Nyugdíjas: Fordulat: Orbánék nekiesnek az utazási kedvezményeknek?

Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 5675 fő
  • Képek - 7694 db
  • Videók - 5181 db
  • Blogbejegyzések - 9129 db
  • Fórumtémák - 58 db
  • Linkek - 385 db

Üdvözlettel,

Nyugdíjas Klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 5675 fő
  • Képek - 7694 db
  • Videók - 5181 db
  • Blogbejegyzések - 9129 db
  • Fórumtémák - 58 db
  • Linkek - 385 db

Üdvözlettel,

Nyugdíjas Klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 5675 fő
  • Képek - 7694 db
  • Videók - 5181 db
  • Blogbejegyzések - 9129 db
  • Fórumtémák - 58 db
  • Linkek - 385 db

Üdvözlettel,

Nyugdíjas Klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 5675 fő
  • Képek - 7694 db
  • Videók - 5181 db
  • Blogbejegyzések - 9129 db
  • Fórumtémák - 58 db
  • Linkek - 385 db

Üdvözlettel,

Nyugdíjas Klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

A működési keret 30 milliárd forinttal nőhet, az állam pedig 50 milliárd forint keretösszegig állami garanciát biztosíthat fejlesztési hitelekhez. Számszakilag ez derül ki a pénteken benyújtott, jövő évi költségvetés államvasútra vonatkozó részleteiből. A konvergenciaprogramban már többször vállalt megtakarításoknak azonban se híre, se hamva.

A jövő évi költségvetési tervezetből alig egy oldal vonatkozik a MÁV jövőjére a 245-ből. Ha hozzávesszük a 754 oldalas részletes indoklást, akkor is csak további kettő. Ebből a néhány oldalból azért annyi kiderül, hogy a kormány belekezd "a vasúttársaság rendbetételébe", de az EU felé már többször vállalt kiadáscsökkentés számait nem igazán találni.

Míg a költségvetésben a közúti közlekedésre fordított összegek a tavalyihoz képest csökkennek, addig a vasúti közlekedés működési költségeinek a keretösszege 30 milliárd forinttal 267 milliárdra nő. Emellett az állam 50 milliárd forint értékben állami kezességvállalást biztosít a járműállomány felújítására és fejlesztésére.

 

network.hu

Útelágazódás?

Fotó: Stiller Ákos

Mint az unióban

A helyközi személyszállítási közszolgáltatások költségtérítésére (vagyis a vasúti és a közúti személyszállításra együttesen) 190,5 milliárd forintot szán a kormány, ami 8 milliárddal több, mint az idén. 2012-ben csak a MÁV Zrt. ezen a jogcímen 144 milliárdot kap a vonatkozó NGM-rendelet szerint, jövő évi adatok nincsenek a büdzsében.

A vasúti pályahálózat működtetésére külön soron a tavalyi 42 helyett 70 milliárdot kaphat a MÁV Zrt. A pluszokat a dokumentum azzal indokolja, hogy uniós jogszabály alapján a megrendelt közszolgáltatásokat – beleértve a pályahasználatot – az államnak ki kell fizetnie, így meg kell térítenie a MÁV-Start Zrt., GYSEV Zrt. és a Volán-társaságok „közszolgáltatással felmerülő, bevételekkel nem fedezett indokolt költségeit” is. (A legnagyobb ugrás a pályahasználat térítésében van: ez az összeg 2011-ben még csak 21 milliárd volt.) Ezenkívül ide kell számolni az állam által fizetett fogyasztói árkiegészítést, amely a kedvezményes jeggyel utazók alacsonyabb díjaiból eredő veszteségek pótlására szolgál. Ennek összege a MÁV személyszállító cége, a MÁV-Start Zrt esetében tavaly 20,87 milliárd volt, az ideit majd csak jövőre ismerjük meg. A költségvetés mindenesetre a MÁV, a GYSEV és a Volán-társaságok részére 93 milliárdot fizet majd, ami forintra ugyanannyi, mint idén. Igaz, jövőre átalakul az utazási kedvezmények rendszere (aminek részleteire rögvest visszatérünk).

A büdzsé ezenkívül még nem egészen félmilliárd forintot (466 millió) szán a közösségi közlekedés összehangolására: ebből kell jutnia az állami költségtérítések és hozzájárulások felhasználásának ellenőrzésére, a regionális közlekedésszervező irodák működésének támogatására, valamint „a közösségi közlekedés átalakításával, fejlesztésével kapcsolatos döntés-előkészítő feladatok” elvégzésére is. Ebből a pénzből készítenék elő a jegy- és bérletrendszer átjárhatóságát az egyes közlekedési módok és társaságok között a Nemzeti Egységes Kártyarendszer (NEK) és az ezzel kompatibilis e-ticket kártyarendszer alapjainak a megteremtésével. Ennyi feladatra nem tűnik túl bőkezűnek az előirányzat.

Csak egy példa az eszközvásárlásra

Fotó: HVG Archív

MÁV-szocpollal a megtakarításokért

Drasztikus változás várható viszont a jegykedvezmény-rendszerben, miután a pénteken benyújtott törvényjavaslatban már „szociálpolitikai menetdíj-támogatás” szerepel a korábbi fogyasztói árkiegészítés (illetve személyszállítási árkompenzáció) helyett. A költségvetési javaslat is rögzíti, hogy a szociálpolitikai menetdíj-támogatás mértékét és az igénylés rendjét a kormány majd rendeletben állapítja meg. A rendszer átalakítása feltehetően lehetőséget teremt a kedvezmények megnyirbálására, ami eddig törvényi felhatalmazás hiányában megbukott. Sor kerülhet akár a vasutasok és családtagjaik, valamint más kedvezményezettek utazási támogatásainak a szűkítésére.

A jegyár-támogatási rendszer átalakítását és annak a költségvetés szempontjából jelentős mértékű kiadáscsökkentését már a Széll Kálmán-terv, és annak 2.0-ás verziója is fontos célként említi. Több ilyen értelmű elképzelés is bekerült a parlament elé. Ezek többségét (pl. a vasutas dolgozók és családtagjaik kedvezményeinek megkurtítása) azonban levették a napirendről, idén júliustól egyedül a korkedvezményes öregségi és rokkantsági nyugdíjban részesülők kapnak 100 százalék helyett csak 90 százalékos támogatást. A jövő évre sem látható a fogyasztói árkiegészítés esetleges átalakításának a költségvetési hatása. Csak annyi, hogy az elnevezés és ezzel valamiképp a rendszer is változhat.

A benyújtott költségvetési javaslat azonban nem csak ebben a kérdésben fogalmaz homályosan. Azt sem lehet tudni, hogy a jegyellenőrzés szigorításából, a jegybevétel növekedéséből (esetleges áremelés) vagy az állami költségtérítés csökkentéséből mi lesz.  Ahogyan arról sincs információ, hogy miután a kormány feladta a holdingosítási terveit, és leállt a MÁV-leányvállalatok visszaszervezése, most mitől vár jelentős megtakarítást. És ha ezt a MÁV és Volán-társaságok szinkronba hozásától várná, mikorra valósulhat ez meg.

50 milliárdos hitelgarancia

Az állami vasúttársaság működését és mozgásterét nagyban nehezíti, hogy jelenleg is mintegy 270 milliárd forint, nem a működésből adódó hitelállománya van. A kormányváltáskor meglengetett adósságátvállalásból egyelőre kevés valósult meg, és a 2013-as költségvetésben nem is szerepel ilyen tétel. A pénteken a parlamentnek benyújtott csomagban is csak az szerepel, hogy az állami garanciavállalás az év egyetlen napján sem lehet több, mint 270 milliárd forint. Ennyi a MÁV jelenlegi hitelállománya.

A 2011. áprilisi konvergenciaprogram azzal számolt, hogy a kormány a MÁV és a BKV elmúlt években felhalmozott adósságának egy részét átvállalja (mintegy 378 milliárd forint értékben), valamint a PPP-szerződések egy részét is kiváltja (ez 200 milliárd forintot jelentett volna). Ilyen mértékű adósságkiváltásra azonban nem került sor. A MÁV hitelállományából végül 50 milliárdot vállalt át tavaly az állam.

A jövő évi költségvetés is egyelőre megelégszik annyival, hogy 50 milliárd forint értékhatárig állami garanciavállalást biztosít hitelfelvételhez, már ha eszközbeszerzésről, illetve fejlesztésről van szó.

 

Szerző: hvg.hu

Címkék:

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Gyenge András üzente 11 éve

Június 16,-án használnom kellett (3 éve először) a 65 év felettiek ingyenes utazási kedvezményét, mert nővérem sajnos olyan állapotban van, hogy valószínű utoljára láthattam.
A MÁVOT választottam.A Baja-Bpest Gemenc INTERCITIT ! Úgy saccoltam, vasárnap mindkét viszonylatban kevés utas lesz. TÉVEDTEM! Zsúfolt volt a "piroska".
"Csak" helyjegyet kellett fizetnem. (380 huf.).
Odafelé a kalauz bejelentette, hogy a klíma rossz, , a nagy ablakok nem nyithatók, csak pár pici...az is csak kb 15 fokban buktatható...( melegebb volt mint kint...
A menetidő PONTOSAN ANNYI VOLT MINT ANNO A SZOCIALIZMUSBAN A SZEMÉLYVONATNAK !! ( ez csak azért INTERCITI, hogy a helyjegyet ki kelljen az utasnak fizetni...
Így már odafelé a "piroskában 09 körül már 32 C. fok volt.
Visszafelé IS sajnos ugyanaz a vonat vitt (új helyjegy),.
- DE MIVEL EGÉSZ NAP SÜTÖTTE A NAP,- az álló vonatban a kalauz szerint 55 C.fok volt. (ezt egy utas sokoldalú digitális órája 44 C foknak igazolta vissza.
Volt időm hosszabb ideig beszélgetni a kalauzzal, mert megkérdeztem, ha valaki HŐGUTÁBAN , VAGY AGYVÉRZÉSBEN MEGHAL, AKKOR A MÁV HALOTTJA LESZ E ?
Azt válaszolta, hogy CSAK AZ ÖVÉ, mert őt vonnák felelősségre, hogy "elhozta" a vonatot" ! És nagy eséllyel be is csuknák utána a börtönajtót...
Mondom: biztos akkor a fizetése is ilyen módon " felelősségarányos" ?
Ó, mondta, ő "csak" azért kalauz, hogy ne unja magát otthon... de épp a létminimuma megvan...( egydül neki, -mert még nincs családja...)
És mellesleg elmondta, hogy a MÁVOT annyira feldarabolták, hogy a személyszállítási üzletágon belül is külön cég a TAKARÍTÓ, külön cég a MOZDONYVEZETŐ, külön cég a JEGYVIZSGÁLÓ, külön cég a KARBANTARTÓ, KÜLÖN CÉG A pályafenntartó, KÜLÖN CÉG a a PÁLYAKARBANTARTÓ részleg !
GYAKORLATILAG MINDEN KÜLÖNÁLLÓ CÉGNEK VAN : Elnök-vezérigazgatója, annak általános, gazdasági, műszaki, PIÁR, és személyzeti helyettese. A Kft-nek vezérigazgatója, és annak ugyanennyi helyettese,- majd a fő és helyettes főosztályvezetők, és osztályvezetők, és a szükséges adminisztratív állomány.
EGY VEZÉRKAR ÉS EGY ADMINISZTRÁCIÓ HELYETT VAN UGYE HAT !!
És az ezzel összefüggő HATSZOROS ADMINISZTRÁCIÓ-BÜROKRÁCIA !!
Ehhez tudni kell, hogy az elnök-vezérigazgató fizetése 2 milla körüli, és a jövedelme az elérheti a havi 5-5,5 millát....
PONTOSAN AZT A BUGYUTA ÉS ÉRTELMETLEN RENDSZERT VÁLASZTOTTÁK, AMIBE AZ A LEGRÉGEBBI VASÚT ,- AZ ANGOL (BRIT) VASÚT BELEBUKOTT !! (ott kipróbálták ezt a rendszert már, de nem jött be!)
Nálunk SOKKAL NAGYOBB ÉS GAZDASÁGILAG SOKKAL ERŐSEBB ORSZÁGBAN NEM, VÁLT BE !!
Ez csak arra jó, hogy minél több pénzt kivegyenek a költségvetésből.....
A MUNKÁT BONYOLULTTÁ, ÉS NEHÉZKESSÉ TESZI ! AMELLETT, HOGY DRÁGA, MÉG MŰKÖDÉSLÉPTELEN IS, MERT HA PL. NEM MEGY BE A MOZDONYVEZETŐ, AKKOR igényelni kell attól a Kft-től másikat írásban ! Ha nem megy be a kalauz, akkor a Jegyvizsgáló Kft-t kell írásban felkeresni,- stb...
ÉS ez így van a karbantartással, a WC dugulással, és a nagyobb javítással IS. Amit sokszor csak PAPÍRON végeznek el, mint pl. most a KLÍMA javítását... Amíg egy cégen belül ez ellenőrizhető, gyorsabban lereagálható minden oldalról, itt bürökratikus, útvesztők és csapdái akadályozzák a működést !!
MONDJUK nem a kórházak államosítása, az ISKOLÁK ÖSSZEVONÁSA-ÁLLAMOSÍTÁSA LENNE A SÜRGŐS, - hanem például a MÁV ÉS A VOLÁN társaságoknál kellene rendbetenni a dolgokat, MERT EZ ÍGY CSAK PÉNZNYELŐ AUTOMATA, !!
És azok a kedvezmények amikre nálunk a kormány allergiás, - máshol jól tudnak működni....
Csakhogy ott NOOOORMMÁÁÁÁLIS gondolkodású a kormány.... míg nálunk SPECIÁLIS !!!

Válasz

Ez történt a közösségben:

Szántó Imréné Mária írta 2 hete a(z) Léleksimogató fórumtémában:

Mert végül is mi a szeretet Azt gondolom, hogy baj van az ...

Szántó Imréné Mária írta 3 hete a(z) Az édenkert titkai,a Biblia alapján fórumtémában:

Áldott húsvéti ünnepeket kívánok neked és a ...

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu