Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyugdíjas Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyugdíjas Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyugdíjas Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyugdíjas Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Drágább busz, versenyképesebb vasút: ez az eszenciája a közösségi közlekedés szeptember 1-jétől élő új díjrendszerének. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) lényegében az őszi iskolakezdésre időzítve „minőségi autóbuszos felárnak” nevezett sarccal drágítja a buszozást. Cél, hogy a közúti közösségi közlekedés minden viszonylatban többe kerüljön, mint a pótjeggyel növelt vasúti tarifa. Aki mégis kénytelen buszra szállni, fizessen többet.
Évente hárommilliárd forint – ennyit vesz ki a becslések szerint az utasok zsebéből a közösségi közlekedés szeptember 1-jén életbe lépő új díjrendszerén keresztül az NFM.
A mindennapi munkába, iskolába járás, vagy az egyéb utazások költségesebbé válása milyen hatással lesz a többnyire kényszerűségből busszal utazókra az másik kérdés. Az ígéretek szerint a küszöbön álló intézkedések utasforgalomra gyakorolt hatásait „legkorábban fél év múlva” mérik majd fel, és a tapasztalatok alapján végrehajtják az „esetleg szükséges korrekciókat”.
Az utazók hárommilliárdos megsarcolására viszont már kész a forgatókönyv. E szerint a közösségi közlekedés versenyképességének javítására hivatkozva, első lépésben a már elfogadott személyszállítási törvények megfelelően, ízekre szedik az eddig egységes tarifarendszert.
Ősztől lesz országos, elővárosi és regionális díjszabás. Az NFM közlése szerint az autóbuszos személyszállításban az utazási távolsággal arányosan változó „minőségi felárat” vezetnek be. A kezdetben korlátozott körben bevezetendő pluszdíj megdrágítja majd a buszozást.
Ami a kormányzat nyelvén szólva azzal jár majd, hogy „megszűnik a vasút versenyhátránya az emelt szintű szolgáltatások területén. A kedvezőbb áraknak köszönhetően az utasok” az intercity (IC) és eurocity (EC) vonatokra az eddiginél többen váltanak majd jegyet. Lefordítva, a döntéshozók remélik, hogy ha a buszjegy drágul, az utasok inkább vonatra szállnak.
Az emelt szintűnek nevezett szolgáltatásokat kínáló vonatokon, tehát az IC- és EC-szerelvényeken is az utazási távolsághoz kötik a pótjegyek árát. A gyakorlatban ez úgy néz majd ki, hogy a kiegészítő díj a 280 kilométernél rövidebb utazásoknál a jelenlegi, 400 forintos szint alatt marad. Ami az NFM megfogalmazása szerint azt eredményezi, hogy „több vidéki megyeszékhely és a főváros közötti utazás is olcsóbban tehető meg szeptembertől az IC- és EC-járatokon.” Ami azzal a kiegészítéssel igaz, hogy olcsóbban, mint autóbusszal. A valóságban a vonat egy fillérrel sem lesz olcsóbb. Már ugye 280 kilométer alatt.
A szaktárca nem részletezi, de azzal, hogy leírta: a pótdíj a 280 kilométernél rövidebb utazásoknál marad 400 forint alatt, megengedte a lehetőséget az ennél hosszabb utaknál összege emelkedjen. Vagyis, aki 280 kilométernél távolabbra utazna, mondjuk Miskolcról tart Pécsre, Győrbe, további drágulásra számítson.
Ott van még, hogy szeptembertől megszűnnek az öt kilométeres, tehát a legkisebb utazási távolságra szóló jegyek. Erre az a magyarázat, hogy ez a díjtétel évek óta növekvő mértékben marad el a helyi közlekedés alaptarifáitól: a helyi vonaljegyek ára több településen meghaladja a tíz kilométeres helyközi jegyét is. E közben az öt kilométeres helyközi tarifa a szolgáltatók állandó költségeit sem fedezi, kedvezőtlenül befolyásolja a helyi és helyközi közlekedés közötti munkamegosztást. Megszüntetéséről így kizárólag a tarifarendszerek közti „feszültségek feloldása érdekében” döntöttek.
Az utazók egyetlen öröme az lehet, hogy a helyközi bérleteknél megmarad az öt kilométeres utazási távolság. Így az NFM elmondhatja: „a napi rendszerességgel kis távolságra utazók kiadásai nem nőnek.”
|
|
Keresztes Manci 3 hete új képet töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!