Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyugdíjas Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyugdíjas Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyugdíjas Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyugdíjas Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
13 éve | dr.Bakai Borbála | 2 hozzászólás
Fekete Emese|2011. 10. 29., 7:52|Utolsó módosítás: 2011. 10. 29., 10:10|
62 komment Címkék:Mellár Tamás, Magyarország, interjú, végtörlesztés, gazdaságpolitika, devizahitelezés, leminősítésNem látja értelmét a forint tudatos gyengítésének, komoly kockázatokat észlel a bankrendszerben, laza egyezséget javasol az IMF-fel és hiányolja a gazdaságpolitikai koncepciót Mellár Tamás. A magát jobboldali konzervatív közgazdásznak valló egyetemi tanár azt várta volna a kormánytól, hogy az hozzányúljon a nagy állami elosztórendszerekhez, de ezt nem tette meg - derül ki az [origo]-nak adott interjújából.
Mellár Tamás, közgazdász, egyetemi tanár
Magyar és külföldi elemzők után már maga Matolcsy György sem
zárja ki az ország leminősítésének kockázatát, erről néhány napja a Heti
Válasznak adott interjúban nyilatkozott. Ön szerint tud valamit a
gazdasági miniszter, vagy pusztán szerencsétlenül fogalmazott és
véletlenül küldte lejtőre a forintot?
Szerintem ez egy
rossz elszólás volt. Az természetes, hogy, ha az ember a lelke mélyén
számít valaminek a bekövetkezésére, akkor latolgatja a legrosszabb
szcenáriót is és azon gondolkozik, hogy mit fog csinálni. De nem
szerencsés erről beszélni, mert egy ilyen nyilatkozat önmagát
beteljesítő jóslattá is válhat.
Mekkora a veszélye most a leminősítésnek?
Ez
reális veszély legalább három okból. Az egyik a gazdasági növekedés
kérdése. A jövő évi költségvetést 1,5 százalékos GDP-vel tervezték, de
már most látszik, hogy ez valószínűleg nem tartható, én a legjobb
esetben is stagnálásra számítok, de bőven van esély a recesszióra is. A
második ok az, hogy egy sor improvizatív intézkedést hozott az utóbbi
időben a kormány, itt elsősorban a végtörlesztésre gondolok, aminek
nehezen kezelhető negatív folyományai lehetnek a bankrendszerre nézve.
Ezek a lépések nem jó jelzések a befektetőknek, mint ahogy az sem, hogy
néha úgy tűnik az embernek, mintha a kormány tudatosan gyengítené a
forint árfolyamát. Ez azért furcsa, mert az államnak és a gazdasági
szereplőknek is jelentős devizaadósságaik vannak, következésképpen az
árfolyam gyengítése nem sokat hoz a konyhára. Matolcsy miniszter úr azt
nyilatkozta, hogy a cél az, hogy minél előbb mindenkit kimentsenek a
devizapozíciójából, amiből én arra következtetek, hogy akkor a forintot
el lehetne engedni, hadd menjen. Csak nem értem, hogy ezzel mit nyerünk.
Csak nagyon rövid távon lehetne így exportoffenzívát elérni és a
versenyképességet növelni, de hosszabb távon biztosan nem. A leértékelés
miatt az import is megdrágulna, ez költségnövekedést jelentene, hiszen
az import egy jelentős része, például az energia, nem megkerülhető. Ez a
három dolog az, ami a leminősítéshez vezethet, és ez bizony gondokat és
problémákat okozna. Főleg úgy, hogy az IMF-fel nincsen újabb
egyezségünk a készenléti hitelkeretről. Egyébként el tudom képzelni,
hogy bár most nagy fogadkozások vannak a kormány részéről az IMF-fel
szemben, adott esetben újra előkerülhetnek. Hiszen az IMF-nek nem az a
feladata, hogy megsértődjön, hanem hogy a nemzetközi pénzügyi világba
stabilitást próbáljon hozni. És ha súlyosra válna a helyzet, akkor
bizonyosan felmerülhet a velük való megállapodás.
A kormány most abban bízik, hogy más forrásokat talál, és
például Kína vagy Szaúd-Arábia majd finanszírozza a szükséges
adósságmegújításokat. Járható ez az út?
Ha valóban
jelentős mennyiségű befektetésekre hajlandók ezek az országok, akkor
igen. De azt is érdemes végiggondolni, hogy bár lehet, hogy valakinek
stratégiailag fontos, hogy jelen legyen Magyarországon, ha folyamatos
leértékelődést lát, akkor nem szívesen kezd majd forintban
államkötvény-pozíciókat építgetni.
Az IMF a maga részéről többször hangoztatta a nyitottságát,
mondván, hogy a valutaalap bármelyik tagországát, így minket is kisegít,
ha kell. Matolcsy György az, aki szerint viszont a gyengeség jele
volna, ha az ország újra hozzájuk fordulna. Ön szerint is ezt mutatná?
Szerintem
meg annak a beismerése volna, hogy az a gazdaságpolitika, amit ő
képviselt, megbukott. Ezt már korábban is mondtam, nagy port is kavart
fel, de szerintem inkább erőre vall, ha ezt képes valaki beismerni.
Lehet azt mondani, hogy kérem, tévedtünk, nem volt helyes, amit az
IMF-fel csináltunk, viszontlátásra. Az IMF-fel normális kapcsolatot kell
fenntartani, és ez nem azt jelenti, hogy szolgai módon követni kell,
amit az IMF mond. Egy laza egyezségre lenne szükség, készenléti
pozícióra, amely védőhálót jelent az országnak.
Nem értem, hogy a forint gyengítésével mit nyerünk
A devizacsapdából nagyon elszántan ki akar mászni a kormány,
2012 végére a családokat, azt követően a vállalkozásokat szeretné
mentesíteni az árfolyamkockázat alól. Lát olyan megoldást, amellyel
ilyen rövid időn belül le lehet építeni a devizaadósságot, vagy át lehet
tenni forintba?
Ez nagyon nehéz kérdés, én magam is
elkezdtem csodálkozni, hogy ezt hogy lehet megtenni. Jó esetben 10-15
százalék lehet azok aránya, akik a végtörlesztéssel tudnak élni, ez
messze nem oldja meg az egész kérdést. Ráadásul pont azokon segít,
akiken nem is kéne segíteni. Matolcsy miniszter valami olyasmit mondott,
hogy az állam egy bankkal vagy valamilyen intézménnyel összefogva
próbálna kedvezményes forinthiteleket nyújtani azért, hogy az emberek
kifizethessék a devizahiteleiket. Ez esetleg járható út, de az a kérdés,
hogy ezeket a kedvezményes hiteleket ki finanszírozza, mennyi pénz lesz
erre a költségvetésben, illetve hogy a bankrendszert mennyire fogja
mindez megviselni. Láttam olyan számításokat, amelyek szerint, ha a
devizahitelesek 20 százaléka végtörleszt, az 200-300 milliárd forintos
veszteséget jelent a bankoknak, és 1 százalékos gazdasági visszaeséshez
vezethet. Ez már önmagában problematikus, pedig ez csak a 20 százalék.
És még nem beszéltünk arról, hogy az állam azzal, hogy átveszi az
önkormányzatok vagyonát és a kötelezettségeiket, biztos, hogy ott is
valamilyen tisztítást akar majd megvalósítani. Mindez nagyon jelentősen
érintheti a bankrendszert, és ez megint igen veszélyes. Lehet nem
szeretni a bankokat, lehet sok rosszat mondani rájuk, de egy működő
bankrendszer nélkül nem lehet működő gazdaságot vinni.
Ön milyen utat választott volna?
Látva azt,
hogy ebben a mai bankrendszerben vannak erőfölényes helyzetek és látva
azt is, hogy egyébként Ausztriában vagy máshol az anyabankok egészen
másképp viselkednek, alacsonyabb költségekkel és jobb színvonalon
dolgoznak, a kormány helyében én a piacépítéssel harcoltam volna. Nem
bankadóra és egyéb sarcokra lett volna szükség, hanem arra, hogy olyan
helyzet teremtődjön, amelyben a konkurencia rákényszeríti a bankokat
arra, hogy minél jobb szolgáltatásokat nyújtsanak és ne éljenek vissza
az erőfölényükkel. Persze ez a lassabb és a macerásabb út, amit meg a
kormány választott, az a sokkal kockázatosabb.
Minek nagyobb a kockázata: hogy az intézkedés lehúzza a növekedést vagy hogy megtöri a bankrendszer stabilitását?
Mindkettő
súlyos, de a pénzügyi stabilitásra gyakorolt hatás az erősebb. A
növekedési kockázatok hosszabb távon érvényesülhetnek, bár hajlamos
vagyok elfogadni azt, hogy a hazai bankrendszer valójában nem játszik
döntő szerepet a gazdaság finanszírozásában. A multinacionális
vállalatok ugyanis külföldről tudnak hitelt felvenni az anyacégük banki
kapcsolatán keresztül, a magyar vállalkozások meg eddig sem nagyon
jutottak kölcsönhöz.
Mellár Tamás 57 éves, közgazdász, egyetemi tanár, a Magyar Tudományos Akadémia doktora. 1992 és 1994 között a Miniszterelnöki Hivatal kormány-főtanácsadója, 1997 és 2003 között a Központi Statisztikai Hivatal elnöke volt. Egyetemi tanárként dolgozott a Budapesti Corvinus Egyetemen, tudományos főmunkatársként a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen, volt intézetigazgató és főigazgató-helyettes a PTE Illyés Gyula Főiskola Karán. 2009 óta a Pécsi Tudományegyetem közgazdaságtudpományi karán egyetemi tanár. A 2010-ben alakult Századvég Gazdaságkutató Zrt.-nek 2011 áprilisáig volt kutatási igazgatója. |
Arra számít egyébként, hogy az év végi határidő leteltével meghosszabbítják a kedvezményes végtörlesztést?
Igen.
Szerintem időben ki fogják tolni, és más devizaadósokra is
kiterjesztik. De még egyszer hangsúlyozom, ha sikerül is átmenteni a
devizaadósokat forinthitelbe, akkor sem látom értelmét és távlati
jelentőségét a forint gyengítésének. Arra persze jó lehet, hogy a
magasabb inflációval a kormány elinflálja az adósságot, de egyúttal szét
is zilálja a gazdaságot.
A gazdaságpolitika láthatóan ki van hegyezve az államadósság
leépítésére és a devizahitelek forintosítására. Lát más elemeket is,
amelyekből összerakható a kormány gazdaságpolitikai koncepciója?
Nem
látok semmilyen koncepciót a gazdaságpolitikában. Pontosabban olyat nem
látok, ami koherens koncepció lenne. Az adósságcsökkentés sem ilyen.
Márpedig ez azért problematikus, mert nem látni, hogy a következő néhány
évben mi indíthatja be a gazdasági növekedést. Hiába mondja a gazdasági
miniszter, hogy mindent el kell követni annak érdekében, hogy az export
fokozódjon, ha ez a nemzetközi konjunktúrán múlik. Olyan elemekre volna
szükség, amelyek a mi hatáskörünkben vannak. A hazai kis- és közepes
vállalkozásokat például el kellene indítani a jövedelemtermelés útján,
és át kellene alakítanunk a mezőgazdaságunkat is úgy, hogy alapvetően
saját termelésből saját felhasználásra szolgáljon. Lengyelországban
például remekül megteremtették a belső piacot, és nekünk sem kéne mást
csinálnunk, mint helyreállítani a történelmi viszonyokat. Ausztriával és
Németországgal mindig is olyan volt a kapcsolat, hogy ez a két ország
fejlettebb iparral rendelkezett, mi meg mezőgazdaságban voltunk erősek.
Nyilván nem szabad csak egy lóra tenni, nagyon jó volna, ha például
high-tech termékekkel is valóban labdába rúghatnánk. De ez egy sokkal
nehezebb kérdés. Valamit mindenesetre tenni kellene, mert egy olyan
gyenge versenyképességű ország, mint Magyarország, hosszú távon nem
tarthatja fenn azt a rendszert, hogy csak fogyaszt és fogyaszt, és nem
termel semmit. A rendszerváltás óta vagyonfelélésben vagyunk. És nem
látom, hogy ennek megváltoztatása benne lenne a kormány
gazdaságpolitikájában.
A rendszerváltás óta vagyonfelélésben vagyunk
Mennyire folytat gyurcsányi gazdaságpolitikát az
Orbán-kormány most? A megszorításokban, a gazdaság lefullasztásában és a
strukturális átalakítások halogatásában lát párhuzamot?
Nagyon
érdekes a fölvetés. Alapvetően nem értenék ezzel egyet, mert jobboldali
konzervatív közgazdászként úgy láttam, hogy az Orbán-kormány eredeti
céljai és szándékai teljesen mások voltak, mint a Gyurcsány-kormányéi. A
szakítsunk a szoros nyugati kapcsolatokkal, a dobjuk el a mainstream
tankönyveket, az alkalmazzunk nem konvencionális gazdaságpolitikai
elemeket, a vesszünk össze az IMF-fel, a nyúljunk bele a piac működésébe
erősebb szabályozással és ehhez hasonló törekvések tipikusan
szembementek a gyurcsányi politikával. Ugyanakkor van abban valami, amit
ön mond. Ugyanis már a második évben járunk, és még mindig nincs
koncepció és még mindig nem tudták kijelölni a gazdaság alapvető
cölöpjeit, és a kormány belekényszerült az adósságprobléma kezelésébe és
ugyanabba a stop-go politikába. Most megszorításokat kell tenni és a
megszorításoknak nincs más eszköze, mint az adóemelés, és ennek a
kormánynak is ugyanúgy eszébe jut, hogy megpiszkálja az áfát, mint ahogy
a Gyurcsány-kormány is előbb csökkentette, majd visszaemelte azt, és
sajnos a nagy állami elosztórendszereknél is megvan a párhuzam. Az
Orbán-kormány is csak úgy nyúl hozzá az egészségügyhöz vagy az oktatási
rendszerhez, hogy azokból mit lehet megtakarítani és mennyi pénzt lehet
onnan kiszedni. Ahelyett, hogy olyan átalakításokat tennének, amelyek
5-10-15 évre stabilan fenntarthatóvá teszik a rendszert, a pazarlásokat
megszüntetik, és végül olcsóbban, vagy legalábbis ugyanannyi pénzből
jobb minőségű ellátást eredményeznek. Nem látom, hogy ebbe az irányba
mennénk.
A gyurcsányi gazdaságpolitika egyszer már megbukott és vele
bukott a kormány is. Az Orbán-kormány is belebukhat a saját
gazdaságpolitikájába?
Ez egy politikai kérdés és nehéz
kérdés, nem fogok tudni rá válaszolni. Ami számomra érdekes, az az, hogy
ha a mindenkori kormányok nem néznek szembe azzal, hogy milyen az
ország gazdasági szerkezete, hogy miért nem működik hatékonyan és
megfelelően a gazdaság, akkor szükségképpen kerülnek bele ugyanabba a
stop-go politikába. A '70-es évektől kezdve folyamatosan azt halljuk,
amit most is, hogy két évig nadrágszíjhúzásra van szükség, de utána majd
jobb lesz. De valójában soha nem lett jobb. Ha van egy rossz gazdasági
rendszerünk, akkor az mindig termeli a hiányt és az egyensúlytalanságot.
Ha ez az egyensúlytalanság elér egy bizonyos szintet, akkor a
mindenkori kormány behúzza a féket, ez ugyan csökkenti az
egyensúlytalanságot, cserébe viszont társadalmi feszültségeket hoz, és
rontja az ellátás színvonalát. Előbb-utóbb ezért ki kell engedni a
féket, de akkor megint borul az egyensúly, és ez néhány évente
megismétlődik. Korábban a pártkongresszusok periodizálták ezt 5 évre,
ilyenkor mindig az első 2-3 évben húztuk be a féket, a következő
kongresszus előtt meg kiengedtük. Most a választások teremtik meg
ugyanezt a ciklikusságot, és közben az alapvető problémákkal senki sem
foglalkozik. Külön sajnálatos, hogy még kétharmados támogatottsággal
sem. Azt vártam volna, hogy az Orbán-kormány hozzányúl a szent
tehenekhez, de nem tették. Széles körű konszenzussal lerakhatták volna
egy új rendszer alapjait, de ezek az átalakítások nem kezdődtek meg. Ha
három év múlva egy másik politikai erő kerül hatalomra, annak első dolga
lesz, hogy felszámoljon egy sor intézkedést, amit az Orbán-kormány
hozott, és csak utána kezdhet hozzá a rendszer megreformálásához. Az
építkezéshez viszont már nem lesz ideje, és ha nem lesz kétharmados
többsége, akkor sok mindenhez hozzá sem fog tudni nyúlni. És a kör itt
zárul.
|
|
Keresztes Manci 3 hete új képet töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Lengyel László: Helyzet és kiút
"A piacok kierőszakolhatják a kormányváltást" - interjú Róna Péter közgazdásszal
Augusztus 20
Magyarország szeretlek!