Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyugdíjas Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyugdíjas Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyugdíjas Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyugdíjas Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
14 éve | Mészáros Istvánné Margit | 0 hozzászólás
November közepéig tartó uniós szintű vitát nyitott az Európai Bizottság a nyugdíjasok jövőjéről.
Az Európai Bizottság 2010. július 7-én a Megfelelő, fenntartható és biztonságos európai nyugdíjrendszerek felé címmel közzétett zöld könyvével november 15-ig tartó uniós szintű vitát nyitott az európai nyugdíjasok jövőjéről. Sürgősen felül kell vizsgálni a nyugdíjígérvényeket annak fényében, hogy a gazdaság többi részétől és az állami költségvetésektől mi várható el – fogalmaz e zöld könyv –, mert a mai helyzet az öregedési dagály és a foglalkoztatási apály kettős hullámverésében tovább már nem tartható fenn.
Egyrészt azért nem, mert az élettartam növekedésével együtt nőnie kell a ledolgozott évek számának is, különben a nyugdíjak megfelelősége nem lesz biztosítható (értsd: kisebb lesz a nyugdíja mindenkinek), vagy fenntarthatatlan költségek jelentkeznek a nyugdíjkiadások terén. A megoldás legegyszerűbb módja, ha drasztikusan felemeljük a tényleges nyugdíjba vonulási életkort. A zöld könyv utal arra, hogy további hét évvel nőhet az élettartam az unióban, vagyis sejteti, hogy a nyugdíjkorhatár felemelhető akár 72 éves korig is.
Másrészt azért sem tartható fenn a mai helyzet, mert több tagállamban a
társadalombiztosítási járulékok egy részét újonnan létrehozott kötelező
tőkefedezeti nyugdíjalapokba irányították, vagyis csökkentették az
állami nyugdíjrendszer aktuális kiadásainak fedezetét. Az Európai
Bizottság szerint a pénzügyi és gazdasági válság különös erővel
nyomatékosította e megoldás pillanatnyilag problematikussá vált
mivoltát, ez az érintett kormányokat – köztük a magyart – erőteljesen
arra ösztönzi, hogy leállítsák vagy csökkentsék a magánnyugdíjalapokba
fizetett járulékokat az állami nyugdíjrendszerek pénzügyi helyzetének
javítása érdekében. Ennek a folyamatnak az első lépése a kilenc érintett
tagállam brüsszeli beadványa a magánnyugdíjpénztárakba fizetett
járulékok statisztikai besorolásának megváltoztatása iránt.
A
zöld könyv nem bizakodó a kötelező tőkefedezeti rendszerek várható
befektetési környezetével kapcsolatban sem. Megállapítja, hogy az
idősödő társadalmak csökkentik az európai gazdaság potenciális
növekedési rátáját, ezért az európai befektetéseknek alacsonyabb lesz a
megtérülési rátája. A nyugdíjalapok kisebb hozamai viszont arra
késztetik az alapkezelőket, hogy az idősödő pénztártagok biztonsági
érdekeivel ellentétesen, a befektetési kockázatok ellenére továbbra is
engedjék az agreszszív feltörekvő piacokra áramlani a tőkét. Így a
következő pénzügyi leolvadást akár a hozamok maximalizálására(!!!)
kényszerülő nyugdíjalapok is okozhatják.
A zöld könyv minden oldalán
sejteti, hogy az idősek eltartásának kötelezettsége súlyosan rontja az
unió világgazdasági versenyképességét. Ha az egyre több európai
nyugdíjas eltartásának drámaian növekvő terhét az egyre több globális
kihívással küszködni kénytelen és egyre kisebb létszámú európai
fiatalságra terheljük, akkor Európa könnyen elveszítheti a
termelékenységi és növekedési versenyt a világ többi erős régiójával
szemben.
Márpedig abban az esetben, ha a nyugdíjakat Európa-szerte
oroszlánrészben biztosító felosztó-kirovó (pay-as-you-go) rendszerekben
az éppen aktív generáció befizetései nem fedezik az éppen nyugdíjas
generációnak a részükre megígért – és általuk az előző generációt
eltartó járulékfizetésükkel megszolgált – nyugdíjukat, akkor az állam az
általános adóbevételeiből kénytelen pótolni a hiányzó összeget, vagy
eleve kölcsönt kell felvennie a nyugdíj-finanszírozásra, vagy
kénytelen-kelletlen kevesebb nyugdíjat kell fizetnie. Mindhárom
„megoldás” költsége végül úgyis a fiatalabb generációkat terheli – ami
egyenértékű azzal, mint ha az atlétikai világbajnokságokon az európai
versenyzők mostantól kövekkel mind jobban megrakott hátizsákokat cipelve
indulnának.
Az EU a 2007-es pénzügyi és gazdasági válság kezelése
nyomán olyan mértékben eladósodott, amely saját bevallása szerint
húszévnyi költségvetési konszolidációt tett semmissé. Ennek
következtében további kölcsönterhelést egyszerűen nem bírnak el az
állami költségvetések. Így egyre vonzóbb lehet majd a kormányzatok
számára a pénzjegynyomda jelentette kézenfekvő megoldás. Az infláció
szellemének ránk szabadításával azonban nemcsak az adósságok és a
nyugdíjígérvények, hanem a gazdasági növekedés reményei is füstté
válhatnak.
Mindezek mellett morális kockázat is porlasztja a
nyugdíjak védelmi rendszereit. Miután az európai polgárok tapasztalatai
szerint a kormányzatok az állami költségvetésekből úgyis pótolják
nyugdíjrendszereik tátongó hiányát, úgy vélhetik, jobban megéri nekik,
ha minimalizálják vagy egyenesen szabotálják nyugdíjcélú közterheik
viselését, mert az államok végül úgyis biztosítanak nekik valami
nyugdíjat – amelynél akkor sem kapnának sokkal többet, ha rendesen
fizették volna a járulékaikat. A tömeges nyugdíjszabotőr-mentalitást
tovább turbózza az a közös félelem, hogy a pay-as-you-go rendszerek a
demográfiai egyensúlyok felborulása miatt eleve pilótajáték-logikával
épülnek fel, vagyis minél később lép valaki a rendszerbe, annál kevésbé
számíthat arra, hogy visszakapja a befektetett pénzét.
A helyzetet
tovább rontja, hogy a 2007-es válság messzeható utórengéseként a modern
európai nyugdíjtörténelemben elsőként súlyosan eladósodott, nagy összegű
jelzáloghitelekkel terhelt friss nyugdíjasok tömeges megjelenése
várható, akiknek a nyugdíja valószínűleg a hiteltörlesztő részleteik
összegét sem éri majd el.
Az Európai Bizottság nem véletlenül
hangsúlyozza, hogy Európában nőni fog a saját nyugdíjunk szempontjából
vállalt egyéni felelősségünk…
Milyen lehet az a nyugdíjparadigma,
amely nem csupán a demográfiai cunami és a foglalkoztatási apály, hanem a
növekedés kemény korlátaival fenyegető klímaváltozás és az újabb
globális válságok akuttá vált veszélyét is képes lehet kezelni? A
kulcselem minden mai kötelező nyugdíjrendszerben a munkajövedelem típusú
személyi bevételek járulékoltatása. Megfelelő, fenntartható és
biztonságos nyugdíjrendszer viszont munkajövedelmek járulékaira alapozva
e sorok írója szerint egyszerűen nincs.
Lehetséges-e más paradigma
alkalmazása? Elvileg igen, de csak akkor, ha egyrészt a tagállamok
jelentős részben lemondanak a nemzeti nyugdíjrendszereik feletti
szuverenitásukról, és megteremtik az egységes páneurópai öregségi
nyugdíjrendszer alapjait, másrészt elvetik a munkanyugdíj elvét, és a
jövedelmek napról napra lehetetlenebb járulékoltatása helyett az európai
összlakosság fogyasztására kivetett adókra alapozzák meg az európai
öregek minimális ellátásának fedezetét. A koncepció jegyében a
páneurópai alapnyugdíj forrása a fogyasztásra kivetett speciális, vissza
nem igényelhető európai nyugdíjforgalmi adó lenne, amely minden árut és
szolgáltatást Európa-szerte egységes kulccsal terhelne. Az új európai
nyugdíjparadigma fontos elemeként az életszínvonal teljes vagy részleges
időskori fenntartása érdekében választható kiegészítő
nyugdíjmegoldásokat minden uniós tagállam egységes ösztönzőkkel
támogatná. Ennek eredményeként az uniós polgár azonos eséllyel
vállalhatna – privát nyugdíjtőkéjének páneurópai adókedvezményekkel
támogatott felhalmozása révén – egyéni felelősséget saját időskorának
minőségéért, függetlenül attól, hogy Németországban, Portugáliában,
Bulgáriában vagy Magyarországon tölti-e élete alkonyát.
A szerző a BROKERNET Investment Holding Zrt. értékesítésfejlesztési vezérigazgató-helyettese
|
|
Keresztes Manci 3 hete új képet töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!