Hétfő, 2011. május 23. 15:10
Lengyel L. László
írása
Végiggondolatlan nyugdíjszigorítások
Százezrek járnak rosszul - De ki nyer vele?
Bár a nyugdíjrendszer átfogó átalakításáról nem esik szó, úgy tűnik,
hogy a kormány tervezett intézkedései alapos változásokat hoznak. A gond
az, hogy világos, egységes koncepció helyett konkrét megszorítások
sorával szembesülnek az érintettek, miközben erősen kérdéses, hogy a
százezreket érzékenyen érintő költséglefaragások egyáltalán hozzák-e a
várt költségvetési megtakarítást.
A nyugdíjakkal kapcsolatos, egymást követő
kormányzati bejelentések joggal keltik azt a benyomást,
hogy a költségvetési szigorítások leginkább az általánostól eltérő
nyugdíjat élvezők vagy azt a jövőben kapni szándékozókat sújtják, mintha
ők tehetnének leginkább az ország bajairól. Az még érthető és logikus
lenne, hogy alaposan átvizsgálják és korrigálják akár a
rokkantnyugdíjazás, akár a korengedmények rendszerét, mert egyrészt a
hosszútávú finanszírozhatósághoz ez elengedhetetlen, másrészt valóban
indokolt kiszűrni az esetleges visszaéléseket és anomáliákat. Ezt
azonban
normális országokban megfelelően előkészítve, meggyőző érvekkel és tényadatokkal alátámasztva, és természetesen alapos egyeztetésekkel hajtják végre.
Nálunk azonban ehelyett hétről hétre újabb és újabb törvénytervezetek születnek, amelyeknek mintha
az lenne a céljuk, hogy sokkolják az érintetteket.
Ezeket ráadásul olyan kommentárok kísérik, amelyek hangulatot próbálnak
kelteni az érintett rétegekkel szemben, egyedi, kirívó példákra
hivatkozva. Ezzel igyekeznek elvonni a figyelmet arról, hogy valójában
hiányoznak a tényleges hatástanulmányok, az elvárt eredményeket pedig
nem reálisak,
nem beszélve a teremtődő szociális konfliktusokról.
Az egésznek, akárcsak a Széll Kálmán terv és a konvergenciaprogram
számos más elemének rögtönzés jellege van, az egyetlen tetten érhető
szándék a kiadások lefaragása.
Kezdődött a folyamat a rokkantnyugdíjakkal. A kormány mindent megalapozó
érve az volt, hogy azok aránya indokolatlanul magas, kétszer akkora,
mint az uniós átlag. Ebből azt a következtetést vonták le, hogy
nálunk tömegesen csalnak a lusta emberek,
és a munka helyett inkább az élősködést választják. Ezt a "hozzáértők"
számszerűsítették is, szerintük a csaknem 600 ezer érintettből 220
ezernek a nyugdíját kell felülvizsgálni, és a terv szerint közülük 150
ezer visszatérhet a munkaerőpiacra. Azaz a rokkantnyugdíjasok több mint
negyede valójában munkaképes, csak nem akar dolgozni. Ebből az
alapállásból logikailag az is következik, hogy csalással jutottak eddig
ellátáshoz, azaz
az államnak joga van, hogy már megítélt juttatást vegyen vissza.
Az nem kétséges, hogy a rokkantság miatt munkavégzésre alkalmatlannak
nyilvánítottak száma nálunk kirívóan magas. Az is igaz viszont, hogy
egészségi állapotunkat tekintve az uniós rangsor végén kullogunk, de ez
csak az egyik oka a sok rokkantnyugdíjnak. A másik ok vélhetően az, hogy
sokan így próbálták elkerülni a munkanélkülivé válást,
gyakran a munkáltatójuk ösztönzésére: főleg a korábban nehéz munkát
végzők és idősebbek kényszerültek erre a megoldásra. /Valószínű, hogy
szimpla csalások is voltak, de ezek aránya minden bizonnyal igen
alacsony./ Mindebből nyilvánvalóan következik, hogy képtelenség
tömegesen visszairányítani a munkaerőpiacra azokat, akik onnan nagy
többségükben önhibájukon kívül estek ki, és már jó ideje nem dolgoznak.
Ugyan ki venne fel már nem fiatal és egészségi gondokkal küzdő
embereket, miközben
a válság nyomán életerős fiatalok is nehezen találnak munkát? Akik ezt kitalálták, megkérdeztek egyáltalán cégeket arról, ennek mennyi az esélye?
Gyakorlatilag ugyanez a helyzet a korengedményes nyugdíjakkal is. A minisztériumi javaslat szerint
minden 57 év alatti nyugdíjastól megvonnák a juttatást,
és helyette alacsonyabb összegű szociális ellátást kapna, azt is csak
addig, amíg nem kap állásajánlatot. Legyen az bármilyen, el kell
fogadnia, különben a segélyt is részben vagy egészében elveszti. Ebben
nem csupán az az elképesztő, hogy anyagilag kezelhetetlen helyzetbe
hozzák családok tömegeit, mert a munkájuk után törvényesen megkapott
nyugellátást elveszik tőlük, ami első ránézésre is alkotmánysértő lépés.
Az majdnem ennyire megdöbbentő, minek alapján feltételezik, hogy munkát
találnak maguknak? Nagy részük nem jószántából, hanem éppen azért
került idő előtt nyugdíjba, mert megszűnt a munkahelye, leépítették
stb., és
még ez volt a leghumánusabb megoldás. Manapság 50 év felett még az sem igen tud elhelyezkedni, aki most kerül az utcára, hát még az, aki évek óta nem dolgozik!
Külön kategóriát képeznek azok, akiknél mindenhol a világon az életpálya
modell része a korábbi nyugdíjba meneteli lehetőség, mint például a
fegyveres és rendvédelmi dolgozók. Náluk lehet indokolt a korengedmény
mértékének a felülvizsgálata, de az aligha, hogy hatalmi szóval
megvonják tőlük ezt a lehetőséget, sőt
a már nyugdíjasokat visszahívják a szolgálatba.
A végiggondolatlanság itt is nyilvánvaló: a tervek szerint több tízezer
volt katonát, rendőrt, tűzoltót stb. kívánnak újra foglalkoztatni,
alapvetően irodai munkára, az eddigi nyugdíjuknak megfelelő összegért.
Ugyan minek? Hol fognak dolgozni és mit csinálnak? Még a laikusok
számára is világos, hogy nem hivatali munkára lenne szükség, hanem az
aktívan, például az utcán is mozgósítható állományra. Ráadásul az
elképzelés szöges
ellentétben áll a kormány azon bejelentett szándékával, hogy csökkenti a bürokráciát és ezzel is kiadást takarít meg.
Arról az apróságról nem is beszélve, hogy ezzel legfeljebb a
foglalkoztatási statisztikák javíthatók, költségvetési megtakarítás nem
lesz, legfeljebb
más jogcímen fizetik ki ugyanazt az összeget. A
beígért költségcsökkenés egyébként a korábban említett rokkant, illetve
korengedményes nyugdíjak esetében is teljesen irreális. Egyszerű
matematika: a rokkantsági juttatások felülvizsgálatától a kormány évi
130 milliárd megtakarítást remél. Ez csak akkor érhető el, ha valóban
mind a
220 ezer érintettől megvonják a havi 60 ezer forintos
átlagos nyugdíjat, és ők mind el tudnak valahol helyezkedni. Ha nem,
vagy marad a nyugdíj, vagy valamilyen más szociális ellátást kapniuk
kell. Ugyanez igaz a korengedményesekre is, azaz szó sincs arról, hogy
az eddig a nyugdíjukra költött pénz egyszerűen megtakarítható lenne.
A takarékosabb elosztó rendszerekre valóban szükség van, de az már a
koncepciótlanság beismerése, hogy ezt kapkodó kiadáscsökkentéssel, a
terheket egyoldalúan néhány rétegre helyezve gondolják megvalósítani.
Az már egyenesen nevetséges,
hogy a foglalkoztatást a gazdaság élénkítése helyett jórészt
nyugdíjasok visszahívásával akarják növelni, ha másképpen nem,
közmunkával. Ez azért is különös, mert a tavaly átlagosan 120 ezer
munkanélkülit foglalkoztató közmunka-keretet az idén harmadával
csökkentik, jó lenne tehát tudni, miből akarják fizetni a nyugdíjból
visszahívottak több százezres tömegeit. Az is jogos kérdés,
végiggondolta-e egyáltalán valaki, milyen szociális katasztrófával fenyeget mindaz, amit most gyorsan végighajszolnak a törvényhozáson?
Kommentáld!