Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyugdíjas Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyugdíjas Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyugdíjas Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyugdíjas Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
2012. március 30. 7:30 | Kolossa Katalin
kulcsszavak:interjú, vértes, gki, széll kálmán terv, túlzottdeficit-eljárás, munkanélküliség, imf
Jó egy éve, 2011. március elsején mutatta be a magyar kormány a Széll Kálmán Tervet, amely azzal számolt, hogy a benne vázolt elképzelések eredménye magasabb gazdasági növekedés, bővülő foglalkoztatás, javuló versenyképesség, fenntartható pénzügyi egyensúly és csökkenő államadósság lesz. A tények egyelőre nemhogy nem igazolják a terveket, hanem épp az ellenkezőjét mutatják. Vértes András szerint a Széll Kálmán Tervet nagyobbrészt elfújta a szél. A GKI elnöke úgy véli, a magyar gazdaság hitelességi, bizalmi válságban van, s amíg ez nem oldódik meg, nem lesz gazdasági növekedés.
A tavaly tavasszal bemutatott Széll Kálmán Terv a foglalkoztatás és munkaerőpiac, a nyugdíjrendszer, a közösségi közlekedés, a felsőoktatás, a gyógyszerkassza, valamint az állami és önkormányzati finanszírozás területén strukturális reformokat helyezett kilátásba. Azzal számolt, hogy az ország újjászervezése magasabb gazdasági növekedésben, bővülő foglalkoztatásban, javuló versenyképességben és középtávon fenntartható pénzügyi egyensúlyban jelenik majd meg, és Magyarország államadóssága 2014 végére a GDP 65-70 százalékára csökken. Már akkor kétségesnek tűnt, hogy a tervezett kiadáscsökkentés teljes egészében megvalósulhat. S bár a Nemzetgazdasági Minisztériumban újabb nagy ívű dokumentumok születtek, mint például tavaly decemberben a Magyar Növekedési Terv vagy a most március végén megismert Nagy Reformkönyv, az igazi hivatkozási alap továbbra is a Széll Kálmán Terv, amit Vértes András, a GKI vezérigazgatója szerint nagyobbrészt elfújt a szél:
- Ez az induláskor valóban reformokat tartalmazó terv megnyugtatta a piacokat, de már akkor sem volt reális. Pont a két legnagyobb területen - a munkaerő-piaci, foglalkoztatási reformok és a nyugdíjrendszer átalakítása terén - történt a legkevesebb előrelépés. A foglalkoztatásban lényegében semmi más nem történt, mint hogy az eddigi munkanélkülieket a munkanélküli-ellátásból áttolták a közfoglalkoztatásba. Igaz, a Széll Kálmán Tervben a megtakarítás látszólag megvan, csak az nincs mellétéve, hogy a másik oldalon ezt ki kell fizetni közfoglalkoztatási kiadásként. Ezt nem lehet spórolásnak tekinteni, még csak reformnak sem. Az emberek nem találnak több munkát, sőt, a munkaerő-piaci helyzet nyilvánvalóan romlik. A nyugdíj-felülvizsgálatról is mindenki előre megmondta, hogy több százezer rokkantnyugdíjast nem lehet kitolni a rendszerből. Ezen a két területen összességében több mint 300 milliárd forintot kellett volna hozni a tervben.
■ Pedig a Széll Kálmán Terv most is hivatkozási alapul szolgál, például az épp készülő konvergenciaprogramhoz, és remek bázis az uniós elvárások teljesítéséhez. Giró-Szász András kormányszóvivő, amikor az uniós pénzügyminiszterek által elvárt kiigazító lépéseket egyszerűen megoldandó feladatoknak
nevezte azzal érvelt, hogy mindössze 140 milliárdról vagy annál is
kevesebbről van szó, s ennél jóval jelentősebb intézkedésekről
rendelkezik a Széll Kálmán Terv.
- Most két dolgot kell bebizonyítani egyszerre, a piacnak is, és az Európai Uniónak is. Az egyik, hogy mi akarjuk az IMF/EU-megállapodást,
a másik, hogy „jó fiúk" vagyunk. Ki jó fiú most Európában? Aki
reformokat csinál. Ezért most megint hirtelen előkerült a Széll
Kálmán-kártya, amellyel a kormány azt kívánja bizonyítani, hogy sok
reformlépés történt, mert úgy gondolja, hogy így könnyebben lehet
megállapodni, ha egyáltalán meg akar állapodni. Azt nem lehet vitatni,
hogy 2012-ben - persze nem így nevezik - kemény megszorítás van. Mivel
2011-ben a GDP mintegy 3 százalékára kiterjedő lazítás történt - csak
ezt elfedték a magán-nyugdíjpénztári pénzekkel, ezért nem látszik a
költségvetésben, hogy valójában 4-5 százalékos deficit van -, ahhoz hogy
a hiány idén 2,5 százalék legyen, a GDP 2-3 százalékára kiterjedő
megszorításra van szükség. Az EU úgy becsüli, hogy a kormány már 1,9
százalékot ebből megcsinált, és még kell 0,5-0,7 százalék, tehát idén
még körülbelül 200 milliárddal meg kell szorítani a költségvetést, akkor
lesz nagy valószínűséggel 3 százalék alatt a hiány. Ha ezt a
megtakarítást tartós eszközökkel érik el, ami évközi lépésekkel majdnem
lehetetlen, de tegyük fel, hogy sikerül, akkor jövőre elég lenne 100-200
milliárd. De mivel valószínű, hogy mire a kormány lépni fog, már az év
közepén leszünk - ha egyáltalán sor kerül ilyen lépésekre -, 50-100
milliárd áthúzódik a jövő évre. Ez a matematika. De a valóság ennél
jóval bonyolultabb.
■ A szimpla matematika sem tűnik egyszerűnek. Mi az, ami még tovább bonyolítja mindezt?
-
Új helyzet állt elő. Miután az Európai Unió nem tekintette
teljesítettnek az elmúlt időszakbeli folyamatokat, a piac számára most
már újabb fogódzó is van: az IMF-megállapodás mellett a túlzottdeficit-eljárás
is. Ha az utóbbi keretében Magyarország leviszi 3 százalék alá a
deficitet idén is, meg jövőre is, az a piacnak elegendő lehetne, ha nem
realizálná azt is, hogy a jelenlegi szinten a magyar államadósság
refinanszírozása őrült drágává válik.
■ Fenntarthatatlanul?
-
Olyan értelemben fenntarthatatlanul, hogy 1,5 százalékos potenciális
növekedés és 3 százalékos elsődleges - kamatok fizetése nélküli -
többlet kéne a költségvetésben. Ettől viszont nagyon messze vagyunk.
Amit most a kormányzat akar, hogy csak a túlzottdeficit-eljárásnak
feleljünk meg, az óriási kockázatokkal jár. Önmagában ettől a
lehetőségtől elkezdtek emelkedni a kamatok, több tizedszázalékkal.
Emellett bármikor bekövetkezhet, hogy romlanak a nemzetközi körülmények,
ami azonnal súlyos következményekkel járna a magyar helyzetre. Van
olyan hitelminősítő - a Fitch -, amelyik beígérte, hogy leminősíti
Magyarországot, ha nem lesz IMF-megállapodás. Ez tovább növelné a
kockázati felárainkat. De nem is érthető, miért mondjuk azt, hogy nem
akarunk megállapodni az IMF-fel. Most - ha a három-ötéves lejáratú
állampapírok hozamát nézem, mert az IMF-hittel is öt évre szólna -
8,5-8,7 százalék körül finanszírozzuk magunkat, az IMF-hitel kamata
pedig jelenleg 4 százalék alatt lenne. Ez több száz milliárd forint a
futamidő alatt! Ha a magyar kormány megjátssza ezt a kártyát, az játék a
tűzzel.
■ Miért tenné ezt a magyar kormány?
- Alapvetően arról van szó, hogy a túlzottdeficit-eljárás keretében csak gazdasági szempontok vannak, míg a kötelezettségszegési eljárások
az előfeltételét képezik az IMF-megállapodásnak. Ezekben viszont
egyértelműen vannak intézményi-politikai - a demokráciadeficittel
összefüggő - elemek, amelyeknek a magyar kormány nem nagyon akar
megfelelni, ezért gondolja úgy, hogy csak a túlzottdeficit-eljárást
teljesíti, ami egyébként presztízskérdés is. De úgy vélem, a piac ezt
nem fogja megengedni, az említett nagy kockázatok be fognak következni,
tehát igenis szükség lesz az IMF/EU-megállapodásra.
■
Magyarországon ma gyakorlatilag nincs növekedés, és egyelőre nem látni,
mitől remélik a gazdaság felpörgését. Látszanak-e olyan irányok, amelyek
a gazdaság föléledéséhez vezethetnek?
- Ezek azok az
alapkérdések, amelyekben a gazdaságpolitika a legsúlyosabb hibákat
elkövette. Nem vette tekintetbe, hogy jogbizonytalanság és
kiszámíthatatlanság alakult ki Magyarországon. Ezt nem bírja a gazdaság.
Innen menekülnek a gazdasági szereplők. Tagadhatjuk, de ez a tény.
Menekül a hazai tőke, a külföldi tőke, a kisember tőkéje és a nagytőke
is. Ennek az a következménye, hogy a fogyasztási szint is nagyon
alacsony, a beruházások pedig mérséklődnek. Ez nem új dolog: amióta
megszorító gazdaságpolitika van Magyarországon, csökkennek a
beruházások, a fogyasztás is vagy stagnál, vagy csökken. De az volt az
elígérkezés, elszánás, hogy 2010-től ez nem így lesz. De a befektetők
nem invesztálnak oda, ahol holnap be lehet terjeszteni a parlamentbe egy
törvényjavaslatot, amit holnapután elfogadnak, és tegnaptól érvényes.
Most túlzok, de a gyakorlatnak ez a lényege. A kormány olyan
körülményeket teremt a szabályozásban, amelyek normális piacgazdaságban
elfogadhatatlanok, és még időt sem ad az alkalmazkodáshoz. Állítólag
egyszerűsítjük az adórendszert, csökkentjük az adók számát. Ez igaz
volt, egy lépésben. Azóta bonyolultabbá vált az adórendszer, darabra
több adót vezettek be, mint amennyit megszüntettek, és idén már magasabb
az adóterhelés a GDP-re vetítve, mint 2010-ben volt. Tehát jelen
pillanatban a magyar gazdaságnak nem növekedési problémája van. A magyar
gazdaság hitelességi, bizalmi válságban van. Amíg ez nem oldódik meg,
addig nem lesz növekedés. Magyarország politikai értelemben kockázatot
jelent az egész unió számára. Európa arról szól, hogy megállapodunk,
hogyan éljünk együtt. Nem lehet azt mondani, hogy én tudom, hogy nekem
van igazam, és a többi nem érdekel. A bírálatoknak sok elemét túlzásnak
tartom, sok butaság van bennük, szó nincs arról, hogy Európában minden
tökéletes lenne, de mi mindennap okot adunk a bírálatra.
■ Mitől indulhat meg mégis a növekedés?
-
Csakis attól, ha a hazai tőke itthon beruház, a külföldi tőke is ezt
teszi, és a kisember sem viszi ki a megtakarításait a Bécsi út másik
végére. Ha végre olyan gazdaságpolitikát lát, amelyik azt mondja, amit
csinál, és azt csinálja, amit mond. Ha azt látja, hogy ha elkezd egy
bármilyen picike gazdasági akciót, akkor az öt-tíz év múlva is
biztonságosan folytatható, nem „magyarítják" hirtelen a járulékot adóvá,
az adót járulékká. Ha azt látja, hogy van egy alkotmánybíróság, amely
ezt meg tudja akadályozni. Mert ezek a biztosítékok. Egy külföldi
konferencián az egyik előadó arról beszélt, hogy mi tudja biztosítani
azt, hogy egy cég igazgatótanácsa normálisan működjön. Egyetlen egy
dolog: független, nagyon felkészült embereknek kell benne lenniük. Ez
számomra azt mondja, hogy a fontos posztokon egy országban is független
felkészült embereknek kell lenniük, mert ez biztosítja az ország
fejlődését. De ez már nem a gazdasági kérdés.
|
|
Keresztes Manci 3 hete új képet töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
MSZP: a kormány semmit sem tett a munkanélküliség ellen
141 800 az átlagos havi nettó: csak 1,6%-kal nőttek a bérek egy év alatt
Tiszta lappal
A Jobbik az MSZP-székháznál tüntet a kormány ellen