Mi lesz az önkormányzatokkal?
Felperzselt föld
Huszka Imre írása
Sokan még mindig bíznak abban, hogy az összefüggéstelen,
ellentmondásos kormányzati lépések egyszer csak összeállnak, és végre az
avatatlanok számára is felsejlik a Nagy Mű. A józanabb lelkek szerint
viszont – ahogyan az elmúlt évtizedekben is – a külvilág realitásai
mellett a mindenkori uralkodó párt belső harcai akadályozzák a
kibontakozást. A legkeményebb csatákat önmagával a Fidesz az
önkormányzati reform terepén vívja.
Hálás dolog volt jobbról és balról is
tehetetlenkedésnek nevezni, ami kormányzás címén a 2008-as népszavazás
után folyt – könnyebb volt nem észrevenni, milyen ádáz harcokat vívtak
az MSZP és az SZDSZ bandériumai.
A Fideszt a szakértők többsége hajlamos egységben menetelő falanxként
leírni, például a jobboldalra jellemző tekintélyelvűség vagy épp a nyolc
év alatt felgyülemlett revánsvágy okán, de az egyre nehezebben
fenntartható látszat mögött éppúgy egy heterogén, ezer érdek által
szabdalt tömegpárt van, mint egykor az MDF vagy az MSZP esetében.
Mindaddig, amíg gyenge érdekérvényesítő erejű csoportokkal (rokkant- és
öregségi nyugdíjasok, kiskeresetűek, munkanélküliek, katonák, tűzoltók,
segélyen élők) kell tengelyt akasztani, a szövetség működik. Ám ez
kevés: a társadalmi nagyrendszerek, amelyekre a GDP ötven százaléka megy
el, nem reformálhatók meg a rendszerváltás évében sebtében létrehozott s
azóta leginkább csak toldott-foldott önkormányzati rendszer teljes
átalakítása nélkül.
Helyi politika
Minthogy a Fidesz döntően az önkormányzatok révén „szervül be” a
társadalomba, egyre világosabban látszik: e téren önmaga lesz az
átalakítás fő akadálya, amint állami iskolákat és egészségügyet tervez,
vagy amikor a helyi közigazgatást kívánja elvonni a településektől. A
módszerhez az elmúlt kilenc-tíz hónapban hozzászokhattunk: csepegtetett
információkból, Fidesz-politikusok egymásnak ellentmondó
nyilatkozataiból kellene összerakni azt, ami a gazdasági döntések
mellett a polgárok közérzetét a leginkább befolyásolja. Tudniillik, hogy
mit tervez a forradalmi kétharmad a helyi politika, közélet világában.
Az első lépés, a megyei kormányhivatalok megnyitása
kissé felemás lett:
az államigazgatásban előforduló több mint háromezer ügytípus alig egy
százalékát képesek befogadni, jellemzően a hozzájuk fordulók helyett ők
lépnek be az internetes Ügyfélkapun, s mindazt, ami amúgy is
hozzáférhető, elintézik. Bár célként „a megyék megerősítését”
hangsúlyozták, a legtöbb hivatal, a munkaügyi, az adó- és vám-, a
közútkezelő, az állami nyugdíj- és egészségbiztosítás továbbra is az
MSZP–SZDSZ-kormány által létrehozott regionális szervezeti formában
működik.
Így a megyék közjogi státusa – úgy tűnik – továbbra is Mohamed
koporsójához hasonlatos: 1990-ben megfosztották őket közigazgatási
szerepüktől, vagyonukat pedig az elmúlt évtizedekben szép lassan
felélték. Maradt egy árva, nem túl hálás feladat, az
intézményfenntartás, de például a névleg megyei tulajdonú kórházak
gazdálkodásához jószerivel semmi közük, gazdasági, területfejlesztő
szerephez pedig forrásuk nincs. Összevonásokat, elbocsátásokat hozott a
megye alkalmazottaira az új rend –
most takarékoskodni kell, empatikusan.
Korábban lehetett nyakló nélkül hiteleket felvenni Orbán Viktor 2006-os
győri útmutatása szerint, aki a Fidesz XXI. kongresszusán, illetve az
ott megalakított önkormányzati szövetség gyűlésén erre kimondottan
felszólította híveit, mondván, ha hatalomra kerülnek, mindenki megkapja a
magáét.
Nyilván a Pest megyei diákok, akik hetek óta nem kapnak meleg ételt, s
valószínűleg a jövő tanévben tankönyveket sem, mert a közgyűlés
fizetésképtelen, nem hallottak erről. Az önkormányzatok adóssága ma már
ezermilliárd felett van. Várható, hogy Szigetvár, Esztergom és számos
kisebb település eleste után jó néhány megye is a csődgondnok kezére
kerül. A kormány – szigorú feltételek mellett, amelyeket ellenzékből a
legdurvább beavatkozásnak minősítettek volna – átmenetileg kisegíti a
legnehezebb helyzetben lévőket, bár ahogy az államháztartási hiányt
látjuk, ez is bizonytalan. Akár az, mit tervez hosszú távon a Fidesz az
önkormányzatokkal. A „lopakodó reform” célja az ellenfél elaltatása.
A nagy kiszervezés
Kérdés, ki az ellenfél. Amikor néhány hete váratlanul kiderült, hogy
Orbán Viktor államosítani akarja a teljes iskolarendszert, Kósa Lajos
felhorkant. Többen úgy látják: a vidéki izomembereket rosszul érintené,
ha csendesen megfosztanák feladataitól az önkormányzatot, kihúznák alóla
hatalmi bázisát, amely a poszt- és pénzosztásra épül. Pedig úgy tűnik:
Orbán ki akarja szervezni a közoktatást, az egészségügyet, sőt a
közigazgatást is hűséges polgármesterei alól.
Mások – közéjük tartozik Lamperth Mónika volt belügyminiszter, MSZP-s
képviselő is – úgy gondolják, Orbán Viktor célja a totális
hatalomkoncentráció. Ennek útjában szerinte alig vannak akadályok.
– Elég megvásárolni vagy sarokba szorítani egy-két erősebb vidéki Fidesz-vezetőt,
a többiek meg füttyszóra ugranak
– fogalmaz. – Orbán éppoly nehezen tűri a helyiekkel való alkudozást,
mint anno Gyurcsány Ferenc. (Emlékezzünk, ő javasolta az
összeférhetetlenség törvényi kimondását, hogy polgármester ne lehessen
képviselő, ne szorongathassák helyi ügyekkel.) Orbán Viktor kétharmados
többségének birtokában másképp csinálja. Létrehozzák a járási – miket
is? – talán szolgabíróságokat, ehhez rendelik „le” a közoktatást, az
egészségügyet, a jegyzőséget pedig megkettőzik, lesz állami és
önkormányzati jegyző, utóbbi nyilván csak a testület által hozott
döntések végrehajtását ellenőrzi.
Lamperth Mónika szerint Fidesz-mintára szervezik újjá az országot,
alapjául a Horthy-korszak közigazgatása szolgál, figyelmen kívül hagyva
az EU egyik legfontosabb elvét, amely szerint a döntéseknek ott kell
születniük, ahol a következményeik jelentkeznek.
Kormánypárthoz közeli, inkognitójukat a szokottnál is gondosabban őrző
forrásaink szerint viszont Orbán Viktornak még számos formában
meggyűlhet a baja a „helyi erőkkel”.
Állami struktúra
– Tény, hogy jó néhány embert okosan kivett a rendszerből – fogalmaz
egyikük. – Például Kovács Zoltán pápai polgármestert, vagy Hargitai
Jánost, aki a Baranya Megyei Közgyűlés elnöke volt – néhány hónapig –,
és másokat. Az, hogy meglepetésre politikusokat nevezett ki az egyelőre
súlytalan kormányhivatalok élére, leginkább az elszigetelésük érdekében
történt.
Ágh Attila politológus is hasonlóan fogalmaz a Népszavában megjelent
írásában: „A Fidesz béna és tehetetlen a közpolitikában, különösen a
gazdaságpolitikában. Hiszen nem tud semerre mozdulni, mert ha bármerre
mozdulna is, akkor saját magával, az ott állomásozó, frissen toborzott
támogatóival kerülne szembe. Ezért a párt szerkezetileg is a körkörös
semmittevésre van berendezkedve, vagyis strukturálisan alkalmatlan a
strukturális reformra.”
Tipikus példa
A centralizáció híveinek (jobbhiszemű) magyarázata szerint a mostani
rendszer égbekiáltóan rosszul szervezett. A miniszterelnök központosító
törekvéseit stábja és sajtója a hatékonysággal igyekszik magyarázni,
hisz a napnál is világosabb, hogy a réseken súlyos száz-, talán
ezermilliárdok folynak el évente. Kérdés, hogy egy
bürokratizált-hierarchikus állami struktúra, amelyhez volt szerencsénk a
tanácsvilágban, mennyire lenne hatékony. Nyilván annyira, mint bármely
vazallusi, felülről szervezett szisztéma, helyi mindenhatóságaival,
mikszáthi urambátyámvilágával.
Persze van mit tenni a kistérségi vagy épp a regionális szerveződések
terén is. Életképes példák mellett sok helyen áldatlan osztozkodást
látunk, hisz a korábbi évek kormányai csak ösztönözni próbálták a
társulásokat, teret adva a spontán, demokratikus folyamatoknak.
Tipikus példa volt erre
a közelmúltban Somogysárd és a közeli Mezőcsokonya háborúja: mindkét
település kilobbizott – más-más forrásból – több száz milliós
nagyságrendű támogatást iskolafejlesztésre, hogy aztán politikai
fórumokon azóta is öljék egymást a gyerekekért.
Más nagyságrendben, de ugyanez zajlik Pécs és Kaposvár között. Az
évtizedes harc most újra fellángolt: a Repa Imre vezette kaposvári
kórház Pécs helyett Veszprémmel és Székesfehérvárral szövetkezne
ellátási feladatokra, ami ellen a pécsi egyetem vezetése számos fórumon
tiltakozott. Jellemző, hogy mindkét intézmény most kezdett súlyos
tízmilliárdokat felemésztő fejlesztésekbe: Pécsett a négyszáz ágyas
klinika teljes felújítás előtt áll, Kaposváron pedig tömbkórház épül
annak ellenére, hogy a meglehetősen kidolgozatlan Semmelweis terv
szerint nem is kap területi ellátó szerepet.
MTI-fotók
A "díszmagyar" már készen van
Vármegyei urak
Az ügyben már az amúgy hallgatag Bánki Erik dél-dunántúli
Fidesz-választókerületi elnök is megszólalt: kijelentette, hogy meg
fogja akadályozni Somogy megye kilépését.
És nyilván nem mellékes az sem, mennyibe kerül majd a rendszer
átalakítása – az ütemezéstől függ, de a szakértők több száz milliárdról
beszélnek. Állítólag 2013 januárjától vezetik be a járási közigazgatást,
nyilván ezt követheti a többi. Úgy tűnik, a Fidesz hosszú távra
rendezkedik be, kérdés, jut-e hely minden hűséges kliensnek.
Az önkormányzati funkció kiüresítésének kiváló példája,
a már említett megyerendszer
– úgy tűnik – biodíszletként, protokollszervezetként mégis megmaradhat,
hisz az új alkotmány személyesen Orbán Viktor fogalmazta bevezetőjében a
„vármegyéket” mint a területi tagozódás egységeit említi.
Somogyban a megyei vezetők már tudhattak erről valamit: a közgyűlés épp
most túrta ki helyéről a múzeumot. Jakó Gergely alelnök „Európa
legdrágább csontraktárának” nevezte az intézményt, amelyet most méltó
helyére telepítenek, a közeli Taszár elhagyott, lepusztult laktanyájába.
Az immár „vármegyei uraknak”
nem jó az 1984-ben épült irodaház: visszaköltöznek a Fő utcai patinás, neoklasszicista épületbe.
Innen csak egy lépés, hogy az állami iskolák kötelező tananyaga legyen,
kit kell „méltóságosnak”, „nagyságosnak” vagy „kegyelmesnek” szólítani –
a díszmagyart már megcsináltatták a legutóbbi megyebálra.
Korábbi cikkeink a rovatban
Kommentáld!