Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyugdíjas Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyugdíjas Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyugdíjas Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyugdíjas Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A napokban jelent meg az OECD legfrissebb oktatási riportja (Education at a Glance 2012), mely 34 OECD-tagország (és néhány további G20-as ország) oktatási rendszerének igen részletes adatait ismerteti. A kötetben olyan részletes és releváns adatok olvashatók, melyek nélkül egy felelős oktatáspolitika elképzelhetetlen. - REINER Roland írása
*
A mostani jelentés (mely elsősorban 2010-es adatokra épül) számai és megállapításai ugyanakkor akár az Orbán Viktor és Hoffmann Rózsa nevével jelzett oktatáspolitika alapos, statisztikai adatokkal alátámasztott kritikája is lehetne. Az alábbiakban elsősorban azokra a felsőoktatással kapcsolatos tényekre-adatokra mutatok rá, amik alapján egyértelművé válik, hogy a felsőoktatás szűkítése nem csak a nemzetközi trendekkel megy szembe, de a folyamat eredményeképp számszerűsíthető előnyöktől válik meg a magyar állam és társadalom.
A kutatás legfontosabb megállapításai ugyanis egy irányba mutatnak: a globális trend továbbra is a felsőoktatás dinamikus bővülése és a tudásalapú gazdaság térhódítása. A 2010-es számok arra is alkalmasak, hogy a 2007-2010 közötti gazdasági válság és recesszió hatását mérjék. Az eredmény egyértelmű: a magasabb képzettség segítette a válság hatásainak kivédését, körükben sokkal kevésbé nőtt meg a munkanélküliség, illetve a korábban is létező fizetési előnyük sem csökkent.
Az általános megállapítás után jöjjenek a konkrét, magyar szempontból érdekes számok. A bejegyzésben elsősorban a felsőoktatásról lesz szó, a középfokú oktatásról csak akkor, ha ahhoz kapcsolódik. Ami a felsőoktatásban részt vettek számát illeti, 20%-kal Magyarország a lista alsó harmadában, jóval az OECD-átlag alatt (31%) található (az arányok a 25-64 év közötti korosztályra vonatkoznak, tehát hazánk esetén a 25 és 64 év közöttiek ötöde vett részt a felsőoktatásban).
1. ábra: Felsőoktatásban részt vevők aránya (2010); Százalékok, életkori csoportok alapján
Ha csak a régiónkat nézzük,
helyzetünk akkor sem a legjobb: megelőzzük ugyan Csehországot és
Szlovákiát, de Szlovénia és Lengyelország előttünk van. E két ország
előnye különösen a 25-34 év közöttiek csoportjában jelentős: ez azt
jelenti, hogy ezekben az országokban az újabb korosztályok nagyobb
részben vesznek részt a felsőoktatásban, mint Magyarországon. Ezt, a
régió országaitól leszakadó trendet erősíti a jelenlegi kormányzat
felsőoktatási politikája: ahelyett tehát, hogy Magyarország ráerősítene
és megpróbálna minél több hallgatót a felsőoktatás felé irányítani, az
állami helyek csökkentésével a hazai felsőoktatásban tanulók száma nem
fog növekedni – ezzel pedig a magasan kvalifikált polgárok aránya
csökkenni fog.
Pedig igazán nem lehet azt mondani, hogy
az állam sokat költene a felsőoktatásra vagy azt, hogy ezek a képzések
sokba kerülnének: 2009-ben a GDP alig 1 százaléka jutott a felsőoktatási
intézményekhez – ennél alacsony ráfordítást csak Szlovákia esetén
látunk. De a magyar képzés „olcsóságát” mutatják azok a számok is, amik
egy képzéshez szükséges teljes ráfordítást vizsgálják: a magyar képzés –
a szlovák és lengyel képzéssel együtt – egyike az OECD-országok
legolcsóbb képzéseinek – a teljes összeg az OECD átlag alig harmada.
Márpedig
tanulni nagyon megéri: a felsőfokú végzettség minden országban magasabb
jövedelmet jelent– számszerűsítve, az OECD országaiban a felsőfokú
végzettségűek átlagosan 55%-al többet keresnek, mint a középfokú
végzettségűek. Az egyik legérdekesebb adat, hogy ez a különbség
Magyarországon kiemelkedően magas: 110 százalék - tehát hazánkban a
felsőfokú végzettségűek több mint kétszer annyit keresnek, mint a
középfokú végzettségűek. Az OECD országai közül ennél nagyobb
különbséget csak Brazíliában mértek.
2. ábra: Felsőoktatásban tanultak jövedelme, a középfokú végzettségűekhez képest. (középfokú végzettségűek jövedelme = 100)
A számok világosan megmutatják, hogy
azt oktatás befektetés – méghozzá nem csak az egyén, de az állam, a
társadalom számára is. A magasan kvalifikált állampolgárok ugyanis az
alacsony szociális kiadások (többen dolgoznak, ezért nem kell
munkanélküli segélyt fizetni), a nagyobb adóbefizetések révén, valamint a
nagyobb fogyasztásuk miatt gazdaságilag közvetlenül is hozzájárulnak a
társadalom jólétéhez. A tanulmány ezt a hatást számszerűsítette is, azaz
megbecsülte, mekkora hasznot hoz egy, a felsőoktatásban végzett
állampolgár az állam számára. Ebből a haszonelemzésből az derül ki, hogy
Magyarországon a legmagasabb az egyén után járó haszon: egy férfi élete
során mintegy 255 000 dollárnyi hasznot jelent az államnak, míg egy nő
esetén ez a szám 138 000 dollár. Ez tehát azt jelenti, hogy a
felsőoktatás igazi befektetés az állam számára, méghozzá olyan
befektetés, amiből (a 2008-as adatok tanulsága szerint) Magyarország az
OECD országok közül a leginkább profitál.
3. ábra: Egy felsőoktatásban végzett egyén után járó haszon az állam számára, USA Dollárban kifejezve
*
Ellentétben tehát azzal, amit a jelenlegi oktatáspolitika gondol a jövő társadalmáról, az OECD tanulmányból egyértelműen kiderül: egy jobban képzett társadalom építésével nemcsak az egyén, de a társadalom és a gazdaság is jobban jár: szociális közkiadások csökkenthetőek, az adóbevételek nőnek, a magasabb befizetés miatt fenntarthatóbbá válik az egészségügy, a nyugdíjrendszer. Ráadásul a magasabban képzett társadalmak egy válságot, egy recessziót is jobban átvészelnek.
REINER Roland
elemző, Republikon Intézet
|
|
Gulybán Barnabásné 3 hete új blogbejegyzést írt: Gyógyítsd meg magad!
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!