Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyugdíjas Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyugdíjas Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyugdíjas Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyugdíjas Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
9 éve | Mészáros Istvánné Margit | 0 hozzászólás
Április 24-én, a Tavaszi Fesztivál keretében mutatja be az Operettszínház Farkas Ferenc azonos című daljátéka alapján született Csínom Palkó című flaszteroperettet. A darab újjászületéséről Kerényi Miklós Gábor, a teátrum művészeti vezetője, a darab rendezője mesélt.
Újabb legendás mű bemutatására készül az Operettszínház. Az új előadás alcíme: "avagy egy színházi vállalkozás diszkrét bája". Lőrinczy Attila, aki vállalta, hogy átírja az eredeti történetet és Kerényi Miklós Gábor rendező ugyanis nem elégedett meg a mű klasszikus bemutatásával, keretjátékot írtak az eredeti változathoz, és a Csínom Plakó történetét egy színházi összpróba közegébe foglalva szellemes, lendületes játékot készítettek. Az előadás egyszerre mai és történelmi, a magyarságunkhoz és szabadságharcainkhoz való viszonyunkról is mesél.
- Az Operettszínház idei évadát a Legendák Éveként hirdette meg.
Hogyan illeszkedik a tematikába Farkas Ferenc Csínom Palkó című
daljátéka?
- A Csínom Palkó több szempontból is legenda. Először is ott a címadó dal, a "Csínom Palkó, csínom Jankó csontos kalabérom",
amit mindenki ismer, másodszor a kuruc kor és a Rákóczi szabadságharc a
magyar történelem legendás időszaka, harmadszor legendás maga az
alkotó, az idén épp 110 éve született Farkas Ferenc, aki a XX. század
egyik legnagyobb magyar zeneszerzője és zenepedagógusa volt, és végül
legendás a daljáték is. Rendkívül népszerűnek számított ugyanis az
'50-es években, emlékezetes előadásai születtek többek között a Szegedi
Szabadtéri Színpadon, és készült belőle egy kalandfilm Keleti Márton rendezésében. Nyilvánvalóan óriási felelősség elővenni ehhez hasonló műveket.
- Alaposan hozzá kellett nyúlniuk az eredeti műhöz?
- Az eredeti műből Lőrinczy Attila
készítette az átiratot, én pedig dramaturgként segítettem a munkáját.
Élő színházi közegbe helyeztük a darabot. Történetünk szereplői egy
színtársulat tagjai, akik egy brüsszeli EU-s pályázat kapcsán készülnek
bemutatni a Csínom Palkót, hogy megmutassák a világnak a magyar
történelem egy meghatározó szeletét, és a kuruc korból ránk maradt
hagyományokat. Ezáltal nekünk alkotóknak lehetőségünk van arra, hogy
miközben hagyományőrző előadásként teljes fényében és kuruc
lelkesedésében jelenhet meg a Csínom Palkó, beszéljünk a mai kor
színházcsinálási problémáiról, a művészek helyzetéről, és a
történelemfelfogás különbözőségeiről. Borzasztóan érdekes és izgalmas
kísérlet ez, melyben számos kapcsolódási pontot fedezünk fel a két kor
között. Azt látjuk, hogy bizonyos problémák és kérdések épp olyan
aktuálisak ma is, mint háromszáz évvel ezelőtt.
- Például?
-
Hogyan viszonyulunk az elvekhez, a magyarsághoz, a
szabadságharcainkhoz, egymáshoz. Mit gondolunk, vajon ezeket a
szabadságharcokat megnyertük-e vagy sem. Van egyébként az előadásban egy
csavar. Ugyanis a darabban a Csínom Palkót a keretjátékban szereplő
rendező, Feri állítja színpadra, nem én. Nekem tehát azt kell rendeznem,
amit a Lőrinczy Attila által kitalált Feri rendezne,
vagyis azt kell kitalálnom, hogy ő mit gondol a felvetődő kérdésekről.
Mindeközben a színészek és Feri között feszültségek és összetűzések
keletkeznek, mert nem feltétlenül egyeznek az elképzeléseik. Nem
beszélve arról, hogy megjelenik Gautier úr is, az Európa Tanács
Kulturális Bizottságának színházi vezetője, aki távolságtartóan ugyan,
de szintén elmondja a véleményét a dolgokról. Tehát egy végtelenül
bonyolult és izgalmas képletet kapunk. Ezért az egész munka egy kalandos
és különleges vállalkozássá válik.
- Miért kapcsolták a történetet egy brüsszeli pályázathoz, miért
nem elégedtek meg azzal, hogy egy színtársulat készül megvalósítani a
Csínom Palkót?
- Nagyon lényegesnek és fontosnak tartjuk azt a kérdést, miként mutathatjuk meg a világnak, hogy mit jelent a magyarságtudat.
- Az előadás válaszokat is kínál a felvetett kérdésekre, vagy inkább gondolkodásra ösztönöz?
- Azt sugallja majd, hogy mindenki töprengjen el a látottakon, hallottakon, és fogalmazza meg saját maga számára a válaszokat.
- Mennyiben gondoltak a színészekre? Rájuk írták-e az egyes szerepeket?
- Abszolút rájuk írtuk a karaktereket. Lőrinczy Attila
ötlete alapján az EU-s pályázati kiírás szerint kizárólag egyetemisták
és nyugdíjas színészek vehetnek részt a produkcióban. Attila aztán
mindenkinek a saját temperamentuma szerint írta meg a figuráját,
ráadásul nem olyanra, amilyen ő maga, hanem olyanra, amit szeret
játszani. És ez nagyon beválik. Ettől aztán mindenki csak úgy lubickol a
szerepében. A próbák alatt most még tovább finomodnak a szövegek és
bekerülnek persze saját poénok is. Még azt a finom szemtelenséget is
megengedjük magunknak, hogy miközben a játszóknak szerepnevük van, Oszvald Marika, Lehoczky Zsuzsa és Kállay Bori a saját nevén szerepel, vagyis Marika, Zsuzsika, Borika jelenik meg a színpadon.
- Román Sándort milyen utasításokkal látta el, milyen koreográfiát szeretne látni?
- Borzasztóan örülök, hogy sikerült megnyernünk a produkció számára Román Sanyit.
Régóta nézegetjük egymást, kölcsönös a szimpátia. Azt remélem, hogy
igazán színházszerű és nagyon mai ízű koreográfiákat fogok kapni tőle.
Miközben Sanyi pontosan ismeri és tudja az autentikus néptáncot és
néphagyományt, munkáinak mindig van egy fajta modern íze. Nekem ebben az
előadásban épp erre van szükségem, azt szeretném, hogy modern néptánc
jelenjen meg a színpadon.
- Mit gondol, az Operettszínház közönsége mennyire lesz vevő egy ilyen, számára talűán szokatlan előadásra?
-
Rettenetesen fogják szeretni. Az atelier történetekért, amikor a
kulisszák mögé lehet kukkantani, a közönség mindig rajong. Emellett tele
van a darab könnyű, jó dallamokkal és fergeteges táncos lehetőségekkel.
Román Sándor koreográfiája remélhetően átütően erős
lesz. Operett-történelmet írunk, amikor egy színpadra hozzuk az operett
három nagyasszonyát, a friss Kossuth-díjas Oszvald Marikát, Lehoczky Zsuzsát és Kállay Borit, akik nagyon élvezik a szerepeiket, és fantasztikus lelkesedéssel próbálnak. A fiatalok, Dancs Annamari, Gömöri András Máté és Kerényi Miklós Máté borzasztóan robbanékonyak, bizonyítani akarnak és jól áll nekik ez a magyar történet. Ugyanakkor saját generációjukból Szabó P. Szilveszter, Földes Tamás, Csere László és Faragó András
nagyon izmosan állnak középen. Összességében véve tehát minden egy
sikeres előadás felé mutat, amelyen rendkívül jókat lehet majd nevetni,
az értékét pedig csak tovább növeli, hogy lényeges problémákra világít
rá, és fontos gondolatokat fogalmaz meg. Nem a hétköznapi színházi
vicceket sütjük el, hanem arról beszélünk, hogy miközben a felelős
színházcsinálók mindig a világról és a társadalomról mondanak véleményt,
eközben a színészek privát élete, no meg az éppen aktuális hatalmi
helyzet miatt milyen kényes és nehéz kérdés a megfelelő egyensúlyok
megtalálása.
Forrás: Budapesti Operettszínház
|
|
Keresztes Manci 2 hete új képet töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!