Tavasszal lesz 'kotmányunk ünnepe
Új alkotmány: idegborzoló részletek
Négy részből áll a Fidesz-KDNP alkotmánytervezete, melyben hazánk
Magyarország lehet, és bekerült Schmitt Pál nyelvről szóló javaslata is.
Az alkotmánytervezetet Lázár János, a Fidesz frakcióvezetője mutatta be
újságíróknak.
Lázár János, a Fidesz frakcióvezetője a húsvéti
alkotmány tervezetének nevezte a szöveget. Az alkotmánytervezet négy
részből áll. Az első fejezet címe még nem eldöntött: vagy a Nemzeti
hitvallás, vagy a Nemzeti nyilatkozat címet viseli majd.
"Mi, a magyar nemzet tagjai az új évezred kezdetén, felelősséggel minden magyarért, kinyilvánítjuk az alábbiakat: Büszkék vagyunk arra, hogy Szent István királyunk ezer évvel ezelőtt szilárd alapokra helyezte a magyar államot,
és hazánkat a keresztény Európa részévé tette. Büszkék vagyunk
országunk megmaradásáért, szabadságáért és függetlenségéért küzdő
őseinkre. Büszkék vagyunk a magyar emberek nagyszerű szellemi
teljesítményeire. Büszkék vagyunk arra, hogy népünk évszázadokon át
harcokban védte Európát, s tehetségével, szorgalmával gyarapította annak
közös értékeit." - így kezdődne maga a bevezető (itt olvashatja az Origón), amely egyben az alkotmány első fejezete.
Ezt követi az Alapvetés című rész, amely egyebek mellett rögzíti, hogy
hazánk neve Magyarország; majd a Szabadság és felelősség címet viselő
fejezet következik az alapjogok és kötelezettségek felsorolásával; a
negyedik rész Az állam, amely az államszervezetről szól. Lázár János szerint a szöveg még változhat.
Schmitt Pál köztársasági elnök három javaslata is belekerült a
szövegbe: a magyar nyelv védelméről, a mozgás valamint az idegen szavak
elkerülésének fontosságáról. Lázár János elmondta azt is, várják a
hozzászólásokat, konstruktív vitát szeretnének folytatni.
Az új alkotmány elkészült tervezetét szétküldték valamennyi kormánypárti
képviselőnek. A Fidesz frakcióvezetője elmondta, holnap a KDNP-vel
közös frakcióülésen tárgyalják meg az alaptörvény jelenleg 28 oldalas
tervezetét és várhatóan hétfőn már Harrach Péterrel együtt Lázár János
be is terjeszti a tervezetet az Országgyűlésnek. A frakcióvezető szerint
a parlamenti vita után leghamarabb április 18-án dönthet a Parlament az
alkotmányról, amelyet április 25-én a köztársasági elnök alá is írhat.
Az alkotmány 2012. január 1-jével léphet hatályba - számolt be a
Klubrádió.
Miért pont vármegye?
„Van egy szép elnevezés, praktikus hozzá visszatérni” – Gulyás Gergely
szerint ez az egyik válasz arra, hogy miért lenne jó, ha megyék helyett
újra vármegyék lennének Magyarországon. Ez is bekerülhet ugyanis az új
alkotmányba. Az alkotmány előkészítő bizottság fideszes alelnöke szerint
a névváltoztatás csak szimbolikus lenne, többletjogokat nem hozna.
„Hosszabb távon lehet azon gondolkodni, hogy a közigazgatási hivatalok
vezetőit régi elnevezés szerint hívjuk ispánnak, vagy főispánnak, de
erről most nincs szó” – tette hozzá Gulyás az ATV-ben.
Nem ez lenne az egyetlen szimbolikus eleme az alkotmánynak. Az új alaptörvényben benne lesz a Szent Korona-tan, a Magyar Köztársaság helyett a Magyarország megnevezés szerepel majd.
MSZP: nincs is indok rá
Az MSZP szerit semmi nem indokolja a történelmi megnevezés
visszaállítását. „Semmi más célja nincs ennek aktuálpolitikai
értelemben, csak az, hogy ne kelljen tartalmi kérdésekről beszélni,
hanem a sajtó ezeken a szimbolikus jelentéseken rágódjon és ezáltal a
közvélemény is. Azt hiszem, nem kell belemenni abba a vitába, hogy ki a
nagyobb magyar” – fogalmazott Bárándy Gergely, szocialista országgyűlési
képviselő.
1
Az egyébként nem jár majd pluszköltséggel, hogy az alkotmányban a Magyar Köztársaság helyett Magyarország fog szerepelni, így nem kell majd újranyomni például a bankjegyeket, vagy kicserélni a személyi okmányokat.
Az alkotmányszöveg tervezetéről ma döntenek a kormánypártok. Az viszont
már biztos, hogy nem szigorodik az abortusztörvény, és nagy
valószínűséggel az új alkotmány nem rendelkezik majd a kettős
állampolgárok szavazati jogáról és a gyerekek után járó szavazati
jogról.
A tervezet szerint az új alkotmány négy részből állna.
Az első fejezet címe még kérdéses: a Nemzeti hitvallás vagy a Nemzeti
nyilatkozat címet viseli majd. Ezt követi az Alapvetés című rész, majd a
Szabadság és felelősség címet viselő fejezet következik az alapjogok és
kötelezettségek felsorolásával. A negyedik, Az állam címet viselő rész
pedig az államszervezetről szól.
A részeket a Himnusz első sora, az "Isten, áldd meg a magyart" vezeti be - írta az
Origo elemzése.
Nemzeti hitvallás / Nemzeti nyilatkozat
Az első résznek egyelőre két címe is van, arról, hogy utóbbi végül is
melyik elnevezést kapja a kettő közül, szintén csak a csütörtöki
frakcióülésén döntenek a képviselők, de információink szerint az
előbbinek van nagyobb támogatása a frakcióban és azt részesítené
előnyben a tervezetet megszövegező háromtagú bizottság, illetve maga
Orbán Viktor miniszterelnök is.
"Mi, a magyar nemzet tagjai az új évezred kezdetén, felelősséggel minden
magyarért, kinyilvánítjuk az alábbiakat: Büszkék vagyunk arra, hogy
Szent István királyunk ezer évvel ezelőtt szilárd alapokra helyezte a
magyar államot, és hazánkat a keresztény Európa részévé tette. Büszkék
vagyunk országunk megmaradásáért, szabadságáért és függetlenségéért
küzdő őseinkre. Büszkék vagyunk a magyar emberek nagyszerű szellemi
teljesítményeire. Büszkék vagyunk arra, hogy népünk évszázadokon át
harcokban védte Európát, s tehetségével, szorgalmával gyarapította annak
közös értékeit." - így kezdődne maga a bevezető, amely egyben az
alkotmánytervezet első fejezete. A másfél oldalas "nemzeti hitvallás" a
továbbiakban kiemeli a kereszténység nemzetmegtartó szerepét, vállalja,
hogy a nemzet ápolja és óvja a magyar kultúrát, a Kárpát-medence
értékeit, ugyanakkor tiszteli más népek kultúráját és szabadságát és
együttműködésre törekszik a világ minden nemzetével.
Az emberi lét alapjának a folytatásban az emberi méltóságot nevezi a
dokumentum, az együttélés legfontosabb kereteinek pedig a családot és a
nemzetet nevezi
A történeti alkotmányra és a szent koronára a szöveg mint Magyarország
alkotmányos állami folytonosságának megtestesítőjére tesz utalást,
hozzáteszi ugyanakkor, hogy nem ismeri el a történelmi alkotmány idegen
megszállások miatti felfüggesztését, sem az 1949-es kommunista alkotmány
jogfolytonosságát. Tagadja továbbá a magyar nemzet és polgárai ellen a
nemzeti szocialista és kommunista diktatúrák alatt elkövetett bűnök
elévülését, Magyarország 1944-ben elveszített állami önrendelkezésének
visszaállítását pedig 1990. május 2-tól, az első szabadon választott
országgyűlés megalakulásától számítja.
Alapvetés
A második rész elsőként az ország nevét rögzíti: a jelenlegi
alaptörvényben szereplő Magyar Köztársaság helyett ebben a formában:
Magyarország. A folytatásban azt is deklarálja a szöveg, hogy
Magyarország független, demokratikus jogállam, államformája köztársaság,
a hatalom forrása pedig a nép, amely hatalmát választott képviselői
útján, közvetlenül gyakorolja.
A jelenlegi alaptörvényhez hasonlóan a szöveg rögzíti, hogy az állam
működése a hatalom megosztásának elvén alapszik, újdonságként került
viszont a tervezetbe, hogy Magyarország "az egységes magyar nemzet
eszméjétől vezérelve felelősséget visel a határain kívül élő magyarok
sorsáért". Később - nyilvánvalóan a kedvezményes honosításra utalva -
azt is egyértelművé teszi a tervezet, hogy "sarkalatos törvény a magyar
állampolgárság keletkezésének vagy megszerzésének a születéstől eltérő
eseteit is meghatározhatja".
Egy külön cikkely foglalkozik ezután az ország európai uniós tagságából
fakadó jogalkotási mechanizmusával illetve azzal, hogy Magyarország
közreműködik az európai egység megteremtésében.
Bekerült a szövegbe az a Schmitt Pál köztársasági elnök által javasolt
mondat is, miszerint "Magyarország védi a magyar nyelvet".
Az alapvetések között részletesen leírja a szöveg az ország címerének és
zászlajának megjelenését, felsorolja az ország nemzeti ünnepeit és
rögzíti, hogy az ország himnusza Kölcsey Ferenc költeménye Erkel Ferenc
zenéjével.
"Magyarország védi a házasság intézményét mint a férfi és nő között,
önkéntes elhatározás alapján létrejött életközösséget, valamint a
családot mint a nemzet fennmaradásának alapját", illetve támogatja a
gyermekvállalást." - írja a KDNP-kezdeményezte elvek alapján a tervezet.
Az alapvető értékek között később az értékteremtő munkára és a
vállalkozás szabadságára is kitér a tervezet, és rögzíti azt is, hogy az
ország "a kiegyensúlyozott, átlátható és fenntartható költségvetési
gazdálkodás elve szerint működik".
A második rész végén a tervezet a jogrendszer alapjának nevezi az
alkotmányt és kimondja, hogy annak elfogadásához vagy megváltoztatásához
az országgyűlési képviselők legalább kétharmadának támogatása
szükséges.
Szabadság és felelősség
Ez a rész az alapvető jogokkal foglalkozik. Többek között ez tartalmazza
a magzati élet védelmét, amelyről korábban vita volt a Fidesz és a KDNP
között. Erről az olvasható a dokumentumban: "Minden embernek joga van
az élethez és az emberi méltósághoz, a magzat életét a fogantatástól
kezdve védelem illeti meg".
A fejezet utal a nyugdíjrendszerre is. Erről azt írja a tervezet, hogy
"az időskori megélhetés biztosítását a társadalmi szolidaritáson alapuló
egységes állami nyugdíjrendszer fenntartásával és önkéntesen
létrehozott társadalmi intézmények működésének lehetővé tételével segíti
elő". Hozzáteszi : törvény az állami nyugdíjra való jogosultság
feltételeit a nők fokozott védelmének követelményére tekintettel is
megállapíthatja.
Az alkotmánytervezet szerint minden magyar állampolgár köteles a haza
védelmére. A nagykorú magyar állampolgárok számára rendkívüli állapot
idejére honvédelmi kötelezettség írható elő, katasztrófahelyzetre pedig
polgári védelmi kötelezettség írható elő. Honvédelmi és
katasztrófavédelmi feladatok ellátására minden ember gazdasági és anyagi
szolgáltatás teljesítésére kötelezhető.
A szavazati jogról szóló cikkelyből kiderül, hogy mégis lehet szó
gyermekek utáni szavazatról. Bár az egy hónapja Szájer József által
felvetett ötletet korábban több kormánytag is kivitelezhetetlennek,
számos képviselő pedig képtelenségnek nevezte, a "jövő nemzedékek
érdekére" hivatkozó lehetőség most része az alapvető jogokat soroló
fejezetnek.
Az állam
Az országgyűlés
Az országgyűlésről szóló fejezetben újdonság, hogy az államfő
feloszlathatja az országgyűlést, ha a központi költségvetést március
31-ig nem fogadja el a parlament. A fejezetben viszont nincs utalás a
parlamenti képviselők létszámára, illetve a jelenleginél kisebb létszámú
parlamentre.
Az államfő
A köztársasági elnökről szóló rész a jelenleg hatályban lévő
alkotmányhoz képest terjedelmesebben foglalkozik az államfőre vonatkozó
szabályokkal, de a fejezet ugyanazzal a mondattal kezdődik:
"Magyarország államfője a köztársasági elnök, aki kifejezi a nemzet
egységét, és őrködik az államszervezet demokratikus működése felett." Az
alkotmánytervezet felsorolja, hogy milyen tisztségekre van kinevezési
és jelölési joga az államfőnek, és szerepel a tervezetben az is, hogy
például a miniszterek, egyetemi tanárok, nagykövetek kinevezését
megtagadhatja, ha "a jogszabályi feltételek hiányoznak, vagy alapos
okkal arra következtet, hogy az az államszervezet demokratikus
működésének súlyos zavarát eredményezné". Emellett szerepel az is a
tervezetben, hogy a kitüntetések és díjak adományozását is
megtagadhatja, ha úgy ítéli meg, hogy ez az alkotmány értékrendjét
sértené. (Sólyom László korábbi államfőnek voltak kitüntetések miatt
konfliktusai az akkori kormánnyal.)
A köztársasági elnök feladat- és hatáskörei között van az országgyűlés
feloszlatása is, a tervezet más részeiből azonban kiderül, hogy ez egy
erősen korlátozott jogkör. Az államfő ugyanis csak akkor dönthet így, ha
az "általa miniszterelnöknek javasolt személyt az országgyűlés az első
személyi javaslat megtételének napjától számított negyven napon belül
nem választja meg, vagy az országgyűlés a központi költségvetést március
31-ig nem fogadja el".
Változnak az államfő megválasztásának szabályai is. Az első szavazási
fordulóban a parlamenti képviselők kétharmadának szavazata szükséges
ahhoz, hogy valakiből államfő lehessen. Ha ez eredménytelen, akkor
második fordulót tartanak, amelybe már csak a két legtöbb voksot kapó
jelölt kerülhet be (szavazategyenlőség esetén azokra lehet voksolni az
újabb körben, akik a két legmagasabb számú szavazatot kapták). A második
körben az nyerheti el az államfői posztot, "aki - tekintet nélkül a
szavazásban részt vevők számára - a legtöbb érvényes szavazatot kapta".
Mindez változást jelent a hatályos szabályozáshoz képest, amely szerint
az első két fordulóban kétharmados többségre van szükség, és csak a
harmadikban elegendő a képviselők több mint felének a támogatása.
A kormány
A kormány megbízatásának megszűnésére vonatkozó szabályok nem jelentenek
komoly változást. A tervezet kimondja, hogy a kormány megbízatása akkor
szűnik meg, ha a miniszterelnök megbízatása is véget ér. Ez normál
esetben akkor történik meg, ha megalakul az újonnan megválasztott
országgyűlés, de a parlament tagjai meg is buktathatják a kormányfőt.
Megmarad azonban az úgynevezett konstruktív bizalmatlansági indítvány
intézménye, amelynek lényege, hogy nem elég, ha a parlament többsége
kifejezi bizalmatlanságát a kormányfővel szemben, de egyúttal meg is
kell választania az új miniszterelnököt.
Az Alkotmánybíróság
Több ponton is változnának az Alkotmánybíróságra (Ab) vonatkozó
szabályok. Az alkotmánybírákat továbbra is a parlament választaná
kétharmados többséggel, de a jelenlegi 9 helyett 12 évig lehetnének
hivatalban. A tervezet szerint az Ab elnökét nem a bírák választanák,
hanem az országgyűlés. Az elnök alkotmánybírói megbízatásának végéig
maradhatna posztján.
Nem szűnne meg az a lehetőség, hogy az Ab megsemmisítsen már hatályban
lévő, alkotmányellenesnek talált törvényeket, viszont a tervezet alapján
nem lehetne korlátlanul a testülethez fordulni. A tervezet úgy
fogalmaz: az Ab "felülvizsgálja az egyedi ügyben alkalmazott jogszabály
vagy a bírói döntés alkotmányosságát". Ez azt jelenti, hogy csak konkrét
ügyekben járhat el a testület.
Az előzetes várakozásokkal szemben benne maradt az alkotmánytervezetben
az a korlátozás, amelyet tavaly novemberben illesztettek a jelenlegi
alaptörvénybe. E szerint az Ab nem vizsgálhatna és semmisíthetne meg
költségvetésről, adókról, vámokról és illetékekről szóló jogszabályokat,
csak akkor, ha az ellentétes az élethez és emberi méltósághoz való
joggal, a személyes adatok védelméhez való joggal, a gondolat,
lelkiismeret és vallás szabadságával vagy a magyar állampolgársághoz
fűződő jogokkal.
Változna az úgynevezett előzetes normakontroll lehetősége. Jelenleg csak
a köztársasági elnöknek van jogköre arra, hogy egy törvényt a
kihirdetése előtt az Ab-hoz küldjön. Az új alkotmány tervezete szerint
ezt - még a parlamenti zárószavazás előtt - kérhetné a törvény
kezdeményezője, a kormány vagy az országgyűlés elnöke is. Erről az
indítványról az országgyűlés a zárószavazás után döntene, és ha
elfogadják, a törvény kihirdetés helyett az Ab-hez került
"alkotmányossági vizsgálatra".
Ez a megoldás a mindenkori kormánytöbbség kezébe adna új eszközt. Az
országgyűlési többség ugyanis maga küldhet a testülethez például az
ellenzék által élesen támadott törvényeket, hogy így bizonyítsa: az
megfelel az alkotmány előírásainak. Az Alkotmánybíróságnak ebben az
esetben - illetve ha a köztársasági elnök kért normakontrollt - az
alaptörvény tervezete szerint 30 napja lenne a vizsgálatra.
Az alapvető jogok biztosa
Gyökeresen átalakítja a tervezet az országgyűlési biztosok jelenlegi
struktúráját, az eddigi négy (általános, adatvédelmi, jövő nemzedékeket
képviselő és kisebbségi) ombudsman helyett a szöveg már csak egyről, az
úgynevezett alapvető jogok biztosáról tesz említést, aki "különös
figyelmet fordít a jövő nemzedékek érdekei, valamint a hazai
nemzetiségek és népcsoportok jogainak védelmére". Az ombudsman a
tervezet szerint saját maga nevezi meg helyetteseit, ám hogy hányat,
arról nincs említés a szövegben.
Közpénzek
Az úgynevezett közpénzügyi fejezet kimondja, hogy az országgyűlés csak
olyan költségvetést fogadhat el, "amely nem eredményezi az államadósság
mértékének növekedését". Az államadósság az alkotmánytervezet szerint
nem haladhatja meg az előző évi bruttó hazai termék (GDP) felét
(jelenleg meghaladja a 80 százalékát). Ettől a szigorú szabálytól csak
úgynevezett különleges jogrend idején, lehet eltérni, illetve ha a
gazdaság "tartós és jelentős visszaesése" következik be.
Az alkotmánytervezet kimondja, hogy a központi költségvetésből csak
olyan szervezetnek teljesíthető bármilyen kifizetés, amelynek
"tulajdonosi szerkezete, felépítése, illetve a támogatás felhasználására
irányuló tevékenysége átlátható". Az alaptörvény egyértelműen
rendelkezne arról, hogy "minden közpénzekkel gazdálkodó szervezet
köteles a nyilvánosság előtt elszámolni a közpénzekre vonatkozó
gazdálkodásával", illetve hogy "a közpénzekre és a nemzeti vagyonra
vonatkozó adatok közérdekű adatok".
Az új alkotmány rendelkezne az önkormányzatok hitelfelvételének
korlátozásáról is, de csak feltételes módban. E szerint külön törvény
előírhatja, hogy egy bizonyos összegnél nagyobb kölcsönfelvételhez vagy
más kötelezettségvállalásához a fővárosi vagy vármegyei kormányhivatal
hozzájárulása szükséges.
A Magyar Nemzeti Bank, és az Állami Számvevőszék mellett a tervezet a
Költségvetési Tanács szerepéről is szót ejt, a nemzeti vagyonnal
kapcsolatban pedig kijelenti, hogy azt "csak törvényben meghatározott
célból lehet átruházni, törvényben meghatározott kivételekkel az
értékarányosság követelményének figyelembe vétele mellett" illetve hogy
"nemzeti vagyon átruházására vagy hasznosítására vonatkozó szerződés
csak olyan szervezettel köthető, amelynek tulajdonosi szerkezete,
felépítése, illetve az átruházott vagy hasznosításra átengedett nemzeti
vagyon kezelésére vonatkozó tevékenysége átlátható."
Egy sorban foglalkozik az adókkal és a nyugdíjakkal is a tervezet: a
közteherviselésről és a nyugdíjrendszer alapvető szabályairól eszerint
"a közös szükségletek kielégítéséhez való kiszámítható hozzájárulás és
az időskori létbiztonság érdekében sarkalatos törvény rendelkezik."
Az önkormányzatok
A helyi közhatalom letéteményeseinek a jelenlegi alaptörvényhez
hasonlóan az önkormányzatokat nevezi a tervezet, hozzátéve, hogy a rájuk
vonatkozó alapvető szabályokat sarkalatos törvény határozza meg. Az
önkormányzatok hatáskörekének és igazgatási rendjének meghatározásán túl
a tervezet szót ejt a közigazgatási rendszer év eleji változásáról is,
miszerint a helyhatóságok törvényességi felügyeletét a kormányhivatalok
látják el.
A helyi képviselőtestületet a polgármester vezeti - írja a tervezet, a
jelenlegi megyei közgyűlést azonban új, pontosabban régi néven:
vármegyeként, a megyei kormányhivatalt pedig vármegyei
kormányhivatalként említi.
Az önkormányzati választásokra vonatkozó jelenlegi szabályokkal
ellentétben, miszerint a helyhatósági választást az előző általános
választást követő negyedik év októberében kell megtartani, a tervezet
már nem rögzít hónapot a választáshoz, a 4 éves ciklust azonban öt
évesre bővíti ki.
A bíróságok
A bíróságokról viszonylag szűkszavúan ír a tervezet. Nem szerepel benne
például a bírósági szintek (városi és megyei bíróság, ítélőtábla)
felsorolása, csak az, hogy a bírósági szervezet többszintű, a legfőbb
szerv a Kúria (amit ma Legfelsőbb Bíróságnak hívnak). A bíróságok
igazgatásának rendszerét sem részletezi az alkotmánytervezet, csak annyi
szerepel benne, hogy abban "a bírói önkormányzati szervek" is
közreműködnek. A bírósági szervezetről külön sarkalatos törvényben kell
rendelkezni, így egyelőre nyitva maradt a kérdés, hogy megmarad-e a
jelenlegi Országos Igazságszolgáltatási Tanács.
A honvédség és a rendvédelmi szervek
A honvédségről, a rendőrség, a nemzetbiztonsági szolgálatokról szóló
cikkely szerint a honvédség, a rendőrség és a nemzetbiztonsági
szolgálatok működését is a kormány irányítja.
A tervezet szerint az alkotmány végén név szerint, de "címek, rangok,
párt és egyéb megjelölések nélkül" fel fogják sorolni az összes olyan
képviselőt, akik "Isten és ember előtti felelősségük tudatában" igennel
szavaztak a törvényre. "Legyen béke, szabadság és egyetértés" - a terv
szerint ezzel a múlt év májusában elfogadott nemzeti együttműködési
nyilatkozatból ismert fordulattal zárul majd az alkotmány.
Kapcsolódó hírek:
Kövér: Ne szavazzanak listára a határon túliak