Nyugdíjas: Orbán tényleg megszüntetheti a nyugdíjasok ingyenes utazását?

Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 5675 fő
  • Képek - 7694 db
  • Videók - 5181 db
  • Blogbejegyzések - 9129 db
  • Fórumtémák - 58 db
  • Linkek - 385 db

Üdvözlettel,

Nyugdíjas Klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 5675 fő
  • Képek - 7694 db
  • Videók - 5181 db
  • Blogbejegyzések - 9129 db
  • Fórumtémák - 58 db
  • Linkek - 385 db

Üdvözlettel,

Nyugdíjas Klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 5675 fő
  • Képek - 7694 db
  • Videók - 5181 db
  • Blogbejegyzések - 9129 db
  • Fórumtémák - 58 db
  • Linkek - 385 db

Üdvözlettel,

Nyugdíjas Klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 5675 fő
  • Képek - 7694 db
  • Videók - 5181 db
  • Blogbejegyzések - 9129 db
  • Fórumtémák - 58 db
  • Linkek - 385 db

Üdvözlettel,

Nyugdíjas Klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

network.hu

Ahogyan az várható volt a jövő évi költségvetésben befagyasztjákszociálpolitikai menetdíj-támogatásokat a 2014-es szinten. A kormány már korábban vállalta a Brüsszelnek elküldött konvergenciaprogramban, hogy az utazási kedvezményeket az idei szinten befagyasztják egészen 2017-ig. 

Az uniónak megküldött konvergenciaprogrammal cseng össze az is, hogy Varga Mihály egy konferencián szeptemberben arról beszélt (majd több kormánypárti politikus is megszólalt, hogy ez nem megszorítás, csak bürokráciacsökkentés), hogy a költségvetési kiadásokat a következő években mintegy 1500-1700 milliárd forinttal, azaz a GDP 5,5 százalékának megfelelő mértékkel csökkentik

Ha jövőre még nem is, később mindenképpen hatással lehet a kedvezményekre és a jegyárakra a befagyasztás. Elképzelhető a kedvezmények körének szűkítése, áremelés, de a társaságok le is nyelhetik a költségeket (erre azonban mi nem fogadnánk). A távolsági közlekedésben elterjedt pótjegyes rendszerrel úgy valósult meg az áremelés, hogy közben nem kellett hozzányúlni a fő utazási kedvezményekhez. 

Fontos megemlíteni azt is, hogy ha a 2005–2012-es időszakot nézzük, Magyarországon csaknem száz százalékkal drágult a vonatozás, miközben az infrastruktúra alig fejlődött. Ennek ellenére hazánkban európai viszonylatban még mindig sokan választják a vasutat még akkor is, hogy Európában a legpontatlanabb vasút a MÁV.

forrás:napi.hu

Befagyasztják a menetdíj-támogatások összegét 2017-ig

A kormány az ideivel megegyező mértékben, 104 milliárd forintban állapította meg kedvezményes utazások kompenzációjaként kifizetett szociálpolitikai menetdíj-támogatások összegét 2015-re. Ha tartják magukat a konvergenciaprogramhoz, akkor egészen 2017-ig érvényben lehet az utazási kedvezmények befagyasztása. A kabinet 1,8 százalékos inflációval számol 2015-re, így reálértéken ennyivel kevesebb jut a diákokra, a nyugdíjasokra és más kedvezményezett csoportokra. Érdemes azt is hozzátenni hogy 2013-ban 94,8 milliárd forintot költöttek erre, vagyis 2014-re 9,6 százalékos nominális emelkedést éreztek szükségszerűnek a döntéshozók. 

Ha jövőre még nem is, később mindenképpen hatással lehet a kedvezményekre és a jegyárakra a befagyasztás. Elképzelhető a kedvezmények körének szűkítése, áremelés, de a társaságok le is nyelhetik a költségeket (vagyis, ha állami vállalatokról van szó, előbb utóbb az adófizetők összességére lesznek szétterítve az emelkedő költségek). De jöhetnek újabb burkolt áremelések, amelyekkel továbbra sem kell hozzányúlni a kedvezményekhez, de fokozatosan, lépésről lépésre újabb árakat állapítanak meg "extra" szolgáltatásokért. A kormányzati brainstorming közepette pedig olyan elképzelések is napvilágot láttak, hogy a 65 év felettiek ingyenes utazási kedvezménye csak a csúcsidőn kívül maradna meg, más időszakokban nekik szóló bérletet kellene venniük.

Kiegészítőjegy mindenkinek

A lopakodó áremelést a tömegközlekedésben az elejétől próbáltuk figyelemmel követni, ennek legjobb példája a pótjegyrendszer fokozatos bevezetése volt. Az már akkor is látszott, hogy a kormánynak nem fűlik a foga a kedvezmények átalakításához, inkább egy óvatos, rejtett drágítást vezetett be. A bütykölés a tarifarendszeren 2012 szeptemberében kezdődött: egy kisebb tarifareformmal a vasúti IC-hez hasonló autópályás buszvonalakat válogattak ki. Ekkor az intézkedést könnyen lehetett azzal magyarázni, hogy az IC-k helyzetbehozása, a velük párhuzamos buszvonalak drágítása volt a cél. 

A következő, decemberi fázisban azonban már olyan buszvonalak lettek drágábbak, amelyekre a fentiek kevésbé bizonyulnak igaznak. A tavaly márciusban kiegészítő jegy alá vont járatok pedig már végképp nem a vasúttal párhuzamosak. Nem normatív szabályozásról, hanem különböző szempontok (komfort, gyorsaság) alapján való válogatásról beszélhettünk akkor.

kiegészítő jegy ára_1.png

A távolsági közlekedésben elterjedt pótjegyes rendszerrel úgy valósult meg az áremelés, hogy közben nem kellett hozzányúlni a fő utazási kedvezményekhez. De ide tartozik a vasúti virtuáliskilométer-számítás februári megszüntetése bizonyos helyeken, vagy a nem elővételben kiváltott helybiztosítás drágulása is.

Kötelező gyorsvonati pótjegy 

A Volán-járatok után a vasútnál folytatódott a pótjegyek bevezetése. 2013. május 15-től a gyorsvonatokon a Volán-járatokkal megegyező mértékű pótjegyet kell fizetni. (A bejelentés a kormányzattól már ismert módon, egy munkaszüneti nap estéjén született meg.) A feláras körbe 258 hibrid-, gyors- és sebesvonat tartozik, ezzel a menetjegyen túli díjfizetés már 546 vasúti és 657 autóbuszjáratot érint. De a trükközés nem csak a gyorsvonatokra vonatkozott.

A fő indok az volt, hogy a felár-rendszer autóbuszos és vasúti kiterjesztése a Nemzet Fejlesztési Minisztérium szerint 1,5-2 milliárd forint éves többletbevételt eredményezhet 2013-ban. A felárakból származó bevételeket a MÁV-START Zrt. a minőségi szolgáltatásokat nyújtó vasúti kocsik – két év alatt közel 300 jármű - megújítására fordítja. 

Nem elég, hogy drága még késik is 

Fontos adat, hogy ha a 2005–2012-es időszakot nézzük, Magyarországon csaknem száz százalékot drágult a vonatozás, miközben az infrastruktúra alig fejlődött. Ennél nagyobb mértékben csak Lettországban drágult (igaz ott legalább pontosak a vonatok). Az Európai Bizottság kétrészes tanulmányából kiderül, hogy az árak ott alacsonyabbak, ahol verseny van, de ez a közép-kelet-európai országokra nem jellemző. Megjegyzik, hogy Csehországban a piac nyitottabb, mint régiós szinten, és ez sok pozitív változást hozott magával. Azt is hozzáteszik, hogy ezekben az országokban szociális kérdésként kezelik a nemzeti vasúti társaságokat, így akadályozzák a piaci nyitást. 

máv.png

A fenti ábrán látható módon európai viszonylatban a legpontatlanabb vasút a MÁV. Ennek ellenére európai összehasonlításban még mindig sokan használják. 2012 óta évente körülbelül 142,5 millió utas használja a Magyarországon a vasutat. Kelet-Európában egyre többen autóznak és választják ezt a közlekedési módot. Lengyelországban, Bulgáriában és Romániában több mint 60 százalékos, a három balti államban pedig 90 százalékos a visszaesés az 1990-es évekhez képest.

Csehországon és Magyarországon viszont alig csökkent az utasok száma, európai viszonylatban nagy vonatozóknak mondhatjuk magunkat. Hazánkban a megkérdezettek közel ötöde havonta többször is utazik, 8 százalékuk pedig legalább hetente egyszer vonatra száll.

Ténytár.hu

 

Címkék:

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Ez történt a közösségben:

Szántó Imréné Mária írta 2 hete a(z) Léleksimogató fórumtémában:

Mert végül is mi a szeretet Azt gondolom, hogy baj van az ...

Szántó Imréné Mária írta 3 hete a(z) Az édenkert titkai,a Biblia alapján fórumtémában:

Áldott húsvéti ünnepeket kívánok neked és a ...

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu