A kormányzati kommunikáció azzal indokolta a lépést, hogy a korhatár
előtti nyugellátások járulékfizetéssel csak részben megalapozottak,
folyósításuk a hiánnyal küzdő nyugdíj-biztosítási alapot terheli, és azt
a központi költségvetés csak az államadósság növelésével tudja
biztosítani. "Az átalakítás célja, hogy a jövőben a nyugdíjkiadások ne
haladják meg a nyugdíjjárulékból származó bevételeket, a nyugdíjat
felváltó járandóságokat pedig nem a tb-kassza, hanem a központi
költségvetés fizeti" - írta az MTI.
Mivel
nem terheli az államot, nem nyugdíjként, hanem foglalkoztatáspolitikai
lehetőségként kell a korengedmény eszközére tekinteni a Magyar
Szakszervezetek Országos Szövetsége szerint. A szervezet ezért
változtatásokkal támasztaná fel a rendszert, abból nem zárná ki az
öngondoskodás és a munkavállalás lehetőségét sem. Ami a korkedvezményes
ellátást illeti, elképzelhető, hogy a jövőben nem munkakör, hanem a
munkafeltételek alapján mondanák meg, ki lenne rá jogosult.
Egy
évvel ezelőtt az Országgyűlés elfogadta a korhatár előtti nyugdíjak
megszűnéséről rendelkező törvényjavaslatot, melynek következtében január
1-től nem állapítható meg ilyen ellátás. Az addig folyósítottakat nem a
társadalombiztosítási kasszából, hanem a költségvetésből fizeti tovább
az állam, és többé nem nyugdíjnak, hanem szociális ellátásnak vagy
járadéknak nevezik őket. 2012 januárjától így megszűnt többek között a
korkedvezményes nyugdíj, a bányásznyugdíj, a művésznyugdíj, a
korengedményes nyugdíj, és a fegyveres szervek szolgálati nyugdíja is. A
megszüntetés alól csak a negyven év szolgálati idővel rendelkező nők
nyugdíjkedvezménye jelentett kivételt, őket továbbra is megilleti az
öregségi nyugdíj.
Magyar Szakszervezetek Országos Szövetsége (MSZOSZ) csütörtöki
sajtótájékoztatóján a korengedményes nyugdíj újbóli, átalakított
formában történő bevezetését javasolta. Kiss Béla, a szakszervezet
ügyvivője elsősorban azt hangsúlyozta, hogy az év elején megszüntetett
korengedményes nyugdíj az államnak nem került pénzébe.
Nyugdíjkassza helyett foglalkoztatási alap
Ha a munkáltató olyan munkavállalójának a munkaviszonyát tervezte
megszüntetni, aki csak néhány évvel volt a nyugdíjkorhatár betöltése
előtt, korengedményes nyugdíjban állapodhatott meg vele. A munkáltató
egy összegben átutalta a nyugdíj összegét a nyugdíjbiztosítási
igazgatóságnak, aki azt havi rendszerességgel fizette
a volt munkavállalónak. A munkáltató által fizetendő nyugdíj attól
függött, hogy az irányadó öregségi korhatár elérése előtt mennyi idővel
vették igénybe a korengedményes konstrukciót. "A munkáltatók
létszámleépítésnél általában azt nézik, hogy a fáradtabb, idősebb,
nyugdíjkorhatárhoz közelebb álló munkavállalótól hogyan tudnak
emberségesen megszabadulni. Ez a korengedményes nyugdíj rendszerével
2011. december 31-ig működött, és nem került az állam pénzébe" - emelte
ki Kiss Béla.
Az MSZOSZ álláspontja sem tér el a
kormány szakembereinek véleményétől abban, hogy a korengedményes
ellátás nem nyugdíjszerű ellátás, viszont a szervezet szerint ez egy
nagyon fontos foglalkozáspolitikai lehetőség, amelyben nem az államot
terheli a munkavállalók ellátása. Nem utolsó sorban a kormányzati
szakértők azon problémája is megoldódna a szakszervezet szerint, hogy a
korengedmény, mint "nyugdíj", rontja a nyugdíjstatisztikákat. A
szervezet olyan formában hozná vissza a korengedmény rendszerét, hogy a
nyugdíjkassza helyett például egy központi foglalkoztatási alapba
fizesse be a munkáltató a jogosultsági időszakra vonatkozó
bérmennyiséget. Az állam egy megállapodás alapján ebből folyósítaná az
érintett munkavállaló ellátását. Ezáltal ténylegesen is a
foglalkoztatáspolitika eszközeként alkalmazva működtetnék tovább a
korengedményt, a rá irányadó nyugdíjkorhatárig ellátott lenne az
érintett polgár, aki így nem terhelné a szociális ellátórendszert. Ez
az elgondolás több munkaadói szövetség elhatározásával is egybeesik -
hívta fel a figyelmet Kiss Béla. Állami garancia kellene azonban ahhoz,
hogy ez a kvázi idős munkavállalók számára létrehozandó
foglalkoztatási alap működhessen, azaz biztonsággal kezeljék a ki- és
befizetéseket.
Nem lenne kizárva az öngondoskodás, és a munkavállalás lehetősége
A javaslat további meghatározó pontja, hogy a korábbi három helyett öt
évvel az irányadó nyugdíjkorhatár elérése előtt is meg lehessen
állapodni a munkáltatóval a korengedményben. "Javaslatunkban kétféle
megoldási lehetőség is szerepel, az MSZOSZ ezt próbálja megbeszélni az
illetékes kormányszervekkel" - fejtette ki Kiss Béla. A munkáltató mind a
két esetben befizeti az általa elbocsátandó munkavállaló után azt az
összeget, amely annak béréhez, vagy távolléti díjához kapcsolódik. Az
egyik megoldás szerint azonban a dolgozó a határozatlan idejű
munkaszerződéssel úgynevezett rendelkezési állományában marad, és a
közös megállapodás alapján, szükség esetén behívható munkát végezni,
azaz időszakosan újra aktív
állományba
lehet helyezni. A passzív időszakban az ellátás havi összegének alapja
a bruttó átlagkereset 70 százaléka lenne. A másik megoldás, hogy közös
megegyezéssel megszüntetik a munkaviszonyt. Ez esetben tehát megszűnne
a munkaszerződés, és az ellátás havi összegének alapja szintén a
bruttó átlagkereset 70 százaléka lenne - magyarázta az ügyvivő.
Az MSZOSZ fontos törekvése, hogy öngondoskodó legyen a rendszer. Ennek
érdekében azt is szorgalmazzák, hogy a korengedményes ellátást
kiegészítendő, az érintett munkavállaló az önkéntes nyugdíjpénztárát is
fel tudja szabadítani. Ezzel a cégtől kapott ellátás még magasabb
színvonalú lehet, és biztosítható lenne a tisztes megélhetés, a
"zökkenőmentes" átmenet az öregségi nyugdíjig - mondta Kiss Béla,
hozzátéve, ez Európa több országában így működik.
Korkedvezmény - év végéig kell dönteni
Az
MSZOSZ azt is szorgalmazza, hogy mihamarább dolgozzák ki azokat az új
szabályokat, melyek alapján eldőlhet, hogy ki jogosult korkedvezményes
nyugdíjra. Ennek pénzügyi fedezete idén a munkaadók által fizetett 13
százalékos többletjárulék az érintett munkakörökben. Az ügyvivő szerint
ez egy alapvetően jó rendszer volt, de közben lettek olyan új
munkakörülmények és munkakörök, melyek indokolnák a kedvezményes
nyugdíjazást. Ilyen például a három műszakos munkarend. Kiss Béla
elmondta, a jogszerzési lehetőség az év végén megszűnik, és egyelőre nem
tudni, mi lesz jövőre.Új elvek alapján mondanák meg, ki lenne rá jogosult
A szakszervezet támogatná azt a tervet, hogy az új rendszer ne munkakör
alapú legyen, hanem a jövőben munkahelyi kockázatértékeléssel
határozzák meg, ki lehet jogosult korkedvezmény
s nyugdíjra. Az MSZOSZ
Szövetségi Tanácsának múlt héten elfogadott, a korkedvezmény
átalakítására vonatkozó állásfoglalása szerint biztosítani kell, hogy a
munkáltatói kockázatértékelés egységes elvek és szabályok alapján
történjen, emellett egy munkáltatótól független szakmai kontrollra is
szükség van - fejtette ki Kiss Béla. Az MSZOSZ emellett fontosnak
tartja, hogy az új rendszerre való átállás során biztosítva legyen az
átmenet, és az addig megszerzett jogosultsági idő, törtidő is kerüljön
beszámításra. A szakszervezet célja, hogy a jövőben a korkedvezmény
korhatár előtti ellátás helyett ismételten nyugellátásként kerüljön
elismerésre, és az irányadó nyugdíjkorhatár csökkentésével valósuljon
meg.
Szerző: Kertész Dalma
|
Kapcsolódó hírek:
Tüntettek a korkedvezményes nyugdíj mellett
Ez kőkemény, itt menni kell! - egyre többen állnak fel a fotelből
Nyugdíjba készül? Erre figyeljen!
Elkerülhetetlen lesz a nyugdíjkorhatár emelése