Nyugdíjas: Gettók népe

Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 5679 fő
  • Képek - 7695 db
  • Videók - 5182 db
  • Blogbejegyzések - 9129 db
  • Fórumtémák - 58 db
  • Linkek - 385 db

Üdvözlettel,

Nyugdíjas Klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 5679 fő
  • Képek - 7695 db
  • Videók - 5182 db
  • Blogbejegyzések - 9129 db
  • Fórumtémák - 58 db
  • Linkek - 385 db

Üdvözlettel,

Nyugdíjas Klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 5679 fő
  • Képek - 7695 db
  • Videók - 5182 db
  • Blogbejegyzések - 9129 db
  • Fórumtémák - 58 db
  • Linkek - 385 db

Üdvözlettel,

Nyugdíjas Klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 5679 fő
  • Képek - 7695 db
  • Videók - 5182 db
  • Blogbejegyzések - 9129 db
  • Fórumtémák - 58 db
  • Linkek - 385 db

Üdvözlettel,

Nyugdíjas Klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

Gettók népe

2013. január 09., szerda, 13:12 • Utolsó frissítés: 4 órája
Szerző: Molnár Tamás


Címkék: romák; Bayer Zsolt; cigányság; cigányok Magyarországon; romakérdés;

Szerzőnknek nemrég egy néhány évtizede íródott szociográfia került a kezébe, mely a cigányság korabeli állapotait mutatja be. Döbbenetes, hogy az akkor leírtak mennyire helytállóak a mai napig.

"Mert növeli, ki elfödi a bajt"

Még a látszatát is kerülni szeretném annak, hogy Bayer Zsolt magyar hírlapos pogromvázlata ihletett volna erre az írásra. Idézni sem vagyok hajlandó a kérdéses műből. Tény azonban, hogy a magyar közbeszéd neuralgikus pontja a cigányság társadalmi helyzete, az általános gyanakvás és idegenkedés. Ennek kapcsán legyűrhetetlen makacssággal bukkannak fel újra és újra fajelméleti jellegű kérdések: mennyiben oka antiszociális, agresszív, törzsi jellegű viselkedésüknek (már amelyikükre ez jellemző, és ne finomkodjunk: vannak köztük bőven) cigány származásuk, és mennyiben a modern világtól elzárt, primitív társadalmi körülményeik, amelyekért csak részben tehetőek felelőssé? És egyáltalán, mennyire új keletűek ezek a problémák, mikor mérgesedett el ennyire a helyzet? Mennyi ideje fortyognak ezek az indulatok a politikai korrektség féligáteresztő hártyája alatt?

Nemrég került kezembe egy néhány évtizede íródott szociográfia, mely a cigányság korabeli állapotait mutatja be. Nem a vándorcigányok életét, hanem a gazdaságok szélén megtelepedett, putriban élő cigányok mindennapjait. Döbbenetes, hogy az akkor leírtak mennyire helytállóak a mai napig. Az összes negatív sztereotípiát húsba vágó érzékletességgel vonultatja fel a szerző, aki maga is egy nyomortelepről származik. A romantikától mentes, kendőzetlenül naturalista történetekben élesen tükröződik minden, amit a többségi társadalom a mai napig gondol és panaszol erről a néprétegről. Mivel igen tanulságos szövegekről van szó, kiszemeztem párat a legaktuálisabbak közül.

Természetesen azt is meg fogom mondani, hogy kitől származnak az idézetek, de egyelőre nem szeretném, ha a szerző személye kerülne előtérbe mondanivalója helyett. A szabadelvű olvasók figyelmét azonban fel kell hívnom arra, hogy amikor ezek a szövegek íródtak, a politikai korrektség, és a kirekesztés elleni harc még az USA-ban is ismeretlen fogalmak voltak, nemhogy idehaza. Ezért most őket intem türelemre a kíméletlen őszinteséggel szemben.

Kezdjük talán az egymás közt használt nyelvezettel, amely már akkor sem volt éppen kifinomult:

„A cigányok keresetlen érintkezésének hangja döbbenettel tölti el az idegent. A lelkük mélyén ezek a békés és alázatos népek a hízelgést és a jókívánságokat is vaskos átkozódással fejezik ki. … Sokáig azzal vigasztaltam magam, hogy mindez a nyelv romlása, nem a léleké. … Hogy a cigányasszony, amikor az odaillő, halk ejnye helyett gyermekére azt üvölti, hogy fusson ki a szemed, vagy a francok egyék ki a beleidet … s minden szavuk, minden mondatuk káromkodással vegyül … reggeltől estig a legválogatottabb kínhalált imádkozzák egymás fejére.”

De az agresszió már akkor sem merült ki a puszta verbalitásban. Az alább következő részekből kitűnik, hogy Marian Cozma vagy Sávoly Gergő akkoriban sem lettek volna nagyobb biztonságban, mint manapság sőt:

„A cigánysor hangulatát az átkok és verekedések pezsdítik… a környéken is sokat verekedtek. Tolnában … a német falvakban csend van és béke. Verekedni a szegények szoktak, azaz a cigányok.

Az ozorai búcsúk… a vérontásnak hagyományos ünnepei voltak. A legények, akik közt évközben személyes érintkezés, vagy pletyka révén évközben valami ellentét támadt… összegyűltek és rövid bemutatkozás után agyonverték egymást… másszor egy asszonynak betörték a fejét, de nem az törte be, akivel verekedett, hanem egy harmadik… aki véletlenül arra járt, és fejbe rúgta a már amúgy is földön fekvő áldozatot”

Mi több, a hétköznapi verekedésnek a késelés is szerves része volt. Azzal a különbséggel, hogy akinek nem volt bicskája, előszeretettel használta helyette a járomszeget:

„… A verekedés egy pillanat alatt elterjedt, mint az olajtűz. Talán épp azért ért véget, egy pillanat alatt hevét is kiadta… az eseményekről már csak egy egy földön fetrengő test, s azon egy vérköpő seb tanúskodott.”

A cigányoknak, a társadalom békéjéért őrző hivatalos hatóságokkal szembeni viselkedésük sem sokat változott:

„… a verekedésbe csendőrök csak a vége felé szoktak beavatkozni. Ha előbb jelentek meg, a küzdők egy pillanat alatt összebékültek, sőt szövetségre léptek az új ellenfél ellen.”

Máshol így ír a törvény kiérkező őreiről:

„a késszúrásnak természetesen sosem akadt vállalója. Akkor már újra állt az összetartás, keményebb, mint azelőtt.”

Az „Alkalmak a vigaszságra” című fejezetet a következőképp zárja az író:

„Pünkösd szombatján… megkezdődött a tánc. Addig tartott, amíg össze nem verekedtek.”

De nem jártak a cigánysoron élők elődei más úton az állatiasnak mondott gyereknevelés tekintetében sem:

„Az asszonyok nyalták-falták a gyermekeiket, aztán váratlanul akkorát vágtak rájuk… hogy az ember azt várta: na ez se mozdul egyhamar. Gyakran nem is mozdult. Az anya ilyenkor hangos üvöltéssel kapta karjába gyermekét, kétségbeesetten szaladgál föl-alá vele, néha egyenesen a faluba, hogy helyreigazíttassa a csontját. … Higgadt ésszel, javító szándékkal egy anya se verte a gyerekét. Sőt, védte, vakon minden körülmények között. ... A játék közben eldöngölt csemetének anyja kifent körömmel indult elégtételt venni, akkor is, ha a hibát nyilvánvalóan az ő gyermeke követte el.”

Gyakran olvasni, hallani milyen felháborító, (és valóban az) ahogy a cigányok a segély átvételének napján beosztás helyett azonnal dőzsölni kezdenek, és napok alatt felélik az egész havi pénzüket. Az alábbiakból világosan látszik, hogy ezt a jelenséget sem a modern szociális ellátórendszer hozta magával:

„Igaz, Szerentsésékkel kapcsolatban volt alapja az… értelmiség által oly gyakran hangoztatott vádnak, hogy a cigányok nem tudnak gazdálkodni. Ilyentájban (negyedéves elszámoláskor) éjjel nappal folyt a sütés-főzés. …Csak úgy pattogott a zsír! … Majd egy hétig palacsintát ettünk (mert egyébként káposztatorzsát ettek, vagy azt, amit a földekről loptak). Így élt akkor a többi család is.

A lakodalmak mindig tékozlóan gazdagok voltak. A…kölcsönkért hosszú babszemező asztalokon vastagon folyt a bor és a zsír… a két násztárs családjának egész évi élelmét fölzabálták. Egy… család asszonyainak anyám lelkére akart beszélni, hogy a lakodalmi pazarlás helyett inkább valami bútort, vagy egypár malacot juttassanak a fiataloknak. Nem hívtak meg minket a lakodalomra, s esztendőkig tartó harag lett a tanács következménye.”

Ennyi idézet elég is annak illusztrálására, hogy mennyire nem új keletűek a cigányság problémái. A mi problémáink. Ha felkeltettem az olvasó érdeklődését, olvassa el a könyvet, melyből a fenti idézeteket ollóztam. A mű 1936-ban látott először napvilágot, és azóta is számos kiadást ért meg. Ma is megvásárolható minden könyvesboltban. A kötelező olvasmányok közt tessenek keresni! Ugyanis, amint arra a szemfüles olvasó talán már korábban rájöhetett, csúnyán átvertem. A fenti idézetek egyáltalán nem cigányokról szólnak. Hanem a vidéki cselédségről, a többségi társadalom elől a nagybirtokok mélyre szemérmesen elzárt, reménytelenül tengődő agrárproletariátusról, a Puszták népéről, ahogy Illyés Gyula nevezi őket – az övéit. Bayer úrnak is kifejezetten hasznos élmény volna megismerkedni a művel, és akkor esetleg nem keverné Babitsot Illyéssel.

És, hogy milyen a fent leírt társadalmi közegnek az etnikai összetétele?

„… a pusztákon én majd mindenütt színmagyarokat találtam, a Dunántúl nemzetiségi vidékein is.”

Az idézett szövegeken semmit sem változtattam, épp csak a „cseléd” szót cseréltem „cigányra”. Aki nem hisz nekem, emelje le a kötetet a legközelebbi könyvtár polcáról. Az ott leírt jelenségek nem hasonlítanak a mélyszegénységben élő cigányság viselkedésére, hanem teljesen azonosak vele. Márpedig napnál világosabb, hogy a két csoport közt sem földrajzi, sem időbeli, genetikai vagy kultúraantropológiai összefüggés nincs. Összefüggést kizárólag a többségi társadalomtól való fizikai elzártságuk, iskolázatlanságuk, kilátástalan életkörülményeik és merőben hibás szocializációjuk jelentenek. (Ez a behelyettesíthetőség egyébként már Révész Sándornak is feltűnt, aki a Népszabadságban írt korábban erről.)

Van, aki most azzal az ellenvetéssel élne, hogy igen ám, de ezek az emberek legalább dolgoztak, nem pedig az államon élősködtek. Ez azonban – amint a könyvben leírtak továbbgondolásából kitűnik – látszat csupán. Ha ugyanis nem felügyelték éppen őket, részben azonnal leállt a munka, részben azonnal elloptak mindent, ami a kezük ügyébe került. Világos, hogy ha a felügyelők maguk felgyűrik az ingujjat, és tisztességgel nekiláttak volna a munkának – állapítja meg Illyés – többre jutottak volna, mint az általuk lovaglóostorral koordinált cselédség. Másrészt az arisztokrácia nemcsak saját vagyonáért volt felelős, hanem az ország társadalmi békéjéért is. Ez volt az oka annak, hogy bár a technikai feltételek rendelkezésre álltak, mégsem létesítettek olyan gépesített gazdaságokat, amelyek néhány mérnökkel és szakmunkással olcsón termelhettek volna. Inkább a középkori megoldásnál maradtak, hogy lekössék ezt a sokmilliós éhező tömeget. Különös és kegyetlen, de nem feltétlenül olcsóbb módja volt ez a társadalom egyben tartásának.

Van még egy további, az elmúlt évszázadon átnyúló, groteszk kapocs is e két csoport között. Ha ugyanis az olvasó felkeres néhány régi, romlásnak indult uradalmat (pl. Keszthelyen a régi lovarda mögött), a sokszor az összeomlás szélén álló kastély melletti, régi cselédsorokon most cigányokkal találkozik. Persze, tudom én, hogy az azonosságok mellett a különbségeket is napestig lehetne sorolni. Sántít ez is, mint minden analógia. De mégis kiválóan példázza, hogy a nyomor nem új és eredendően nem jellegzetesen cigány problémája a magyar társadalomnak. Nem újdonság a nyomor által kitermelt deviancia sem.

Hogy mindebből mi következik? Miért tudnám én jobban, mint annakidején Illyés Gyula, aki így zárja művét:

Látom a baj nagyságát, előre látom következményeit is. Egy nép élete forog kockán. Mi az orvosság? Az olvasóra is tartozik annyira, mint az íróra… Akik a „megoldás nélküli” könyvet csonkának érzik és folytatást várnak – folytatást várok azoktól én is. Nekik ajánlom munkámat.

Vége

Címkék: romák; bayer zsolt; cigányság; cigányok magyarországon; romakérdés;

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Gyenge András üzente 11 éve

Nekem megvan Illyésnek több kötete. Nem az összes sajnos, de ez IS. Már az elején gyanús volt, hogy ki is lesz az ÍRÓ. Azért nagybetű, amiért a bayerzsóti kicsi.A baj csak az, hogy ki lett kiáltva komonista írónak. Bár Babits Mihályról ezt nem tették meg. Nem is értem, miért keveri.
Biztosan HATALMAS MŰVELTSÉGE OKÁN !
A nyomor, a kilátástalan élet, a lét végső ágán függés az bizony NEM "fajspecifikus"!
Amint a NYOMOR OKOZÓI SEM faj, sem nemzetiség, sem vallás MIATT OKOZÓI A NYOMORNAK !
Erről ÉPEN ORBÁN VIKTORT KELLENE MEGKÉRDEZNIE az 5, számú tagkönyv tulajdonosának.
Ő talán AUTENTIKUS ÉS KÖZVETLEN magyarázatát tudná adni neki a témáról.
És talán a megoldásban IS példaképet, vagy épp megoldást mutathatna....

Válasz

Ez történt a közösségben:

Keresztes Manci 2 hete új képet töltött fel:

Kolteszet_es_valosag_dr_szalai_jozsef_2194823_6603_s

Keresztes Manci 2 hete új képgalériát töltött fel:

dr szalai József kandidátus

Kolteszet_es_valosag_dr_szalai_jozsef_2194823_6603_t

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu