Nyugdíjas: HOGYAN MŰKÖDNEK A TERMÉKBEMUTATÓS ÁTVERÉSEK

Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 5639 fő
  • Képek - 7651 db
  • Videók - 4882 db
  • Blogbejegyzések - 9089 db
  • Fórumtémák - 58 db
  • Linkek - 385 db

Üdvözlettel,

Nyugdíjas Klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 5639 fő
  • Képek - 7651 db
  • Videók - 4882 db
  • Blogbejegyzések - 9089 db
  • Fórumtémák - 58 db
  • Linkek - 385 db

Üdvözlettel,

Nyugdíjas Klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 5639 fő
  • Képek - 7651 db
  • Videók - 4882 db
  • Blogbejegyzések - 9089 db
  • Fórumtémák - 58 db
  • Linkek - 385 db

Üdvözlettel,

Nyugdíjas Klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 5639 fő
  • Képek - 7651 db
  • Videók - 4882 db
  • Blogbejegyzések - 9089 db
  • Fórumtémák - 58 db
  • Linkek - 385 db

Üdvözlettel,

Nyugdíjas Klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

 

HOGYAN MŰKÖDNEK A TERMÉKBEMUTATÓS ÁTVERÉSEK  (Hétköznapi csalások I.)
A hétköznapi csalások sorozatban olyan kisebb-nagyobb átverésekkel, trükkökkel, svindlikkel ismertetjük meg az olvasókat, melyeknek bárki áldozatul eshet. Úgy gondoltuk, ha felhívjuk rájuk a figyelmet, bemutatjuk mitől és hogyan működnek, talán kevesebben esnek majd bele ezekbe a csapdákba.

Ezúttal a termékbemutatós átverésekről lesz szó. Bemutatjuk, hogyan babonázzák meg az előadók a gyanútlan közönségüket, és hogy az emberek miért versengenek egymást túllicitálva azért, hogy hozzájussanak pár sokszorosan túlárazott bóvlihoz.

A termékbemutatókon való áruértékesítés szerte a világon elterjed és bevált kereskedelmi módszer, amit alapvetően nem azért találtak ki - és sokan nem is azért alkalmaznak-, hogy embereket verjenek át vele. Hogy a nálunk hírhedtté vált termékbemutatós átverési módszer a legendás magyar leleményesség terméke-e, vagy ezt is külföldről vettük át, az nem tisztázott. Ami viszont biztos, hogy az elmúlt években Magyarországon is rengeteg kisnyugdíjast szabadítottak meg ilyen módon a spórolt pénzétől. Sőt volt, aki - némi segítséggel - még hitelt is vett fel azért, hogy azokon a bizonyos „egyszeri és soha meg nem ismételhető akciókon” hozzájuthasson a hőn áhított, és máshogy el sem érhető csodaszerhez. Az így beszerzett kacatok jó része persze a sufniban végezte, és többnyire nem hozta el a bepalizott vevők életében a beígért gyökeres változást. A hozzátartozók viszont először nem kapnak levegőt, mikor meghallják egy-egy „minőségi” termék „akciós” árát, aztán pedig nem győznek szentségelni, hogy hová tehették az idős nagyszülők a józan eszüket, amikor hagyták magukat ilyen csúnyán átverni. De az igazság az, hogy a módszer jól ki van találva és olyan pszichológiai törvényszerűségeken alapul, melyeknek a legtöbb ember könnyen bedőlhet.

ckr termékbemutató csalás 1
Fotó: rtl.hu

Nézzük hát, hogyan is működnek az ilyen átverések!

Kinek és mit akarnak eladni a csalók?

A célközönséget jórészt nyugdíjasok illetve az idősebb korosztályhoz tartozó férfiak és nők képezik. Ők, a korukból adódóan sebezhetőbbek, a hétköznapi dolgokban kevésbé tájékozottak és a mai technikai eszközök fejlettsége, működtetése terén sem feltétlenül naprakészek. Viszont általában, a korosztályuk sajátosságaiból, illetve gyakran saját egészségügyi állapotukból adódóan is, fokozottan nyitottak és érdeklődőek az egészségük megőrzése, vagy visszaszerzésének lehetőségei iránt. Már a szórólapként terjesztett meghívókon, vagy a telefonos meghívások során felvillantják annak a lehetőségét, hogy a termékbemutató résztvevője tehet valami fontosat az egészségéért. Például részt vehet egy speciális szűrővizsgálaton. Lássuk be, hogy egy ilyen meghívás elég vonzó lehet egy olyan embernek, akinek vannak, vagy korából adódóan tipikusan már lehetnének egészségügyi problémái. Az ilyen korú emberek gondolatai már jóval gyakrabban forognak a különböző betegségek körül. Mindemellett e korosztálynak szabadideje is bőven van arra, hogy hasonló rendezvényekre járjon. Ha pedig valaki enged a kísértésnek, és eleget tesz a meghívásnak, már igen könnyen áldozattá válhat. Mindezt úgy, hogy szinte észre sem veszik, sőt sokszor meg vannak győződve arról, hogy mekkora „bizniszt” csináltak.

ckr termékbemutató csalás 2
Fotó: blikk.hu/RAS-archiv

Az így eladott termékek pedig többnyire párezer forintos „kínai” kacatok. Víztisztítók, párásítók, edénykészletek, kétes összetételű csodaszerek, amelyeket általában a beszerzési áraik sokszorosáért sóznak rá a megbabonázott hallgatóságra.

De mi képes arra, hogy ennyire elvegyek az emberek eszét?

A marketing szakemberek régóta ismerik és használják azokat a pszichológiai törvényszerűségeket, melyek mindnyájunkra hatnak, és amelyekkel képesek hatást gyakorolni a vásárlásaink során meghozott döntéseinkre. Na, itt persze nem pszichoaktív tudatmódosító csodafegyverekre kell gondolnunk, hanem olyan viselkedéskutatók és szociálpszichológusok által feltárt és kísérletek során bizonyított törvényszerűségekre, melyeket ügyesen kihasználva az emberek egyes döntéseit képesek lehetnek bizonyos mértékig befolyásolni. Ilyen döntések lehetnek például a vásárlások során meghozott döntéseink is. Nap, mint nap találkozhatunk a reklámszakemberek apróbb, és többségében jó szándékú befolyásolási kísérleteivel. A mai modern reklámokat legnagyobb részét ugyanis már ilyen elvek alapján építik fel a szakemberek. Ezek a marketingfogások azonban sajnos arra is alkalmasak, hogy visszaéljenek velük. Etikátlanul és otrombán felhasználva őket, képesek olyan hatást kiváltani az emberekből, hogy józan gondolkodásukat kikapcsolva hozzanak döntéseket olyan kérdésekben, mint például valaminek a megvásárlása. Kiváltképpen igaz ez azokra az idős emberekre, akik korukból adódóan, már nyilván jóval kevésbé látnak át a szitán.

Vegyük sorra, hogy a termékbemutatókon mik lehetnek ezek befolyásoló tényezők leggyakrabban!

  • Az ilyen rendezvényeket általában szállodák dísztermeiben, vagy éttermekben, esetleg művelődési házakban tartják, öltönybe öltözött, vagy kosztümös előadók. Jól kidolgozott koreográfia szerint, begyakorolt szöveget előadva. Tudunk olyan esetekről is, ahol az előadók segédeit orvosi köpenybe bújtatták, és orvosként, vagy egészségügyi dolgozóként mutatták be. Az ilyen közeg bizonyítottan, hat az emberekre és nyilván azt az érzetet sugározza a gyanútlan hallgatóság felé, hogy valami komoly, jelentőségteljes és hiteles dologról lehet szó.

ckr termékbemutató csalás 3
Fotó: blikk.hu

  • A résztvevők szinte mindig kapnak valamilyen apróbb ajándékot a rendezőktől. (pl.: Egy könyvet, egy krémet, vagy egy olcsóbb ebédmeghívást.) A pszichológiában ismert kölcsönösség elve szerint mi emberek belső vágyat érzünk arra, hogy az ilyen ajándékokat megháláljuk valahogyan. Egy ilyen termékbemutatós szituációban ezért a hallgatóság így megajándékozott tagjai komoly késztetést érezhetnek arra, hogy a vásárlásukkal viszonozzák a kapott ajándékokat.
  • Egy ilyen termékbemutatón a közönség, a már említett hitelesnek tűnő forrásból nagy mennyiségű és hirtelen, elsőre talán fel sem dolgozható, viszont logikusnak tűnő információáradattal találja szembe magát. Az egész, amit lát és hall jelentőségteljesnek és valódinak tűnik számára. Márpedig ez nem véletlen, hanem  tudatosan átgondolt és felépített körülmény a szervezők részéről. Egy ilyen helyzetben a hallgatók, könnyen képesek lehetnek elfogadni az előadó álláspontját, különösebb átgondolás és kontroll nélkül. Pláne, ha mindez olyan dologról szól, amiben szívesen hisznek is. Például valami olyan csodaszerről, amiről azt hiszik, hogy komolyan és hatékonyan tehetnek vele az egészségükért.
  • A termékbemutatók szervezői igyekeznek elhitetni a résztvevőkkel, hogy egyszeri és megismételhetetlen alkalomról van szó, amikor hozzájuthatnak – ráadásul igen kedvezményesen – ahhoz a bizonyos dologhoz, ami jobbá teheti az életüket. Márpedig, ha ezeket a körülményeket sikerül elhitetniük a közönségükkel, egyből három automatikusan működő hatást is képesek aktiválni vele. Egyrészt mindenki szeret jó áron vásárolni. Másrészt, ha azt sugallják, hogy erre csak akkor és ott van lehetőség, azzal könnyen azt az érzetet váltják ki, hogy ha a résztvevő nem vásárol, akkor lemarad a bomba üzletről. Márpedig ilyesmiről senki nem szeret lemaradni. Ráadásul ez az akciós „valami” jobbá teszi az életünket, ezért egészen egyszerűen szükségünk van rá.

Címkék:

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Ez történt a közösségben:

Vincze Péter Antal 1 napja új blogbejegyzést írt: Vizsolyi Biblia

Káposzta János 2 napja új videót töltött fel:

Káposzta János 2 napja új videót töltött fel:

Káposzta János 6 napja új videót töltött fel:

Káposzta János 6 napja új videót töltött fel:

Káposzta János 1 hete új videót töltött fel:

Káposzta János 1 hete új videót töltött fel:

Vincze Péter Antal 1 hete új blogbejegyzést írt: A Hubertlaki tó

Káposzta János 1 hete új videót töltött fel:

Káposzta János 1 hete új videót töltött fel:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu