Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyugdíjas Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyugdíjas Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyugdíjas Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyugdíjas Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Másnap reggel egy ún. "blue taxi" - bumfordi kis Mazda pick up, kb.
akkora, mint egy kis polski – a jármű amivel megnézzük a város körüli
látnivalókat. Sofőr és anyósülés egy fémkeret, ráfeszített műanyag
huzalokkal. Tele velük a város, a platón ahol ránézésre négy ember fér
el, persze hogy nyolcan üldögélnek.
Az első megálló Inwe, ahova
csónakon kell átkelni, majd kétkerekű konflis visz körbe. A
csónakkikötőben letámadnak az ékszerárus lányok. Az arcuk szépen
kifestve tradicionális sminkkel – thanaka – ami sárga iszapszerű paszta,
amit egy fa kérgéből nyernek, és a naptól is megvédi az arcbőrt. Nehéz
nekik ellenállni, rögtön megkérdezik a nevünket, próbálnak, mint régi
ismerőst kezelni, és mindent bevetnek, hogy eladják a valóban szép és
baromi olcsó ékszereiket. Sikerül. A túloldalon a konflisoknál rend
van, szakszervezet, nincs veszekedés, hogy ki vigye el a turistát, hanem
egy rossz arcú figura osztja ki a munkát, és szedi be a pénzt.
Első
megálló egy tikfa templom, majd egy kissé ferde 27 m magas torony, és
egy kopottas templomegyüttes. Toronyra érdemes felmenni, gyönyörű a
kilátás egészen a városig, körben sztupák arany teteje és templomok
sokasága. Látszik, hogy próbálják felújítani, rendbe tenni a
templomokat, de a pénzhiány és a trópusi klíma sokszor erősebb, mint az
igyekezet. Körben rizsföldek dolgozó földművesekkel, vizibivalyokkal,
kis falvak. Autót nem látni, csak robogókat, és lovas kocsikat, aszfalt
csak helyenként, lassan zötykölődünk, az egész hangulat olyan mintha,
mintha több évtizedet visszamennénk az időben.
Következik a világ
leghosszabb tíkfa hídja - 1,2 km. Helyenként betonoszloppal megerősítve,
de legnagyobbrészt eredeti állapotában. Helyiek a hídon fotóznak,
árulják a szuveníreket, pihenőkben üldögélnek. Lent halászok, a parton
éttermek, szerzetesek. Itt sikerült utunk talán a legrosszabb ebédjét
kifogni, miközben végignéztük, ahogy a helyiek elkaptak egy kígyót, de
nem ölték meg, hanem egy kicsit arrébb elengedték.
Másnap
reggel elmegyünk Mandalay Hill-hez és felgyalogolunk a tetejére,
természetesen mezítláb a madár-, és majomszar között slalomozva. A
hosszú lépcsőn kb. negyed óra, közben gyerekek szaladgálnak fel-alá,
árusok kínálják az üdítőt, szuveníreket. Lépcsőfordulókban hatalmas
aranyozott Buddha szobrok, imádkozó helyiek. A város felűről lapos,
szürke, egyhangú, szmogos, sehol egy szembeötlő sztupa, csak középen
terpeszkedik a 2 x 2 km alapterületű Mandalay Fort.
Este vacsora a
már megszokott, egy konditeremmel szembeni étteremben, ahol már tudják
milyen innivalót kedvelünk. Tizenéves kislány hozza ki a mogyorót a
sörhöz, közben beleeszik, a kanalat nem a nyelénél, hanem az „evő”
résznél fogja meg, de a kaja jó, és a felszolgálók nagyon kedvesen
igyekeznek.
Reggel indulás a buszpályaudvarra, egy szakadt
taxival, amelyik egyik előzés utáni visszasoroláskor simán nekimegy a
mellettünk haladó kocsinak, de nem is lassít, oda se néz. A másik dudál
egyet, de aztán nem erőlködik többet, nincs anyázás, utolérés,
keresztbevágás. További kalandok nélkül megérkezünk a kicsit kaotikus
buszállomásra, ahonnan időben elindulunk Baganba. Szavannaszerű tájon
haladunk, vörösessárga föld, ritkás növényzet, fák, bokrok, szinte
várom, hogy mikor jön egy elefánt. Helyette kecskenyájak, bivalycsordák
mászkálnak a busz előtt is, az úton, lassítva az amúgy sem gyors
haladást. Pár alkalommal az úton patak folyik át, vízben kell átgázolnia
a busznak, közben a TV-ben mennek a myanmari videoklipek. Végül a kb.
180 km távolságot sikerül 5 óra alatt megtenni. Gyorsulunk.
Sötétedés
előtt még megnézzük az egyik legszebb bagani pagodát, a Shwezigont.
Hatalmas aranyszínű kupola, körben szépen rendbe hozott épületekkel. Sok
pagodát, kolostort láttunk már – Myanmarban minden város, falu tele van
– de eddig ez a legszebb. Szállásunktól kb. 5 perc séta az éttermek
utcája. Az éttermek nagyon korrektek, a felszolgálás, a kaja, nagy
részük bárhol Európában megállná a helyét, sőt, sőt…
A netet
kipróbáltuk már Mandalayban is, természetesen generátorról megy, a
kapcsolat pedig olyan lassú mint anno nálunk a betárcsázós korszakban,
vagy még lassabb. Néha központilag korlátozzák a külföldi oldalak
hozzáférését, ilyenkor a személyzet segít valamilyen kódokkal, kikerülő
weboldalakkal megoldani a problémát.
Másnap biciklivel indulunk bejárni a bagani fennsíkot, ahol több mint 2 000 pagoda, sztúpa, vallási épület maradt épen az eredetileg felépített több mint 3 000 – ből. Kerekezés közben akárhova nézünk mindenhol templomok, sztúpák sokasága vöröslik, fehérlik, kicsik, nagyok, és aranyszínűek, helyreállítottak és romosak. A leglátogatottabbak szépen helyre vannak hozva, de csak egy-kettő van, amelyikre kívülről fel lehet menni. Szinte mindegyik pagodánál árusok, éttermek. Ananda pagodánál lepihenünk egy étteremben, jön egy turistabusz melyet árusok tömege követ, robogón, biciklin, futva. Felmászunk a legismertebb naplementenéző pagodára, ahonnan lenyűgöző kilátás nyílik a bagani fennsíkra. A látványt Angkorhoz, vagy a piramisokhoz lehet hasonlítani, ez a templomerdő ameddig a szem ellát a ritkás növényzettel borított fennsíkon - fantasztikus.
Még megnézünk pár pagodát, majd visszavisszük a bicikliket, és egy sör után lovas kocsival visszatérünk naplementét nézni. Összegyűlik vagy 30-40 ember, helyiek, turisták vegyesen, ami itt már nagy tömegnek számít. Visszafele konflisos embert kérdezgetem - tősgyökeres bagani, de egy ideig Yangonban taxizott, ami anyagilag jó volt, de a várost utálta. Gyűjtött annyi pénzt, hogy a fiát magániskolába tudja íratni, mert az állami szart se ér. Visszatért Baganba, szezonban „taxizik”, az év többi részében étteremben pincér. A ló az övé, a kocsit bérli, szeret Baganban élni, a kormányt utálja, nagyon reméli, hogy minél előbb lesz valami változás. Turistának lenni Myanmarban baromi jó, de élni nagyon nem szeretnék itt.
Reggel irány a kb. 50 km távolságra
található Mount Popa. Útközben megállunk egy földműves kunyhójánál,
amely mellett kőmozsárban egy ökör forgatja a követ, ami őrli a gabonát.
Hogy mit, nem sikerült kideríteni, én meg nem ismerem fel a különböző
magokat, ha nincsenek feliratozva. Mintha száz évet visszamennénk az
időben. Mindent kézzel csinálnak. Az útépítést is. Mindenhol max. egy
úthenger segíti az embereket, akik között sok nő dolgozik. Követ törnek,
kézi szitával szortírozzák, taligán viszik, fém hordóban tűzön
melegítik az aszfaltot. Lehet, hogy kényszermunka???
Cukorsüvegszerű
hegy tör 1 500 m magasba, a legendák szerint az istenek és szellemek
lakhelye. Látványa emlékeztet a görögországi meteora kolostorokra, csak
itt az épületek sokkal díszesebbek. Hosszú lépcsősoron lehet felmenni a
hegy tetejére épített templomegyütteshez, természetesen mezítláb, sunyi
majmok, és persze majomszar között. A hegytetőn templomok, zarándokok,
adománygyűjtő perselyek és gyönyörű kilátás egészen a távoli, csak
sejthető bagani fennsíkig. Lent a faluban séta után szokásos csirke
curry, és indulás vissza.
Korán reggel irány a reptér ahonnan a repülő félórás késéssel indul. Szomszédunk egy listát böngész (utaslista??), és a kezére írogat. Elkezdi nézegetni a fényképezőjén a képeket, odasandítok – szerzetesek, templomok, csoportképek, majd portrék szemből, profilból lent kis számokkal…...
Utunk végére hagytuk Yangont, ahová átszállás
nélkül, laza hét órás buszút után érkezünk a tengerpartról. Óvárost már
megnéztük, irány a legfőbb látnivaló, a Shwedagon pagoda. A szinte
mindenhonnan látható 100 m magas pagodát hatvan tonna arany burkolat és
több mint hétezer gyémánt és drágakő fedi. Négy égtáj felől széles,
fedett lépcsősorok vezetnek a pagoda márványalapjához. Lenyűgöző látvány
a város közepén a hatalmas csillogó kupola, körülötte több mint
nyolcvan szentély, imaház, meditálócsarnok, márvány és arany minden. Itt
nyugodtan lehet mezítláb mászkálni, nincsenek majmok, és egy
takarítócsapat rendszeresen felsöpör. A Shwedagon Yangon büszkesége, az
ország szimbóluma, és csakugyan - árnyékában más pagoda nem rúghat
labdába.
Még sétálunk a városban megnézünk egy pagodát, mecsetet, és keresztény templomot, melyek békésen megférnek egymással, majd visszataxizunk szállásunkra. Este vacsi, sör, semmittevés. Fárasztóak voltak a hosszú utazások, a hiányos infrastruktúra, de megérte, vissza fogok jönni. Reggel a szállodai busz kivisz a reptérre, indulás Bangkokba, vissza a huszonegyedik századba.
Az oldalon látható képeket Bodon Pál készítette.
|
|
Keresztes Manci 3 hete új képet töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!