"Nyuszi" lapul a bokorban - Titokban lezárult egy korszak
Volt-nincs kárpótlás
Tudták, hogy március 30-ával lezárul a kárpótlás? Még az érintettek
közül is sokan nem? Nem is csoda: a parlament a tavaly év végi
törvénylavina alatt gondosan eldugta az erre vonatkozó passzusokat.
Forrásunk azt mondja: az illetékes hivatalban titkolóznak, és a határidő
lejártára várnak. Törvényhozóink méltatlanul, minden eleganciát
nélkülözve szeretnék sírba tenni a rendszerváltás egyik fontos
vívmányát. Sinkovicz István írása.
A 2011. december 30-án kihirdetett CCI. törvény „egyes
törvények Alaptörvénnyel összefüggő módosításáról” 140 oldalt tesz ki a
Magyar Közlönyben. Aki veszi a fáradságot, hogy elmélyüljön benne, az
olvashat Btk.-ról és Ptk.-ról, közúti közlekedésről, az árak
megállapításáról, de még a mikroelektronikai félvezető termékek
topográfiájának oltalmáról is. Aki viszont az 56, 57 és 60-as §-ig sem
veszíti el az érdeklődését (a Nemzeti Üdülési Alapítvány és a
Munkavállalói Résztulajdonosi Program között), az aligha hisz a
szemének: március 30-a az utolsó határidő, amíg bármilyen jogcímen
kárpótlási igény adható be. „A határidő elmulasztása jogvesztéssel jár, a
mulasztás miatt igazolásnak nincs helye” – mondja ki a verdikt!
A törvény kihirdetésétől számított 90 nap nem is olyan nagy idő. Ahhoz,
hogy az eldugott törvénymódosítások ne kapjanak széles nyilvánosságot a
határidő lejártáig, a végrehajtó szerveknek nincs más dolguk, mint olyan
módszereket választani, melyekkel nehézkesen jut el az információ az
érintettekhez. A Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium Igazságügyi
Szolgálata (KIMISZ) hivatott arra, hogy keresse, értesítse,
hirdetményben felszólítsa és segítse mindazokat, akiknek az állami
kártérítés jár.
A 168 Órának neve elhallgatását kérve az egyik volt alkalmazott mesélte
el, mi valósul meg mindebből. Az óvatosság nem árt, mert az egykori
munkatárs állítása szerint a dolgozókkal titoktartási nyilatkozatot
írattak alá, melyben az is szerepel, hogy a médiával csakis a
sajtóosztály tarthatja a kapcsolatot…
Hogy a dolog jelentőségét pontosan megértsük, kicsit el kell merülnünk a
magyar kárpótlási gyakorlat szövevényes rendjébe. Melyet egyébként
antiszemiták egy idő óta azzal támadnak, hogy már csak zsidó kártételek
jönnek szóba. Pedig ez koránt sincs így. 1990 óta több törvény is
pontosan körülírta, hogy személyi kárpótlás kitelepítés, hadifogság,
kényszermunka, munkaszolgálat, gettóba kényszerítés és deportálás
sérelmi jogcímén igényelhető (tehát csak az utolsó három tétel az, mely
leginkább a zsidókat érinti).
- A kilencvenes évek elején, amikor a Kárpótlási Hivatal megalakult,
mintegy kétezren dolgoztunk ott – meséli forrásunk. Az ügyek persze
egyre csökkentek, egyre kevesebb ügyintézőre is volt szükség. A
legutóbbi kormányváltáskor Igazságügyi Hivatal néven működtünk, ekkor az
egész vezetőséget kirúgták, egészen a titkárnőkig. Ma, ha jól tudom,
mintegy tizenöten vannak a KIMISZ-ben. De már ők sem sokáig, mert ha a
mostani lezárást követő intézkedésekkel végeznek, nyilván meg is szűnik a
hivatal.
A legutóbbi bumm
A kártérítés különféle jogcímeit az időről-időre kihirdetett
törvénymódosítások voltak hivatottak orvosolni és általában lezárni is. A
legutóbbi „bumm” 2006-ban volt, amikor is a XLVII. törvény nyomán még
mintegy 100.000 kérelmet bíráltak el. A jelentkezők nagy számában az is
szerepet játszott, hogy akkor a hivatalnak nem a rejtegetés, hanem a
minél szélesebb körben való hirdetés volt a feladata. – Állandó
telefonos és személyes kapcsolatban álltunk belföldi és határon túli
magyar szervezetekkel, a környező országok összes fontos médiumával –
emlékszik a fiatalember. Pr-cikkeket, egész oldalas hirdetéseket
helyeztünk el, hirdetményeket és adatlapokat küldtünk a követségekre, a
nagyobb önkormányzatokhoz. A hivatal teljes vezetősége személyesen járt
több országban is. Ezzel szemben most hol található hirdetés? A KIMISZ
ügyfélszolgálatán meg a honlapjának egyik alsó sarkában…
A két legfontosabb jogcím, amelyről a mostani törvény szól, a
nyugdíjkiegészítés és a nemzeti gondozás (valamint még egy, már
keveseket érintő tétel, az ún. semmisségi törvények) azok, melyek
mostanáig nyitva maradtak. Az első kategóriában nyugellátásra,
nyugdíjszerű rendszeres szociális ellátásra, szociális ellátás
kiegészítésére (havonta fix összeg a szabadságelvonás idejétől függően)
számíthatnak mindazok (vagy özvegyük és gyerekeik), akik 1938 és 1989
közt a törvényben meghatározott sérelmet szenvedték el. Nemzeti gondozás
pedig a szintén pontosan megjelölt időszakokban részletezett sérülések,
leszázalékolások után jár, amennyiben az a magyar államnak felróhatóan
következett be.
Ugyanakkor
zavarba ejtő, hogy vajon mi lehet a törvényhozók és a végrehajtók célja
a titkolózással. Hiszen mindkét jogcímen párezres rendszeres jövedelem
jár, informátorunk becslése szerint mindösszesen néhány tízmillió
forintos „veszteség” érné az államot. Az igaz, hogy a kormányok
többszörös alkotmányos mulasztást halmoztak fel azzal, hogy mind a mai
napig nincs végleges rendezés, és erről az Alkotmánybíróság többször is
küldött elmarasztalást. Azonban a mostani ad hoc törvény aligha mutat a
mulasztások minden igényt kielégítő rendezésének irányába.
"Nyuszi" lapul a bokorban
Egy „nyuszi” mégis lapulhat a bokorban, és talán csak kiugrásra vár: az
1997-es kárpótlási törvény az élet elvesztéséért nagyobb összegeket, 200
ezer és 1 millió forint közti tételeket ítélt meg. Ez adott esetben
millió forint feletti kártérítést is jelenthet, ha valaki sok
családtagját veszítette el. Itt már jogerős kárpótlásokról beszélünk, ám
sok érintett kérelmező, illetve leggyakrabban a kérelmező örököse nem
szerzett róla tudomást, és azóta sem jelentkezett.
Forrásunk szerint a hivatal többször is kezdeményezte, hogy hozzanak
létre egy vagyonkezelőt, ám ez a mai napig nem történt meg. Kérdés, hogy
vajon mi lesz ennek a keretnek a sorsa március 30. után. Nehéz
megbecsülni, de ebben az esetben már kicsivel többről, több százmilliós,
akár milliárdos nagyságrendről is szó lehet.
Akár a szokásos spórolás az államkasszában, akár más áll a bújtatott
törvények és az elégségesnek aligha nevezhető tájékoztatás mögött, egy
biztos: jóval több méltányossággal, ünnepélyességgel, és a szenvedők
iránti mélyebb tisztelettel kellett volna lezárni a rendszerváltás egyik
legfontosabb törvényét.
Porta, menüpont, munkaállomás
A
KIMISZ Kommunikációs vezetője, dr. Némethné Mucsy Szilvia egészen
másképp értékeli a különbséget a hat évvel ezelőtti nyilvánosságra
hozatal és a mostani közt: úgy véli, a 2006-os törvény kommunikációja
elhibázott, sőt egyenesen káros volt.
- Az akkori tájékoztatás, bár kívülről széleskörűnek tűnhetett,
valójában ennek keretében számos téves információ hangzott el. Közlemény
kiadására 2006-ban nem került sor, a kárpótlással kapcsolatos
információkról weboldalunk korábbi változatán (kárpótlás.hu, majd
kih.gov.hu) keresztül kaphattak tájékoztatást ügyfeleink, másrészről -
ahogy jelen esetben is - az esetleges sajtómegkeresésekre válaszoltak.
(A mi információink és a 2006-os „események” kutatása más eredményekre
vezettek – a szerk.). Sajnálatos módon azonban a sajtómegkeresésekre
adott akkori válaszok pontatlan tartalma miatt a csaknem 100 ezer
kérelemből több tízezer kérelmező alaptalanul adta be az igényét, amely
miatt rengeteg kellemetlenség érte a döntően idős korú kérelmezőket! Az
akkori 100 ezer kérelemből csupán 14-15 % arányban született helyt adó
határozat.
Fenti hiba elkerülése érdekében mi a mostani törvénymódosítás esetén a
tájékoztatás hivatali útját választottuk. A szükséges információkat
honlapunkon és az ügyfélszolgálaton, illetve a portán elhelyezett
hivatalos tájékoztató anyaggal adjuk közre a legpontosabban. Honlapunkon
külön menüpontot hoztunk létre az ezzel kapcsolatos információknak,
ahol részletesen olvasható milyen esetekben, milyen határidővel és kik
adhatnak be kárpótlási kérelmet, hogyan kell kitölteniük az űrlapokat.
Hivatalunk fokozott figyelemmel és érzékenységgel kezeli a jellemzően
idős, beteg, és tragikus eseményeket átélt ügyfelek kérelmeit. 2012.
január hónaptól legalább megtízszereződött ügyfélforgalmunk. Számítva a
kérelmek számának növekedésére, decemberben az ügyfélszolgálaton újabb
munkaállomásokat építettünk ki, ezzel egyidejűleg bővítettük az
ügyfélfogadás rendjét és idejét. Ügyfeleinktől folyamatosan pozitív
visszajelzéseket kapunk, véleményem szerint ennél fontosabb
visszacsatolás nem lehet számunkra.
A megtízszereződött ügyfélforgalom felveti a kérdést, hogy a valóságban
hány igénylő lenne még. Mert az internettel szinte egyáltalán nem
rendelkező, a KIMISZ portáján sem túl gyakran megforduló idős emberek
többsége aligha szerez tudomást a törvény létezéséről ilyen szűk és
egyirányú információs csatornán.
A titoktartási nyilatkozatot pedig nem úgy tartja nyilván a hivatal, mint forrásunk, akivel állítása szerint aláíratták:
- Információja teljes mértékben téves – erősítette meg Némethné. -
Munkatársaink bármilyen hivatalunkat érintő szakmai kérdésben – nem csak
a kárpótlás, hanem a pártfogás, áldozatsegítés, jogi segítségnyújtás
témájában – nyilatkozhatnak, belső szabályzatainknak megfelelően.
Kommentáld!