Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyugdíjas Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyugdíjas Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyugdíjas Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyugdíjas Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
12 éve | Mészáros Istvánné Margit | 1 hozzászólás
Egy normális,
biztonságos, kiszámítható és élhető, európai Budapestet szeretnének a
szocialisták - készül a főváros megoldatlan problémáira is választ
kereső Budapest Stratégia. A programról Horváth Csaba, a szocialisták
fővárosi frakcióvezetője nyilatkozott a STOPnak. Az MSZP alelnöke
szerint Orbán Viktor egyszerűen utálja Budapestet, Tarlós István pedig
totálisan alkalmatlan a főpolgármesteri posztra.
STOP: - A napokban volt az MSZP Budapest Stratégiájának vitaindítója. Milyen céllal indul a szocialisták új vállalása?
Horváth Csaba:
- Megállapítottuk, milyen Budapestet szeretnénk mi és a fővárosiak
egyaránt. Nem véletlenül kapta a vitairat a "Modern, biztonságos
Budapestet!" címet, hiszen ez áll jelenleg a legtávolabb a főváros
értékeitől. Mi valójában egy normális, biztonságos, kiszámítható és
élhető, európai Budapestet szeretnénk. Ha pedig a főváros pozicionálását
szeretnénk megfogalmazni, azt röviden úgy fogalmazhatjuk meg, hogy azt
szeretnénk, hogy Budapest a jövőben a nemzet és az ország fővárosa és
egyben motorja legyen. Egyebek közt ezeket az alapvetéseket fektettük
le, ebben a budapestiek is mindig egyetértettek. Viszont a kormánytól és
Tarlós Istvántól eddig közel sem ezt kapták
Orbán Viktor és Tarlós István biankó
csekket kért a budapestiektől, ellenben sárga csekkek százaival
árasztotta el őket. Itt egy elég éles kontraszt van az ígéretek és a
valóság között. Nagyjából arra próbál a most vitára bocsátott anyag
közelíteni, hogy a polgárok milyen kérdésekben várnak válaszokat. A
bemutatott anyag korántsem teljes, a budapestiekkel történő egyeztetés
során ezt a leltárt teljessé tesszük, és párhuzamosan a változtatásokon,
a megoldásokon is elkezdtünk dolgozni. Így március közepén egy
részleteiben kidolgozott, a realitásokhoz ragaszkodó stratégiát teszünk
le az asztalra.
- Hogyan fognak a budapestiekkel intenzíven egyeztetni?
-
Részben digitálisan, hiszen ma már a város fiatalabb csoportjaival így
lehet a leghatékonyabban kommunikálni. De legalább ennyire fontos, hogy
az utcán és köztereken is találkozzunk az emberekkel.
- Korábban kijelentette, hogy a kormány az ország fejős teheneként kezeli Budapestet.
-
Igen, egyértelműen. Egy okos gazda a fejős tehenét a legritkább esetben
vágja le vasárnapi ebédre, hiszen gondol arra, hogy másnap is szüksége
lesz a tejre. A legostobább paraszt az, aki egyébként levágja a fejős
tehenét. Ennek ellenére most Orbán Viktor pontosan ezt csinálja.
- A Budapest Stratégia vitaanyagának bemutatásán arra is utalt, hogy Orbán Viktor nem szereti Budapestet.
-
Kicsit erőteljesebb kifejezést használtam: a miniszterelnök utálja a
fővárost. Elég csak felidéznünk, hogy már az első Orbán-kormány is
minden ésszerű indok nélkül rúgta fel a fővárosban lévő kormányzati
együttműködéseket - egyebek közt - a 4-es metró építése vagy a Nemzeti
Színház és a BKV finanszírozása kapcsán.
A BKV kétszer került
igazán nagy bajba, ha a működési finanszírozást tekintjük. Egyrészt 2001
és 2002 között, akkor már egyszer előállt egy csőd közeli helyzet, de
Medgyessy Péter akkori kormányfő az utolsó pillanatban konszolidálta a
helyzetet. Legutóbb, közel egy éve Orbán és Tarlós megállapodtak - fű
alatt -, hogy nem tartják be a korábbi közlekedés-finanszírozási
szerződést. Majd 2011 decemberében a kétharmados fideszes törvénygyár
úgy döntött, hogy nem adja meg a BKV-nak járó állami normatívát, hanem
zárolja azt. Innen indult a kálvária, hiszen a szándék világosan
látszik: a fővárosiak ezt a pénzt nem kapják meg. Hiába fizetik az
országban a legtöbb adót, ezt a pénzt a kormány lenyúlja, majd azt
ajánlja fel a főpolgármesternek, hogy találjon ki egy újabb sarcot,
vesse ki és azzal majd finanszírozza az elmaradt tételeket. Viszont a
város adófizetői teljesítőképességük határán vannak, minden újabb teher
már komoly tragédiákat okozhat.
- Mi a garancia arra, hogy az elkövetkezendő két évben nem nőnek Budapest gondjai?
-
Semmi, sőt! A kormány jövőre kiszállhat a BKV finanszírozásából,
legalábbis a jelenlegi információk ezt támasztják alá. Ez 76 milliárd
forintot jelent, de egyéb tételekkel együtt több mint 100 milliárdot
akarnak visszatartani Budapesttől, noha a fővárosiaktól továbbra is
elvárják, hogy rendre fizessék be az adójukat. Így viszont az egész
országnak ártanak, mert ha a fővárosban nem tudnak termelni és adózni az
emberek, akkor az hiányozni fog azokon a vidéki településeken is, ahol
az állam kiegyenlítő szerepével finanszírozzák a helyi működést.
- Ezek szerint a Fidesz politikusai érzelmi alapon döntenek Budapesttel kapcsolatban?
-
Budapesttel van egy politikai természetű problémájuk, ugyanis ez a
város alapvetően egy balliberális, szabadságpárti város. Mindössze
hatezer szavazattal sikerült nyerniük 2010-ben, amikor még mindent
állítottak, csak a valóságot nem. Ebből ők is pontosan tudhatták, hogy a
következő választások során Budapest számukra elveszett. Ezért a pénzt
ellopják, elviszik, kifosztják a várost. Ha már megnyerni nem tudják,
megpróbálják elpusztítani. De így a fejős tehén szerepét Budapest nem
fogja tudni betölteni, és a fideszes urak többet veszítenek, mint
amennyi pénzhez hozzájuthatnak.
- Ha
Orbán Viktor utálja és mondjuk a szocialisták szeretik Budapestet, akkor
Tarlós Istvánról mit lehet ezzel kapcsolatban elmondani?
-
Tarlós elárulta a budapestieket és a nekik tett esküjét, mert nem
képviseli a város polgárait. Ugyan úgy tűnik, mintha konfrontálódna, de
soha nem nevezi meg a felelőst, Orbán Viktort, akit személyes felelősség
terhel azért, hogy ez a Budapest-ellenes politika ily módon
elhatalmasodott a város fölött. A miniszterelnököt Tarlós István nem
meri megszólítani. Ha más lenne Orbán Viktor szándéka, akkor rendet
tudna tenni a fideszes kiskirályok között is, de ez számára nem cél.
Azt
se felejtsük el azért, hogy Tarlós István személyében is alkalmatlan a
főpolgármesteri posztra. Nem látja át a feladatok nagyságát, nem érti,
mi is történik körülötte. Sokszor ész nélkül konfrontálódik ahelyett,
hogy érveket venne elő. Mindez jól láthatóan kézzelfogható eredmények
nélkül marad.
Segítene-e bármin is a dugódíj?
Sajnálatos tény, hogy a főváros ma nem
fordít elég figyelmet a rászorulók helyzetére, az emberek egyre
nehezebben tudják biztosítani megélhetésüket. Megoldásokat kell
keresnünk egyebek közt azért is, hogy Budapest szellemi és gazdasági
erőforrásait újjáélesszük, a város szabadságát helyreállítsuk és
javítsuk az életminőséget. Konkrét elemeket sorolunk ennek érdekében,
ilyen például a bölcsődei és az óvodai férőhelyek bővítése, a
panelprogram újraindítása, a nehéz helyzetbe kerülők támogatása vagy az
egészségügyi ellátások körüli kaotikus állapotok megszüntetése, a
várólisták ledolgozása.
- Tehát a
jelenlegi vitaindító nyomán, az abban szereplő problémafelvetések mentén
konzultálnak a budapestiekkel, majd a szakértők és a politikusok
összeállítanak egy stratégiát március közepéig. Ez a dokumentum egyben a
választási program alapját is adja?
- Fogalmazzunk úgy,
hogy ez lesz az a szakmai tudástárunk, amit utána tovább bővítünk. Mivel
hetente jöhet egy újabb célzott lövés akár a demokrácia vagy a
budapestiek hétköznapi megélhetése ellen, muszáj ezt a programot
folyamatosan bővíteni. De a fő cél minden szempontból az, hogy egész
egyszerűen egy normális Budapestet hozzunk létre.
-
Elképzelhető, hogy 2014-ig még lesznek olyan kormányintézkedések
Budapesttel kapcsolatban, amelyek helyrehozhatatlan károkat okoz?
-
Nem kizárt. Az én ismereteim szerint a BKV csődje elkerülhetetlen már
ebben az évben, ha a kormányzat nem változtat a jelenlegi szándékain.
Már számos olyan döntés született, amely ezt készíti elő.
- A jelenlegi formájában egyébként fenntartható a BKV működtetése?
-
Nem. Azért sem, mert nem a működési formával van a baj, hanem
alapvetően a finanszírozással. Nem azért van most bajban a fővárosi
közlekedés, mert a BKV elkezdett pazarolni. Az a gond, hogy a kormány
úgy döntött, hogy évente 76 milliárd forinttal csökkenteni akarja a BKV
működési finanszírozását. A kormány most nagyjából azt várja el a
polgároktól, hogy most tanuljanak meg repülni, és a BKV helyett
használják a nem is létező szárnyukat. Ez stratégiai tanácsnak rendkívül
jól hangozhat, de nehezen kivitelezhető.
- A dugódíj nem segített volna a BKV-n?
-
Évek óta probléma, hogy bizonyos szakmai kérdéseket nem arra a célra
használnának, mint amire azok valójában alkalmasak. Amikor a dugó- és a
behajtási díj kérdése 2007/2008-ban előkerült a 4-es metró szerződésének
véglegesítése során, akkor egymillió autó közlekedett Budapesten.
Mindez túlzott környezeti károkat okozott, emiatt évente több ezer
budapesti halt meg. Abban a szituációban egy felelős városvezetésnek az
volt a feladata, ezt a helyzetet kezelje. Voltak azonnali lépések, mint a
szmogriadó bevezetése, de fontos szempont volt, hogy Budapest
levegőminősége - ha nem is javít - legalább ne rontson az emberek
egészségén. Akkor azon kellett gondolkodni, hogy az egymillió autóról
százezrekkel csökkentsük a Budapesten áthaladó járművek számát.
De
most Tarlósékat nem a szakmai kérdések érdeklik, hanem a pénz. Az, hogy
azt az 50 milliárd forintot, amit Orbán Viktor kivitt Budapestről, azt a
fővárosiakkal megfizettesse. A főpolgármesterben föl sem merült az a
gondolat, hogy felálljon, odacsapjon az asztalra, és felszólítsa Orbán
Viktort, hogy változtasson az eddigi hozzáállásán.
- A dugódíjjal kapcsolatban a korábbi városvezetést is előszedték.
-
Van egy közlekedésfejlesztési terv, amely 2020-ig szól. Ezt kapta meg
mellékletként a metrószerződéshez az Európai Unió. De jelenleg nincs
olyan kényszer, hogy a budapesti autóközlekedést leszorítsuk 500 ezer
járműre, mert már nincs annyi. Ennek egy oka van: a brutális benzinárnál
nincs erősebb szabályozás. Ma már nincsenek olyan állandósult dugók,
amelyek indokolttá tennék a behajtási zónák működtetését.
-
Mi lehet annak az oka, hogy a dugódíjjal kapcsolatos indítványt maguk a
benyújtók sem szavazták meg? Szakmai vagy politikai kérdések állnak a
háttérben?
- A kormánypártiak is olvastak
közvélemény-kutatási anyagokat, csupán ennyi. Világosan látszik, hogy
ellenszolgáltatás nélküli új adóterhet nem akarnak a budapestiek. Más
lenne, ha elviselhetetlen lenne a forgalmi helyzet, és más lenne, ha pl.
a dugódíjból növelnék a zöldterületek nagyságát vagy rendelnének a
BKV-nak ezer új buszt. De erről szó sem volt.
Forrás: MSM Mainap
|
|
M Imre írta 4 napja a(z) Társalgó. fórumtémában:
Ma is vezess óvatosan! (péntek 13.) Gyalogosként is legyél ...
Szántó Imréné Mária 1 hete új blogbejegyzést írt: Fekete István - Hó
Gulybán Barnabásné 1 hete új blogbejegyzést írt: Karácsonyi pénzeső!
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!