Nyugdíjas: Ha két fröccs 600, akkor egy fröccs mennyi?

Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 5679 fő
  • Képek - 7695 db
  • Videók - 5182 db
  • Blogbejegyzések - 9129 db
  • Fórumtémák - 58 db
  • Linkek - 385 db

Üdvözlettel,

Nyugdíjas Klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 5679 fő
  • Képek - 7695 db
  • Videók - 5182 db
  • Blogbejegyzések - 9129 db
  • Fórumtémák - 58 db
  • Linkek - 385 db

Üdvözlettel,

Nyugdíjas Klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 5679 fő
  • Képek - 7695 db
  • Videók - 5182 db
  • Blogbejegyzések - 9129 db
  • Fórumtémák - 58 db
  • Linkek - 385 db

Üdvözlettel,

Nyugdíjas Klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 5679 fő
  • Képek - 7695 db
  • Videók - 5182 db
  • Blogbejegyzések - 9129 db
  • Fórumtémák - 58 db
  • Linkek - 385 db

Üdvözlettel,

Nyugdíjas Klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

Ha két fröccs 600, akkor egy fröccs mennyi?

Wirth Zsuzsanna|2012. 05. 15., 0:18|Utolsó módosítás:2012. 05. 15., 12:10|

22 komment Címkék:analfabéta, funkcionális analfabéta

Nem tudják beosztani a kosztpénzt, belebonyolódnak a hivatalos levelekbe, de ha a szomszéd írásban kéri meg őket, hogy etessék a macskát, akkor sem értik, mit kell tenniük. Magyarországon minden negyedik-ötödik ember funkcionális analfabéta: alig tud olvasni, nehezen ért meg egy összefüggő szöveget, és gondot okoz neki az összeadás. A problémáikat megpróbálják rejtegetni, de hiába is kérnének segítséget, nincs kihez forduljanak.

Minden ötödik, de inkább minden negyedik magyarnak komoly gondjai vannak az írással, olvasással és az elemi számolással - mondta az [origo]-nak Nemesné Kis Szilvia, a kaposvári egyetem tanára, aki tíz éve kutatja az illiterációt: ez a funkcionális analfabetizmus hivatalos elnevezése. Ők azok az emberek, akik olvasni ugyan tudnak, és felismerik a számokat, egy leírt szöveget megérteni mégsem képesek, vagy a mindennapi élethez szükséges egyszerű fejben számolási műveletek is kifognak rajtuk.

Bár a 21. században a nyugati világban szinte elképzelhetetlen, hogy valaki teljesen analfabéta legyen, az olvasni-írni tudásukat használni alig képes emberek száma nagyon magas. Egy friss amerikai kutatás szerint az Egyesült Államokban 42 millió felnőtt egyáltalán nem tud olvasni, és további 50 millióan legfeljebb egy ötödikes gyerek szintjén képesek erre. Évente 2,25 millióval növekszik a funkcionális analfabéta felnőttek száma - a végzős középiskolások 20 százaléka is ide sorolható. Az amerikaiak mindössze 42 százaléka képes arra, hogy kiválasszon két dolgot egy menüből, összeadja őket, és kiszámolja a borravalót. Ötödük képtelen kikalkulálni, mennyi az egy heti fizetése, ha csak az órabért adják meg. Az amerikai börtönökben a rabok 70 százaléka írástudatlan, a fiatalkorú bűnelkövetők 85 százaléka funkcionális vagy félanalfabéta.

Forrás: AFP/SCANPIX
Nem állnak össze érthető szöveggé a betűk

A kutatások adatai az Európai Unióban is riasztóak. A 15 éves gyerekek 20 százaléka olvasási nehézségekkel küzd, a felnőttek körében - változóan - 20-30 százalék közötti a funkcionális analfabéták aránya. 2003-ban az EU Minisztertanácsa azt a célt tűzte ki, hogy 2010-ig legalább 20 százalékkal csökkenti a nehezen olvasó 15 évesek számát. Ezt a célt a legkevésbé sem sikerült elérni, ezért 2020-ig most újabb célt tűztek ki: 15 százalék alá kell csökkenteni a rosszul teljesítők arányát. A helyzet égető - olvasható egy 2011-es jelentésben -, mert potenciális katasztrófát jelent a társadalmak számára: "a gyerekek, akik a nélkül hagyják el az iskolát, hogy a legegyszerűbb írott szövegeket képesek lennének megérteni, nem csak nagy eséllyel kizáródnak a munkaerőpiacról, hanem a további tanulás lehetősége is csukva van előttük".

Már a PISA-vizsgálatokból is látszott, hogy baj van - mondta Nemesné Kis Szilvia. A 2009-es nagyszabású felmérés szerint az olvasásban a gyerekek 17,6 százaléka rosszul teljesített Magyarországon. Magyarország eredménye még így is jobb az uniós átlagnál (19,6), amelyet egyébként nagyrészt Románia és Bulgária 40 százalék feletti, kiugróan rossz értékei húztak lefelé. Ebben a két országban minden téren nagyon rosszul teljesítettek a jelentős részben nagyon szegény, nagyon rossz szociális háttérrel rendelkező gyerekek.

Nem tudnák megetetni a szomszéd macskáját

A témába vágó kutatások főként az olvasásra, írásra való képtelenség, illetve az elemi számolási képességek hiányára koncentrálnak, ez ugyanis az a három alapképesség, amelyekkel ha baj van, akkor a tudás fejlesztése is szinte lehetetlenné válik - magyarázta a Kaposvári Egyetem tanára. Ezek alapján a felnőtt magyar lakosság 25 százaléka a hétköznapi szövegekben szereplő információk felét tudja csak a maga számára hasznosítani.

A "hétköznapi szöveg" valóban nagyon egyszerűnek tűnő szöveget jelent: például egy levelet, amelyben valaki arra kéri a szomszédját, hogy amíg elutazik, viselje gondját a macskájának - leírja, hol van a lakáskulcs, hol a macskatáp, és megkéri, hogy a virágokat is locsolja meg a távollétében. A vizsgálatokból az derült ki, hogy sok ember csak az információk felét fogta fel. Az ő helyzetüket tovább nehezíti, ha egy gyógyszer-tájékoztatót kell értelmezniük, vagy egy okmányirodán a bejáratnál a megfelelő gombot megnyomva sorszámot kell húzniuk - magyarázta. "Mindenki kap leveleket különféle hivataloktól, és ezek nehéz szövegek. Ha valaki tényleg illiterátus, akkor egy ilyen szöveg értelmezésére gyakorlatilag képtelen" - tette hozzá.

Az elemi számolási képesség az összeadást, a kivonást, a szorzást és az osztást jelenti, vagy esetleg egy egyszerűbb százalékszámítást. Ha valakinek ezzel problémái vannak, akkor egy bevásárlás közben nem tudja összeadni, hogy amiket a kosarába tett, mennyibe fognak kerülni, vagy nem tudja kiszámolni a borravalót. A család büdzséjének a megtervezése pedig emberfeletti feladatnak tűnik. Nagyon sok magyar család képtelen erre, ezért egyszerűen csak addig költ, amíg van pénze - mondta Nemesné.

"Úgysem földi halandóknak írták"

Nagyon sok ügyfél meg sem próbálkozik azzal, hogy egy hitelszerződés szövegét alaposan átolvassa, vagy megnézze az általános szerződési feltételeket, gyakran arra hivatkozva, hogy ezeket a szövegeket "jogászok csinálták", vagy, hogy "nem földi halandóknak íródtak" - mondta az [origo]-nak az egyik nagy pénzintézet ügyfélszolgálatán dolgozó nő. Az ügyintéző szerint néha az egyszerűbb formanyomtatványok kitöltése is nehézséget okoz sok ügyfélnek, például kiválasztani egy szerződés felmondási idejének hosszát a felkínált lehetőségek közül.

Az ügyintéző azt mondta, egyszer találkozott egy teljesen analfabéta férfival is - aki csak azért tudta aláírni a saját nevét, mert a 12 éves kislánya megtanította rá -, de a többség inkább átsiklik a nehezebben értelmezhető dokumentumok elolvasása felett, vagy nekiugrik, de már az elején feladja, látva a szöveg bonyolultságát. Mindezt a leginkább abból lehet tudni, hogy a pénzintézethez betérő ügyfeleknek vannak-e egyáltalán kérdéseik az őket érintő ügyekben.

Leginkább az ügyintézőkre hagyatkoznak, meg sem próbálják ellenőrizni azokat az információkat, amelyeket szóban közölnek velük. "Ha pedig valamit elfelejtünk elmagyarázni nekik, akkor később visszajönnek, és számon kérik. Ilyenkor hiába hivatkozunk arra, hogy minden le van írva az ÁSZF-ben, azt felelik, hogy de hát azt ki érti" - fogalmazott. Az ügyintéző szerint ugyanakkor el kell ismerni, hogy valóban nehéz szövegekről van szó. Az pedig nem világos, hogy ezeket a problémákat az okozza-e, hogy az ügyfelek egy része funkcionális analfabéta, vagy pedig a pénzügyi tudatosság hiányáról van szó, amely Magyarországon általános problémának számít.

Ha két fröccs 600, akkor egy fröccs mennyi?

A banki hivatalos szövegeknél azonban jóval egyszerűbb írások megértése is nehézséget okoz sok magyarnak. Az egyik közműszolgáltató ügyfélszolgálatán dolgozó biztonsági őr például az [origo] kérdésére elismerte, ha nem állna ott a sorszámokat osztó gép mellett, és nem segítene, sokan percekig állnának a listát böngészve, tanácstalanul, majd rossz megoldást választanának. Az egyik XI. kerületi posta vezetője pedig azt mondta, sokan rossz sorba állnak az ablakok előtt. Bár szerinte ez inkább az ügyfelek figyelmetlenségének tudható be, mint annak, hogy funkcionális analfabéták lennének.

Más megkérdezettek a hasonló problémákat az illető "hülyeségének" vagy "butaságának" tudták be. Például egy XI. kerületi egyetemi kocsma pincérei, akik szerint egyáltalán nem könnyű megállapítani, hogy miért tétováznak az emberek. A borravaló kiszámítása néhány vendégnek valóban gondot okoz, szerintük valószínűleg azért, mert akadnak olyan egyetemisták, akik még életükben nem adtak borravalót, és nem is igazán tudják, mi az. De találkoztak már olyan egyetemista lányokkal is, akik megittak két fröccsöt, és amikor a felszolgáló mondta nekik, hogy 600 forint lesz, egyikük visszakérdezett, hogy "jó, de mennyibe kerül egy fröccs?"

Egy kávézó tulajdonosa arról számolt be, előfordul, hogy a vendégek fejben nem tudnak számolni - például ülnek jó darabig egy olyan feladat fölött, hogy mennyi borravalót kell adni 1300 forintos fogyasztásra -, mások pedig megkérik a felszolgálót, hogy számolja hozzá ő a tíz százalékot. Ugyanakkor mindkét vendéglátóhely felszolgálói szerint ritka az ilyesmi, inkább arra panaszkodtak, hogy az emberek egyáltalán nem akarnak borravalót adni, vagy nem értik, hogy az miért van.

Forrás: AFP/Oliver Berg
Aláírni, pénzt számolni mindenki tud, a bonyolultabb feladatok már nehezen mennek

Az [origo] által megkérdezett postások azt mondták, ők nem igazán kerülnek kapcsolatba funkcionális analfabétákkal, legfeljebb néha-néha igazi analfabétákkal. Olyanokkal összefutottak már, akik alig tudtak összeadni, "de pénzt számolni, azt tudtak, azt mindenki tud". Az egyik megkérdezett XI. kerületi kézbesítő arra panaszkodott, hogy sok fiatal annyira rossz oktatást kapott, hogy nem tudja, mit jelent, hogy egy rubrikát nyomtatott betűvel kell kitöltenie.

Ezek az emberek nagyon magukra hagyatottak Magyarországon, a legtöbbször nincsenek is tudatában, hogy milyen problémával küzdenek. A hiányosságaikat szégyellik, megpróbálják elrejteni, úgy tesznek, mintha nem lenne gondjuk. Számukra "az illiteráció abszolút esélyvesztés" Nemesné szerint. Ők ha kapnak is munkát, csak kis eséllyel tudnak helyt állni, de nagyobb eséllyel elveszítik az állásukat, ami a szegénységhez, elszigetelődéshez vezethet. Rengeteg, szakképzésből kikerülő fiatal felnőtt küzd ezekkel a gondokkal, és ha a család ezt nem ismeri fel, és nem segít, akkor a helyzet nem javul. A hátrányos helyzetű családok többségében ilyesmire alig van esély. "Nem tudok olyan hivatalt, vagy szervezetet, ahová a funkcionális analfabéták fordulhatnának" - jelentette ki a kutató, aki szerint a munkaügyi hivatalok elvileg személyre szabott továbbképzései sem adnak választ az illiterációra, fel sem ismerik az alapképességek hiányát.

A rabok ellensége a betű

A börtönökben óriási problémát jelentenek az olvasási, írási nehézségek, és nagyon sok a teljesen analfabéta is - mondta az [origo]-nak Kurucz Gergely és felesége, Kurucz-Für Valentina, akik mindketten börtönökben is tanítanak magyart. A börtönoktatásban 18-tól 60 éves korig vegyesen tanulnak a rabok - ki általános, ki középiskolát végez. A férfiak, és közülük is a fiatalabbak könnyebben tanulnak, mint a nők és az idősebb generációhoz tartozók.

"A szövegértési képességük nagyon gyenge. Egy általános iskolai harmadik osztályos szövegértési teszt megértése komoly problémákat jelentett a minap felső tagozatos (és középiskolás) diákoknak is" - mondta Kurucz Gergely. A matematika szakos kollégáik beszámolója alapján az összeadás és a kivonás nagy nehezen, de megy, a szorzás-osztás sokkal rosszabbul, gondok vannak a mértékegységekkel, még a hetedikesek sem értik a negatív szám fogalmát. Kurucz biztos benne, hogy a rájuk vonatkozó jogi, bűnügyi szövegekből semmit nem értenek a rabok, legfeljebb az érettségi előtt állók. "Kérvényeket rendkívül primitív módon tudnak csak megfogalmazni, sokan nem tudnak folyóírással írni, néhányuknak még a tábláról való másolás is problematikus" - mondta, hozzátéve, hogy sokan valószínűleg fel sem fogják, hogy milyen súlyos problémáik vannak. Az érettségizett rabtársakra a legtöbbször felnéznek, a tudásnak és a fizikai erőnek van becsülete a börtöntársadalomban.

Címkék: analfabéta funkcionális analfabéta

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Gyenge András üzente 12 éve

Sajnos Borika ez tökéletesen így volt, így van sajnos. Ezért mondják azt, hogy egy 60-as évekbeli érettségi, pláne, ha az jó eredményű, akkor megér manapság két diplomát is...
És ezt nem én találtam ki, hanem agy kerekasztal beszélgetésben mondta valaki.. Sajnos nem emlékezem, hogy ki.
Csak az a baj, hogy ez a folyamat most felgyorsult, és eltorzult.
Nyolcadikos unokámnak rendszeresen úgy tartottak órát, hogy elfecsegték a tannénivel az órát, a végén azt mondta a Hilda néni, hogy : Jó, akkor ezt é nézzétek meg a neten... Ott meg van. ...Most, év vége előtt tanulják Radnótitól a Nem tudhatom c. verset. Szerintem soha a büdös életbe nem fogják tudni ezek a gyerekek...sem érteni, ha csak a tanerőkre hagyatkozunk.
De azt már tudják, hogy mindenki (!) átmegy, holott én a Biát már hatodikban megbuktattam volna !! Most SE engedném át.
És ha minden igaz "egészségügyi középkáder" lesz !?!? Magyarul -ápolónő !?
Abban reménykedek csak, hogy későn érő típus, és a 10-11.-ben bele tudom verni azt, amit a felső tagozatban a tanárok elfelejtettek megtanítani! És épp ezért van az, hogy ebben a két osztályban ISMÉTLIK az 5-6-7-8. osztály anyagát... Nekem kell, mert szegény szüleinek már az idegeit ronggyá nyűtte az iskola, meg a lány közösen. Úgy jöttek haza egy -egy szülőiről, hogy megint elraboltak az életükből legalább 5 évet azzal a két és fél órás hülyeségdömppinggel...mert végül is a gyerekekről még csak szó sem esett, csak a tanárok sirámait hallgatták...És mindkettő tiszta ideg volt, mikor mindezt elmesélték...
És mindkettő jogosan mondta azt, ha ők így végeznék el a munkájukat, akkor már régesrég kirúgták volna őket.. Már KÉT unokámnál már ezt sikerrel abszolváltam. A 21 éves fiú az Szakma Kiváló tanulója, és Baja város kiváló tanulója címmel, és az Országos szakmai verseny első helyezettjeként végzett, a húga most érettségizik, eddig sikerrel. Pedig az általánosban mindkettővel komoly problémák voltak.
Utána marad még öt unokám, akit át kell "hajtanom"a rendszeren úgy, hogy valamit tudjanak is... Csak az a baj, hogy a legkisebb csak kétésfél éves...

Válasz

dr.Bakai Borbála üzente 12 éve

András én nem csodálkozom,hogy ez az eredmény.
A magyar oktatást emlékeim szerint az 1970-s évektől kezdték reformálni és azóta is azt teszik és egyre rosszabb lett.Már az 1980-as években tapasztalni lehetett,hogy nagy a baj.Személyes élményem volt kereskedelmi tanulóval.A csemege pultba osztották be.Már nem emlékszem mit vásároltam csak arra,hogy 1 kg.250 Ft-ba került,amit vettem 112 dkg volt.Akkor még számolni kellett s bizony ez nehéz számtannak bizonyult.Szóltam:rosszul számolt,újabb és újabb összegek-még mindig rossz mondám.Tessék már megmondani mennyi?azt nem számolja ki.Végül szólt a főnöknek segítsen,mert a vevő kiszekírozza.De szomorú tapasztalatokat szereztem pl.egészségügyi minimum tanfolyamokon is .Pl.nem tudtak olyan elemi dolgot,hogy mi a különbség a +5 C és a -5C fok között.Hozhatnék példát a fiam korából is.másodikos,harmadikos lehetett,mikor jön,hogy nem tudja megoldani a matek feladatot.Olvasd csak fel:így szól:Melyik az az osztandó szám melynek osztója 4,a hányados 5 a maradék kettő.Ezt nem tudod?olvasd csak még egyszer.Akkor sem tudom,mert mit jelent az osztandó,osztó meg hányados.Kiderült elfelejtették megtanítani.mikor szóvá tettem az volt a válasz:csak nem okozott gondot elmagyarázni?Az nem csak azt nem tudtam,hogy ezt nekem kell.Ilyen alapok mellett mit is lehetett várni úgy nagy általánosságban.Vagy pl.egy harmadikos fél oldalnyi olvasmány melyben öszesűritették a mondanivalót a három részre szakadt Magyarországról.Emlékezetes mondat-amin a fiam kiakadt és jött magyarázatért-Munkács védője Zrinyi Ilona Thököli Imre felesége a Rákóczi gyerekek anyja .1 órás magyarázat történelmi térkép társaságában mire meg értette amiről olvasott.A tanárhoz kérdést intézni nem lehetett magyarázat közben ha valamit nem értettek,mert zavarták az órát és arra nincs idő mondták.Akinek otthon nem volt aki segítsen,korrepetitort sem tudtak mellé fogadni menthetetlenül lemaradt.illetve nagyon hézagos lett a tudása.Azt nem igazán tudom megérteni,hogy értő olvasás nélkül hogyan tudott valaki leérettségizni,sőt még tovább is menni.

Válasz

Gyenge András üzente 12 éve

Valahogy jobban mentek ezek a dolgok abban "átkosban". Én 1998-ig nem találkoztam ilyesmivel. Akkor először, frissen végzett , érettségizett fiatalember volt. Megdöbbentő volt számomra, hogy átment az érettségin !
Talán vissza kéne térni arra az oktatási módszerre, ahol MINDEN GYEREK TUDOTT ÍRNI-OLVASNI- ÉS AZT ÉRTENI ! Meg számolni 20-ig, meg a szorzótáblát éjjel kettőkor, álmából felébresztve... És ha nem, akkor visszabukott ELSŐ osztályba! ha kellett akkor kétszer !
Annyit variáltak már az oktatás módszertanán, hogy már szinte senki sem tudja, hogy hol is rontották el.
Két fiam közt tíz év és tizenegy nap korkülönbség van !. Szinte könyörögtek a tanárok, a fiatalabbik felső tagozatba lépésekor, hogy próbáljuk meg megtalálni azokat a 10 évvel azelőtti könyveket, mert abból még lehetett tanítani !
És a baj, hogy az a korosztály most a derékhada az oktatásnak, akik a kisebbikkel egyidősek,vagy fiatalabbak....
Miért sietünk ebben annyira az amerikaiak után ?
Csak a jó nem jön át az óceánon ?

Válasz

Ez történt a közösségben:

Keresztes Manci 2 hete új képet töltött fel:

Kolteszet_es_valosag_dr_szalai_jozsef_2194823_6603_s

Keresztes Manci 2 hete új képgalériát töltött fel:

dr szalai József kandidátus

Kolteszet_es_valosag_dr_szalai_jozsef_2194823_6603_t

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu