Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyugdíjas Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyugdíjas Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyugdíjas Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyugdíjas Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
13 éve | Gyenge András | 5 hozzászólás
Megeshet, hogy a „húsvéti alkotmányt” is módosítja majd a kormánykoalíció. Ha másért nem, hogy bekerüljön a kiskorúak választójoga. Most kimaradt végül, de Orbán Viktor miniszterelnök még nem tett le ennek bevezetéséről. Az aktuális ötletgazda, Révész Máriusz sem, aki azt szorgalmazza, hogy családonként ne csak egy, hanem az összes gyereknek járjon. Akárhogy is: világszabadalom lenne - aminek azért nem feltétlen kellene örülnünk… Számos ellenérvet ezúttal a Fidesz országgyűlési képviselőjének is felvetettünk.
Fura javaslat, nem is kissé…
- Magyarországnak csaknem tízmillió lakosa van, de csupán mintegy
nyolcmillióan szavazhatnak. A gyerekek ugyan személyesen nem tehetik
meg, azonban megilletné őket is a választójog. Tehát nem kiskorúak után
járó, hanem állampolgári mivoltukból fakadó jogosultságukról beszélünk,
amit nagykorúságukig a szülő vagy törvényben meghatározott más személy
gyakorol helyettük. A világban már régóta vitatkoznak erről. Ausztriában
úgy próbálták csökkenteni a választásból kiszorult állampolgárok
számát, hogy a szavazásra jogosultság korhatárát 16 évre szállították
le.
- Az ön ötlete sem akármilyen.
-
Tudom, hogy a közvélemény egy része az én ötletemnek tartja, de
tekintélyes tudósok, politikusok már jóval korábban felvetették. Én
Habsburg Ottó egy cikkében olvastam erről először, és bevallom, elsőre
elég abszurdnak tűnt a felvetése. Azonban minél többet gondolkodtam
rajta, annál logikusabbnak láttam. Németországban 2003-ban 47 képviselő
terjesztett elő erre írásban javaslatot, amit hosszas vitát követően az
alkotmányra hivatkozva elvetettek. Japánban - mely a világ legöregebb
társadalma - a múlt hónapban nemzetközi konferenciát rendeztek ebben a
témában. Ezen részt vett a világhírű magyar demográfus, Demény Pál - aki
az egyik szorgalmazója a gyermekek szavazati jogának -, róla
Demeny-votingnak nevezték el ezt az elméletet. De mi is ennek a
javaslatnak a lényege? A választójog kiterjesztéséről van szó. S
gondolom, ön sem vitatja, hogy például a nők szavazati joga lényeges
változást hozott a nők életében, a vagyoni cenzus eltörlése pedig
átalakította az államok szociálpolitikáját.
- Ám nem a férjük vagy az apjuk szavaznak a nők helyett, hanem ők maguk voksolnak.
- Igen, de a nők tudnak személyesen dönteni, a gyermekek nem.
- Pont ezt mondom én is.
- A gyermek ügyeiben a szülő járhat el. Ő választ neki iskolát, ő viszi
orvoshoz, ő képviseli az érdekeit minden szinten. Egyetlen jogot
tartanak vissza a szülőktől, hogy gyermekeik érdekében részt vegyenek a
társadalom jövőjéről szóló döntésben.
- Ennyi erővel a passzív szavazójogot is meg lehetne adni a
gyerekeknek, tehát választhatók is lehetnének kiskorúak. Legfeljebb
helyettük valamelyik szülőjük lenne mondjuk a köztársaság elnöke vagy a
kormányfő.
- Ha nem haragszik, ezt nem tartom túlságosan erős érvnek... A passzív
választójoggal kapcsolatosan most is vannak korlátozó vagy kiegészítő
szabályok. Például a köztársasági elnöknek minimum 35 évesnek kell
lennie.
- Ami kivétel. Európa parlamenti, országgyűlési, önkormányzati képviselő
lehet valaki 18 évesen is, tehát alapesetben egybeesik a választójog és
a nagykorúság korhatára. Nyilván nem véletlenül. Másképp megközelítve:
nem elhanyagolható a megfelelő érettség, a törvény által feltételezett
belátási képesség megléte.
- Egy gyerek valóban nem képes a választójogával konkrétan élni. De
attól még jár neki. Ha van vagyona, azzal sem ő, hanem a szülő
rendelkezhet.
- Adott esetben a gyámhatóság hozzájárulásával. És miután ők a
gyermek érdekeit kötelesek szem előtt tartani, még azt is
ellenőrizhetnék, melyik pártnál ikszeli be a négyzetet a szülő? Vicces
lenne.
- Az ügy sokkal komolyabb annál, hogy viccet csináljunk belőle. 1975-ben
194 ezer gyerek született Magyarországon, tavaly 90 ezer. Mi lesz a
következménye, ha 35 év múlva 40 ezer gyerek sem fog itt születni?
Hatalmas migráció, összeomló gazdaság és nyugdíjrendszer, hihetetlenül
elöregedő társadalom. Még egyszer: minden fontos ügyben a szülő dönt a
gyerek helyett.
- Mindazok személyes életükkel kapcsolatosak, s nem befolyásolják a
többi ember helyzetét. És nem nyomják le mások szavazati jogának
értékét.
- Hogy az ön kifejezését használjam: ez miért nyomná le? Ha tízmillió
szavazatot veszünk alapul, minden egyes állampolgáré a népességszám
tízmilliomodját éri. A valós arány állna helyre. És a gyermekek nevében
nem egy öregedő társadalom hozná meg a döntést. Ma a gyereket nevelő
családok hihetetlen hátrányban vannak. Nemrég egy konferencián a KSH
egyik demográfusa megdöbbentő adatokat közölt: Magyarországon a
nyugdíjasok 8, a gyerekek 25, a nagycsaládokban élő gyerekeknek viszont
közel 60 százaléka él a szegénységi küszöb alatt.
- A nagyszülő nem gondol az unokájára, amikor szavaz?
- Gondolhat, de egy nyugdíjasnak alapvetően mégis másak a szempontjai.
Hosszabb távon az időseknek, középkorúaknak és a fiataloknak is az az
érdekük, hogy szülessenek gyerekek. A jelenlegi 1,3-es termékenységi
ráta azt jelenti, hogy az unokák generációjának létszáma a
nagyszülőkének felét sem éri el. Ha a mi korosztályunk nem tesz valamit a
gyermekek érdekében, úgy járhatunk, hogy néhány évtized múlva alig
leszünk néhányan, s a kórházban arabul, törökül vagy kínaiul kell majd
kérnünk a nővérkétől a kacsát...
- A magyarok a mainál nagyobb demográfiai vészeken is túljutottak.
- Én nem így látom. Mindenki ismeri a tücsök és a hangya meséjét. Már a
vénasszonyok nyaránál tartunk, és tücsökként még mindig csak órákkal
tekintünk előre. Aki hajlandó ránézni a demográfiai adatokra, látja,
hogy nagyon nagy baj lesz. A kiskorúaknak járó szavazati jog nélkül nem
is lesznek a politikusok rákényszerítve arra, hogy a gyermekeket vállaló
családok gondjait valódi súlyuknak megfelelően kezeljék. Mitől változna
a helyzet? Az elöregedő társadalmakban, ha csak a nagykorú
állampolgároknak van szavazati joguk, a választási kampányok és
hirdetések véletlenül sem a gyereket nevelő családok gondjairól vagy a
gyerekvállalás támogatásáról fognak szólni.
- Ezzel a logikával nem lenne egyszerűbb azt alkotmányba foglalni,
hogy mondjuk hetven év felett senki ne szavazhasson, mert úgysincs
perspektívája, csak rövid távon képes gondolkodni?
- Én az egy állampolgár, egy szavazat elvét vallom. Demény Pál írja: az,
hogy a népesség ilyen rohamosan öregszik, csúszás lefelé a lejtőn. A
gyerekszavazatok a választási korstruktúrát megfiatalítanák, ami a
politika által generált társadalmi folyamatokra is hatással lenne.
Nyilván nem a szavazati jog miatt vállalnának több gyereket a családok,
de azonnal megváltozna a helyzetük, és a politika megtalálná a módját,
hogy segítse lakásproblémáik megoldását, az édesanyák munkavállalási
lehetőségeit, pozitívan befolyásolná a bölcsődék, óvodák építésének
ütemét, hatással lenne ez az egész oktatási rendszerre, az
adórendszerre, a költségvetésre.
- Akinek nincs gyereke, meg akié már felnőtt, az is finanszírozza az
oktatást, az egészségügyet, a segélyeket, a családi pótlékot, miegyebet.
- De azokat, akik gyereket nevelnek, pláne, ha többet, rengeteg hátrány
éri. Nehezebben jutnak álláshoz, s ha igen, alacsonyabb fizetésre, három
vagy több gyereket felnevelő édesanyák akár harminc-negyven százalékkal
alacsonyabb nyugdíjra számíthatnak, miközben az általuk felnevelt
gyerekek működtetik a gazdaságot és teremtik meg a nyugdíj kifizetésének
fedezetét. A gyermeket vállaló családok helyzete a rendszerváltozás
óta folyamatosan leértékelődött. Meggyőződésem, ha bevezetnék a a
kiskorúaknak járó választójogot, a legkevésbé családbarát párt is
családbarátabb politikát lenne kénytelen meghirdetni, mint amilyet most a
leginkább gyerekcentrikus párt képviselni tud. Közel kétmillió szavazat
jelenne meg a magyarországi politikai piacon, ahol néhány ezer is
döntött el már országgyűlési választást.
- Előbb talán a gyerekek alapvető biztonságát kellene garantálni.
Például a családon belüli erőszakkal szemben. Aminek egyik oka a tömeges
alkoholizmus, melynek visszaszorításáért semmilyen szinten jóformán nem
tett-tesz semmit egyik kormányzat sem. Majd a családját nap mint nap
rettegésben tartó szülő szavaz a gyereke helyett is? A többek közt
általuk abszolválandó gyermeki voksok révén javulna a helyzet?
- Ők egyébként is szavazhatnak, ilyesmit sajnos nem tud nem szabályozni a választójogi törvény…
- Csak listára szavaznának a szülők a gyermek nevében vagy egyéni
jelöltre is? Mert ha mindkettőre, még többszöröződnének is a
gyerekvoksok.
- Sokféle elgondolás létezik. Magyarország választási szisztémáját
ismerve én a listára történő szavazást tudnám leginkább elképzelni.
- Mint a határon túli magyar állampolgárok esetében? És az ő
gyerekeik is rendelkeznének választójoggal? Akkor újabb réteg szavazna,
illetve gyakorolná azt a jogot helyettük valaki az itteni életviszonyok
finoman szólva is teljes ismerete nélkül.
- Ha a határon túliak szavazati jogot kapnának, nehéz lenne ilyen különbséget tenni a magyar állampolgárok között.
- Könnyen megtörténhet, hogy bár kivették a tervezetből, később -
módosítva a most sziklaszilárdnak feltüntetett alkotmányt - mégiscsak
megteremtik gyermekek szavazati jogát.
- Demokrataként tudomásul kell venni, hogy a kérdőívekre milyen válaszok
érkeztek. Kommunikációs problémák is voltak, és egyébként én sem
értettem egyet az alkotmánytervezetben megfogalmazott elképzeléssel,
miszerint a gyerekszámtól függetlenül egy plusz szavazat illetné meg az
édesanyákat. Szerintem itt csak elvi döntést lehet hozni: általánosan
mindenkit - gyerekeket is - megillet-e a választójog, vagy a személyes
szavazás a fontosabb? A kettő között félúton nincs logikus lehetőség. Az
Alaptörvényben ez most nem fog szerepelni, de az a feladat, hogy
meggyőzzük a társadalmat: ez egy legitim kérdés, és ha hosszú távon
gondolkodnak, érdemes melléállni.
- Népszavazást ez ügyben nem tarthatnának, még ha szándékukban lenne
is, hiszen az új alkotmányt referendummal nem lehet majd módosítani.
Viszont simán megteheti a kormánykoalíció még ebben a ciklusban,
kétharmados parlamenti többsége birtokában. És eljátszhatják ugyanazt,
amit az úgynevezett „kettős állampolgársággal”. Amit minimum a
közömbösségükkel elutasítottak a választók, de mára „kiderült”, hogy
dehogyis, sőt szavazati jogot is akartak adni az emberek a határon túli
magyar állampolgároknak…
- 2005-ben a többség igennel szavazott az állampolgárságra vonatkozó kérdésre.
- Az urnákhoz járulók többsége. Viszont messze voltak az
eredményességi határtól. Ha háromból kettő megszavaz valamit, az is
többség, méghozzá kétharmados... A hatályos törvények szerint a
népszavazás során nem támogatták a lakóhelytől függetlenül megszerezhető
állampolgárságot.
- A többség támogatta, de ez nem volt kötelező hatályú az országgyűlésre
nézve. Ezzel együtt hat év alatt eljutottunk oda, hogy a parlamentben
három olyan képviselő volt, aki ez ellen szavazott, öten tartózkodtak.
- És jó néhányan nem nyomtak gombot. Az pedig eléggé szánalmas azon
igennel szavazó szocialistákra nézvést, akik korábbi álláspontjuk
dacára, valamilyen taktikai megfontolásból voksoltak így, behódolva egy
nem létező közakaratnak.
- Biztos, hogy nem létező? Nagyon sok embernek itt is és határon túl is ez rendkívül fontos volt.
- A Fidesz jól járna a gyerekek szavazati jogával, ha olyan jól
ismeri a családosokat sújtó problémákat, és most megszünteti azokat…
- Nem szüntetne meg minden gondot, de elősegítheti azok enyhítését,
számuk csökkenését a gyerekek választójoga. Elképzelhető, hogy e
lehetőség a következő választáson a Fidesznek kedvezne, de igazából nem
arról van szó, hanem tíz-húsz-harminc éves távlatról. Ki kell lépnie
minden pártnak a politikai spekulációk köréből. Meggyőződésem, hogy a
kiskorúaknak járó szavazati jog biztosítása teremtené meg a feltételeket
a gyereket nevelő családok helyzetének radikális megváltoztatásához.
Átalakulna a pártok viszonyulása hozzájuk, amivel ezek a családok nem
kerülnének előnybe, csak eltűnne az őket ért hátrányok jelentős része.
Úgy vélem, a jelenlegi választási rendszerek által generált demográfiai
folyamatok ki fogják kényszeríteni több országban is a választói
jogosultság kiterjesztését.
|
|
Keresztes Manci 2 hete új képet töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!