Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyugdíjas Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyugdíjas Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyugdíjas Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyugdíjas Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
13 éve | Mészáros Istvánné Margit | 9 hozzászólás
Szociális, foglalkoztatási típusú ellátás
léphetne a korkedvezményes nyugdíj helyébe a jövőben az egyes
veszélyeztetett munkakörökben foglalkoztatottak esetében - derül ki a
belügy-, a honvédelmi, a nemzetgazdasági, valamint a nemzeti erőforrás
minisztériumok közigazgatási államtitkári értekezletének döntése alapján
átdolgozott előterjesztésből. Felülvizsgálnák a korkedvezményre
jogosító, elavult munkaköri jegyzéket, valamint a megállapítható
korkedvezmény mértékét is - értesült a Pénzcentrum.hu. Széll Kálmán Terv kimondja,
hogy a Nyugdíjbiztosítási Alap egyensúlyának megteremtése érdekében
nyugellátást csak a nyugdíjkorhatár betöltésétől lehet megállapítani és
folyósítani (a nők nyugdíjkedvezményén kívül). Így a nyugdíjrendszer
átalakításának egyik fő kritériuma, hogy 2011. december 31-ét követően már nem lehet megállapítani korhatár előtti öregségi nyugdíjat. Egyelőre nem kell sztrájktól tartani, az új törvény kiiktatta ezt a lehetőséget A szakszervezet szerint ez azt jelenti, hogy a bíróság törvényértelmezése alapján a kormány intézkedéseivel szemben nem lehet sztrájkolni. Mivel az elégséges szolgáltatás mértékét sem tudja eldönteni a bíróság, így semmilyen sztrájkot nem lehet megtartani, mivel a munkáltatók a tulajdonos nyomására olyan mértékeket fognak felajánlani, amelynek már nincs semmilyen nyomásgyakorló hatása.
A VTDSZSZ álláspontja szerint a módosított sztrájktörvény súlyosan
sérti a munkavállalók alkotmányos jogait. Ezért a Legfelsőbb Bírósághoz
fordultak jogorvoslatért, illetve az összes nemzetközi fórumot igénybe
kívánják venni annak érdekében, hogy a munkavállalók sztrájkhoz való
alkotmányos jogait helyreállíttassák.
Öngondoskodás
Korkedvezményes nyugdíj: szociális ellátás léphet a helyébe
Szociális, foglalkoztatási típusú ellátás
léphetne a korkedvezményes nyugdíj helyébe a jövőben az egyes
veszélyeztetett munkakörökben foglalkoztatottak esetében - derül ki a
belügy-, a honvédelmi, a nemzetgazdasági, valamint a nemzeti erőforrás
minisztériumok közigazgatási államtitkári értekezletének döntése alapján
átdolgozott előterjesztésből. Felülvizsgálnák a korkedvezményre
jogosító, elavult munkaköri jegyzéket, valamint a megállapítható
korkedvezmény mértékét is - értesült a Pénzcentrum.hu. Egyelőre nem kell sztrájktól tartani, az új törvény kiiktatta ezt a lehetőséget A szakszervezet szerint ez azt jelenti, hogy a bíróság törvényértelmezése alapján a kormány intézkedéseivel szemben nem lehet sztrájkolni. Mivel az elégséges szolgáltatás mértékét sem tudja eldönteni a bíróság, így semmilyen sztrájkot nem lehet megtartani, mivel a munkáltatók a tulajdonos nyomására olyan mértékeket fognak felajánlani, amelynek már nincs semmilyen nyomásgyakorló hatása.
A VTDSZSZ álláspontja szerint a módosított sztrájktörvény súlyosan
sérti a munkavállalók alkotmányos jogait. Ezért a Legfelsőbb Bírósághoz
fordultak jogorvoslatért, illetve az összes nemzetközi fórumot igénybe
kívánják venni annak érdekében, hogy a munkavállalók sztrájkhoz való
alkotmányos jogait helyreállíttassák. A
bíróság nem ismeri a villamosenergia-ellátó rendszert, nem kompetens
abban a kérdésben, hogy mi számít még elégséges szolgáltatásnak,
nincsenek szakértői. Így munkaügyi érdekvitából lényegében jogvita lett a
sztrájk lebonyolítása, ami gyakorlatilag egyenlő azzal, hogy
Magyarországon megszűnt ez a fajta érdekérvényesítési forma - jelentette
ki a szakszervezeti vezető. Az atomerőmű dolgozói is a Legfelsőbb
Bírósághoz fordultak jogorvoslatért. Elavult a munkaköri jegyzék A szakszervezetek a munkakörülményekhez kötnék a kedvezményt A
szakszervezetek egyetértenek azzal, hogy meg kell változtatni azokat a
szabályokat, amelyek jelenleg meghatározzák, mi minősül egészségre
ártalmas munkavégzésnek. Véleményük szerint azonban nem elsősorban a
munkakörök, hanem a munkakörülmények alapján kellene veszélyesnek
minősíteni a munkavégzést. Székely Tamás, a Magyar Vegyipari, Energiaipari és Rokon Szakmákban Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének elnöke
példaként említi, hogy minden három műszakban dolgozó ember szervezete
fokozott terhelésnek van kitéve. Az éjszakai munkavégzés ugyanis
teljesen ellentétes az ember normális bioritmusával, így hatványozottan
amortizálja az egészséget. A munkavégzés ideje és időtartama jelentős hatással van az egészségre -
erősíti meg Lőrincz László is. Véleménye szerint nincs az a
munkakörülmény, amelyen nem lehetne javítani, de például a Paksi
Atomerőműben érdemben nem lehet csökkenteni az egészségügyi
kockázatokat, amelyek között kell említeni a háromműszakos munkarendet,
amely nem egy esetben hosszított vagy csökkentett idejű, illetve
rendkívüli munkavégzéssel is keveredik. Az atomerőműben dolgozók egy
feltételezett kockázati tényezőre alapozva élhetnek jelenleg a
korkedvezményes nyugdíjazás lehetőségével. Nagyon nehéz kimutatni, hogy önmagában a radioaktív veszélyforrások jelenléte milyen hatást gyakorol a dolgozók egészségére.
Azonban bármilyen extrém üzemállapot esetén is helyt kellene állniuk -
ennek a kockázatát kell elismerni. Emellett a munkavállalók fokozott
hőnek és rezgésnek vannak kitéve, a normáltól eltérő légkörülmények
között dolgoznak, ami jelentősen terheli a szervezetet - tette hozzá
Lőrincz László. Véleménye szerint inkább limitálni kellene, hogy
mennyi idős korig lehet az atomerőműben dolgozni, mint elvenni a
korkedvezményes nyugdíjazás lehetőségét. Erősen kétséges, hogy
hatvanéves emberek le tudnák tenni a szükséges alkalmassági vizsgákat.
Jelenleg átlagosan 54-55 éves korukban mennek nyugdíjba az atomerőmű
dolgozói. Korkedvezményre jogosító területek
A
korkedvezményes nyugdíjak esetében azonban aggályos lenne, ha már
január 1-től megszüntetnék ezt a lehetőséget. A hatályos
társadalombiztosítási nyugellátásról szóló törvény szerint 2013. január
1-jétől kell külön jogszabályban rendelkezni a korkedvezményre jogosító
feltételek meghatározásáról. A szaktárcák értelmezése szerint ezért kisebb alkotmányossági kockázatot jelentene, ha a korkedvezményre 2012 végéig lehetne jogot szerezni, amit később jövedelempótló juttatás formájában bármikor érvényesíteni lehetne.
A
törvény szerint, aki a szervezet fokozott igénybevételével járó,
továbbá az egészségre különösen ártalmas munkát végez, korkedvezményben
részesül. Az igénylőre irányadó öregségi nyugdíjkorhatárhoz képest 2
év korkedvezményben részesül az a férfi, aki legalább 10, és az a nő,
aki legalább 8 éven át korkedvezményre jogosító munkakörben, vagy
legalább 6 éven át 100 kPa-nál nagyobb nyomású légtérben dolgozott.
További 1-1 év jár minden újabb öt-, nőnél négyévi, illetőleg a 100
kPa-nál nagyobb nyomású légtérben végzett minden újabb háromévi munka
után. A korkedvezményre jogosult az általános szabályokhoz képest annyi
évvel korábban veheti igénybe az előrehozott öregségi nyugdíjat, ahány
év korkedvezményt szerzett. További éveket lehet nyerni azzal, ha a
kedvezményt összevonják az előrehozott, illetve a csökkentett
előrehozott öregségi nyugdíjjal.
A korkedvezményre jogosító munkaköröket a nyugdíjtörvény végrehajtásáról szóló kormányrendelet sorolja fel,
amely 2007. január elsején hatályát vesztette. Ez valójában azt
jelenti, hogy nem lehet új munkakörökkel bővíteni a listát. A rendelet
2008. május 1-től kiegészült azzal, hogy a menetrendszerű
tömegközlekedésben dolgozó járművezetők esetében a jármű típusától
független a korkedvezmény.
Jelenleg megközelítően 43 ezren
dolgoznak korkedvezményre jogosító munkakörben, főként a vasúti, közúti,
légi közlekedésben, a nyugdíjba vonulásuk azonban hosszan elnyúlik,
évenkénti számuk néhány ezer. Ezen túlmenően melegüzemben, (például
kohászat), földalatti munkahelyeken (például bánya), olajkitermelésnél,
atomerőműnél mintegy 840 munkakört tartalmazó jegyzékben felsorolt
foglalkozások folytatói szereznek jogot korkedvezményre.
A BRFK korábban az
október 1-jei Kossuth téri nagygyűlést és a következő napra a budai
várnegyedbe szervezett vonulásos demonstrációt is megtiltotta, ám ez
utóbbi határozatokat a Fővárosi Bíróság hatályon kívül helyezte. A
szakszervezetek egyik fő kövcetelése, hogy álljon helyre a
korkedvezményes, a korengedményes és a szolgálati nyugdíjak alkotmányos
védelme. Mint ismeretes, június közepén hatályba lépett az a Lázár János
és Balsai István fideszes politikusok által kezdeményezett
alkotmánymódosítás, amely kimondja, hogy "az általános öregségi
nyugdíjkorhatár betöltését megelőzően folyósított nyugellátás törvényben
meghatározottak szerint csökkenthető és szociális ellátássá
alakítható".
Nem ingyen jár a korkedvezményes nyugdíj
A korkedvezményre jogosító munkakörben foglalkoztatott dolgozók után a munkáltatóknak jelenleg a bruttó bér 13 százalékának megfelelő mértékű korkedvezmény-biztosítási járulékot kell fizetniük. Ezzel kvázi megvásárolják az alkalmazottaik számára a kedvezményes nyugdíjlehetőséget.
A
plusz járulékfizetési kötelezettség 2007 óta van hatályban. Az első
évben a költségvetés átvállalta a munkáltatóktól ezt a terhet, majd
fokozatosan csökkenő mértékű támogatást nyújtott. 2008-ban 3,5, 2009-ben
6,5, 2010-ben 9,75 százalékot kellett a munkaadóknak megfizetniük. Az
idei évtől már teljes egészében a foglalkoztatókat terheli ez a járulék.
Az elmúlt három és fél évben összesen megközelítően 35 milliárd forint
folyt be a költségvetésbe ebből a közteherből - derül ki az adóhatóság
adataiból.
Ha 2013-tól megszűnne ez a járulékforma, akkor az adott évben 18-19 milliárd forint bevételkieséssel kell számolni.
Ez összességében nem jelentene ekkora negatív hatást a költségvetésre
nézve, mivel a korkedvezmény jelentős részben az állami, önkormányzati,
főként közösségi közlekedési cégeknél (egyebek között buszvezetők,
mozdonyvezetők esetében) jelentkezik. A korkedvezmény-biztosítási
járulékbevételek nagyobb része tehát ezen állami cégeknél, valamint a
veszteségeiket pótló államnál, önkormányzatnál egyúttal kiadásként is
megjelenik.
Célkeresztben a buszsofőrök, mozdonyvezetők
Az előterjesztés előkészítői szerint a közlekedési társaságoknál nem állnak fenn egészségkárosító munkakörülmények, így - számos versenyszférában működő céghez hasonlóan - mihamarabb mentességet kellene kérniük a korkedvezmény-biztosítási járulék megfizetése alól.
Erre különösen új járművek beszerzése vagy más hasonló fejlesztés során
kellene figyelni, sőt az ezekhez adott állami támogatás feltételéül is
lehetne szabni.
A módosítási javaslatokat jegyző tárcák vezetői éppen a
közlekedési szektorban tartanak a leginkább attól, hogy sztrájkkal,
tüntetésekkel fenyegetőznek majd a dolgozók a korkedvezmény eltörlése
ellen. Számítanak arra, hogy a korkedvezményes munkakörökben
dolgozók be fogják mutatni azokat az egészségügyi károsító hatásokat,
amelyek őket a munkavégzés során elháríthatatlanul érik, s emiatt
kormányzati intézkedést fognak követelni.
A szaktárcák meggyőződése ugyanakkor, hogy ezt a problémát nem a nyugdíjrendszerben kell kezelni. A
korkedvezmény nem ösztönöz a munkavállaló egészségének megóvására,
hanem utólag, a korhatár előtti nyugdíjazás lehetőségével próbálja
kompenzálni az elvesztett egészséget. A 2012 végéig biztosított
jogszerzéssel lehet elég idő egy új, munkavédelmi,
foglalkoztatáspolitikai szempontú rendszer kidolgozására, amely
meghatározná, milyen formában lehetne fenntartani a korkedvezményt
szociális, foglalkoztatási típusú ellátásként.
Az új sztrájktörvény értelmében a közszolgáltatást ellátó dolgozók csak akkor szüntethetik be a munkát, ha a munkáltatójukkal megállapodnak az elégséges szolgáltatásokról. Sorozatban
utasítják el a bíróságok a különféle ágazatokban tett
sztrájkbejelentéseket. Az ügyek jelentős részében érdemi vizsgálat
nélkül utasították el a kérelmeket az illetékes bíróságok.
A mozdonyvezetőknek és a városi tömegközlekedési dolgozóknak már majdnem sikerült elérniük, hogy megtarthassák a
június végére, július elejére bejelentett sztrájkot. A Városi
Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetsége (VTDSZSZ) által
meghirdetett sztrájkok kapcsán nem született megállapodás a
szakszervezet és a munkáltató között. A munkáltató azt várta el, hogy a
sztrájk idején a normál menetrend 90 százaléka biztosított legyen, a
VTDSZSZ pedig csak az éjszakai járatokat ajánlotta fel a sztrájk
idejére.
Első fokon a bíróság úgy döntött, hogy az éjszakai
járatokon felül csúcsidőben 10 percenként közlekednie kell a Metrónak, a
4-es 6-os villamosoknak és a 7-es buszoknak. Ezt a döntést azonban
megtámadta a munkáltató. A másodfokú bíróság viszont úgy döntött, hogy a
VTDSZSZ által megfogalmazott követelés nem minősül kollektív munkaügyi
vitának, a munkáltató hatáskörén kívüli döntés ellen irányul, ezért
ilyen ügyben nem lehet sztrájkot hirdetni. Az elégséges szolgáltatás
mértékéről pedig nem is tud dönteni a bíróság szakértelem hiányában. A
törvény által biztosított rövid idő alatt külső szakértőt sem tudnak
bevonni - áll a VTDSZSZ hírlevelében.
2011. szeptember 26., hétfő 5:12
Pénzcentrum
A
Széll Kálmán Terv kimondja, hogy a Nyugdíjbiztosítási Alap
egyensúlyának megteremtése érdekében nyugellátást csak a nyugdíjkorhatár
betöltésétől lehet megállapítani és folyósítani (a nők
nyugdíjkedvezményén kívül). Így a nyugdíjrendszer átalakításának egyik
fő kritériuma, hogy 2011. december 31-ét követően már nem lehet megállapítani korhatár előtti öregségi nyugdíjat.
A
korkedvezményes nyugdíjak esetében azonban aggályos lenne, ha már
január 1-től megszüntetnék ezt a lehetőséget. A hatályos
társadalombiztosítási nyugellátásról szóló törvény szerint 2013. január
1-jétől kell külön jogszabályban rendelkezni a korkedvezményre jogosító
feltételek meghatározásáról. A szaktárcák értelmezése szerint ezért kisebb alkotmányossági kockázatot jelentene, ha a korkedvezményre 2012 végéig lehetne jogot szerezni, amit később jövedelempótló juttatás formájában bármikor érvényesíteni lehetne.
A
törvény szerint, aki a szervezet fokozott igénybevételével járó,
továbbá az egészségre különösen ártalmas munkát végez, korkedvezményben
részesül. Az igénylőre irányadó öregségi nyugdíjkorhatárhoz képest 2
év korkedvezményben részesül az a férfi, aki legalább 10, és az a nő,
aki legalább 8 éven át korkedvezményre jogosító munkakörben, vagy
legalább 6 éven át 100 kPa-nál nagyobb nyomású légtérben dolgozott.
További 1-1 év jár minden újabb öt-, nőnél négyévi, illetőleg a 100
kPa-nál nagyobb nyomású légtérben végzett minden újabb háromévi munka
után. A korkedvezményre jogosult az általános szabályokhoz képest annyi
évvel korábban veheti igénybe az előrehozott öregségi nyugdíjat, ahány
év korkedvezményt szerzett. További éveket lehet nyerni azzal, ha a
kedvezményt összevonják az előrehozott, illetve a csökkentett
előrehozott öregségi nyugdíjjal.
A korkedvezményre jogosító munkaköröket a nyugdíjtörvény végrehajtásáról szóló kormányrendelet sorolja fel,
amely 2007. január elsején hatályát vesztette. Ez valójában azt
jelenti, hogy nem lehet új munkakörökkel bővíteni a listát. A rendelet
2008. május 1-től kiegészült azzal, hogy a menetrendszerű
tömegközlekedésben dolgozó járművezetők esetében a jármű típusától
független a korkedvezmény.
Jelenleg megközelítően 43 ezren
dolgoznak korkedvezményre jogosító munkakörben, főként a vasúti, közúti,
légi közlekedésben, a nyugdíjba vonulásuk azonban hosszan elnyúlik,
évenkénti számuk néhány ezer. Ezen túlmenően melegüzemben, (például
kohászat), földalatti munkahelyeken (például bánya), olajkitermelésnél,
atomerőműnél mintegy 840 munkakört tartalmazó jegyzékben felsorolt
foglalkozások folytatói szereznek jogot korkedvezményre.
A BRFK korábban az
október 1-jei Kossuth téri nagygyűlést és a következő napra a budai
várnegyedbe szervezett vonulásos demonstrációt is megtiltotta, ám ez
utóbbi határozatokat a Fővárosi Bíróság hatályon kívül helyezte. A
szakszervezetek egyik fő kövcetelése, hogy álljon helyre a
korkedvezményes, a korengedményes és a szolgálati nyugdíjak alkotmányos
védelme. Mint ismeretes, június közepén hatályba lépett az a Lázár János
és Balsai István fideszes politikusok által kezdeményezett
alkotmánymódosítás, amely kimondja, hogy "az általános öregségi
nyugdíjkorhatár betöltését megelőzően folyósított nyugellátás törvényben
meghatározottak szerint csökkenthető és szociális ellátássá
alakítható".
Nem ingyen jár a korkedvezményes nyugdíj
A korkedvezményre jogosító munkakörben foglalkoztatott dolgozók után a munkáltatóknak jelenleg a bruttó bér 13 százalékának megfelelő mértékű korkedvezmény-biztosítási járulékot kell fizetniük. Ezzel kvázi megvásárolják az alkalmazottaik számára a kedvezményes nyugdíjlehetőséget.
A
plusz járulékfizetési kötelezettség 2007 óta van hatályban. Az első
évben a költségvetés átvállalta a munkáltatóktól ezt a terhet, majd
fokozatosan csökkenő mértékű támogatást nyújtott. 2008-ban 3,5, 2009-ben
6,5, 2010-ben 9,75 százalékot kellett a munkaadóknak megfizetniük. Az
idei évtől már teljes egészében a foglalkoztatókat terheli ez a járulék.
Az elmúlt három és fél évben összesen megközelítően 35 milliárd forint
folyt be a költségvetésbe ebből a közteherből - derül ki az adóhatóság
adataiból.
Ha 2013-tól megszűnne ez a járulékforma, akkor az adott évben 18-19 milliárd forint bevételkieséssel kell számolni.
Ez összességében nem jelentene ekkora negatív hatást a költségvetésre
nézve, mivel a korkedvezmény jelentős részben az állami, önkormányzati,
főként közösségi közlekedési cégeknél (egyebek között buszvezetők,
mozdonyvezetők esetében) jelentkezik. A korkedvezmény-biztosítási
járulékbevételek nagyobb része tehát ezen állami cégeknél, valamint a
veszteségeiket pótló államnál, önkormányzatnál egyúttal kiadásként is
megjelenik.
Célkeresztben a buszsofőrök, mozdonyvezetők
Az előterjesztés előkészítői szerint a közlekedési társaságoknál nem állnak fenn egészségkárosító munkakörülmények, így - számos versenyszférában működő céghez hasonlóan - mihamarabb mentességet kellene kérniük a korkedvezmény-biztosítási járulék megfizetése alól.
Erre különösen új járművek beszerzése vagy más hasonló fejlesztés során
kellene figyelni, sőt az ezekhez adott állami támogatás feltételéül is
lehetne szabni.
A módosítási javaslatokat jegyző tárcák vezetői éppen a
közlekedési szektorban tartanak a leginkább attól, hogy sztrájkkal,
tüntetésekkel fenyegetőznek majd a dolgozók a korkedvezmény eltörlése
ellen. Számítanak arra, hogy a korkedvezményes munkakörökben
dolgozók be fogják mutatni azokat az egészségügyi károsító hatásokat,
amelyek őket a munkavégzés során elháríthatatlanul érik, s emiatt
kormányzati intézkedést fognak követelni.
A szaktárcák meggyőződése ugyanakkor, hogy ezt a problémát nem a nyugdíjrendszerben kell kezelni. A
korkedvezmény nem ösztönöz a munkavállaló egészségének megóvására,
hanem utólag, a korhatár előtti nyugdíjazás lehetőségével próbálja
kompenzálni az elvesztett egészséget. A 2012 végéig biztosított
jogszerzéssel lehet elég idő egy új, munkavédelmi,
foglalkoztatáspolitikai szempontú rendszer kidolgozására, amely
meghatározná, milyen formában lehetne fenntartani a korkedvezményt
szociális, foglalkoztatási típusú ellátásként.
Az új sztrájktörvény értelmében a közszolgáltatást ellátó dolgozók csak akkor szüntethetik be a munkát, ha a munkáltatójukkal megállapodnak az elégséges szolgáltatásokról. Sorozatban
utasítják el a bíróságok a különféle ágazatokban tett
sztrájkbejelentéseket. Az ügyek jelentős részében érdemi vizsgálat
nélkül utasították el a kérelmeket az illetékes bíróságok.
A mozdonyvezetőknek és a városi tömegközlekedési dolgozóknak már majdnem sikerült elérniük, hogy megtarthassák a
június végére, július elejére bejelentett sztrájkot. A Városi
Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetsége (VTDSZSZ) által
meghirdetett sztrájkok kapcsán nem született megállapodás a
szakszervezet és a munkáltató között. A munkáltató azt várta el, hogy a
sztrájk idején a normál menetrend 90 százaléka biztosított legyen, a
VTDSZSZ pedig csak az éjszakai járatokat ajánlotta fel a sztrájk
idejére.
Első fokon a bíróság úgy döntött, hogy az éjszakai
járatokon felül csúcsidőben 10 percenként közlekednie kell a Metrónak, a
4-es 6-os villamosoknak és a 7-es buszoknak. Ezt a döntést azonban
megtámadta a munkáltató. A másodfokú bíróság viszont úgy döntött, hogy a
VTDSZSZ által megfogalmazott követelés nem minősül kollektív munkaügyi
vitának, a munkáltató hatáskörén kívüli döntés ellen irányul, ezért
ilyen ügyben nem lehet sztrájkot hirdetni. Az elégséges szolgáltatás
mértékéről pedig nem is tud dönteni a bíróság szakértelem hiányában. A
törvény által biztosított rövid idő alatt külső szakértőt sem tudnak
bevonni - áll a VTDSZSZ hírlevelében.
Elmaradtak a sztrájkok a Paksi Atomerőműben is - tudtuk meg Lőrincz Lászlótól, a szakszervezeti sztrájkbizottság vezetőjétől.
Korábban a június 29-re tervezett két órás munkabeszüntetés is
elutasította a bíróság, s ugyanerre a sorsra jutott a szeptember 29-re
meghirdetett kétórás akció is. Az atomerőműben mindössze 100 megawattnyi energia leterhelésével kívántak tiltakozni a dolgozók
egyebek között a korkedvezményes nyugdíjlehetőség eltörlése ellen. Ez a
mennyiség szinte észrevehetetlen az atomerőmű 2000 megawattos
teljesítményéhez képest - hangsúlyozta Lőrincz László. Emiatt sem a lakossági, sem a közüzemi fogyasztóknál nem kellene fogyasztáskorlátozást elrendelni, mivel a beépített tartalékokból, külföldi importból pótolni lehetne a kiesést. A bíróság ennek ellenére 0 megawattos leterhelést engedélyezett, amellyel lényegében ellehetetlenítette a sztrájkot.
A korkedvezményes
nyugdíjazásban különösen érintettek a Paksi
Atomerőmű dolgozói. Az összesen mintegy 2500 munkavállaló közül
1800-1900 fő olyan munkakörben dolgozik, amely a szervezet fokozott
igénybevételével jár, és jelentős egészségügyi kockázattal jár.
A korkedvezményes munkaköri lista idejét múlt, az 1960-70-es évek technikai fejlettségét tükrözi,
felülvizsgálata soha nem történt meg. Az esetek nagy részében a listára
vétel csak az akkori szakszervezetek lobbi erején múlt. Nincs objektív
indoklás arra vonatkozóan, hogy miért az adott munkakörök kerültek bele a
jegyzékbe. Látható, hogy egyes időszakokban hol volt munkaerőhiány,
mely területeket próbálták korkedvezménnyel vonzóvá tenni a
munkavállalók számára. Jelenleg is sokan - például az óvónők -
szeretnének e körbe kerülni. Ezért a korkedvezmény szociális,
foglalkoztatási típusú ellátásként történő fenntartása esetén is felül kell vizsgálni a korkedvezmény teljes rendszerét a munkaköri lista alkalmazhatóságától kezdve a kedvezmény mértékéig - szögezi le az előterjesztés.
I. Föld alatt végzett munka
II. Fúrótoronynál végzett munka
III. Sűrített levegőben végzett munka
IV. Zárt csatorna karbantartásánál végzett munka
V. Melegüzemben végzett munka
VI. Villamosenergia-iparban végzett munka
VII. Textiliparban végzett munka
VIII. Sütőiparban végzett munka
IX. Hűtőházban végzett munka
X. Ionizációs sugárzás hatása alatt végzett munka
XI. Közlekedésnél végzett munka
XII. Polgári repülésnél végzett munka
XIII. Robbanóanyag-iparban végzett munka
XIV. A magyar honvédség polgári alkalmazottainak munkakörei
|
|
Keresztes Manci 2 hete új képet töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!