Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyugdíjas Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyugdíjas Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyugdíjas Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyugdíjas Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Rokkantvadászat...
Rokkantvadászat
Immár több mint egy éve folyik Magyarországon a rokkantak elleni hajtóvadászat. Rögeszmévé fejlődött a téveszme, hogy egy megroggyant ország minden bajának okozói a rokkantak.
„Magyarországon rendkívül negatívan hat a foglalkoztatásra a rokkanttá nyilvánítás rendszerét körülvevő számos csalás és visszaélés. A következmény: régiónk többi országához képest hazánkban kétszeres a rokkantak aránya. Ekkora különbséget semmilyen valóságos körülmény nem indokol, nincs tehát ennyi magyar ember, aki ne tudna valamilyen betegség, vagy fogyaték miatt munkát vállalni.” (Széll Kálmán terv)
A bűnbak tehát megneveztetett. Indulhatott a vadászat és a rokkantak
száma egyre nőtt, mint a horgász hala a meséjében.
Legfelkészületlenebb döntéshozóink már csaknem egymillió „vadászható”
rokkantról beszéltek érzékeltetve, hogy legalább a felük szimuláns.
Meg
is indult a csalózás, felpörgött a gépezet, rohant mindenki
álrokkantat találni. Szimuláns ugyan nem nagyon akadt, az esetleg
munkára foghatók száma mára már kormányzat szerint is elenyésző. De az
előítélet még tartja magát, sőt most törvény rangjára akarják emelni.
Érdemes-e néhány tízezer egészségkárosodott emberrel megnövelni a munkanélküliek táborát csak, hogy kielégítsük a tudatlanok vérszomját? A Széll Kálmán tervben két régmúlt technika pontatlan értelmezéséből adódóan beszélnek blődségeket. A ’90-es évek elején volt bevett társadalmi gyakorlat az ötvenes éveiket taposó a munkaerőpiacról kiebrudalt munkavállalók rokkantosításba menekítése. Velük – átmenetileg - tényleg felduzzadt a rokkantak száma. De ezek az emberek ma már betöltötték az öregségi nyugdíjkorhatárt, beszélni beszélhetünk róla, kiöregedtek már ők a munkára foghatók világából. Korrigálva a hibát őket ezért a jövőre átsorolják az öregségi nyugdíjasok közé. Ezzel a csaknem nyolcszázezres rokkant tömeg kevesebb, mint felére csökken. (Ez a törvény legpozitívabb, egyetlen dicsérhető eleme) Vadászható rokkant tehát már csak: cc. 380 ezer fő.
Egyenetlen területi megoszlásban: Soltész államtitkár úr rácsodálkozott arra, hogy a rokkantságot az ország legelmaradottabb területein találjuk meg. Jó, ha tudja az államtitkár úr, a szegénység és a nyomor, betegség együtt jár. A kilencvenes évek óta megfigyelhető tendencia, hogy a magyar munkavállaló nem megy táppénzre, inkább betegen is dolgozik, mert félti az állását. Egy egyszerű influenzát éppúgy lábon próbál meg kihúzni, mint egy komolyabb egészségkárosodást. Na most, ahol már semmi munka nincs, akkor mit veszíthet, ha jelentkezik rokkantnak? Valami betegsége biztos van, hisz a kevés jövedelméből nem jutott neki helyes egészségmagatartásra, gyógykezelésre. A munkanélküliség, a betegség és a rokkantság együtt járásában nincs tehát semmi magyar sajátosság, inkább az a furcsa, hogy ez az alapvetőnek tartott ismeret még nem evidens minden döntéshozó számára.
A rokkantság fogalmának megváltozása az ezredforduló után
megfogalmazódott egy szigorítási és egy szemléletváltási igény a
rokkantosításban. 2008. január 1.-től már nem azt nézi az erre hivatott
bizottság, hogy az illető képes-e korábbi munkáját elvégezni, hanem
azt, hogy maradt-e annyi munkavégző képessége a megbetegedettnek, hogy
az még elfogadható arányban értékesíthető a munkaerőpiacon. A
szigorítás eredményeként csökkent a rokkantsági vizsgálatra
jelentkezések száma. (Átmenetileg persze ez nőhet, ha tartós marad a
gazdasági visszaesés vagy stagnálás.)
Mivel a rokkantak közé
belépők száma csökken és a természetes fogyás esetükben magasabb az
átlagnépességnél, a rokkantak összlétszáma is elkezdett apadni.
A
szemléletváltás másik eleme a rehabilitáció megnövelése volt. Az
egészségkárosodott személyt segíteni kell a mielőbbi egészségi
állapotának lehetséges helyreállásában, szociális talpra állásban és a
munka világába történő visszakerülésben. Ezzel elméletben
természetesen mindenki egyetért. De azt a jelenlegi törvénytervezet
alkotói is tudják, hogy hiába rehabilitálunk közepes hatásfokkal egy
élete delén járó embert, ettől ő nem lesz vonzó a munkaerőpiacon.
Negyvenöt év felett már nagyon nehéz munkahelyet találni, félig
átképzetten és többé-kevésbé gyógyultan meg érdemi munkát megvalósítani
szinte kizárt. Társadalmi szinten ez azt jelenti, hogy feleslegesen
kidobott pénz a minimális rehabilitáció, amit nyugodtan nevezhetünk
csak összekalapálásnak.
Ezért a törvénytervezet saját bevezetőjének
is ellentmondva, azokat, akiknek kevesebb, mint öt éve van hátra saját
öregségi nyugdíjkorhatáruk betöltéséhez békén hagyná. Szintén
reménytelennek ítéli meg a jelenlegi I., II csoportos rokkantak komplex
rehabilitációját. Emberi jogaik, ide vagy oda, ők sem részesülhetnek a
komplex rehabilitáció áldásaiban. Kapnak annyit, mint eddig. Többet
rájuk költeni, azaz rehabilitálni őket már nem érdemes ismeri el a
tervezet. Egyénileg ez egy sablonszöveg: „rehabilitálható, de komplex
rehabilitációja nem javasolt” Ennyi, leírták…
Kiesnek hát a munkára fogható körből ők is, de maradt még vadászható: olyan kétszázezer fő. Két fő csoportban :
A
megközelítően 110 ezer III. csoportú „vadászható” rokkantnyugdíjas
esetében olyan húsz százaléknál változtat – csökkent - a bizottság az
egészségügyi károsodottság mértékén. (Bár, ezen megállapítások némelyike
is csodatétel kategóriájába tartozik. Jelenleg kétezer per zajlik a
rokkantsági fok vitatása következtében, döntően az
egészségkárosodottaknak van igazuk.)
A rehabilitációs ellátásban
részesülők esetében gyenge harmadrész az, aki ideig-óráig meg tud
kapaszkodni a munkaerőpiacon. Hozzájuk számítják a szociális
járadékosokat, ez olyan kilencvenezer ember.
Az összesen kétszázezer
főből tehát olyan 30-40 ezer fő visszaterelését látják elképzelhetőnek
egy-két évre a munkaerő piacra. Hogy miért csak ilyen keveset? Mert sem
valódi, azaz komplex rehabilitáció, sem tényleges munkaerő szükséglet
nincs jelenleg.
A jelenlegi komplex rehabilitáció eszköztelenségét
jelzi, hogy az állami statisztikák szerint is mindössze 25-30 %-át
sikerül újra munkába helyezni. Arról, hogy ez esetleg csak időszakos és
képtelen megragadni a rehabilitált a munkahelyen természetesen nem
vezetünk statisztikát.
Nincs kommunikáció a szigorítást sürgető Dr.
Lanczendorfer Erzsébet kereszténydemokrata (?) országgyűlési képviselő
és az egészségkárosodottak mentésére fellépő katolikus egyház, a Máltai
Szeretetszolgálat és Róma püspöke között. Jól jelzi, hogy az egyházak
egyre inkább a szigorítások miatt a megnyomorodott emberek sokoldalú
mentésére állnak át. A képviselő asszony meg megtagadva 2007-es
önmagát, ma már az egészségkárosodottakat hibáztatja azért, mert azok
nem tudnak visszakerülni a munkaerőpiacra. Kár, hogy nem Róma püspöke
dönt a magyar országgyűlésben az egészségkárosodottakkal kapcsolatban.
Pedig a képviselő asszonynak már csak hivatalból is tudnia kellene,
hogy a „Kelj fel és járj” csak arra hivatottak esetében jelent valódi
segítséget. A többieknél marad a csökkent munkaképesség, esetleg
csökkent ezért muszájból kiegészített kereset és majd ha elterjed akkor
az atipikus foglalkoztatás. Ezek nélkül a rehabilitáltak üldözésének
megszavazása méltatlan minden humánus, vallásos embernek.
A magyar
gazdaság nem azért foglalkoztatja csak mindössze 55 %-át a munkaképes
korú lakosságnak, mert a többi nem akar dolgozni, hanem mert nincs több
munkavállalóra szüksége. Az egészségkárosodott személy akkor lesz
keresett munkaerő és valóban többlettermelő, ha növekszik a gazdaság.
Addig csak vagy a munkanélküliek egy agyon szekált és ettől költséges
részét alkotja a ráerőszakolt színlelt rehabilitációs részleggel, vagy
pedig sajátos módon - a kedvezmények által - kiszorítja az állások egy
részéből az egészségeseket. Azaz nem lesz több munkahely, csak
államköltségen megtámogatott egészségkárosodottak kerülnek az egészséges
dolgozók helyére.
Összegezve: Sebtében és munkaerő-piaci és
költségvetési hatásait nem megfelelően végig gondolt tervezetet
állítottak össze. Ennek csak egyik következménye, hogy a megálmodott
megtakarítás töredékét sem érheti el a költségvetés, miközben a másik
oldalon jelentős kiadások keletkeznek. Új intézményrendszert kell
létrehozni kétszázezer gondozottra. (Hisz a folyamatban mindenki részt
vesz valameddig és hát vannak új belépők.) Többszörösére kell növelni a
képzési kiadásokat, miközben az érintett családok számára is
megnövekednek a kifizetendő szociális juttatások. Miközben az általános
pénzhiány miatt éppen összeomlani készül az egyszerű, minimális
értékteremtő munkára felépített foglalkoztatói hálózat. Tehát olyan évi
15 milliárd forint költséggel elérünk olyan évi 10 milliárd forint
megtakarítást. Ez nem tűnik logikus, sem pedig a beépített kényszertömeg
miatt humánus, ha úgy tetszik keresztényi megoldásnak. Rossz a
törvénytervezet… Újra kellene tervezni.
Spitzer Tibor
Szociológus, politológus
Szakvizsgázott szociális munkás
Alulírottak egyetértünk a „Rokkantvadászat” című szakmai vélemény levél tartalmával.
Kérjük a Tisztelt Országgyűlést, hogy a T/5000 A megváltozott munkaképességű személyek ellátásairól és egyes törvények módosításáról című törvény-tervezet előterjesztését vonja vissza és szociális szakemberek, rehabilitációs szakemberek az érintettek és azok érdekképviseleteinek bevonásával kezdjen tárgyalásokat egy a társadalmi reintegrálást lehetővé tévő törvényről.
Kérek miindenkit,aki egyetért a petícióban foglaltakkal az alábbi linken aláírásával támogassa!
http://www.peticiok.com/rokkantvadaszat
|
|
Gulybán Barnabásné 3 hete új blogbejegyzést írt: Gyógyítsd meg magad!
Szántó Imréné Mária 4 hete új blogbejegyzést írt: Boldog Új Évet! Újabb csodálatos 365 napot kívánok neked!
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!