A Közép-Magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület elemzése szerint az
elmúlt évtizedben gombamód szaporodtak meg azon vállalkozások, melyek
úgynevezett üzleten kívüli értékesítésre, azon belül is
termékbemutatókra szakosodnak. Ezen cégek célközönsége elsősorban az
idősebb, nyugdíjas generáció, nem véletlenül.
Ők azok, akik koruknál fogva több egészségügyi problémával
rendelkeznek, akik adott esetben több szabadidővel bírnak, és akik -
mondjuk ki, bármennyire is szomorú ezt hallani, de - hiszékenyebbek és
sokkal kevésbé gyanakvóak, mint a modern, globális, az információk és az
internet uralta világban szocializálódott fiatalok.
Nem is lenne ezzel még baj, ha nem épp az ő hiszékenységükre,
naivitásukra és kiszolgáltatottságukra alapozna a vállalkozások egy jó
része. Hiszen "a nyugdíjas mindent elhisz, a nyugdíjas nem mer
reklamálni, a nyugdíjas könnyen átverhető" - gondolják ők.
Azt sem szabad elfelejteni, hogy itt több százezer forintos
termékekről van szó, amelyet többnyire banki kölcsön segítségével vesz
meg a vásárló - megint csak kérdéses, az adott hitelintézet mi alapján
vállalja a hitelszerződés aláírását.
Nem véletlenül védi mind az Európai Unió, mind a Magyar Köztársaság
ezen kereskedelmi tevékenység fogyasztóit kiemelt módon jogszabályai
által (ennek részletezése lentebb olvasható.) Nem elég ugyanakkor a
jogszabályi védelem, ha azok alkalmazására nem kerül megfelelően sor, és
ha az egyes hatóságok nem csapnak le kellő szigorral a kiszolgáltatott
fogyasztókat kihasználni szándékozó vállalkozásokra.
Természetesen hatalmas a felelőssége azon vállalkozói rétegnek is,
mely tisztességes és fogyasztóbarát magatartást folytat. Nem maradhatnak
ugyanis a piacon azon vállalkozások, melyek ügynökei a vállalkozás
által felügyelt, irányított és betanított módon járnak el, akik lelki és
fizikai kényszer alá veszik a nyugdíjasokat, akik rázárják az ajtót a
bemutató közönségére, és akik a vacsora vagy a hazaút megvonásával
fenyegetik meg a fogyasztókat addig, amíg alá nem írják a szerződéseket.
Szintén nem maradhat büntetlenül azon vállalkozások tevékenysége,
melyek elnézik, vagy adott esetben bátorítják is képviselőiket, miközben
azok zaklatják ügyfeleiket a vásárlást követően annak ellenére, hogy
élnek jogszabály adta lehetőségükkel a fogyasztók, és el kívánnak állni a
megkötött szerződésükről.
A termékbemutatók jogi szabályozása
A termékbemutatók úgynevezett üzleten kívüli értékesítési formák,
jogilag az ilyen bemutatók során köttetett szerződések üzleten kívül
kötött szerződésnek minősülnek. Jogszabályi alapját az üzlethelyiségen
kívül kötött szerződések esetén a fogyasztók védelméről szóló, 1985.
december 20-i 85/577/EGK tanácsi irányelv, és az annak megfelelő hazai
norma, az üzleten kívül fogyasztóval kötött szerződésekről szóló
213/2008. (VIII. 29.) Korm. rendelet adja meg.
Ezek szerint üzleten kívül kötött szerződésnek minősül az olyan
szerződés - akár termék értékesítésére, akár szolgáltatás nyújtására
irányul -, mely megkötésére vállalkozás vagy a vállalkozás nevében,
illetve javára szerződést kötő személy és fogyasztó között, a
vállalkozás kezdeményezésére, a vállalkozás üzletén, telephelyén kívül,
illetve annak hiányában kerül sor.
A norma külön nevesíti azt az esetet, amikor a vállalkozás vagy
harmadik személy által fenti célból szervezett utazás, rendezvény
alkalmával kerül sor szerződéskötésre. Fontos tudni, hogy olyan
szerződés is üzleten kívül kötöttnek minősül, amely különbözik attól a
terméktől, illetve szolgáltatástól, amelynek tekintetében a fogyasztó a
vállalkozás látogatását kezdeményezte. Ennek feltétele, hogy a
fogyasztó nem tudta, és kellő gondosság mellett nem tudhatta, hogy e
termék, illetve szolgáltatás értékesítése a vállalkozás gazdasági
tevékenysége vagy önálló foglalkozása körébe tartozik.
A jogszabály hatálya nem terjed ki az építési szerződésre, az
ingatlan tulajdonjogának, ingatlanra vonatkozó más jog megszerzésére
irányuló szerződésre, a biztosítási szerződésre, az értékpapírra
vonatkozó szerződésekre, a vállalkozás vásáron, piacon, illetve
közterületen végzett értékesítő tevékenységére. Továbbá nem vonatkozik a
jogszabály a vállalkozás és a fogyasztó között kizárólag egy vagy több
távközlő eszköz használata útján kötött szerződésre, ami úgynevezett
távollévők között kötött szerződésnek minősül (tipikusan ilyen az
interneten rendelt árura vonatkozó szerződés).
A jogi normák - mind az EU-s, mind a hazai - komoly formai
követelményeket ír elő ezen szerződések megkötésére. A vállalkozás
köteles legkésőbb a szerződés megkötésekor a fogyasztót írásban
tájékoztatni elállási jogáról, melyről a későbbiekben szólunk, és annak a
személynek a nevéről, címéről, és - ha az elállási nyilatkozatot ilyen
módon is fogadja - elektronikus levelezési címéről, akivel szemben e
jogát gyakorolhatja. Ha ezen kötelezettségének nem tesz eleget, a
szerződés semmis, azaz úgy kell tekinteni, mintha létre sem jött volna.
A kiemelt jogszabályi védelmet az úgynevezett elállási jog
biztosítja. Azaz a fogyasztó termék vásárlása esetén a termék
kézhezvételétől számított nyolc munkanapon belül, indokolás nélkül
elállhat a szerződéstől, azaz nem feltétele ennek, hogy a termék hibás
legyen. Szolgáltatás nyújtására irányuló szerződés esetén a
szerződéskötés napjától számított nyolc munkanap elteltéig gyakorolhatja
elállási jogát a fogyasztó. Írásban történő elállás esetén azt
határidőben érvényesítettnek kell tekinteni, ha a fogyasztó
nyilatkozatát a határidő lejárta előtt elküldi.
Kiemelt rendelkezés, hogy az elállás jogáról a fogyasztó érvényesen
nem mondhat le, azaz minden esetben megilleti ezen jog. Amennyiben eláll
a szerződéstől, a fogyasztó nem köteles megtéríteni a terméknek azt az
értékcsökkenését, amely a rendeltetésszerű használat következménye, és
nem köteles a termék használatáért használati díjat fizetni.
Természetesen az átvett termék neki felróható értékcsökkenéséért azonban
helytállni tartozik.
Nem gyakorolhatja elállási jogát a fogyasztó, ha a terméket nem tudja
teljes egészében visszaszolgáltatni. Ha azonban részben vissza tudja
azt szolgáltatni úgy, hogy a megmaradt rész értéke és használhatósága
nem csökkent, a vételár arányos részének visszaszolgáltatását
követelheti.
Ha a szolgáltatás nyújtására irányuló szerződést részben
teljesítették, a fogyasztónak a díj visszafizetésére vonatkozó
követelésével szemben a vállalkozás követelheti a szolgáltatás már
igénybe vett részére arányosan járó díjat. Nem gyakorolhatja ugyanakkor
természetszerűleg az elállási jogot a fogyasztó, ha a szolgáltatást már
teljes egészében igénybe vette.
A termékbemutatókkal kapcsolatos polémiák
Induljunk ki a hatályos magyar szabályozásból, annak egyes
pontjaiból, és azokból a vállalkozói kísérletekből, mely a jogi norma
áthágására és a fogyasztók átverésére irányulnak!
Mint írtuk, ha a vállalkozás kezdeményezésére, annak üzletén,
telephelyén kívül kerül sor a szerződés megkötésére, az üzleten kívül
kötött szerződésnek minősül.
Gyakori vállalkozói magatartás, hogy a semleges helyen lezajlott
céges bemutató után elszállítják a fogyasztókat üzlethelyiségükbe a
vállalkozás képviselői, mivel "csak ott tudják aláírni a szerződést."
Ezzel ki is kerülik, kerülhetik a rendeletet, és - véleményük szerint -
máris nem él a nyolc munkanapos elállási lehetőség.
Nem ritka az az eset, amikor egy adott termék bemutatójára hívják meg
a fogyasztókat, aztán más terméket értékesítenek számukra, és
állításuk szerint mivel a bemutató kezdeményezése nem erre az árura
vonatkozott, nem kell alkalmazni a kormányrendeletet. Mint a fentiekben
láttuk, ez nincs így.
A formai kötöttségek azok, melyekkel kapcsolatos a panaszok többsége.
Tájékoztatják ugyan az elállási lehetőségről a fogyasztót - hiszen
ennek hiányában semmis a szerződés - de azt vagy a "times new roman"
5-ös betűmérettel, azaz olvashatatlanul teszik, vagy a szerződés
valamely alpontjában, eldugva az ügyfél elől, vagy éppen sürgetik a
fogyasztót a szerződés aláírására, aki így végig sem tudja olvasni ezen
blankettaszerződéseket. Ez természetesen nem mentesíti az egyes
fogyasztókat sem, hiszen a szerződést annak értelmezése és elolvasása
nélkül nem tanácsos aláírni, de ugyanakkor a fogyasztóbarát kereskedelmi
magatartás tényét sem alapozza meg.
Az elállási jog gyakorlása: gyakori vállalkozói próbálkozás, hogy a
fogyasztó már elkésett, mert nem érkezett meg elállási nyilatkozata
időben, holott - mint fent láttuk - érvényesnek kell tekinteni azt, ha
időben elküldte a fogyasztó. Szintén a jogi normának - és egyben a
jogalkotó céljának - semmibevételét jelenti, hogy mivel a termék
átvételétől élhet a jogszabály szövege szerint elállási jogával a
fogyasztó, ezért a cégek úgy vélik, hogy az átvételig nem teheti meg ezt
a vásárló, azaz feltétlenül át kell vennie az általa nem kívánt
dolgot, és majd azt követően visszaküldenie azt.
Egyébiránt a jogszabály hiányossága, és egyben az EU által a jövőben
módosítandó szempont az irányelvben, így a hazai normában is, hogy
hiányzik a vételár visszaszolgáltatási határideje, ami például a
távollévők között kötött szerződéseknél 30 napban van maximalizálva.
Előfordul nem egyszer, hogy a szerződésben a fogyasztó azt írta alá,
hogy lemond elállási jogáról - a fentiek alapján ez nem lehetséges. A
talán leggyakrabban előforduló probléma pedig az, hogy a vállalkozás a
szerződése alapján elállás esetére bánatpénz, foglaló, vagy előleg
megfizetését köti ki, ami csak akkor lenne jogos, ha nem a jogszabály
által nyújtott elállás lehetőségével élne a fogyasztó. Ebben a körben
ugyanis semmi nem követelhető tőle a rendeltetésellenes használatot
leszámítva.
Ezen felül is meglehetősen gyakori az az eset, amikor megnehezítik a
termék visszajuttatását a vállalkozásnak a fogyasztó által, mindenfajta
alapvető együttműködési kötelezettséget nélkülözve. Mint fent
említettük, nem egyszer fordul elő az, hogy a fogyasztó
kölcsönszerződést köt a termék megvásárlására. Ha eláll a szerződéstől,
ennek a kölcsönszerződésre is kiterjedő hatálya van, csakhogy arról a
rendszerint a termékbemutatós céggel együttműködő bank nem szerez
tudomást, a vállalkozás ugyanis arról nem értesíti őt, pedig az ő
kötelezettsége lenne. Így a fogyasztó kénytelen utánajárni ennek is,
hosszadalmas jogi procedúrát a nyakába véve.
Gyakorlati tapasztalatok
Az általános problémák után szólni kell azokról az egyedi esetekről
is, melyeket a vállalkozások szerint csupán egy-egy olyan képviselő,
kereskedő követ el, aki nem azonosul a cég szellemiségével. Mivel
azonban ezen személyek az adott vállalkozás helyett és nevében járnak
el, ráadásul többnyire többnapos kurzust, tanfolyamot, képzést kell
teljesíteniük munkába állásuk előtt, ezért a cégeknek is hatalmas a
felelősségük ebben a körben.
Több fogyasztó jelezte pár éve, hogy a bemutató közben rájuk zárták a
terem ajtaját, agresszívan kezdtek viselkedni a fogyasztókkal, és
addig nem engedték útjukra őket, amíg nem írtak alá legalább egy
szerződést.
Egy másik körben azok, akik nem írták alá a szerződést, nem kapták
meg a felhívásban közölt ebédet, míg másokat azzal fenyegettek meg, hogy
nem viszik őket haza az autóbusszal, amíg legalább egy terméket nem
vásárolnak meg.
Ennél kevésbé súlyos eset, amikor Magyarország egy festői helyére
viszik el a fogyasztókat, ingyenes körképlátogatást hirdetve, majd a
többórás előadást követően 20 percük marad megtekinteni a honfoglalás
képeit. Hogy mennyire készülnek egyes kereskedők eleve tisztességes
magatartásra, azt jól mutatja, hogy amikor civil fogyasztóvédők akartak
részt venni egy buszos kiránduláson, a túravezető úgy kezdte
felszálláskor mondanivalóját: "a fogyasztóvédelmi hatóság és az
adóhatóság emberei szálljanak le, kérem!"
Rendkívül gyakorta előfordult és fordul elő a mai napokban is, hogy
ingyenességet kínál valamely tekintetben - például egy külföldi úttal
kapcsolatban - a vállalkozás, aztán a bemutatón kiderül - jó esetben -
hogy az út egyáltalán nincs ingyen. Egy nyolcvan év feletti hölgy
hónapokig járt sírva civil fogyasztóvédők tanácsát keresve, mert a
termékbemutatós cég emberei telefonon zaklatták, hogyha a - jogtalanul
követelt - bánatpénzt nem fizeti meg, akkor a nyugdíjából fogják azt
levonni, és éhen fog halni.
A hatóság szerepe
A termékbemutatók kapcsán kiemelt szerepe van a Nemzeti
Fogyasztóvédelmi Hatóságnak, illetve a Gazdasági Versenyhivatalnak.
Mindkettő eljárhat a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi
gyakorlat tilalmáról szóló 2008. évi XLVII. törvény keretei között,
míg az előző a fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvény és
annak felhatalmazása alapján a fogyasztóvédelmi jogszabályok megsértése
esetén is.
Nem véletlen, hogy az NFH kiemelt figyelmet fordít a
termékbemutatókra. A 2009-es év során hét hónapon keresztül vizsgálta
mind próbavásárlással, mind az általános szerződési feltételek elemzése
révén ezen kereskedőket. A vizsgálat lesújtó eredménnyel zárult: a
kifogásolási arány 84%-os volt, azaz tízből nyolc esetben talált
valamilyen problémát a hatóság.
108 termékbemutató, 88 beérkezett fogyasztói panasz és 25 vállalkozás
általános szerződési feltételeinek vizsgálata során megállapíthatóvá
vált, hogy ezen vállalkozások nem tájékoztatják maradéktalanul a
fogyasztót elállási jogáról, illetve feltételeket szabnak velük szemben
elállási joguk érvényesítése során.
A vizsgált időszakban fogyasztóvédelmi bírságot összesen 72 esetben
szabtak ki, amelynek összege 13 040 000 Ft volt, hét esetben
szabálysértési eljárás indult, 47 esetben pedig kötelezésre szóló
határozatot szabtak ki. Mint a korábban elmondottak, és az azóta
tapasztaltak mutatják, még ez sem volt elég bizonyos kereskedők
megfékezéséhez.
A Gazdasági Versenyhivatal szintén figyelemmel kíséri, és a
jogszabályi feltételek esetén eljár a termékbemutatókkal operáló
vállalkozásokkal szemben, amennyiben annak tisztességtelen tevékenységi
köre a versenyt érdemben befolyásolja. Jól példázza ugyanakkor a
hatékonyság hiányát, hogy az egyik, utazással egybekötött bemutatóval -
és ingyenes utazást szervező - céggel szemben eljárt a GVH 2009 során,
az eljárás során összesen 8 millió forint bírságot szabott ki
együttesen a termékbemutatót szervező, és az ingyenesnek ígért utazást
szervező két vállalkozásra a hatóság. Ezt követően a vállalkozás 2010
nyarán ugyanúgy ingyenes külföldi utat kínál a fogyasztóknak, akik -
jobb esetben - a bemutatón szembesülnek azzal, hogy nem jutnak el
ingyen Törökországba, vagy Egyiptomba.
Javaslatok a jövőre nézve
A fentiekből egyértelműnek tűnik, hogy mindenekelőtt erősíteni
szükséges a hatósági jogköröket: így lehetőséget kell biztosítani a
hatáskörrel rendelkező hatóságnak, hogy már előzetesen betilthassa a
rendezvény megtartását. Ehhez pedig elengedhetetlen a vonatkozó
jogszabályok olyan irányú módosítása, amely által előzetes hatósági
bejelentési kötelezettsége van a vállalkozásoknak, hasonlóan az utazási
vállalkozásokhoz. Azaz csak az olyan vállalkozás folytathasson üzleten
kívül kötött szerződésekre vonatkozó tevékenységet, amely az üzleten
kívül kötött szerződésekről szóló 213/2008. (VIII. 29.) Korm. rendelet
és a fogyasztóvédelemről szóló 1997 évi CLV. törvény rendelkezéseinek
megfelel és kérelme alapján a tevékenység folytatását számára a Magyar
Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal engedélyezte.
Ezáltal már előre kiszűrhetővé válnának azon kereskedők, melyek csak a
fogyasztók megtévesztésére és átverésére apellálnak, és megmaradnának
azok, amelyek tisztességes kereskedelmi gyakorlatot folytatnak.
Szintén a megelőzést segíti elő, ha olyan kötelező tartalmi
kellékeket ír elő jogszabály, amelyeket a postaládákba bedobott,
fogyasztókhoz eljuttatott szóróanyagoknak tartalmaznia kell - így
elkerülhetővé válnának a fent részletezett problémák.
Szükséges továbbá az üzleten kívül kötött szerződésekről szóló
kormányrendelet megfelelő módosítása. Ehhez pedig nem feltétlenül kell a
vonatkozó EU-s irányelv módosítására várni, hiszen a jelenlegi
hatályos szabályozás a minimum harmonizáció elvét írja elő, azaz
szigorúbb szabályozás egyelőre hozható a tagállamok által.
Így - tekintettel ugyanakkor a talán csak a távoli jövőben hatályba
lépő irányelvre is - az elállási jog időtartamának felemelése 14 napra,
az előírt blanketta elállási nyilatkozat jogszabályba iktatása, a
vállalkozás 30 napon belüli visszafizetési kötelezettsége elállás esetén
már most átvehető, illetve a hatályos kormányrendeletbe
implementálható.
A jogszabályban kell előírni továbbá, hogy az elállási jog gyakorlása
megszünteti automatikusan a kiegészítő szerződéseket is, a fogyasztó
bármilyen fizetési kötelezettsége nélkül, mely a kölcsönszerződések
szempontjából kiemelkedő jelentőségű. Kötelezni kell továbbá a
kereskedőket, hogy ebben az esetben ők jelentsék be haladéktalanul a
hitelintézetnél, vagy pénzügyi intézménynél ennek megtörténtét. Végül,
de nem utolsósorban minden lehetséges módon fel kell hívni a veszélyekre
az idős korosztály tagjait.
Nem szabad hagyni ugyanis, hogy az idős, gyakran beteg fogyasztókat
ilyen módon és mértékben kihasználják azon vállalkozások, melyeket csak a
minél nagyobb profit megszerzése ösztönöz, teljesen figyelmen kívül
hagyva ügyfeleik lelki, anyagi és egészségi állapotát.
Forrás: Pénzcentrum
Kommentáld!