A 73 kétharmados többséget igénylő
szabályozási tárgykörből 42-höz nyúlt hozzá eddig a kormány parlamenti
többsége. Széleskörűen használta tehát a kétharmad adta lehetőséget a
Fidesz-KDNP, amely egyedül rendelkezik ekkora felhatalmazással - írja
legfrissebb elemzésében a Nézőpont Intézet. Kétharmados
módosítások történtek a kormányszerkezet, illetve a közigazgatás
területén, átalakultak a politikai intézmények, változott az
Alkotmánybíróság és az igazságszolgáltatás szabályozása, gazdasági,
pénzügyi jellegű törvények módosultak, létrejött az új
médiaszabályozás, valamint szimbolikus döntések sora született. A
„kimaradt” tárgykörök egyrészt az extrém helyzetekre vonatkoznak (pl.
hadiállapot kinyilvánítása, a köztársasági elnök felelősségre vonásának
megindítása), ugyanakkor maradtak még „kiaknázatlan” területek (pl.
Házszabály, népszavazás intézménye), vagy további adósságok
(pártfinanszírozás). A lényegi tárgyköröket, valamint a személyi
döntéseket tekintve azonban maximálisan élt az óriási felhatalmazással
a kormánypárt, és közben meg is tartotta kétharmados támogatottságát.
A kormánypártok kétharmados „aktivitása rátája” 58%. Alkotmányba
iktatták a miniszterelnök-helyettes pozícióját; a minősített többséget
igénylő módosításoknak köszönhetően kiszélesedett a Belügyminisztérium
hatásköre; új jogalkotási törvény született. Átalakult az önkormányzati
választási rendszer, a jövőre vonatkozóan csökkentették a parlamenti
képviselők számát. Az Alkotmánybíróság hatáskörét szűkítették;
kétharmados szabályozási tárgykörbe emelték az ügyészséggel kapcsolatos
jogszabályokat; a bírósági eljárásokat „gyorsító” csomagot fogadtak el
és növelték az OIT elnökének jogköreit. Megalakult a Nemzeti Adó és
Vámhivatal; újjáalakult a PSZÁF – elnökének jogköre kiszélesedett.
Veszélyhelyzetben a gyors és hatékony állami reagálás lehetőségének
megteremtése (lex Mal); „különmértékű” adóztatás alkotmányos alapjainak
megteremtése; sztrájktörvény módosítása. A médiaszabályozás területén
új, konvergens hatóság felállítása – új médiaalkotmány és médiatörvény.
Kedvezményes honosítás lehetőségeinek megteremtése; közjogi méltóságok
juttatásainak csökkentése; tartalékos haderő felállítása.
Ami a módosítások tartalmát és célját illeti, azok elsősorban a
mozgástér bővítésére, a minősített többség hiányában eddig működési
zavarokkal küzdő intézmények szabályozására irányultak – nem mellékesen
a saját politikai érdek érvényesítése mellett. Minden kormányzó erő
törekszik ugyanis a kormányzati kompetencia erősítésére, a mozgásterét
akadályozó korlátok leépítésére, ám most erre kétharmados többsége van
a hatalmon levőknek. A kormányzati kompetencia erősítése a kormány
szerkezetének átalakításával kezdődött, majd a Fidesz kétharmados
többségét kihasználva komoly intézményi, személyi, gazdasági
változtatásokba fogott. Tette mindezt a működőképesség javítása,
gazdaságpolitikája végig vitele, vagy a személyi döntések során a
politikai lojalitás érvényesítése szempontjából.
Az európai viszonylatban is ritka, nem nagykoalíció által birtokolt
kétharmados többség óriási elvárásokat támasztott a Fidesz-kormánnyal
szemben, hiszen amit korábban ennek hiányában nem lehetett megtenni,
vagy a konszenzus hiányára hivatkozva nem tettek meg, arra most a
kétharmad birtokában egyedül képes a kormány. A korábbi adósságok (ld.
médiatörvény) rendezése így alapkövetelménnyé vált, miközben persze a
hosszú távú berendezkedés lehetősége is motiválta a Fideszt a döntések
során. A kétharmad ugyanakkor önmagában nem a siker kulcsa. Mivel a
kormányoldal egysége nem magától értetődő és egy ekkora frakció
összetartása komoly feladat, így érthető a sietség, hogy még a ciklus
elején fogott hozzá a komoly változtatásokhoz a kormány. Mindezek
közepette azonban alig változott a Fidesz társadalmi támogatottsága, a
kétharmados felhatalmazást jó eséllyel most is megkapná.
Kormányszerkezet és közigazgatás
Az új, integrált minisztériumi rendszerre történő áttéréssel
párhuzamosan a kormányfő stratégiai-döntéshozó pozíciójának kiemelésére
a kétharmados többség Alkotmányba iktatta a miniszterelnök-helyettes
pozícióját. Az egyik ilyen tisztséget ellátó miniszter szakterületén
lényeges, szintén minősített többséget igénylő változások történtek: a
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium javaslatára először az
Országgyűlés megszüntette a fennálló alkotmánysértő állapotot, és
visszaállította a megyei közigazgatási hivatalok önkormányzatok feletti
törvényességi felügyeleti jogkörét. Ezek után a közigazgatási reform
újabb lépéseként felálltak a kormányhivatalok. Az ezeket politikailag
vezető kormánymegbízott jogállását azonban egy alkotmánymódosítással
oly módon szabályozták, hogy a tisztséget ellátó országgyűlési
képviselői helyét megtarthatja.
A kétharmados döntéseket „igénylő” minisztériumi átalakítások közül
kiemelkedik a visszaállított Belügyminisztérium átszervezése, melyet a
hatáskörbővítés és a döntéshozatal központosítása jellemez. Az egyes
nemzetbiztonsági szervek (Alkotmányvédelmi Hivatal, Nemzetbiztonsági
Szakszolgálat) irányítását újra átvevő tárca az általános rendőrségi
feladatok koordinálása mellett nyár óta ellátja a terrorelhárítás és
valamennyi rendvédelmi szerv belső bűnmegelőzési-bűnfelderítési
feladatait is. Az utóbbi funkciókat összefogó Nemzeti Védelmi Szolgálat
(NVSZ) jogköre közvetlenül kiterjed az AH-ra és az NBSz-re – melyeknek
korábban „saját” belső ellenőrzése volt. A közigazgatás működését
érintő jogtechnikai döntések közül kiemelkedik a jogalkotás
újraszabályozása: úgy alkotmányi, mind jogszabályi szinten. Utóbbinál
nem csak új jogalkotási törvényt fogadott el az Országgyűlés, hanem
külön törvényben szabályozta a jogalkotás során lefolytatandó
társadalmi egyeztetés szabályait is.
Intézményi átalakítások
Nem csupán gesztusértékű, hanem koncepcionális átalakítás zajlott le a
választási rendszer területén is. A jelképes módosítások
(kampányidőszak- és csend rövidítése) mellett lényegi változások
történtek: a választáshoz igazították az Országos Választási Bizottság
mandátumát, korlátozták a hon- és rendvédelmi dolgozók passzív
választójogát, de általános politikai tevékenységét is. Milliárdos
spórolást valójában nem hozó, azonban évtizedes választási ígéret
valóra váltása volt az Országgyűlés, valamint az önkormányzati
képviselő-testületek, közgyűlések létszámának csökkentése. Előbbi
megteremtette az új választási törvény elfogadásának kényszerét, utóbbi
pedig az önkormányzati választási rendszer Fidesz számára előnyös
módosítását hozta magával, hiszen a rendszert az egyszerű többséggel is
megnyerhető egyéni mandátumok irányába tolta el a 10 ezer fő feletti
településeken.
De nem csak a helyhatóságok választási rendszere, hanem hatásköre is
jelentősen átalakult. Egyrészről – főleg a polgármesterrel szemben –
általánosságban bővültek a képviselő-testületek jogkörei: több „külsős”
alpolgármester és aljegyző kinevezésére nyílik ezentúl lehetőségük,
valamint kizárólagos hatáskörükbe tartozik az önkormányzat éven túli
hitelfelvételéről szóló döntés is. A közösség érdekében történő
gazdasági érdekérvényesítés racionalizálásának sorába tartozik az a
döntés is, miszerint közterületi parkolási szolgáltatást ezentúl csak
az önkormányzat nyújthat. A parlamenti Fidesz-KDNP kétharmad pénzügyi
fékeket igyekezett a rendszerbe építeni: hitelfelvételhez immáron
kötelező könyvvizsgálót megbízni, valamint az Állami Számvevőszéknek
nem csak a közpénzfelhasználásra, hanem a teljes vagyongazdálkodás
ellenőrzésre is kiterjedő hatáskört kapott.
Alkotmánybíróság és igazságszolgáltatás
Az Alkotmánybíróság sokat kritizált hatáskörelvonása egyértelműen a
kormány gazdaságpolitikai törekvéseinek elősegítését, pontosabban azok
„bebiztosítását” szolgálta. Ahogy a törvényhozásban többséggel
rendelkező politikai erő primátusa került előtérbe a paritásos elvvel
szemben az alkotmánybírák jelölési folyamatának megváltoztatása során
is, mivel ellenkező esetben az ellenzék blokkolhatta volna a testület
teljes létszámra való feltöltését.
Az igazságszolgáltatás egyes ágaiban kézzelfogható törvényalkotói
tendenciaként az ügyteher-csökkentésre és az eljárások gyorsítására
irányuló jogszabály-módosítások emelhetőek ki. Az ügyészség
szervezetrendszerét bár számos, minősített többséget igénylő döntés
érintette, modellváltásról – azaz a vádhatóság miniszter alá
rendeléséről – nem beszélhetünk. Az azonban tény, hogy ezen a területen
is a mindenkori országgyűlési minősített többség akarata kerül(het)
előtérbe a módosítások után: a változásoknak köszönhetően nem csak a
Legfőbb Ügyész megválasztása igényel kétharmados többséget immáron,
hanem minden, az ügyészségről és az ügyészek szolgálati jogviszonyáról
szóló törvény is. Ez egyrészről értelmezhető természetesen a
Fidesz-KDNP mozgástérbővítéseként, azonban leszögezendő, hogy a
tudományos szakirodalom az egyes közjogi tisztségek megválasztásának
minél nagyobb szavazati arányhoz kötését a függetlenség jeleként
értékeli (ettől függetlenül a módosítások lényeges eleme, hogy a
következő Legfőbb Ügyész megválasztásának megakadályozása és a
jelenlegi pozícióban tartása már „egyharmad plusz egy” szavazattal is
elérhető lesz). A kisértékű lopások és általában a bűnözés elleni
hatékonyabb fellépéssel (közbiztonsági csomag) függ össze, hogy év
eleje óta már nem csak az ügyész, de az ügyészségi titkár is eljárhat
vádhatóságként.
Ezzel párhuzamosan a helyi bíróságokon külön törvényben meghatározott
esetekben már bírósági titkár is lefolytathatja a tárgyalásokat. A
decemberi „gyorsítócsomag” ezen túlmenően kifejezetten a bírósági
eljárások ügymenetének gyorsítását vette célpontba, s jelentékeny
mértékben megnövelte az OIT elnökének hatáskörét – azonban a ’97-es
bírósági reformhoz hasonló léptékű változtatást nem tartalmazott.
Gazdaság, pénzügyek, költségvetés
Az állami pénzügyekkel, ill. az állam piacszabályozó szerepének
újraalkotásával kapcsolatban is több olyan döntés született, mely
kétharmados többség nélkül elképzelhetetlen lett volna. Az
intézményrendszer területén felállt az APEH és a pénzügyőrség
feladatait „összeolvasztó” Nemzeti Adó- és Vámhivatal, valamint
„újjálakult” a PSZÁF is – az azt vezető elnök jelentős
hatáskörbővítésével. A felügyeleti elnök rendeletalkotási jogának
következtében a szervezet az Alkotmány külön fejezetében került
szabályozásra; emellett az elnök jogkörei kiegészültek: adat
minősítésére és diplomata-útlevélre jogosult, személye nemzetbiztonsági
értelemben védelem alá esik.
A kétharmados törvényhozásnak köszönhetően azonban nem csak az állam
piacszabályozó-ellenőrző, hanem közvetlen, ámde kivételes
gazdaságbeavatkozó jogkörei is bővültek. A „lex Mal” értelmében (csak
és kizárólag az Alkotmány szerinti veszélyhelyzetben) gazdálkodó
szervezet működése állami felügyelet alá vonható. Talán ezen
intézkedésnél is nagyobb visszhangot váltott ki a magas
végkielégítéseket különadóval sújtó rendelkezések alkotmányellenessé
minősítése. Azonban azoknak éppen az az – utóbb módosított –
alkotmánybekezdés ágyazott meg, melyet a kétharmados többség szavazott
meg majd írt – immáron megfelelően – újra. Fentieken kívül sor került
az évtizedek óta kárhoztatott sztrájktörvény módosítására is – nem
meglepő módon nem a baloldali szakszervezetek, hanem a lakosságot
alapvetően érintő szolgáltatást végző cégek (nem utolsósorban az
önkormányzatok és maga az állam) érdekeinek megfelelően. A továbbiakban
jogellenes az a sztrájk, amely a még elégséges szolgáltatás
biztosítását figyelmen kívül hagyja.
Médiaszabályozás
A minősített többség birtokában a Fidesz-KDNP 2010 nyarán először az
Alkotmány vonatkozó részét módosította a „közszolgálatiság”
alaptörvénybe iktatásával, majd az akkor még hatályos „régi
médiatörvény” átírásával létrehozta a média és hírközlés területét
felügyelő új, konvergens hatóságot, az NMHH-t, ill. azon belül a
Médiatanácsot. Átalakult a közszolgálati média is: a közmédiumokkal
kapcsolatos tulajdonosi jogokat az egységes Közszolgálati Közalapítvány
gyakorolja, míg az e területen dolgozók munkáltatói jogai, ill. a
közmédiumoknak szánt költségvetési összegek feletti döntési jog
átkerült a Műsorszolgáltatás Támogató és Vagyonkezelő Alaphoz. Az őszi,
szintén kétharmadot igénylő személyi kinevezések mellett novemberben
elfogadta az Országgyűlés az ún. „médiaalkotmányt”, majd decemberben a
„médiatörvényt”. A folyamatot itt is egy alkotmánymódosítás
„egészítette ki”: az NMHH-t és az elnök rendeletalkotási jogát az
alaptörvénybe iktatták, mely kiemelten a frekvenciapályázatok
szempontjából fontos.
Szimbolikus döntések
A szimbolikus döntések közül legfontosabbnak a határon túli magyarokra
vonatkozó kedvezményes honosítás feltételeinek megteremtése tekinthető
– ez a kormánypártok régi ígérete volt, a módosítás kihirdetésének
időpontja (2010. június 1.) mutatja, hogy a témát már a kormányalakítás
után nem sokkal napirendre vette az Országgyűlés. E, szimbolikus
döntések közé sorolható még a közjogi méltóságok tiszteletdíjának
csökkentése, a tartalékos haderő felállítására vonatkozó
törvénymódosítás, valamint a két elfogadott politikai nyilatkozat (A
Nemzeti Együttműködésről; A kötelező magánnyugdíj-pénztári tagok
védelméről) is.
Személyi döntések
A kétharmados többséget igénylő személyi döntések esetében
(köztársasági elnök, legfőbb ügyész, alkotmánybírók, Állami
Számvevőszék-elnök, Médiatanács tagok, Független Rendészeti
Panaszbizottság tagja megválasztása) nem meglepő módon kirajzolódik az
egyes pozíciók „elfoglalásának” szándéka. A politikai lojalitás, mint
fő szempont érvényesítése minden kormány estében megjelenik a személyi
döntéseknél, ezúttal ehhez a kétharmados többség is rendelkezésére áll
a hatalmon levőknek.
Forrás:
OrientPress Hírügynökség
Kommentáld!