendezésre 
feltehetően a Szentkútra járó zarándokok hatalmas tömegei miatt volt 
szükség, s ezért részesülhetett a verebélyi templom abban a kiváltságban
 is, hogy 1400 őszén IX Bonifác pápa teljes búcsút engedélyezett itt 
Nagyboldogasszony ünnepének vigíliáján, napján és másnapján. Ezeken a 
napokon nem kevesebb mint tizenkét pap gyóntathatta egyszerre a híveket.

Fotó: Szabó Viola
A
 hódoltság idejében a zarándoklatok visszaszorultak, a szentkúti 
kápolnát a törökök felégették s a hívek csak adófizetés ellenében 
látogathatták a szent forrást. Az ország felszabadulása után aztán újult
 erővel indult meg a kegyhelyre igyekvők áradata, egymást érték a csodás
 gyógyulások, s 1705-ben végre megépült szentkúti kőkápolna is. XI. 
Kelemen Pápa pedig - miután újra kivizsgáltatta a szentkúti csodás 
gyógyulásokat, s valódiságukat elfogadta - teljes búcsút engedélyezett 
az ide özönlő zarándokoknak.  Ekkoriban, 1714-ben kezdte lejegyezni a 
helyi plébános a forrásnál megesett csodás gyógyulásokat:1682 és 1937 
között több mint 60 beteg - sánták, némák, vakok, elmebetegek - csodás 
gyógyulásáról készültek jegyeztek, s nagy számban vannak olyanok is, 
akik görcsöktől, fekélyes sebektől, sorvadásoktól, szemölcsöktől 
szabadultak meg a forrás vizének hatására. 
De a gyógyulások 
mellett más csodás jelenésekről is beszámolnak a korabeli dokumentumok. 
Az 1701-es búcsújáráskor például több mint ezer körmenetet járó hívő 
szeme láttára fényesség támadt az égen, s megjelent Szűz Mária, karján a
 kis Jézussal. Néhány évtizeddel később két remete számolt be arról, 
hogy gyönyörű éneket hallottak, pedig senkit nem láttak a közelben. Még a
 XX. század elejére is esik egy különös tapasztalás: egy férfi, aki vak 
fiáért imádkozott Máriához, imája közben üvegrepedéshez hasonló hangot 
hallott, s a kegykép üvegén vércseppeket látott lefolyni. A gyermeke 
szemén is felrepedt a véres hártya, visszanyerte látását, s egy év alatt
 teljesen felépült. A forrásnál meggyógyulók között szép számmal akadtak
 olyanok is, akik mankóval, sőt hordágyon érkeztek a forráshoz, s onnan 
saját lábukon távoztak. Ezeknek a betegeknek a mankóit hosszú ideig a 
mai gyóntatóudvar közepén álló kápolnában őrizték bizonyságképpen.A csodálatos forrás közelében hamar megjelentek a szerzetesek is: a 
Szentkút fölé magasodó hegyoldalban a XIII. századtól kezdve a pálos 
remeték éltek, akik barlanglakásokat vájtak a puha mészkőbe. A meredek 
kaptató végén alvóodúkat, kápolnákat, ebédlőt és illemhelyet találunk, 
ezek 1767-ben néptelenedtek el végleg, amikor az utolsó remete, Dobát 
Jozafát is az Úr színe elé járult. Sírkeresztjét a völgyben, a forrás 
közelében épített, akkor még csupán négy éve álló templom falában 
helyezték el. Amikor 1772-ben ferencesek költöztek Szentkútra, további 
építkezések kezdődtek: ekkor épült meg a templom melletti kolostor, a 
lelkigyakorlatos ház, a búcsús szállások, a Lourdes-i barlang és a 
kálváriakápolna. Szentkútra pedig azóta is járnak a zarándokok. Ezt 
jelzi az is, hogy 1926-ban XI. Pius pápa az év minden napjára teljes 
búcsút engedélyezett Szentkúton, s, hogy VI. Pál pápa 1970-ben Basilica 
Minor (kis bazilika) rangot adományozott a szentkúti Nagyboldogasszony 
templomnak. 
A búcsús sokaságot ma az egyház hét szentségét ábrázoló kút hét csapja 
látja el csodatévő vízzel, mely 1928-ban került a forrás fölé. A kút 
tetején a Szent Szűz és az előtte térdeplő pásztorfiú kőszobra áll - a 
jelenet a forrásnál történt első csodás gyógyulásra emlékezteti a 
híveket. De nem ez az egyetlen gyógyító forrás errefelé. Az erdei úton 
elindulva vízzel teli flakonokat cipelő emberek jönnek szembe az 
ösvényen. Néhány száz méterre, egy félreeső völgyben a már kiszáradt 
Szent László forrás medrére bukkanunk, amelyből kétszáz évvel ezelőtt 
még üdítő patakok törtek elő. Egy kövön még jól látható három lópatkó 
alakú mélyedés, amelyek közepéből korabeli szemtanúk szerint három 
kristálytiszta patak fakadt. Az ösvényen tovább sétálva a Szűz 
Mária-forráshoz jutunk, az ettől jobbra húzódó völgyben pedig három 
másik - Szent Istvánról, Szent Imréről és a Szentháromságról elnevezett -
 forrás csordogál. 

Fotó: Szabó Viola
Azt
 mondják, e vizek mindegyike különös összetételű, más-más a rezgéssel 
bírnak, s így jótékony hatással vannak az emberi szervezetre. Ott 
jártunkkor a Szűz Mária forrásnál egy helybéli éppen a lábát mosta a 
patakká szélesedő vízfolyásban. S bár mi mezítlábas tapicskolását puszta
 tisztálkodásnak véltük, a férfi a legmélyebb meggyőződéssel vallotta, 
hogy a víznek csodálatos gyógyító ereje van, s a bőrt olyanná 
varázsolja, mint a selyem. A talpán keményre kérgesedett bőrt elnézve ez
 utóbbit nehezen tudtuk elképzelni, de nem tétováztunk sokáig. Sőt, 
"biztos ami biztos" alapon nem csak ebből a forrásból kortyoltunk, hanem
 megkóstoltuk a másik hármat is.  
Kétségtelen, hogy Szentkút és 
környéke egészen különleges harmóniát áraszt magából, itt minden 
megnyugtatóan, felemelően hat az ember lelkére. A források, a szabadtéri
 padsorok, a virágokkal és hálatáblákkal elborított Lourdes-i barlang 
maradásra késztetnek. Az egész völgy mintha valami különös, élttel 
telítő energiát sugározna, amelyet csak a "szent" helyeken lehet érezni.
 A földsugárzásokat tanulmányozó szakemberek azt állítják, hogy a szent 
helyek - így például Santiago de Compostella, a Stonehenge, vagy 
Magyarországon Dobogókő, a tápiószentmártoni Attila-domb vagy a Tihanyi 
apátság - mind- mind olyan helyen vannak, ahol úgynevezett 
"sárkány-ösvények" (Európában Szent György vonalak) futnak keresztül. 
Ezek a Föld láthatatlan, de érzékelhető energiapályái, amelyek -  az ősi
 kultúrák hite szerint - az éltető energiát vezetik, s így 
energia-harmonizáló, gyógyító erővel bírnak. A régi korok emberei még 
birtokában voltak ennek a tudásnak, az ősi Kínában például császári 
rendelet tiltotta, hogy a "sárkány ösvényeire" közönséges lakóházakat 
építsenek. 
Késő délutánra jár már az idő, amikor a szentkúti 
kegyhelyet magunk mögött hagyjuk. A kapun kilépve ismét elhaladunk a 
zsibvásáros bódék és a púposra tömött szeméttárolók mellett, s 
kikerülünk egy út szélén parkoló Ladát is, melynek leengedett ablakán át
 üvöltve szól a lakodalmas zene. Amilyen gyorsan magunk mögött hagytuk 
ezt a zajos, sürgő-forgó világot, most olyan erővel zuhanunk vissza 
bele. S most vesszük csak észre, hogy lelkünk táplálása közben teljesen 
megfeledkeztünk éhségünkről. A büfé még mindig nyitva áll, odamegyünk 
hát a pulthoz, s némi tétovázás után mi is engedünk a csábításnak. Bízva
 abban, hogy a gyógyerejű források az efféle "bűnök" ellen is védelmet 
nyújtanak, ki-ki egy "Lustasággal", "Kapzsisággal", "Irigységgel", 
"Hiúsággal", "Bosszúsággal", "Bujasággal" vagy "Falánksággal" a kezében 
távolodik a szentkúttól és a csodaforrásoktól.
             
Kommentáld!