Magyarország, „a Balkán északi tagállama”
Róna Péter: Ha egy kurzus „örökre” tervez
A közgazdászprofesszor – aki rendszeresen tanít az Oxfordi Egyetemen –
úgy véli: az Orbán-kormány gazdasági és szociális intézkedéseivel
Európa egyik legigazságtalanabb társadalma születhet meg Magyarországon.
Szerinte az új alkotmány is a méltánytalanság alaptörvénye. SÁNDOR
ZSUZSANNA interjúja.
– Nemrég azt mondta az ATV Egyenes beszéd című
műsorában: Nobel-díjas közgazdászok szerint a gazdaságban meghatározó
szerepe van a méltányosságnak és az igazságosságnak. Tudományosan
bizonyítható, hogy a morál kifizetődő?
– A közgazdaság-tudományban paradigmaváltás zajlott le. Korábban azt
hitték, a gazdaság törvényszerűségei matematikailag modellezhetők, és a
liberális piacgazdaság önmagában megteremti a jólétet. Már tudjuk, ez
nincs így. Az újabb kutatások alátámasztják: tartós piaci fejlődés is
csak ott várható, ahol a lakosság többsége elégedett a helyzetével. Ám
ahol túl nagyok a vagyoni különbségek, és tömegek válnak
kiszolgáltatottá, ott a társadalom diszfunkcionális lesz: terjed a
bűnözés, romlik az emberek pszichés és egészségi állapota. Visszaesik a
termelékenység is.
– Mintha a mai magyar vadkapitalizmus tüneteit sorolná...
– Pedig a rendszerváltás előtt még nálunk is erős volt a szolidaritás.
Legalábbis senkinek nem kellett nyomorognia. De 1989 után drámaian
romlott a társadalmi kohézió: az önzés és az egyéni érdekek hajszolása
vált általánossá. Egyesek felemelkedtek, ugyanakkor milliók sülylyedtek a
létminimum alá, amit eltűrt a mindenkori politikai vezetés és az ország
is. Szerintem minden problémánk alapja, hogy rossz felzárkózási pályát
választottunk. A jól működő magyar nagyvállalatokat felszámolták vagy
fillérekért privatizálták. És a hazai piacot jelentős mértékben
átengedték a külföldi befektetőknek.
Kovalovszky Dániel felvétele
– És ez miért baj? Kelet-Közép-Európában óriási verseny folyik ma is a multikért.
– A versengésnek is vannak határai. Mi – a hazai kis- és közepes
vállalkozások rovására – túl sok előnyt biztosítottunk a külföldi
befektetőknek. Pár éve egy OECD-vizsgálat kimutatta: Magyarország
százhatvan százalékkal több kedvezményt ad a multiknak, mint a többi
„visegrádi állam”. Például az egyik autógyárnak itt nyolc évig nem kell
adót fizetnie, és jelentős állami támogatásokat is kapott azért, hogy
munkát adjon az embereknek. Egy hipermarket az utóbbi öt évben a nettó
bevételének mindössze 1,8 százalékát fizette be adóként, ráadásul
harminc-negyven százalékos kedvezményt nyújtottak neki a honi
áramszolgáltatók.
– Az Orbán-kormány azzal a hivatkozással vezette be az egykulcsos
adórendszert, hogy ez jó a multiknak is: az egész térségben nálunk lesz a
legkedvezőbb beruházni.
– Meg is lett az előre látható következménye. Az év első öt hónapjában
több importált Audi talált vevőre, mint hazánkban gyártott Suzuki. Az
egykulcsos adórendszer korszerűtlen és méltánytalan is: a gazdagokat
juttatja jövedelemtöbblethez. A stabilan fejlődő gazdaságokban éppen
ezért progresszív adózás van. Amúgy adócsökkentéssel mindig azok az
országok próbálkoznak, amelyek mással már nem képesek vonzóvá tenni
magukat. A nemzetközi cégek a beruházásaiknál főleg azt mérlegelik: az
adott helyen mennyire képzett a munkaerő, milyen az infrastruktúra és a
jogbiztonság. E téren egyre nő a hátrányunk a szomszédainkhoz képest. És
ezt tetézi a kormány azzal, hogy pénzt von ki az oktatásból, az
egészségügyből, a kultúrából. Katasztrofális hiba! Az is elriasztja a
külföldi tőkét, hogy a Fidesz a pillanatnyi érdekei alapján változtatja
meg a jogszabályokat, visszamenőleges törvényeket hoz, korlátozza az
Alkotmánybíróság jogkörét. Pénzpolitikájuk egyébként abszolút
következetlen: ha szeretnék idecsalogatni a multikat, miért vetnek ki
rájuk különadót? Az adórendszernek szektorsemlegesnek kell lennie. A
bizonytalan határidejű különsarcok politikai önkényességről árulkodnak.
– Viszont az új Széchenyi terv pályázataival 173 milliárd forintot
osztanak szét a hazai kis- és közepes vállalkozások fejlesztésére.
– A honi vállalkozások megerősítésének legrosszabb módja, ha közpénzből
tőkésítik fel őket. Egy mostani felmérés szerint azok a hazai cégek,
amelyek a bevételeiknek legalább harminc százalékát állami forrásból
szerezték, még annyi GDP-t sem termeltek, mint amennyi a támogatásuk
volt.
– Az állam a legrosszabb vállalkozásokat finanszírozná?
– A pályázatoknál többnyire nem az számít, mennyire piacképes a jelölt,
inkább az, hogy milyen politikai-gazdasági vagy akár személyes
érdekkörökhöz tartozik. Másfelől a „központilag felkarolt” cégek
elkényelmesednek, kevésbé innovatívak, ezért is eredménytelenebbek.
Vagyis nem az a jó, ha minél többet adunk nekik, hanem az, ha kevesebbet
veszünk el tőlük. Például: ha a vállalkozások járulékterheit
csökkentenék, több embert foglalkoztathatnának. Az oktatás és a képzés
színvonalának emelése mellett ez lenne az egyik legfontosabb lépés.
– Ám a kormány sürgetőbbnek tartja az államadósság ötven százalék alá
csökkentését. Ezért kevesebbet fordítanak majd szociális kiadásokra is.
Megszüntetik a korkedvezményes nyugdíjat. Pontosabban: aki nem hajlandó
visszamenni dolgozni, azt megadóztatják. A rokkantakat is – ha akarják,
ha nem – „visszavezetik a munka világába”.
– Ennek a koncepciónak a kiindulópontja is téves. Ugyanis az
államadósságunk mértéke már most sem kirívó az EU-ban. Tehát nem
indokolt gyors, drasztikus adósságcsökkentő programokkal a lakosság
terheit súlyosan növelni. Az igazi gondunk más: az állami és
magánhitelek hetven százaléka devizatartozás. Ez az oka annak, hogy
annyira kiszolgáltatottak vagyunk a külső pénzpiacnak, a valutaárfolyam
ingadozásainak. A kormánynak ezt kellene megoldania. Mit segít a
helyzeten, ha a nyugdíjas rendőröket meg a rokkantakat elzavarják
dolgozni? És főleg: hol van számukra munkahely?
– Hatalmas közmunkaprogramok beindítását tervezik.
– Ez azoknál lehet szociálisan hasznos, akik évek óta segélyen élnek, s
elszoktak attól, hogy reggelente dolgozni menjenek. Ám hosszú távon ez
sem old meg semmit. A közmunka gazdaságélénkítő hatása nulla: nem teremt
piacképes munkahelyeket. Sőt, ronthatja is a valódi foglalkoztatást.
Hiszen ha a munkaadók azt látják, hogy meg lehet oldani a feladatokat
filléres bérű közmunkásokkal és járulékfizetés nélkül, mi ösztönözné
őket arra, hogy jóval több költséggel alkalmazottakat vegyenek fel? A
közmunkaprogram az adóelkerülés paradicsomává is válhat. A magyar
társadalomban a legnagyobb méltánytalanság a szegényeket éri. Hazug
politikai propaganda, hogy az óriási szociális kiadások miatt csúsztunk
ilyen mélyre. Semmivel nem fordítottunk erre többet az uniós átlagnál.
– Ha úgy vesszük, az új alkotmány is a méltánytalanság alaptörvénye.
Az államnak semmilyen szociális kötelezettsége sincs, viszont az
állampolgárnak vannak kötelességei. Például, hogy dolgozzon a segélyért.
– Az alkotmányban az alapvető jogokat is feltételekhez kötik. Ez
elképesztő, ilyen sehol nincs a modern nyugati világban. Nemrég részt
vettem Angliában egy nemzetközi gazdaságelemző konferencián, ahol az
egyik neves szakértő Magyarországot „a Balkán északi tagállamaként”
emlegette. Az Orbán-kormány mindent megtesz azért, hogy évtizedekre
bebetonozza a hatalmát. Ennek a gazdasági következményei is
beláthatatlanok. A mai világ roppant változékony: azok az országok
sikeresek, amelyek képesek alkalmazkodni. Ha egy politikai kurzus
„örökre” tervez, nincs, ami arra kényszerítse, hogy igazodjon a változó
körülményekhez. Ez egy teljesen befagyott gazdasági, szellemi élethez
vezethet. Bezárult társadalomhoz, amelyet a korrupció és a gyűlölet
ural. Az értelmiségnek felelőssége felhívni az emberek figyelmét arra:
ha nem vigyázunk, Európa egyik legigazságtalanabb társadalma születhet
meg Magyarországon.
Kommentáld!