Idős utas a metróban Népszabadság - Móricz Simon
Márciusban két kedvezmény is eltűnik a fővárosi közösségi közlekedés
kínálatából. A BKV rendkívüli finanszírozási helyzetére hivatkozva a
cégvezetés úgy döntött: hétfőtől nem jár ingyenbérlet a dolgozók
családtagjainak, illetve a vállalat nyugdíjasainak. (A cég jelenleg 12
ezer embert foglalkoztat, így az érintettek köre több tízezres.) Ez is
része ugyanis annak az ötmilliárdos takarékossági csomagnak, amelyre a
városvezetés ígéretet tett a kormánynak a 32 milliárdos normatíva
feloldásáért cserébe.
Ez még céges belügynek számíthatna, ám
április elsejétől a nem öregségi nyugdíjasok ingyenes utazási
kedvezménye is megszűnik. A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület
(VEKE) számításai szerint a korhatár előtti nyugdíjak felszámolásáról
rendelkező – tavaly elfogadott – törvény értelmében mintegy 47 ezer
ember veszíti el jogosultságát az ingyenbérletre. Így április elsejétől a
korkedvezményes, a rokkant-, az elő-, bányász-, illetve szolgálati
nyugdíjban részesülők is teljes árú bérletet kénytelenek vásárolni. De a
határidőig azoknak is le kell cserélniük a bérletigazolványukat, akik
benne maradtak a kedvezményezetti körben. Így például az öregségi,
illetve özvegyi nyugdíjban, árvaellátásban részesülőknek is. Ehhez a
szükséges igazolások és egy fénykép mellett 250 forint szükségeltetik. A
régi típusú bérlettel utazóknak pótdíjat kell fizetniük.
A szigorítás ellenére továbbra is több mint ötvenezren vásárolhatnak
kedvezményes árú havi bérletet a BKV járataira. A közlekedési vállalat
ugyanis eddig harminc kategóriában biztosított ingyenes vagy
kedvezményes utazási lehetőséget. A VEKE ezt túlzónak találja. A civil
szervezet a közlekedési vállalat gazdaságos működése érdekében több
kategóriát, köztük például a 65 éven felüliek ingyenes utazási
kedvezményét is felülvizsgálná, vagy legalábbis csúcsidőn kívülre
korlátozná, mondván, ilyen széles körű kedvezményrendszer csak nálunk
van.
Ennek a kedvezménynek a bevezetése politikai döntés volt. A
rendszerváltáskor Németh Miklós kormánya hirdette meg a 70 év felettiek
ingyenes utazását, amit 1998-ban Horn Gyula szállított le 65 évre. S
ehhez azután egyetlen hivatalba lépő kormány se mert hozzányúlni, sőt
további ingyenes utazási igazolványok százezreinek osztogatásával hozták
egyre lehetetlenebb helyzetbe a közlekedési szolgáltatókat
országszerte. A központilag elrendelt kedvezmények nyomán keletkező
viteldíjkiesést ugyanis csak részben térítik meg.
A finanszírozatlan kedvezmények rendszerét a Budapesti Közlekedési
Központ (BKK) is szóvá tette a BKV pénzügyi helyzetéről szóló
jelentésében. A kedvezményesen, illetve az ingyen utazók együtt évente
több mint 10 milliárd forint veszteséget jelentenek a cégnek. Az állam
legutóbb egy 2007-es kormányrendeletben írta elő a tanulók és a 65 év
alatti nyugdíjasok számára biztosítandó kedvezményes utazási
lehetőséget. A teljes ár és a kedvezményes ár közötti különbözetet
azonban egy 2006-ban megállapított fix összegű árkiegészítéssel
kompenzálja az állam. A diákok például jelenleg 39 százalékát fizetik ki
a teljes árú bérlet árának, míg az állam további 37 százalékot tesz
hozzá árkiegészítés formájában. Így minden egyes bérleten 2370 forint
vesztesége keletkezik a cégnek. Hasonló az arány a nyugdíjasbérleteken
is. A tanuló- és nyugdíjasbérleteken együtt évente 6,7 milliárd forint
finanszírozási hiánya keletkezik a BKV-nak, míg az ingyen utazó 6 év
alattiak, illetve a 65 év felettiek utazási költségeinek
ellentételezésére 5,7 milliárdot kap a cég az indokolt 9,3 milliárd
helyett.
A vidéki polgármesterek azt a pénzt is sokallták, amit a BKV
fogyasztói árkiegészítésként kap, de az árkiegészítés átrendezésére
vonatkozó előterjesztésüket végül nem tárgyalta a parlament. A múlt
héten benyújtott és először tegnap tárgyalt személyszállítási törvény
viszont egy szót sem ejt a fogyasztói árkiegészítésről. S ha ez sem
elég, akkor már csak a 32 milliárdos – jelenleg zárolt – normatívát
apaszthatja a nemzeti fejlesztési miniszter, ha teljesíteni akarja a
költségvetési hiánycél megtartása érdekében fogant kormányhatározatot.
Ebben a fővárosi közösségi közlekedés állami támogatásának csökkentésére
kért javaslatot a kabinet. A határidő lejárt.
Ki fizessen adót?
Tegnapi internetes értesülések szerint a BKV finanszírozásának egyik
eszköze lehet a közműadó, amelyet azoknak a cégeknek kellene fizetniük,
amelyek földterülete alatt közművek – csatorna, kábel – vannak. Lapunk
megbízható, a BKV ügyeire rálátó forrása ilyen javaslatról nem tud,
ellenben olyanról igen, amelyik a közműcégekre vetne ki adót, amennyiben
a föld alatt futnak a közműveik.
|
Kapcsolódó hírek:
Újabb adót vezetnének be
Karácsonyi pénzeső!
Barlangi séták
Útlezárás, forgalomkorlátozás, menetrendváltozás Budapesten