Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyugdíjas Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyugdíjas Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyugdíjas Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyugdíjas Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A tudatfertőzés folyamata és káros következményei A mély gazdasági válságból való kilábalás, a növekedés újraindítása, munkahelyek teremtése, a versenyképesség erősítése ma Magyarországon nem(csak), sőt alapvetően nem gazdasági kérdés. Meghívhatjuk a világ legjobb közgazdászait, természetesen a hazaiakkal együtt, hogy dolgozzanak ki rövid- és középtávú gazdasági stratégiát. Ha a legjobbat is találják ki, a program minden valószínűség szerint megbukik a magyar társadalom jelenlegi állapotán. Inotai András| Népszabadság| 2013. április 28. | |
|
A társadalomnak az elmúlt több mint egy évtizedet jellemző tudatos és legalább annyira felelőtlen megosztása, továbbá a hasonló időszakra visszavezethető kártékony és felelőtlen tudatmételyezés a legnagyobb akadálya a gazdasági motor újraindításának. Ebben az írásban nem kívánok foglalkozni azzal, hogy e helyzet kialakításában kit milyen felelősség terhel. Azt azonban le kell szögezni, hogy a társadalom megosztásában és tudatfertőzésében okozott kár a társadalommal szemben elkövethető legnagyobb bűnnek számít, aminek következményeit – sajnálatos módon – nem a bűnelkövetők, hanem a magyar társadalom lesz kénytelen magára vállalni és elszenvedni. Magyarország és a nemzetközi versenyképesség új tényezőiMár a globális pénzügyi és gazdasági-társadalmi válság előtt is világos volt, hogy a fenntartható nemzetközi versenyképességnek a hagyományos elméleteken (ár, minőség, szállítási határidő) túlmutató tényezői alakultak ki a 21. század elejére. A válság pedig csak felerősítette ezen tényezők jelentőségét.
HIRDETÉS
Egyrészt minőségileg felértékelődött a bizalmi tőke, a megbízhatóság, a kiszámíthatóság, a szavahihetőség szerepe. Ez nemcsak azt jelenti, hogy a bizalom immár nem rövidlejáratú együttműködésre, hanem hosszútávon működő kapcsolatrendszerre épül. Ez különösen fontos azon nyitott, a nemzetközi gazdasági és pénzügyi együttműködés rendszerébe szervesen beépült országok esetében, mint Magyarország. A bizalmi tőke elvesztése nemcsak azonnali és a társadalom nagy része számára érezhető károkkal jár, de a bizalom újraépítésének idősávja is jelentősen meghosszabbodott. Az együttműködési rendszerből való – akár ideiglenesnek gondolt – kikerülés pedig egyáltalán nem garantálja a visszacsatlakozás sikerét egy állandó és gyorsuló változásokkal jellemezhető globális környezetben (nem beszélve a visszaépülés társadalmi-gazdasági költségeiről). Ellentétben a rövid távú populista megközelítéssel, ami az adósságállomány gyors – és egyébként sikertelen – csökkentésére irányul(t), bizalmat a kiszámítható gazdaságpolitika és az európai integráció alapértékeinek tiszteletben tartása jelentene. Ebben az esetben nem is lenne szükség az adósságállomány csökkentésére, hiszen számos ország hasonló vagy a magyarénál magasabb adósságot halmozott fel, és azt minden további nélkül igen alacsony kamattal tudja finanszírozni (lásd Németország). A bizalom megléte esetén beáramló jelentős mennyiségű nemzetközi tőke, a gazdaság növekedése, új munkahelyek teremtése, a magyar(országi) kis- és középvállalatok erősödő versenyképessége valószínűleg sosem tűzte volna az egyébként átgondolatlan (vagy inkább nem létező) gazdaságpolitika napirendjére az igen költséges, és láthatóan mégis reménytelen adósságcsökkentést. Másrészt meghatározó versenyképességi tényezővé lépett elő a különböző (állami, regionális, önkormányzati, lokális) szinteken működő intézmények teljesítményének minősége, megbízhatósága, szakmai felkészültsége és a mindenkori rövid távú (többnyire populista és hatalommegszállott) politikától való függetlensége. Az államigazgatás szakértői állományának politikai okokból való tudatos és felelőtlen megtizedelése, az egyes állami döntéshozó intézmények közötti koordináció elégtelensége (vagy teljes hiánya), a világos kompetenciák és felelősség tisztázatlansága, továbbá a több vonatkozásban nyomon követhető centralizáció, az egyközpontú (természetesen mindent tudó) döntéshozatal kiépülése szétrombolta a nemzetközi versenyképesség egyik legfontosabb tényezőjét, a koordinált, de a felelősségviselésben és a szakmai döntések meghozatalában felkészült decentralizált hálózatokat. Harmadrészt számos ország példája bizonyítja, hogy a nemzetközi versenyképesség kulcselemévé lépett elő a társadalmi kohézió, ami különösen válsághelyzetekben kínál túlélési-újraindítási-felzárkózási lehetőségeket. Magyarországon – és ennek, sajnos, történelmi hagyományai vannak – az individualizmus váltotta fel a (sosem nagyon erős) szolidaritást, a jövedelmi és még inkább vagyoni polarizáció a társadalmi összetartást, valamint a társadalmi-intézményi fragmentáció a ”nemzeti integrációt”. Végül negyedszer nem lehet versenyképes egy gazdaság, még kevésbé pedig egy társadalom, ha nincs világos jövőképe, jövőorientáltsága, innovatív képessége (ez messze több és minőségileg más, mint a tudományos kutatásokból és fejlesztésekből származtatható innováció). Máig fel nem dolgozott évszázados múlttal terhelten, egyre inkább a minél távolabbi múltba visszamenekülő társadalommal, bezárkózással, Kárpát-medencei provincializmussal és nosztalgiával, hamis illúziókkal, a külföldi (és belföldi) ellenségképek mesterséges gerjesztésével nemcsak hazai és regionális instabilitást lehet generálni, de olyan úttévesztést is, aminek beláthatatlan következményei lehetnek Magyarország hosszú távú fejlődésére nézve is. Számos tény igazolja, hogy immár több mint egy évtizede folyik a magyar társadalom eltávolodása (tudatos eltávolítása) a nemzetközi versenyképesség új követelményeitől. Ez alapvetően két területen követhető nyomon: a széles középosztály széttöredezésében, a társadalom tudatos megosztásában és növekvő polarizációjában (ketté-, majd többfelé osztásában), valamint a mindennapi politikai kommunikációban sorozatosan tetten érhető tudatfertőzésben. Társadalmi megosztás és polarizációA jövedelmek polarizációja már legalább 15 éve tart és szoros kapcsolatban van a globalizációval, valamint az ennek kedvezőtlen hatásait kezelni nem (megfelelően) tudó politikákkal, de a társadalmak változó elvárásaival, alkalmazkodó képességével és konfliktuskezelő kapacitásával is. Ennél mindeddig jóval kevesebb figyelmet kapott az a tény, hogy mindenekelőtt Európában végbement egy olyan vagyonpolarizáció, ami közel hét békés, jelentős konfliktusoktól mentes, hosszú távú és tartós növekedésre épülő évtized, vagyis három generáció tőke- és vagyonfelhalmozásának, valamint az ebből adódó társadalmi és vagyoni különbségeknek az eredménye. Ezt a vagyoni polarizációt a jelenlegi jövedelempolarizáció csak kismértékben tudja befolyásolni. Sőt, a kialakult kapcsolatrendszer és tőkepiaci tevékenység következtében a jövedelmi helyzetben meglévő különbségek inkább tovább erősítik, mintsem gyengítenék a vagyoni polarizációt. Nem kétséges, hogy a válság tovább fokozta a jövedelemkülönbségeket különböző társadalmi csoportok, de akár az EU – és mindenekelőtt az eurózóna – tagállamai között. Hozzá kell tenni, hogy Magyarországon – hasonlóan más térségbeli országokhoz – a jövedelmi és vagyoni polarizációnak volt egy harmadik összetevője is, nevezetesen a transzformáció jövedelem- és vagyon-újraelosztó szerepe. A társadalmi kohézió kritikus minimumának fenntartása érdekében ebben a helyzetben a széles középosztály megerősítése, a leszakadási folyamat megállítása vagy legalábbis mérséklése, a társadalmi igazságosság és egyenlőség iránti fokozott figyelem kellett volna, hogy a politikai cselekvés és a gazdasági programalkotás középpontjába kerüljön. Mégpedig úgy – és elismerve, hogy ezt nem egyszerű megvalósítani -, hogy mindez ne veszélyeztesse a magyar gazdaság fenntartható versenyképességét. Ehelyett a 2010-ben kétharmados választói (nem választópolgári!) többséggel hatalomra került kormány a jövedelmi különbségek további erősítését tűzte ki célul. Bevezette a kb. 2 mrd. eurós költségvetési lyukat ütő egykulcsos jövedelemadót, ami mind a mai napig gazdaságilag alapvetően téves, szociális szempontból pedig elfogadhatatlan lépésként értékelhető. A jórészt a nemzetközi bankok helyzetét rontó, ugyanakkor kivételezett célcsoportoknak kedvező devizahitel-mentési programot valósított meg. De ebbe a sorba tartozik a közüzemi díjak már bevezetett, majd a jövőben tovább tervezett csökkentése, hiszen ez ismételten a gazdag társadalmi rétegnek jelenti a legnagyobb megtakarítást. Megszüntetett számos korábbi szociális kedvezményt, amit aligha lehet kiváltani a közmunka-program keretében szerezhető jövedelemmel (ha egyáltalán valaki részt tud venni ilyen programban). A társadalmi polarizáció azonban messze nem maradt meg gazdasági téren. Az ország jövője szempontjából valójában fontosabbnak és károsabbnak ítélhetők meg a politikai jellegű lépések. Ezek már legkésőbb 2002-ben elkezdődtek, amikor választási veresége után Orbán kijelentette, hogy „a haza nem lehet ellenzékben”. Ezt a társadalom egy évtizeden át jellemző tudatos és bűnös megosztása követte. Ebben a vonatkozásban érdemes emlékeztetni az éppen fél évszázaddal ezelőtti Kádár-beszédre, ami 1956 traumáját azzal a mondattal próbálta feloldani, hogy „aki nincs ellenünk, az velünk van” (még akkor is, ha nem tartozik a „magunkfajták” körébe). 2002 után egy ezzel ellentétes – és sajnálatos módon sikeres - kommunikáció került előtérbe: aki nincs velünk, az nemcsak ellenünk van, hanem ellenség, hazaáruló, megsemmisítendő, nem tartozik a „nemzethez”. Ez a tudatos politikai-társadalmi megosztás néhány év alatt lehatolt a társadalmi mélyrétegeibe, és az ország egységét meghatározó zsigeri tartományokban, így a családok, kisközösségek, szakmai szervezetek, érdekközösségek ideológiai-értékrendbeli megosztásában is megjelent, és elkezdte kifejteni ma már mindenütt látható romboló hatását. Nem maradtak ki a megosztási offenzívából a határon túli magyar politikai szervezetek és közösségek sem. Ennek káros hatása mindenki számára nyilvánvaló. Számos további példa lenne sorolható a „nemzeti együttműködés kormányának” tudatos és felelőtlen megosztási politikájára, kezdve a parlamentben elhangzott nyilatkozatoktól, miszerint jobb lenne, ha nem is lenne parlamenti ellenzék, azon túl, hogy mindenki szégyellje magát, aki nem a kormány (egyre inkább kerekek nélküli) szekerét tolja, egészen a „magunkfélék” és „másfélék” közötti különbségre, vagy a legutóbbi Fidelitas összejövetelre, amely immár a magyar fiatalságot is „jókra” és „rosszakra” osztotta. Hasonló megosztás jellemzi a magyar-külföldi kapcsolatokat, legyen szó vállalatokról, földbérletről vagy akár állampolgárokról. Végül nem kevésbé veszélyes az az ideológia, amely a közelebbről meg nem határozott „munkát” állítja a középpontba, miközben – említés nélkül is – más és „bűnös” kategóriába helyezi a szolgáltatásokat, amelyek nem termelnek értéket, csak a karvalytőke érdekeit szolgálják, és szipolyozzák a védtelen magyar lakosságot. Miközben közismert, hogy – hasonlóan más fejlett vagy közepesen fejlett országokhoz – a magyar nemzeti jövedelem 70 százalékát éppenséggel a szolgáltató szektor igen széles köre állítja elő (az iparhoz közvetlenül kötődő szolgáltatásoktól a pénzügyi szférán át egészen a turizmusig és ingatlanforgalomig). A tudatfertőzés néhány példája…Nem kétséges, de nem is mentség, hogy a rendszerváltás, európai uniós tagságra való felkészülés és a globális válság hármas kihívása által teremtett útvesztőben még felkészült állampolgároknak sem könnyű eligazodniuk. Annál nagyobb a mindenkori kormány – és természetesen a mindenkori ellenzék – felelőssége, hogy világos irányt mutasson, és tartsa távol magát mindenféle olcsó demagógiától, ami csak növeli a tartós úttévesztés valószínűségét, valamint az ezzel járó megnövekedett társadalmi-gazdasági károkat. 1989-ben a magyar társadalom tudatilag egészében véve fel volt készülve a nagy fordulatra. Miközben 90 százalékban fogalma sem volt arról, hogy a rendszerváltásnak mi lesz a rövid- és középtávú, pozitív és negatív hozadéka, abban egyetértés volt, hogy a megelőző időszak „mindennapjai” nem tarthatók fenn. A tartós szakítás több évtizedes politikai rendszerrel, társadalmi viselkedéssel és egyéni életstratégiákkal elkerülhetetlen volt egy folyamatában, fejlődésében és hosszabb távú hatásaiban ismeretlen jövő érdekében. 2013-ban a magyar gazdaság és társadalom legalább 95 százalékban szervesen beágyazott a nemzetközi rendszerbe. NATO- és EU-tagok vagyunk, aláírtunk számtalan nemzetközi egyezményt, meghatározó a transznacionális vállalatok szerepe a magyar gazdaság teljesítményében, integráns része és esetenként aktív szereplői vagyunk a nemzetközi pénzpiacoknak és bankrendszernek, a magyar társadalom tudatát jelentősen alakítja az internet, a mobiltelefon és a legkülönbözőbb médiumok hálózata. Vagyis van (kellene, hogy legyen) világos jövőképünk, nem utolsósorban pedig olyan stratégiánk, amely alkalmas a fenti keretek között meghagyott 4-5 százalékos „szabad” mozgástartomány értelmes bejátszására, beleértve a mozgástér fokozatos, óvatos és hosszabb távú érdekeken nyugvó bővítését is. Aligha vitatható, hogy az évekkel ezelőtt szinte már mindenki ellen meghirdetett „szabadságharc” erre nemcsak alkalmatlan, de megfosztja az országot attól a mozgástértől is, amely egyébként rendelkezésére állna. A világ társadalmi termékének 0.16 százalékával aligha lehet sikeres harcot vívni 99.84 százalékkal szemben. Ennek ellenére úgy tűnik, hogy ennek a demagógiának (mert ez nem politika, és még kevésbé felelős politika) jelentős tömegbázisa van. Ez pedig a társadalmi tudat lényegi fertőzöttségéről tanúskodik. Néhány kiragadott példát említek csak a káros és felelőtlen agy- és viselkedésbefolyásolás mérgező gyakorlatából. Az egykulcsos adó – minden, egyébként kezdetektől fogva hiú várakozás ellenére – nem a belső fogyasztást/keresletet növelte, hanem az amúgy is jelentős jövedelmi és vagyoni polarizációt erősítette. Még fontosabb, hogy rendkívül nehéz, esetenként kilátástalan sorsba taszította az alsó középosztály egy részét, és megpecsételte a már korábban leszakadottak marginalizált helyzetét. A devizahitelesek egy részének kimentése egyértelműen a magasabb jövedelműek helyzetét javította, miközben a kommunikáció egy szót sem szólt arról, hogy a (döntően devizában történt) eladósodásért nemcsak a bankok és a pénzügyi felügyelet, de nem utolsósorban maga a hitelfelvevő is felelős. Ellentétben a Rákosi-rendszer kötelező békekölcsön-jegyzésével, amikor minden alkalmazott fizetésének meghatározott százalékát kötelezően levonták békekölcsön-jegyzésre, a több mint tíz évvel ezelőtt indított tömeges hitelszerződések aláírására egyetlen ügyfelet sem kényszerítettek – sem fegyverrel, sem más presszióval. Mindenki önként írta alá az esetenként általa végig sem olvasott szerződést (de aláírta!), sőt - és ez megint hiányzik a politikai kommunikációból – az első években az alacsony kamatokon jelentős nyereséget is elkönyvelhetett. Aztán amikor fordult a kocka, egyre nagyobb összegeket kellett fizetnie, és elkezdte aktivizálni „állam bácsit”, hogy tessék már átvállalni a felvett hitelek törlesztését – természetesen a felelősen viselkedő állampolgárok adójának felhasználásával. Máig nem derült ki, ki hány szerződést írt alá. Az ugyanis hihetetlen és hiteltelen, hogy 800.000 lakáshiteles van, miközben Magyarországon még a legjobb években is mintegy 40.000 lakás épült. Csak nem 20 év után szerettek volna ingatlanhoz jutni? Biztos, hogy nagyon sokan a kedvező lehetőségekkel élve 5-10 vagy még sokkal több lakáshitel-szerződést írtak alá, busás haszon (lásd spekulációs és karvalytőke) reményében. Továbbá, miért kell egy 70-100 nm2-es lakás tulajdonosának támogatnia olyan bedőlt hiteleket, amelyeket 250-400 m2-es házak építésére vettek fel? Természetesen van társadalmi szolidaritás, de ez az első lakáshoz jutókat, valamint a meghatározott maximált négyzetméterű lakásokat építőket kellene, hogy támogassa. A kártékony tudatbefolyásolás kirívó állomása volt a magánnyugdíj-pénztárak bolsevizálása (erre nem találtam jobb szót). Ha magánvagyonra bármely demokráciában az adott kormány ráteszi a kezét, az a következő napon megbukik, mert százezrével mennek ki a sértettek és megkárosítottak az utcára. Ezzel szemben mi történt Magyarországon? Lengyelországban igenis kimentek az utcára az emberek, és nem is lehetett hasonló elképzelést megvalósítani. Az angol, francia, német demokráciák hasonló helyzetben való viselkedésére nem is érdemes szót vesztegetni. A következménynek azonban csak egy része, hogy ennek a pénznek a nagy része eltűnt, mert olyan államadósságot akar(t) finanszírozni, ami végső soron mégsem csökkent. Más része pedig költségvetési lyukakat tömött be. Mivel pedig ez a pénzforrás már alig létezik, alapvetően kétséges a magyar költségvetés tervezett hiányának fenntarthatósága 2013 után. A nagyobb és hosszabb távú baj az, hogy az állam elvesztette szavahihetőségét és hitelképességét a lakosság nagy része előtt. Ha ma valaki azzal szeretné meggyőzni a társadalom takarékosságra képes és hajlandó részét, hogy önfelelős magatartást tanúsítva kezdjen hosszú távú megtakarításba akár a nyugdíj, akár az oktatás, akár az egészségügy területén, épeszű állampolgárok aligha fogadnák el ezt az érvelést, mert semmiféle garancia nincs arra, hogy erre a pénzre is ne tenné rá adott pillanatban és helyzetben a kezét a kormány. A tíz év alatt egy millió munkahely teremtése a felelőtlen tudatfertőzés további területe. Érdekes módon, senki sem kérdezte meg a jelszót meghirdetőket, hogy ez bruttó vagy nettó módon értendő-e. Vagyis tényleg egy millióval több munkahely lesz egy évtized alatt Magyarországon vagy ez úgy valósul meg, hogy közben 800.000 megszűnik. Az utóbbi forgatókönyv könnyen kidolgozható, kérdés azonban, hogy ilyen mértékű – egyébként a gazdasági versenyképesség szempontjából kívánatos – modernizációs program következményeire felkészíthető-e, és ha igen, elviselné-e a magyar társadalom. Egyelőre azt látjuk, hogy a versenyszférában folyamatosan csökken az alkalmazott létszám, miközben az egyetlen munkaerő-felszívó (kényszer)szféra a közmunka. Nem kétséges, hogy a közmunka-programok kiteljesítésére Európában mindenütt szükség van vagy lesz, mert a globális versenyben nem lehet kizárólag globális versenyképességre alkalmas munkaerőt „kitermelni”. A rendelkezésre álló munkaerő egy része – az USA-tól az EU-n át számos más országig – vagy csak a helyi piacra tud dolgozni, vagy közvetett módon tud bekapcsolódni a nemzetközi termelési-szolgáltatási-értékesítési láncolatokba. Ezért sürgetően szükség lenne egy „másodlagos munkaerőpiac” megteremtésére, ami a lapvetően kormányzati feladat. De bizonyosan nem úgy, hogy koncentrációs táborokra emlékeztető módszerekkel próbáljuk befogni a – különböző okok miatti – munkanélkülieket. A jelenlegi magyar foglalkoztatási politika egyértelműen a marginalizáltak másodlagos állampolgárságára épít, ami tovább növeli a társadalom megosztottságát, valamint elzárja az esélyét az alsó középosztályba való felemelkedés lehetőségének. Talán a legnyilvánvalóbb módón ez az egyszerre társadalmi polarizációs és tudatmételyezési törekvés az oktatás politikában jut kifejezésre. Egyrészt az egyetemi és főiskolai pályázati-bejutási rendszer teljes káosza és nyíltan nem vállalt, de a fiatalság és a potenciális humántőke egyértelmű „deklasszálása” olyan társadalmi struktúrát épít ki és erősít, ami kevésbé képzett, tudásban megrekedt fiatal generációt eredményez. Ez a generáció pedig – történelmi példák és jelenlegi nemzetközi összehasonlítások alapján – messze átlag felett alkalmas tárgya a politikai jellegű manipulációnak, végső soron pedig a további, immár generációs tudatfertőzésnek. Másrészt a kötelező oktatási korhatár 16 évre történő leszállítása eleve államilag elbutított fiatalsághoz vezet, amelynek semmi esélye nem lesz a nemzetközi versenyképességi szint elérésére. Vagyis vagy aktív támogatója, vagy következményekkel járó áldozata lesz a magyar „szabadságharcnak”. Az pedig, hogy Magyarország olcsó bérű és fegyelmezett, beidomított ipari bedolgozója legyen a német gazdaságnak, talán a legkártékonyabb illúzió. Egyrészt a globális versenyképességre összpontosító német gazdaság nem olcsó, hanem szakképzett, nemzetközileg versenyképes „bedolgozókkal” (egyre inkább partnerekkel) fog együttműködni a következő években-évtizedekben. Biztosra vehető, hogy nem a mai magyar kormány által előnyben részesített fél-rabszolgamunkát fogja díjazni - nemcsak gazdasági számítások, de társadalmi-politikai prioritások alapján sem. Egyébként is miért kell a nagy nacionalista gazdaságpolitikának olyannyira lealjasodnia, hogy Magyarország munkaerejét fél-rabszolgaságra akarja ítélni? Ez lenne a „szabadságharc” ára? Igenis Magyarország képes a számára megfelelő helyet elfoglalni a nemzetközi munkamegosztásban, beleértve az egyre magasabb hazai hozzáadott értéket, a magyar(országi) kis- és középvállalatok teljesítményét, valamint az oktatás-képzés-kutatás színvonalát is. Mindaddig, amíg alapvetően az utóbbit – aminek évtizedes negatív következményei lennének – nem teszik tönkre. Jelenleg, sajnos, ez a folyamat kezdődött meg, és – ellenállás hiányában – kezd felgyorsulni. Amíg minden más európai ország jelentős költségvetési eszközökkel (is) támogatja az „oktatás-továbbképzés-kutatás- innovatív társadalom” egybekapcsolódó láncolatát, mint a jövőbeli és fenntartható versenyképesség meghatározó tényezőjét a gyorsan változó globális környezetben, addig a mai magyar politika letűnt (és közel sem mindig „dicsőséges”) időszakok visszaállításának és korábbi nem-európai minták meghonosításának az illúzióját kergeti.
A tudatfertőzés legújabb példája az egyre átfogóbb rezsicsökkentési kampány. Nem kétséges, ezt a lakosság túlnyomó része örömmel fogadja, miközben fogalma sincs arról, hogy ezzel még tovább fertőzi a kormány a társadalom tudatát. Nem vitatom, hogy bizonyos árcsökkentések – mint minden területen, nem utolsósorban a hatalmas adófizetői pénzeket felemésztő kormányzati „munkában” – végrehajthatók. Azt azonban egy nem tudatfertőzött társadalomnak látnia kellene, hogy a jelenleg csökkentett rezsifizetési kötelezettség messze nem mindenütt gazdálkodható ki a szolgáltatók oldaláról. Sokan már – kétségtelenül különböző okok miatt, de - korábban is negatív mérleget mutattak ki. Továbbá a szolgáltatóknak vannak beruházási-felújítási-karbantartási kötelezettségei is, amelyeknek a csökkentett bevételek esetében nem fognak tudni eleget tenni. Ennek már akár rövidtávon is jelentős ellátási zavarok lehetnek a következményei. Akkor kire fog mutogatni a tudatfertőzött lakosság? Mikor fogja észrevenni, hogy a számára kedvezőtlen folyamatok, ellátási nehézségek, váratlan energiahiány alapvető felelőse a felelőtlen és kizárólag rövidtávú hatalmi szempontok alapján működő kormányzati politika? Nem beszélve arról, hogy – hasonlóan az egykulcsos adóhoz vagy a devizahitelesek „kimentéséhez” - ismét a gazdag(abb) rétegnek kedvez ez az intézkedés. Miért lehet 250-400 vagy ennél is nagyobb, uszodával, szaunával, stb. rendelkező háznak sok tízezer forintos kedvezményt adni, amikor egy átlagos társasházi/lakótelepi lakás l egfeljebb havi 1000 forint kedvezményben részesül? És mi lesz azokkal, akik sem elektromos áramot, sem gázt nem használnak, hanem például fát és szenet, vagy esetenként arra sem telik? Vagyis tovább folyik a társadalom fragmentálása, a korábban alsó középosztályba tartozók és a marginalizáltak kiszorítása (tönkretétele), miközben egyre gazdagodik a felső 20 százalék (optimális esetben), és – mindenekelőtt – akadálytalanul folytatódik a társadalom tudatmérgezése. …és káros következményeiA társadalmi tudatfertőzés (és amnézia) eredményeként létrejön, ill. máris létrejött egy jelentős szavazó bázis, amelynek fogalma sincs sem Magyarország nemzetközi mozgásteréről, sem a jelenlegi politika rendkívül költséges következményeiről. Minden olyan – egyébként tudatos és egyúttal a magyar társadalommal szemben felelőtlen – törekvés, ami a társadalom önfelelősségét gyengíti, „állambácsi” szerepét felértékeli, „szabadságharcot” folytat, a társadalom egy részét kizárja nemcsak a döntéshozatalból, de a reális helyzet mérlegeléséből is, egyre inkább másodlagos, ha tetszik itthon és a nemzetközi együttműködésben is alattvalói szerepre kárhoztatja a magyar társadalom
nagy részét. Alulképzett, hamisan informált, elbutított, önfelelősséget vállalni képtelen társadalom melegágya az autoritér és diktatorikus törekvéseknek. Ma ebben a vonatkozásban két, ellentétes irányból indult folyamat kezd egyre inkább magára találni. Egyrészt a kormány sok vezetőjének akár 1994-ig visszavezethető autoritér és hatalommegszállott hajlama (természetesen Magyarország megmentésére”, de kitől?), másrészt a tudatfertőzött társadalom egyre növekvő igénye az autoritér-diktatorikus rendszer iránt, mintha ez kínálna mentőövet Magyarországnak a 21. század első évtizedeinek viharaiban. Vagyis a társadalom fragmentálásának és tudatfertőzésének igazi – és nagyon ördögi – célja olyan hatalmi berendezkedés kialakítása, nem kevésbé pedig társadalmi támogatottságának biztosítása, ami hosszú távra bebetonozza a jelenlegi hatalom regnálását, többnyire mindenfajta korlát, ellensúly, lényegi ellenvélemény nélkül. Közismert, hogy a mély jogi-intézményi-tudati gyökerekkel rendelkező fejlett demokráciák stabilitásának társadalmi feltétele a széles és erős középosztály. A világszerte megfigyelhető jövedelmi és vagyonbeli polarizáció jelenti a közeljövő egyik legnagyobb kihívását a stabil demokratikus államberendezkedésre. Ezt a legtöbb ország már
felismerte. A kihívás Magyarországot – nem utolsósorban a demokrácia sérülékenysége (még inkább pedig tudatos és sorozatos megsértése, esetenként kifejezetten ignorálása) következtében – sokkal erőteljesebben érinti. Ahhoz, hogy a demokratikus államrendet aláásó folyamatokat meg lehessen akadályozni, nélkülözhetetlen a magyar társadalom tudatfertőzöttségének megszűntetése vagy a kritikus fertőzöttségi szint alá csökkentése. Tudjuk, hogy környezeti károsodások felszámolása a rendelkezésre álló technológia és pénz esetében viszonylag rövid időn belül megvalósítható. Nagy kérdés azonban, hogy mennyi időt igényel a társadalmi tudatfertőzöttség olyan mértékű csökkentése, hogy a magyar állampolgárok végre lássák az eddigi politika költségeit, valamint nem kevésbé vállalják a jövőorientált gondolkodás- és viselkedésmódra való átállás árát. Márpedig ez az ár nemcsak súlyos, de a jelenlegi kormányzat gazdaság- és társadalompolitikája következtében hónapról hónapra növekszik. Ha pedig 2014-ben a választások a társadalomnak az új kormány melletti bizalmát eredményezik, szinte herkulesi feladat vár nemcsak az új kormányra, hanem a tudatfertőzöttségből felébredő Magyarországra is. Nem kétséges, hogy az esetleges új kormány első feladata a gazdasági-társadalmi-tudati romeltakarítás lesz, miközben nem tud sem gyors növekedést, sem jövedelemgyarapodást előlegezni. Őszintén csak kínt, keservet, fájdalmat, a romeltakarítás költségeinek társadalmi –lehetőleg igazságos – megosztását tudja ígérni. Lesz-e az amnéziából felébredő magyar társadalomnak ereje, kitartása, energiája, pozitív jövőképe a rövid távon fájdalmas változtatásra? Ellen tud-e állni a romeltakarítás során óhatatlanul megjelenő gazdasági-társadalmi konfliktusok olcsó és demagóg megoldását ígér(get)ő „álomvilág” csábításának? És nem utolsósorban: lesz-e ereje és erkölcse a mindenképpen és minden irányból felerősödő populista mozgalmak racionális érvek alapján történő kezelésére egy olyan társadalomban, amelynek megszabadulása /megszabadítása az egyre erőteljesebb irracionalizmustól nem feltétlenül jelent egyenes utat a racionális gondolkodás és cselekvés felé? A felelősség oszthatatlan és páratlanul nyomasztó. Mégis, nincs más felelős értelmiségi (és magyar) magatartás. Ellenkező esetben az elmúlt évtized társadalmi megosztottsága és tudatmételyezése következtében Magyarország eltűnik Európa 21. századi térképéről – függetlenül attól, hogy mi lesz Európa jövője. Az utóbbi természetesen nem kis mértékben attól is függ, hogyan tudja, ill. hajlandó kezelni Európa, mindenekelőtt pedig az Európai Unió a magyar(országi) társadalmi folyamatokat és politikai törekvéseket. Ebben az összefüggésben Magyarország – negatív értelemben - az elmúlt években valóban európai szereplővé lépett elő. Jó lenne, ha a veszélyeket és kockázatokat végre az Európai Unió és természetesen a magyar társadalom jövőnként felelős része is észrevenné, és eszerint cselekedne. Hatékonyan, gyorsan és eredményesen – egész Európa javára. Budapest, 2013. április 17-22. Címkék: hétvége
|
|
|
Keresztes Manci 3 hete új képet töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!