Kim Lane Scheppele megírta válaszát – a nyilvánosságnak
– Gulyás Gergely fideszes képviselő levelére. A levél ismét Paul
Krugman Nobel-díjas közgazdásznak a New York Timesban vezetett, The
Conscience of a Liberal című blogjában jelent meg – írja a Galamus.hu, amely teljes terjedelmében közölte Scheppele cikkét és Krugman bevezetőjét.
„Ez princetoni kollégám, Kim Lane Scheppele újabb vendégposztja. A
poszt kattintás után olvasható. Ám mielőtt még rátérnénk az írásra,
engedjenek meg néhány szót Scheppeléről és erről a blogról, meg arról,
hogy miért állok a munkája mellett. Nyilvánvalóan nem vagyok szakértő
sem a jog, sem Magyarország kérdéseiben – ezért írja ezeket a posztokat
Scheppele, és nem én! Azt viszont tudom, hogy néz ki egy komoly
vizsgálódás. Scheppele és más kollégák folyamatosan tájékoztattak a
munkájukról, arról, hogyan jutnak el a következtetéseikhez, és megnéztem
a munkájukat alátámasztó anyagokat is. Ez az igazi, míg a kollégámat
érő, gyakran durván sértő támadássorozatok nem azok. És ezzel átadom a terepet.”
A PR-offenzíva
Kim Lane Scheppele Princeton University 2013. április 8.
A
minap levél érkezett a postafiókomba egy magyar parlamentben helyet
foglaló ifjú jogásztól, aki igyekezett kiigazítani engem. Egyben,
épülésemre, elküldte azt a levelet is, amelyet Martonyi János magyar
külügyminiszter írt az EU-tagállamok külügyminisztereinek.
Biztos vagyok benne, hogy nem vagyok egyedül. A Fidesz-kormány átfogó
PR-háborút folytat, kétségbeesetten próbál rokonszenvet kelteni,
miközben egyre szilárdabb vele szemben a nemzetközi közvélemény. Mivel
ez az egész kommunikáció többé-kevésbé ugyanazokat a pontokat ismétli,
és beteríti a címzettek postafiókjait, a lapok szerkesztőségi oldalait
és a diplomáciai találkozókat Európa- és Észak-Amerika szerte, én most
azzal fogok válaszolni a Fidesz PR-offenzívájára, hogy megmagyarázom,
mit is mondanak valójában az ő kormányuk törvényei. A Fidesz
tisztségviselői a magyar nyelv mögé bújnak, amely kicsi és nehéz (mégis
szép) nyelv, ezért a kívülállók hátrányban vannak, amikor a „tényekről”
szóló állításaikra válaszolnak.
Ám szerencsére én évekig éltem
Magyarországon, dolgoztam a magyar igazságügyi rendszerben, évtizedekig
tanulmányoztam a magyar jogot, és kiismerem magamat a magyar jogi
nyelvezetben. Ez az oka annak, hogy elég komolyan vesznek ahhoz, hogy
megtámadjanak. Amióta elkezdtem Magyarországról írni, a gyűlöletmailek
hegyeit kaptam, megtámadtak nem egyetemi és egyetemi szintű bírálattal,
és annyi életveszélyes fenyegetést kaptam, hogy védelemre van szükségem,
ha Budapestre látogatok. De nem veszem ezt személyes sértésnek. Csak
történetesen az útjában állok annak, amit a Fidesz akar. Könyörtelenek
és hajthatatlanok – de nem buták.
Paul Krugman, aki nagylelkűen
megengedi, hogy írjak a blogjába, pontosan tudja, miről van szó. Látta a
bizonyítékokat arra, amit mondok, és tudja, hogy a tényeket minden
bejegyzésem minden részletét, adatát ellenőriztem. Jómagam, akárcsak ő,
egy „realitáson alapuló közösségben” élek (ahogy ezt itt, az Egyesült
Államokban mondjuk), ahol sokat ér az elkötelezettség az elméleti
szakértelem által alátámasztott részletes bizonyítékok mellett. Paul
gazdasági modelljei korrektül előre jelezték a jelenlegi pénzügyi válság
hullámzásait, és az én jogi elemzéseimet – amelyek kezdettől fogva azt
prognosztizálták, hogy a Fidesz hajlik rá, hogy a hatalmat az önmaga
által elfogadott törvények alapján centralizálja – szintén
megerősítették az események.
Ezzel ellentétben, mint látni fogják, a Fidesz szóvivői és
kormányzati tisztségviselői másra vállalkoztak. Olyan dolgokat mondanak,
amelyek technikailag pontosak, de félrevezetőek. Ebben a posztban azt
fogom megmutatni, mi mindent tesznek új PR-offenzívájukban.
Emlékeztetőól
azoknak, akik csak most kapcsolódnak be a történetbe: Magyarországot
sokan bírálják a minap életbe lépett negyedik alkotmánymódosítás miatt,
amely három és fél év egyéb aggasztó jogi fejleményeihez adódott hozzá.
Korábban is írtam a negyedik módosításról, és azóta számos kormány és
emberi jogi szervezet fejezte ki súlyos aggályait a negyedik módosítás
különböző aspektusairól. Ezen kívül tanúskodtam a Helsinki Bizottságban,
a washingtoni törvényhozás két házának közös bizottságában nemrég
tartott meghallgatáson, amely felvetette a kérdést, Magyarország vajon a
demokratikus úton jár-e még.
Miért védekezik ilyen hevesen a
Fidesz épp most? Azért, mert mind az Európai Parlament, mind az Európai
Unió Bizottságának egyre több tagja követeli a legsúlyosabb szankciókat
most, hogy a magyar alkotmány negyedik módosítása még tetézte azt a
panaszlitániát, amelyet Európa Magyarországgal szemben fogalmaz meg. Az
Európai Parlament április 17-i, szerdai ülésén napirendi pontként
szerepel Magyarország. Az Európai Parlament LIBE (polgári
szabadságjogokkal foglalkozó) bizottsága négy – összesen hamarosan öt –
élesen bíráló dokumentumot készített elő a magyar helyzetről. Ezek a
dokumentumok szolgálnak majd a vita alapjául, és az összes frakció
aláírta őket, köztük az Európai Néppárt frakciója is, amelyhez a Fidesz
tartozik. Ezek a dokumentumok kiegészítik azt a sok kritikus hangú
jelentést, amelyet az Európa Tanács Velencei Bizottsága készített.
Nem csoda, hogy Magyarország megpróbál visszaütni – keményen.
Mivel védekezik tehát a Fidesz?
A
Fidesz szóvivői azzal érvelnek, hogy demokratikus felhatalmazásuk van
rá, hogy azt tegyék, amit tesznek, és ezért a külvilágnak békén kellene
hagyni őket. Gulyás Gergely ifjú magyar parlamenti képviselő nekem írt
levelében állítja, hogy a 2010–2011-es alkotmányozó folyamat nyitott
volt a nagyközönség hozzászólásaira, és hogy „az alkotmányt kidolgozó
bizottság” kikérte a civil társadalom és az ellenzéki pártok tanácsait.
Mint a Fidesz-PR sok más megnyilatkozása, ez is igaz, ha úgy vesszük, de
félrevezető.
Gulyás nem említ meg valamit, amit fontos tudni: a
2010–2011-es alkotmányírási folyamat két, egymáshoz nem kötődő
szakaszból állt. Egy következményekkel nem járó nyilvános, és egy
következményekkel járó titkos szakaszból. Az első szakaszban a parlament
alkotmányügyi bizottsága nyílt üléseket tartott, kikérte a civil
társadalom véleményét, és felállította azon elvek listáját, amelyet az
alkotmány az elképzelések szerint követett volna. A parlamenti bizottság
által így összeállított elveket a Fidesz parlamenti frakciója 2011.
március 7-én jóváhagyta.
A második szakaszban a Fidesz-frakció
szavazataival parlamenti határozatot fogadtak el 2011. március 7-én,
amely a parlamenti képviselőknek pontosan egy hetet adott rá, hogy
teljes alkotmánytervezetekre tegyenek javaslatot 2011. március 14-ig. De
a határozat leszögezte, hogy az alkotmánytervezetet be lehet
terjeszteni a felvázolt elvek „figyelembe vételével, vagy anélkül”.
Röviden: az első, részvételi szakasz teljességgel el volt választva a
második, titkos szakasztól. Végül soha, senki nem ellenőrizte
nyilvánosan a Fidesz alkotmánytervezetét azoknak az alapvető elveknek a
szempontjából, amelyeknek a kidolgozásában állítólag részt vett a köz –
ez lett volna az a közösségi hozzájárulás, amelyre hivatkozva Gulyás azt
állítja, hogy az alkotmányozási folyamat nyitott volt a nyilvános
részvételre.
Az alkotmányozási folyamat második szakasza teljesen
titkos volt. A párton kívülálló emberek még ma sem tudják, valójában ki
írta az alkotmányt. A vezető szerző, Szájer József azt állítja, hogy
nagy részét maga írta az iPadjén. Miközben a párt egyes tagjai azt
mondták, nekik is volt részük benne, nincs hivatalos dokumentum arról,
hogy pontosan ki vett részt a folyamatban, kivel konzultáltak, kinek a
véleményét vették figyelembe. Mindez titkos volt, és az is maradt. A
Fidesz-alkotmányt kész dokumentumként mutatták be 2011. március 14-én.
És bár a Fidesz-frakció szavazataival elfogadtak néhány, a részleteket
finomító módosítást, miközben az alkotmány az elfogadás felé száguldott,
az alapvető struktúra érintetlen maradt.
Gulyás azt állítja,
hogy a magyar társadalommal konzultáltak az új alkotmányról, mert „egy
kérdőívet küldtek minden állampolgárnak Magyarországon néhány olyan
nemzeti kérdésről, amely az adott időpontban még nem volt eldöntve”.
Betű szerint ez is igaz – és félrevezető.
2011. február végén és
március elején a Fidesz minden szavazásra jogosult magyarnak kiküldött
egy „társadalmi konzultációt”, egy 12 kérdésből álló kérdőívet, amelynek
célja az volt, hogy támpontokat adjon az alkotmányozási folyamathoz. A
kérdések lefordítottam, itt elolvashatók, így látható, hogy egyik sem
foglalkozott az alkotmány tervezésének központi kérdéseivel.
Érintette-e
ez a társadalmi konzultáció az alkotmányos folyamatot? Kizárt, hogy
érinthette volna. A kérdőíveket kiküldték, mielőtt az alkotmánytervezet
napvilágot látott – de a válaszok nem érkeztek be időben ahhoz, hogy
befolyásolhatták volna a tervezetet. Ehelyett a kérdőívek abban a szűk,
egyhónapos ablakban, illetve az előtt és az után érkeztek be, amelyben
az alkotmány az elfogadása előtt közszemlén volt. A társadalmi
konzultáció így nem adott inputot sem a folyamathoz, sem az eredmény
ratifikálásához. Emellett tény, hogy a kormány a mai napig nem tette
közzé a kérdőívek eredményét, noha Gulyás az állítja, hogy közel
egymillió magyar küldte vissza a kérdőíveket. Így lehetetlen megtudni,
hogy az alkotmánynak van-e bármi köze a társadalmi konzultáció
eredményeihez, akár csak a kérdések azon fura gyűjteménye alapján is,
amelyekre a kérdőívek választ kerestek.
A társadalmi
konzultációkat a Fidesz gyakran használja annak hangoztatására, hogy
neki demokratikus felhatalmazása van. A párt az elmúlt három évben
többször küldött ki kérdőíveket, hogy felmérje a közhangulatot. De soha
nem hozza nyilvánosságra az eredményeket. Tudjuk, hogy a kérdőívek
anonimitást ígérnek, de mindegyiken van egy vonalkód, amely feltárja a
válaszadó nevét és címét, ha letapogatják egy közönséges
mobiltelefonnal. Amikor a független adatvédelmi biztos leleplezte a
kódot, tisztségét a mandátuma letelte előtt megszüntették, és hivatalát a
kormány alá rendelték, ahol már nem rendelkezik strukturális
függetlenséggel. Az EU-nak most van folyamatban egy kötelezettségszegési
eljárása az Európai Bíróság előtt az adatvédelmi tisztségviselő
függetlenségének ügyében. A magyarországi bírálók úgy vélik, hogy a
kormány a társadalmi konzultációk folyamatát arra használta fel, hogy
meghatározza, ki van vele, és ki van ellene – de ezt kívülről
természetesen nem lehet bebizonyítani, lévén egy teljesen zárt
folyamatról szó.
Gulyás és a Fidesz más szóvivői állandóan azt
mondják, hogy a Fidesznek „demokratikus felhatalmazása” van. Tény, hogy a
Fidesz megnyerte a 2010-ben tartott, szabad és tisztességes
választásokat a pártlistákra adott szavazatok 52,7 százalékával. De a
Fidesz ezt az érvet, hogy ugyanis felhatalmazása van, arra a hibás
állításra használja fel – különösen, amikor kívülállókkal beszél –, hogy
a párt a választási kampányban az alkotmány megváltoztatását ígérte, és
szerintük ezt az ígéretet a választásokon jóváhagyták. Gulyás azt
állítja a levelében, hogy „a választások előtt Orbán Viktor
[miniszterelnök] többször elmondta televíziós adásokban, és különféle
nyilvános fórumokon, hogy Magyarországnak új, tartós alkotmányra van
szüksége”. Ez az állítás így akár még igaz is lehet, de egész biztosan
félrevezető. A 2010-es választások előtt a magyar politikai színpadon
töltött több mint 20 éve alatt Orbán valóban mondhatta különböző
alkalmakkor, hogy egy új alkotmány jó gondolat lenne. A Fidesz
természetesen részt vett az 1995–96-os alkotmányozási folyamatban,
amelyben szakértő tanácsadóként vettem részt. De Orbán a 2010-es
választási kampányban nem követelt új alkotmányt, mint azt Gulyás
állítja.
Megvan-e még a Fidesznek az a támogatottsága, amelyet
„felhatalmazásnak” lehet minősíteni? Noha a Fidesz népszerűsége az
utóbbi néhány hétben valamelyest növekedett, miután a kormány a
rezsiárak letörését ígérte, mégis csupán a magyar szavazók negyede
szavazna rá. Mint alább látható, a Fidesz rossz közvéleménykutatási
adatai ismét beigazolódtak, amikor a portfolio.hu című gazdasági
hírportál a múlt héten közölte a három nagy magyar közvélemény-kutató
intézet átlagolt adatait. Az eredmények megerősítik, hogy most (2013
április) közel fele nem szavazna a pártra azoknak, akik a választások
idején (2010 április) azt mondták, hogy a Fideszre szavaztak.
Természetesen Magyarország politikai rendszerének a tragédiája az,
hogy a pártok egyike sem népszerű. A szavazók közele fele rendszeresen
azt mondja, hogy nincs a kínálatban olyan párt, amelyre szavazna. Így a
Fideszé marad az a kétes hírnév, hogy a legnépszerűbb párt egy olyan
politikai rendszerben, ahol a társadalom többsége egyik pártot sem
kedveli. De ez aligha ok az örömre.
Az erős nemzetközi kritika
miatt a Fidesz tisztségviselőinek PR-hadviselése rutinszerűen magában
foglalja a védekezést amiatt, amit a magyar egyházakkal tettek, hiszen
egyházak százai vesztették el hivatalos státusukat egy törvény miatt,
amely 2012. január 1-jén lépett hatályba. Most minden hivatalos
elismerésre törekvő egyházat a parlament különleges, kétharmados
szavazatával kell jóváhagyni. Amennyiben valamelyik egyház ezt nem tudja
elnyerni, a civil egyesület jogi kategóriájába különítik el, nincs
felmentve az adózás alól, feltéve, hogy át tud jutni a megterhelő új
regisztrációs folyamaton. Az Alkotmánybíróság kétszer elutasította az
egyházaknak ezt a regisztrációs rendszerét, egyszer eljárásrendi alapon
(a 164/2011 [XII.20-i] alkotmánybírósági határozat), másodszor tartalmi
alapon (6/2013 [III. 1]). A negyedik módosítás azonban ugyanezt az
alkotmánysértő rendszer építi be ismét az alkotmányba.
A Fidesz
azzal az állítással védi ezt a regisztrációt, hogy a most státusukat
vesztett egyházak között sok volt a csalárd. Martonyi azonban az európai
külügyminisztereknek kijelentette, hogy „a vallás gyakorlását és a hit
megvallását [sic] nem korlátozza törvény”.
David Baer a texasi
Lutheránus Egyetemről részletekbe menően tanulmányozta, mi történt
ezekkel a törvényileg lefokozott egyházakkal, és eredményei élesen
ellentmondanak Martonyi állításának. A katolikus egyház eltörölhette a
pokol tornácát a hívei számára, de a magyar kormány helyreállította,
méghozzá a jogbizonytalanság olyan formájában, amely közel 16 hónapon át
szorongatott sok legitim egyházat. A jogi változások sokat közülük arra
kényszerített, hogy elköltözzenek, bezárjanak vagy olyan feltételekbe
egyezzenek bele, amelyek sértik a hitüket, hiszen olyan belső vezetési
struktúrák elfogadására kényszerítették őket, amelyek a hitükkel
ellentétesek.
Martonyi azonban ennek ellenére arról biztosította
európai külügyminiszter kollégáit, hogy a negyedik módosítás
eljárásrendi garanciákkal egészíti ki az egyházak regisztrálási
folyamatát, és azt magyarázta, hogy „egy ilyen határozat egyedi
felülvizsgálatát az Alkotmánybíróságtól lehet kérni”. Ám ha alaposan
szemrevételezzük a dolgot, kiderül, hogy ez a felülvizsgálat csupán egy
trükk.
Hogyan működik a trükk? A negyedik módosítás (4. cikk) úgy
rendelkezik, hogy „az egyházak elismerésével összefüggő sarkalatos
törvények rendelkezései alkotmányos panasz tárgyát képezhetik”. Jogi
nyelvezetről köznyelvire lefordítva ez azt jelenti, hogy csak
törvényeket lehet megtámadni az Alkotmánybíróság előtt, és csak azok
által, akiket közvetlenül érintenek, tehát csakis ők élhetnek
alkotmányos panasszal.
Ám ha egy egyház parlamenti elismerésért
folyamodik, a törvény csak abban az esetben módosul, ha az egyház
elnyeri az elismerést. Ilyen esetben a törvény módosítják, hiszen
beleírják az elismert egyházakat név szerint felsoroló listába az
újonnan elismert egyházat. Ám ha a folyamodó egyház nem nyeri el az
elismerést, az elutasítás parlamenti határozat formájában jön létre, nem
pedig a törvény módosításaként. A parlamenti határozatokat pedig nem
lehet megtámadni az Alkotmánybíróság előtt. Így tehát ha egy egyházat
sikeresen beírtak a hivatalosan elismertek listájába, rendelkezésére áll
jogorvoslati lehetőség – amikor nincs szüksége rá. Ám amikor egy egyház
kérelmét elutasítják, és szüksége lenne jogi felülvizsgálatra, el van
zárva előtte a fellebbezés lehetősége. Ez olyan trükk, amely azt a
látszatot kelti, mintha a kormány megnyitott volna a jogorvoslati utat
azoknak az egyházaknak, amelyek elvesztették hivatalos elismerésüket. De
nem nyitotta meg.
Ennek eredményeként a negyedik módosítás
állandósít egy alkotmánysértő helyzetet, mert a parlament határozhatja
meg bármely egyház sorsát, szabályok nélkül, bizonyítási normák nélkül,
elutasítás esetén a fellebbezés lehetősége nélkül. A módosítás
egyszerűen érvényteleníti az Alkotmánybíróság néhány héttel ezelőtti
döntését, amennyiben nem biztosít valós jogorvoslati lehetőséget a
bíróság által meghatározott problémára, hogy ugyanis az egyházak
regisztrálási folyamatából hiányoznak az eljárásrendi tisztesség
értelmes normái.
Gulyás és Martonyi az új, negyedik módosítás más
aspektusait is a Fidesz iránt lojális személyek válaszkórusának
tagjaként védelmezik. Gulyás azt állítja, hogy a Magyar Alkotmánybíróság
„külön megbízta” a parlamentet a negyedik módosítás elfogadásával, hogy
rendezzen egy alkotmánysértő helyzetet. Martonyi azt mondja, a negyedik
módosítás valódi célja az, hogy végrehajtsa az Alkotmánybíróság
döntését.
Igaz, hogy az Alkotmánybíróság 2012 decemberében egy
sor állítólagos alkotmánymódosítást megsemmisített tisztán formai alapon
az Átmeneti Rendelkezésekről szóló (45/2012 [XII.28]) döntésében, mert a
tartós változtatásokat nem magában az alkotmányban hajtották végre,
csupán csatolták az alkotmányhoz. De az Alkotmánybíróság nem kérte, hogy
az alkotmányt újra módosítsák, s ezzel beleillesszék azokat a
rendelkezéseket, amelyeket már megsemmisített a testület.
Gulyás
azt állítja, hogy problémát okozott volna, ha nem foglalják újra
törvénybe az alkotmánysértő alkotmányos rendelkezéseket, mert „a
parlamentnek alkotmányos felelőssége, hogy újraszabályozza ezeket a
kérdéseket, ellenkező esetben egy ex lex állapot teljes
jogbizonytalanságot teremtett volna”.
Megható az aggodalom. De
megintcsak félrevezető. Gulyás elmulasztja megemlíteni, hogy az átmeneti
rendelkezések szinte valamennyi megsemmisített alkotmánysértő
rendelkezése duplikálva volt létező sarkalatos törvényekben, így az
alkotmánymódosítások megsemmisítése lényegében nagyon keveset
változtatott a dolog érdemén, és bizonyosan nem okozott
jogbizonytalanságot. Ha a parlament mélyen aggódott volna a
jogbizonytalanság miatt, talán nem kellett volna egyik napról a másikra
megsemmisítenie több mint 20 évnyi esetjogot a negyedik módosítással, ez
ugyanis valóban jogbizonytalanságot okoz.
Amióta hatályba lépett
az új alkotmány, az Alkotmánybíróság egy sor más törvényt is
alkotmánysértőnek minősített, mert az új alkotmány elveivel
inkonzisztensnek találta, közülük kettő a most megsemmisített korábbi
módosításokból való. A negyedik módosítás azonban legkevésbé sem
végrehajtotta az Alkotmánybíróságnak ezeket a döntéseit, hanem
egyszerűen semmibe vette őket úgy, hogy az alkotmánysértő törvényeket
beemelte az alkotmányba, anélkül, hogy kijavította volna őket. Igaz,
amit Martonyi mond, a kormány valóban tartózkodott attól, hogy beemelje
az alkotmányba azt a követelményt, hogy minden választónak minden
választás előtt újra kelljen regisztráltatni magát, miután ez a
követelmény alkotmánysértőnek minősült. Elmulasztja azonban megemlíteni
az európai külügyminisztereknek azt, hogy a negyedik módosítás felülírta
az Alkotmánybíróság legtöbb más, fontos döntését, amely az elmúlt 16
hónapban szembement a kormánnyal: ez a tény igencsak másfajta benyomást
kelt az emberben.
Íme az Alkotmánybíróság azon döntései, amelyeket kifejezetten megmásított a negyedik módosítás:
–
Az alkotmánybíróság döntése alkotmánysértőnek minősítette azt a
törvényt, amely a családot úgy határozta meg, hogy az egy
heteroszexuális párból és a leszármazottaiból áll (43/2012 [XII. 20.]
sz. határozat). Ezt a döntést azonban felülírta a negyedik módosítás 1.
cikke.
– Az Alkotmánybíróság döntése alkotmánysértőnek
minősítette azt az eljárást, amelynek keretében a parlament szavaz
minden egyház hivatalos státusáról (6/2013 [III. 1] sz. határozat). Ezt a
döntést azonban felülírta a negyedik módosítás 4 (1) cikke.
– Az
Alkotmánybíróság döntése alkotmánysértőnek minősítette a
szólásszabadsághoz való jog alapján a politikai hirdetések korlátozását a
választási kampányok idején (1/2013 [I.7.] sz. határozat). Ezt a
döntést azonban felülírta a negyedik módosítás 5 (1) cikke.
– Az
Alkotmánybíróság döntése alkotmánysértőnek minősítette a szabad
mozgáshoz való jog alapján azt a követelményt, hogy az egyetemi
hallgatókat kötelezik: amennyiben az állam fizette a tanulmányaikat, a
diploma megszerzése után kizárólag Magyarországon keressenek munkahelyet
(32/2012 [VII. 4.] sz. határozat). Ezt a döntést azonban felülírta a
negyedik módosítás 7. cikke.
– Az Alkotmánybíróság döntése
alkotmánysértőnek minősítette azt a törvényt, amely a hajléktalanság
adminisztratív bírságolásának rendszerét teremti meg, mert sérti a
nagyon szegények emberi méltóságát. Ezt a döntést azonban felülírta a
negyedik módosítás 8. cikke.
(Arra az esetre, ha Önök ellenőrizni
akarnák mindezt, itt olvasható a negyedik módosítás hivatalos angol
fordítása, amely azonban csak akkor érthető teljesen, ha összevetik az
alkotmánnyal, amely itt olvasható. Sajnos az Alkotmánybíróság döntései
csak magyar nyelven állnak rendelkezésre.)
És természetese a
negyedik módosítás válogatás nélkül megsemmisíti az ÖSSZES döntést,
amelyet az Alkotmánybíróság 1990 és 2011 között hozott.
A Fidesz
tisztségviselői azt mondják, hogy a bírálók eltúlozták az
Alkotmánybíróság összes korábbi döntésének a megsemmisítését, mert amint
Martonyi megjegyzi, a korábbi döntések „joghatása érvényben maradna”.
Meg kell azonban érteni a „joghatás” értelmét ahhoz, hogy lássuk,
mennyire korlátozott ez az állítás. Amikor a Magyar Alkotmánybíróság
alkotmánysértőnek minősít egy törvényt, azt megsemmisítik. Martonyi
bizonygatása mindössze annyit jelent, hogy a korábban megsemmisített
törvények nem lépnek hatályba automatikusan, amikor a törvényt
megsemmisítő döntést magát semmisítik meg. Ám minden más, ami a magyar
alkotmányjog stabilitását adta, méghozzá érveléssel alátámasztott
alkotmánybírósági döntésekkel – például a felhatalmazások ellenőrzésének
garanciái, a jogok kidolgozottsága, illetve a magyar alkotmányjog
valamint az emberi jogokról szóló európai jogszabályok viszonyának
kifejtése – mind eltűnt azzal, hogy a kormány megsemmisítette az
esetjogot. És ez az, amit a bírálók kifogásolnak.
Martonyi
magyarázata szerint az összes korábbi eseti döntés törvényes eltűnése
„erősíti az Alkotmánybíróság szabadságát és autonómiáját”, mert „az
Alkotmánybíróságnak mostantól szabadságában áll, hogy válasszon:
tekintetbe veszi-e saját korábbi döntéseit, hivatkozik-e rájuk, vagy
egyszerűen ignorálja őket”. Pontosan. De furcsa dolog ezt előnynek
nevezni.
Felteszem a kérdést azoknak az olvasóimnak, akik egy
Legfelső Bíróság vagy egy Alkotmánybíróság alatt élnek Magyarországon
kívül: Önök mit éreznének, ha az Önök legfelső bíróságát „szabadítanák
fel” ilyen módon – úgy, hogy egyik napról a másikra, válogatás nélkül
megsemmisítenék az összes korábbi döntését? Mint Janis Joplin énekelte
Én és Bobby McGee című híres dalában: „A szabadság csak egy másik szó
arra, ha az embernek már nincs vesztenivalója”. Amikor az Egyesült
Államok elfogadta az alkotmányát, az amerikai állampolgárok jogainak
többségét egyszerű törvények garantálták, amelyeket – érintetlenül – a
gyarmati korból emeltek át. Valójában ez jellemző az alkotmányreformokra
szerte a világon: minden pontosan ugyanúgy marad, kivéve azt a
viszonylag kevés dolgot, amelyet kifejezetten megváltoztatnak.
Magyarországon ez most nem így van.
A bírálók azt mondják, hogy a
negyedik módosítás korlátozza az Alkotmánybíróság hatáskörét, de a
kormány kitart amellett, hogy a negyedik módosítás bővíti ezt a
hatáskört, mert az alkotmány most első ízben engedi meg, amit a bíróság
már eddig is tett – hogy ugyanis alkotmánymódosításokat
alkotmánysértőnek minősítsen, amennyiben nem megfelelő eljárásban
fogadták el őket. Lehetséges, hogy a kormány úgy gondolja, az a hatáskör
bővítése, ha megad az Alkotmánybíróságnak egy olyan lehetőséget,
amellyel eddig is élt, de ez a „bővítés” szónak nem a megszokott
jelentése. A kormány nem tagadhatja, hogy egyben el is vesz egy
felhatalmazást, amelyet az Alkotmánybíróság néhány bírája is követelt (a
45/2012 [XII. 28] sz. határozatban), nevezetesen azt, hogy az
alkotmánymódosításokat a testület vizsgálhassa az alkotmányos elvekkel
való tartalmi konfliktus szempontjából. Ezzel a felhatalmazással az
Alkotmánybíróság még nem élt, de nyilvánvaló volt, hogy a testületen
belül gyűlt a támogatás ahhoz, hogy ezt megtegye. A testület megfosztása
attól a lehetőségtől, hogy az alkotmánymódosítások tartalmát vizsgálja,
egyszerűen annyit jelent, hogy nincs akadálya annak, hogy a kormány
teljesen ellentmondó rendelkezéseket emeljen be a szövegbe, vagy hogy a
kormány felülbírálja az Alkotmánybíróság bármely döntését, amely nem
tetszik neki. A kormány már mindkettőt meg is tette a negyedik
módosítással.
Egy alkotmánysértő alkotmánymódosítás gondolata
furcsának tűnhet. Olyan országokban, mint az Egyesült Államok és más
országok, ahol az alkotmány módosításának a folyamata hosszú és végig
számos ellenőrzéssel terhes, talán nem szükséges, hogy a legfelső
bíróságnak lehetősége legyen a módosítások vizsgálatára. Ám amikor az
alkotmányt szinte minden héten módosítják, és a kormány rendszeresen
arra használja a szupertöbbségét, hogy az ellenmondásos törvényeket
bármiféle ellenőrzésen kívül helyezze, valamilyen hatalomnak ellenőrizni
kellene, mit tesz a kormány, ellenkező esetben a kormány egyszerűen
szétrobbantja a jog uralmának kereteit. Ha a bíróságnak nincs meg ez a
felhatalmazása, akkor kell lennie valahol máshol a rendszerben valami
másféle ellenőrzésnek, például egy parlamenti felsőháznak vagy egy
parlamenti eljárásnak, amely garantálja, hogy a többségnek figyelembe
kell vennie a kisebbség aggályait – vagy az alkotmánymódosításokat
népszavazással kell jóváhagyatni. Magyarországon azonban ezekből a
lehetőségekből egy sincs meg. Magyarországnak egykamarás parlamenti
rendszere van, más erős ellenőrzési lehetőségek nélkül. Ezért lenne
szükséges, hogy az Alkotmánybíróság rendelkezzen ezzel a
felhatalmazással, különben az alkotmányos rendszer komédiává válik – és
most komédiává is vált.
Gulyás azt állítja, az Alkotmánybíróság
kérte, hogy a hatáskörét alapjaiban korlátozzák az „actio popularis”
bíráskodás megszüntetésével, amely bárki számára lehetővé tette, hogy
valamely törvényt megtámadjon a testület előtt. Igaz, de félrevezető. Az
alkotmánybírák a kilencvenes évek eleje óta panaszkodtak a homályos és
nem a megfelelő helyre beterjesztett panaszokra, amelyeket „actio
popularis” panaszként kapnak. Ám a testület bírái (az e kormány által
kinevezettek érkezése előtt) soha nem mentek volna bele hatáskörük
túlnyomó részének kizsigerelésébe – ez lett ugyanis az új rendszer
összesített hatása. (A részleteket lásd a Helsinki Bizottság előtt tett
vallomásomban. Noha a nyitott panaszrendszer nem az egyetlen módja volt
annak, hogy a bíróság fel legyen hatalmazva fontos törvények
vizsgálatára, ennek eltörlése megfelelő helyettesítés nélkül lyukakat
vágott a bíróság alkotmányos rendről alkotott áttekintésébe.
De
mindannyiunknak óvatosnak kell lenni a tekintetben, hogy mit kívánunk.
Ebben a hónapban a Fidesz kétharmados szupertöbbsége által megválasztott
kilencedik bíró is csatlakozik a 15 fős Alkotmánybírósághoz. (Ő azon
kevesek egyike, aki több párt szavazatait elnyerte, minthogy a
szélsőjobboldali Jobbik is támogatta megválasztását.) A nyolcadik a múlt
hónapban csatlakozott. Most, hogy a kormány számára biztosítva van a
barátságos többség, a Fidesz talán felajánlja majd, hogy helyreállít
valamennyit a bíróság felhatalmazásaiból, hogy megmutassa, mennyire
rugalmas. Egy Alkotmánybíróság, amelyben kilenc olyan bíró foglal
helyet, aki a karrierjét egyetlen pártnak köszönheti, és akit 12 évre
választottak meg, bármely nem-Fidesz kormány számára megnehezítheti a
kormányzást, még akkor is, ha netán sikerülne is új kormányt választani
az ellenzék elé állított új és újabb választási akadályok folyamatosan
változó térképe ellenére. Igen, az alkotmánybírák hosszú mandátuma azt
jelenti, hogy a Fidesz bírái függetlenek lehetnének (és függetlennek
kellene is lenniük), de mindeddig a Fidesz csupán egyetlen bírája
mutatott figyelemre méltó függetlenséget a Fidesz pártálláspontjaitól.
Gulyás
azt mondja nekem, hogy nem lehet egyszerre állítani valamit és annak az
ellenkezőjét is – ő ugyanis azt állítja, egyszerre érveltem amellett,
hogy egyetlen intézmény sem tudja ellenőrizni ennek a kormánynak a
hatalmát, és egyben azt is állítottam, hogy egy majdani kormányt viszont
akadályozni fog majd a kormányzásban ezeknek az intézményeknek a
lehetősége a kormány megbuktatására. Ám én nem ezt állítottam. A Fidesz a
magyar kormány minden intézményében egy kétágú stratégiával ragadta meg
a hatalmat: igyekezett megnyirbálni azoknak az intézményeknek a
jogköreit, amelyeket még nem tudott ellenőrzése alá vonni – mint az
Alkotmánybíróság, vagy a központi bank. Egyidejűleg pedig megnövelte
azoknak az intézményeknek a hatalmát, amelyek már megbízható kezekben
voltak – mint az Országos Bírói Hivatal, a Médiatanács, az ügyészség, az
Állami Számvevőszék és a Költségvetési Tanács.
Az eredmény: a
Fidesz olyan intézmények személyi állománya felett szerez ellenőrzést,
amelyeket előzőleg meggyengített, majd gyakran „kiegyezik” a bírálókkal,
és újra megerősíti ezeknek az az intézménynek a felhatalmazásait.
Ugyanez érvényes azokra az intézményekre is, amelyek elfoglalására,
bizonyos célok elérése érdekében, csak rövid időre van szükség (mint
például a bírák 10 százalékának, ezen belül a bírósági vezetők nagy
részének lecserélése egyszerre). Aztán beleegyezik a központosított
hatalom felosztásába. Így már a Fidesz nagyon együttműködő lehet
nemzetközi partnereivel: beleegyezhet akár egy olyan hivatal hatalmának a
szűkítésébe is, amelyet már nem szükséges ellenőriznie, akár egy olyan
intézmény látszólagos függetlenségének a megerősítésébe, amely már
biztosan a kezében van. Egyébként épp ez az, az erős felhatalmazások
megbízható kezekbe helyezése, amit a kormány megvalósított. És
mindaddig, amíg kellően erős hatalom van kellően megbízható kezekben, a
Fidesz-szupertöbbség megzabolázhat bármely jövendő ellenzéki kormányt,
amely letér a Fidesz-ösvényről. Ugyanis éppen a Fidesz által
megszelídített intézmények válhatnak újra vaddá, amikor nem a Fidesz
lesz hatalmon. Ahhoz, hogy az ember megértse, mit tesz ez a kormány,
mindig együtt kell megnézni a hivatalok betöltőinek párthátterét és az
adott hivatal felhatalmazásait. Én vagyok az, aki két ellentétes dolgot
akar, vagy a Fidesz?
Ennek a fideszes PR-villámháborúnak sok más
pontjával is foglalkozni kellene, és részletesen foglalkoztam is velük
más írásaimban és interjúimban, amelyek itt olvashatók.
Minthogy
Gulyás megkérdőjelezte a képzettségemet és a függetlenségemet, hadd
magyarázzam el a hátteremet. Magyarországon éltem 1994 és 1998 között,
kutatóként dolgoztam az Alkotmánybíróságon, ahol keletkezése közben
ismertem meg a magyar alkotmányjogot. Részem volt az 1995–96-os
alkotmányozási folyamatban, a szöveget tervező parlamenti bizottság
szakértő tanácsadójaként. Voltam az Egyesült Államokban a jog
professzora, politikatudós és szociológus. Szakterületem az
összehasonlító alkotmányjog, amelyet több mint húsz évig tanítottam. Az
Összehasonlító Jog Nemzetközi Akadémiájának választott tagja vagyok.
Noha
Gulyás azzal vádolt, hogy valamelyik ellenzéki párt ügynöke lennék,
soha nem fogadtam el pénzt kutatásaimért és írásaimért, kivéve
tudományos vizsgálatokért vagy egyetemi kutatási alapokból. Kilencvenes
évekbeli, Magyarországra vonatkozó kutatásaimat az Amerikai Nemzeti
Tudományos Alapítvány versenyben elnyert két, szakmailag ellenőrzött
ösztöndíja finanszírozta. Akkor sem, és azóta sem álltam soha semmilyen
kormányzati szerv vagy politikai párt alkalmazásában Magyarországon, és
egyébként semmilyen más kormányéban sem, a sajátomat is beleértve.
Minden publikációm, ezen belül minden blogbejegyzésem minden tényét és
állítását a lehető legalaposabban ellenőriztem, és örömmel bocsátom
rendelkezésre minden kijelentésemhez az őket alátámasztó dokumentációt.
Mindig beszélgettem a magyarországi politikai spektrum minden részének
képviselőivel, hogy megértsem az érveiket, de mindig megőriztem a
függetlenségemet bármiféle pártos szervezettől.
A Fidesz azzal
próbálkozik, hogy minden bírálóját a „másik oldal” ügynökévé
változtassa. Ez azonban PR-trükk. Amikor egy párt a kormány minden
intézményét saját ellenőrzése alá vonja, és megtámadja a független
igazságszolgáltatást, akkor már nem a normális pártpolitika világában
vagyunk. Hanem olyan világban, ahol kétségessé válik magának
Magyarországnak a léte a jog uralma alatt élő államként. Ez az, amiért
részesévé váltam ennek az egésznek. Azt tervezem, hogy amint a magyarok
visszaszerzik képességüket, hogy teljesen demokratikus társadalomban
éljenek, depolitizált bíróságokkal, visszatérek a tudomány csendes
világába, ahonnan jöttem.
|
Kommentáld!