Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyugdíjas Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyugdíjas Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyugdíjas Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyugdíjas Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Az orient szó keletet jelent, az Orient Express-t nevezhetnénk akár keleti expressznek is.
A Párizs és Konstantinápoly (a mai Isztambul) közötti vasúti
összeköttetés megteremtésében nagy szerepet játszott a nyugat-európaiak
érdeklődése a Kelet iránt, valamint az Európát kelet-nyugati irányban
átszelő vasútvonal kiépítésének vágya.
A múlt században a vonatozás
egy életforma volt, és ezek között is az Orient – Express valódi
különlegességet jelentett elegáns vagonjaival, titokzatosságával. Még ma
is, a XXI. század rohanó világában, az Orient – Express egy romantikus,
felejthetetlen élményt nyújt a világ néhány leglátványosabb táját
átszelő utazással.
A
legendát egy belga bankár, Georges Nagelmackers keltette életre, aki
1872-ben - amerikai mintára - létrehozta a Nemzetközi Vasúti Hálókocsi
Társaságot (Compagnie Internationale des Wagons-Lits), majd 1876-ban
átszervezte . Ugyancsak amerikai modell szerint az akkori legkorszerűbb,
forgóvázas kocsikat szerezte be, amelyeket azután minden elképzelhető
kényelemmel és pompával felszerelt. Munkája eredményeként a háló- és
étkezőkocsik messze meghaladták az amerikai példa eleganciáját és
kényelmét.
A belga királyt sikerült az átszervezett társaságba
főrészvényesként megszereznie, így az uralkodó áldását adta az
oroszlános királyi jelkép használatára, amely a kocsik oldalát ma is
díszíti.
Az Orient Expressz 1883. június 5-én indult első útjára a Párizs-Konstantinápoly útvonalon (Várnától Konstantiápolyig hajóval kellett az utat megtenni). Óriási publicitást hozott az Orient expressznek ez az út, amely 3186 km leküzdését kínálta minden korábbi lehetőségnél gyorsabban és elegánsabban.
A századforduló idején fénykorát élte a vasúti utazás, az Orient Express is 1889. és 1914. között volt a legnépszerűbb és a légfényűzőbb, akkoriban így nevezték: „Roi des Trains, Trains des Rois” (A vonatok királya,a királyok vonata).
Híre bejárta az egész világot, kocsijaiban koronás fők és államférfiak váltották egymást. A királyok közül sokan azt a luxust is megengedték maguknak, hogy különkocsiban utaztak az Orient expresszen. A vasúttársaság örömmel tett eleget minden kívánságuknak és gond nélkül hozzákapcsolta az uralkodói szalonkocsikat az express vagonjaihoz. Ferdinánd bolgár fejedelem vonatimádó volt, aki országának területén még a mozdonyt is vezette! Ugyancsak különkocsiban utazott II. Friedrich bádeni herceg; egy maharadzsa kedvéért titokban kapcsoltak lefüggönyözött pluszkocsikat az Orient expresszhez, hogy ő és mind hét felesége zavartalanul utazhasson Párizsból Konstantinápolyba.
1906-ra
elkészült a világ akkori leghosszabb alagútja, a 20 kilométer hosszú
Simplon-alagút, amely jelentős mértékben lerövidítette a Párizs és
Velence közötti menetidőt. 1921-re az Orient Expressz már
meghosszabbított útvonalon, Simplon Orient Expressz néven egészen
Isztambulig közlekedett.
A luxusvonat szerepét a trianoni
békeszerződések után a Simplon-Orient expressz vette át, amely elkerülte
Magyarországot. Útvonala
Párizs-Bázel-Milánó-Velence-Trieszt-Belgrád-Szófia-Konstantinápoly volt.
A vonat 1924-ben tért vissza eredeti útvonalához, amelyhez 1939-ig, a
második világháborúig hű maradt, majd 1948-ban újra visszaállt az
eredeti útvonalhoz. Ugyanebben az évben megindult a Balt-Orient
expressz, amely Stockholmot kötötte össze Szófiával. A második
világháború után azonban az Orient expressz nem az volt már aminek
indult: a vonat elveszítette igazi luxus jellegét.
A
híres vonatot egy amerikai vasútbarát vállalkozó, James B. Sherwood
mentette meg a feledéstől. 1977-ben megvásárolta az Orient Expressz két
hálókocsiját és újraélesztette a legendát: 35 hálókocsit, ülőkocsit és
étkezőt újíttatott fel, és valóra váltotta álmát, 1982. május 25-én a
Venice Simplon Orient Expressz elindult első útjára Londonból Velencébe.
1977-től megindult a nosztalgia-Orient expressz, amely a
Simplon-Orient vonalán halad. Az Orient expressz időről-időre "betér"
Budapestre is, ahol a Keleti pályaudvaron méltó tiszteletadással
fogadják.
A
legendás vonat Agatha Cristie-t is megihlette. 1929-ben az Orient
Express Isztambultól nem messze hóesés miatt elakadt, ahol tizenegy
napig vesztegelt a nyílt pályán, a falvakból szereztek élelmet az ott
rekedt utasoknak. Ez adott ötletet állítólag az írónőnek a "Gyilkosság
az Orient expresszen" című regényhez, melyet Sidney Lumet
megfilmesített.
Az egyik legnagyobb botrány az expressz
történetében az 1891-es rablótámadás volt. Athanasos, a görög rablóvezér
és bandája kisiklatták az expresszt. A vonat személyzetét és az
utasokat elrabolták és csak magas váltságdíj fejében engedték őket
szabadon.
Ha egy romantikus, kalandos luxusutazásra vágyunk
vasúton Európában, biztosan az Orient-Express jut róla eszünkbe, melynek
kényelme, eleganciája felejthetetlen élményt garantál!
|
|
M Imre írta 4 napja a(z) Társalgó. fórumtémában:
Ma is vezess óvatosan! (péntek 13.) Gyalogosként is legyél ...
Szántó Imréné Mária 1 hete új blogbejegyzést írt: Fekete István - Hó
Gulybán Barnabásné 1 hete új blogbejegyzést írt: Karácsonyi pénzeső!
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Mindennapi élet az indonéz falvakban – Herman Damar csodálatos képei
Éjféli napsütés Norvégiában
Levendula mezők
Angel's Landing - ahol az angyalok földre szállnak