Szombat, 2014. január 18. 08:31
„Ma már belátom, csak a kétharmadhoz kellhettem”Az új Csák Máték földjén
Ángyán József teljesítette önkéntes vállalását. A lemondott parlamenti államtitkár, aki a Fidesz-frakcióból is kilépett, részletesen feldolgozta a földbérleti pályázatok eredményeit, lajstromozta a szeptember 1-jéig kiosztott állami földeket, közölte a tanulságokat. A bérbe adott területek alig több mint harmadát nyerhették el helyi gazdák. A többi olyan érdekcsoportra, óriáscégre várt, amelynek a legcsekélyebb köze sincs a magyar vidékhez. A másik modell „a Csák Máté-féle tartományuraságoké”: a helyi oligarcha felhabzsolja a közvagyont, bilincsbe verve a falut. Van-e szabadulás? BUJÁK ATTILA interjúja.
- Elkészült az ötödik... minek is nevezzük? Dosszié?– Az ötödik jelentés a földről és az állami földpályázatokról. De készül a következő is. A kormány százötven-kétszázezer hektárt akar még bérbe adni.
– Kezdjük az ősi kérdéssel: kié a föld? Milyen falukép rajzolódik ki a pályázati listákból?– Amit kibontakozni látunk, az a dél-amerikai modell egyik variánsa. És a folyamat ma sem áll meg. Ha olyan ütemben vándorol a föld néhány nagy tőkeérdekeltség, cég, gazdasági társaság, oligarcha kezére, mint ezekben az években, ha ilyen iramban gyarapszik a befolyásuk, akkor a magyar falunak befellegzett.
– Szociológiailag milyen érdekcsoportokhoz kötődik a születő nagybirtokrendszer?
Riskó Gáspár felvételei
– Többségük hazai, kisebb részük nemzetközi nagy tőkeérdekeltség. Van olyan német nagyvállalkozó, mint a GSD-csoport hátterében álló Helmut Gsuk, aki több mint harmincezer hektár fölött rendelkezik.
– A jelenlegi pályázati rendszer már nyilvános, különben nem készülhetett volna el az ön jelentése sem. És ha nyilvános, talán átláthatóbb is.– Semmi sem látható, és semmi sem átlátható. Csak a pályázati kiírás és a végeredmény nyilvános. Egyébként az egész folyamat titkosított, ami megakadályozza, hogy a pályázatba és a bírálatba akár a pályázók, akár mások betekintsenek. A benyújtott gazdálkodási tervre anélkül is kiadható az összes pontszám 40 (!) százaléka, hogy rögzítenék, mitől tartják megalapozottnak. Ez a titokzatos extra pontszám bárkinek a neve mellé odaírható, el is dönt mindent. Jogorvoslati lehetőség nincs. Vannak olyanok – mint Mészáros gazda Felcsúton –, akik előre tudják: „annyira jók”, hogy úgyis nyerni fognak. Különben nem kezdenének „előkészítő beruházásokba”. A pályáztatás tehát az állami földvagyon megkaparintásának legitim módja. A másik módszer ennél is hatékonyabb: a nyilvánosság teljes kizárásával, megbízási szerződéssel az állam bérbe adja a földjét.
– Mármint a közvagyont.– És az igazi nagyhalakat (pontosabban cápákat) épp itt, a megbízásos körben találja. Nyerges Zsolt a maga érdekcsoportjával több tízezer hektárt használ sima megbízással.
– A fal- feletti uralom megszerzéséről beszélt egyszer, amit a „helyi földbizottságok” fognak gazdasági értelemben is gyakorolni.– Ez a döntő kérdés. A földforgalmi törvény helyi földbizottságok létrehozását írja elő, de ezekbe nem a helyi gazdákat, hanem a „helyi földhasználókat” ülteti. A földhasználók pedig az említett tőkeérdekeltségek képviselői lesznek. És ha ők kerülnek többségbe, bármikor megvétózhatják a földeladásokat. Tulajdonképpen beültetik az „újgazda” cégeket a fal- élő gazdasági szövetébe. Megjelenik a salgótarjáni építési vállalkozó, aki addig a környéken sem járt, és kiderül, tulajdoni ügyekben ő a tótumfaktum. A legfontosabb természeti erőforrások felosztása ezzel eldőlt.
– Honnan csapódtak a Fideszhez azok a vélelmezett céges, nagybirtokos körök, amelyek a kiosztott földbérletek jó kétharmadát elnyerik?– Nem kellett „csapódnia” senkinek semmihez. Szerintem van egy pártok felett álló gazdasági érdekháló, amelyet a tulajdonosi helyzet, az érdek és a számítás kezdettől összetart.
– Ahogy ezt ön vélelmezi. Idővel beindult az ellenkampány: Ángyán József „álmodozóvá”, „félbolonddá” nyilvánítása. A legfinomabb meghatározás, hogy Magyarországot „skanzenországgá” alakítaná, ha tudná.– Egyszerűbb valakit „bolonddá nyilvánítani”, mint a tényeket cáfolni vagy vitatkozni velem. A skanzenezést különben Raskó György pedzegette, aki államtitkárként kezdte, majd a nagybirtokosságig vitte. De ha igaza lenne, Európában nem volna működőképes, kis és közepes – 50-100 hektáros – családi vállalkozásokra épülő mezőgazdaság. A kisparaszti gazdálkodást soha fel nem adó Lengyelország nem tudná kiszorítani a jószerivel már csak szakosított állattartó telepekre visszavonuló magyar állattenyésztést a hazai piacról is.
– Volt alkalma a kormányalakítás előtt a miniszterelnökkel egyeztetni? Nem lehet, hogy félreértették egymást?– Személyesen csak egyszer, de az alapos beszélgetés volt. 2010 februárjában Felcsúton két órán át egyeztettem vele és Fazekassal. Fazekas vitt oda, ott hallottam, hogy ő lesz a miniszter. Volt egy tízegynéhány oldalas programvázlatom, odaadtam. Ez pénteken történt, és hétfőn már jött a válasz, Szijjártó hozta: Orbán mindenben egyetért velem, tetszik a program, ez lesz a vidékstratégiánk.
– Amikor programját a Fidesz elfogadta, azonosult is vele? Komolyan vették önt? Vagy csak kampányzárásig játszhatott?– Ma már belátom, csak a kétharmadhoz kellhettem.
(A teljes írás a 168 Óra hetilap legfrissebb számában olvasható.)
Kommentáld!